فیلم نبودنت، نبودنی از جنس مهاجرت و فقدان را به تصویر میکشد. با نقد و بررسی این فیلم همراه ما باشید.
سرنوشتهای گره خورده به مهاجرت تمام چیزی است که در فیلم نبودنت به تصویر کشیده میشود. اکنون که کشور ما با شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دردناکی دست و پنجه نرم میکند، توجه جوانان و حتی نوجوانان به مهارجت قانونی و غیرقانونی بیش از پیش افزایش یافته است. شاید مهاجرت کلیترین کلمهای باشد که در دلش هیجانات مختلفی مثل غم، سوگ، خوشحالی، اضطراب، شرم و… را جای داده است.
کاوه سجادی حسینی با ساخت فیلم نبودنت قصد دارد تا نشان دهد که مسئله مهاجرت چیزی بیشتر از ترک وطن است. مهارجت یعنی فقدان، یعنی جدا شدن از هر آنچه که هست و نیست! مجله سینمایی مستر دیالوگاو در دل این فیلم به مضامینی میپردازد تا نشان دهد که چگونه مهاجرت یک شخص علی الخصوص سرپرست یک خانواده میتواند اثر عظیم و غیرقابل جبرانی بر خانواده بگذارد. اما تا چه اندازه او در ساخت این فیلم درام و تلخ موفق بوده است؟ این سوالی است که قصد داریم در این بلاگ پست از به آن پاسخ دهیم. در ادامه با نقد و بررسی فیلم نبودنت همراه ما باشید.
معرفی فیلم نبودنت؛ فقدانی از جنس مهاجرت
- سال ساخت: 1401
- سال انتشار: 16 آبان ماه 1403
- کارگردان: کاوه سجادی حسینی
- تهیهکننده: کاوه سجادی حسینی
- نویسنده: کاوه سجادی حسینی
- بازیگران: سحر دولتشاهی، امیرآقایی، آزاده صمدی، فرید سجادی حسینی، رضا بهبودی، علیرضا ثانی فر، شیوا سرمست
- موسیقی فیلم: کاوه آفاق
- فیلمبردار: علیرضا برازنده
- تدوینگر: عماد خدابخش
- توزیع کننده: نسیم صبا
- مدت زمان فیلم: 90 دقیقه
اثر جدید کاه سجاد حسینی با نام “نبودنت” نخستین بار به عنوان یکی از فیلمهای بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر در سال 1401 به نمایش درآمد. در همان زمان این فیلم از جهت محتوا و هنرنماییهای حرفهای که داشت مورد توجه منتقدین سینمایی قرار گرفت. آقای سجاد حسینی در فیلم سینمایی نبودنت، دست را بر روی نقطهای حساس و صد البته دردناک گذاشته و آن را فشار میدهد. این نقطه چیزی نیست جز مهاجرت و آمال آرزوها و رنجهایی که با خود به همراه دارد.
در ادامه به سراغ خلاصه داستان و نقد فیلم سینمایی نبودنت میرویم. ابتدا همه مطلب را بخوانید و فیلم را تماشا و سپس درمورد کیفیت آن قضاوت کنید.
تاریخ اکران فیلم سینمایی نبودنت
این اثر نخست در بهمن 1402 در جشنواره فجر و سپس در 16 آبان 1403 اکران عمومی شد. مدت زمان فیلم 90 دقیقه است.
ژانر فیلم سینمایی نبودنت
ژانر فیلم نبودنت درام و عاشقانه است. بسیاری از منتقدین سینمایی، این فیلم سینمایی را جزو بهترین درامهای چندسال اخیر سینمای ایران میدانند.
اگر به ژانر درام ایرانی علاقه دارید، بیشتر تماشا کنید: 8تا از بهترین فیلم های ایرانی ۱۴۰۳
خلاصه داستان فیلم نبودنت
خلاصه داستان فیلم نبودنت درباره زنی به نام مرضیه است که همسرش سالهاست به خانه نیامده و از او دور است. ورق برمیگردد و همسر او فرهاد به خانه میآید اما باز هم پس از مدت کوتاهی گم و گور میشود. فرزانه یک همسایه نیز دارد که مسائلی برای او نیز پیش میآید که در جریان فیلم شاهد آن خواهیم بود.
درمورد کاوه سجادی حسینی چه میدانیم؟
کاوه سجادی حسینی، یکی از کارگردانان برجسته سینمای ایران، در سال 1356 در تهران متولد شد. او فعالیت هنری خود را در حوزه سینما و تلویزیون در حدود سالهای 1369-1368 آغاز کرد و به دلیل سبک خاص روایت و نگاه متفاوت به داستانپردازی، جایگاه ویژهای در سینمای معاصر ایران پیدا کرده است.
اولین تجربه کارگردانی کاوه سجادی حسینی در سینما با فیلم “شب، بیرون” بود که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و منتقدان همراه شد. این فیلم بهخوبی دغدغههای اجتماعی و چالشهای شخصی انسانها را در بستر شهری پرتنش به تصویر کشید و نگاه کاوه سجادی حسینی به مسائل انسانی را به نمایش گذاشت.
از دیگر آثار موفق او میتوان به فیلم “بوفالو” اشاره کرد. این فیلم با بهرهگیری از لوکیشنهای خاص و روایت داستانی پرهیجان، توانست مخاطبان را به شیوهای منحصر به فرد به سمت سینماها جذب کند. در کل اگر بخواهیم خلاصه و در یک جمله جمع بندی کنیم میتوانیم بگوییم که کاوه سجادی حسینی همواره تلاش کرده است تا با نگاه انسانی و جزئینگر خود، داستانهایی واقعی و باورپذیر خلق کند. آثار او نشاندهنده درکی عمیق از روانشناسی شخصیتها و چالشهای اجتماعی داخل کشور است.
او با حضور در کنار فیلمسازان بزرگ توانست تا آثاری همچون شببیرون، بوفالو، بی سر و نبودنت را خلق کند. آثاری که هر یک به شیوهای متفاوت به مسائل اجتماعی ایران میپردازد.
صحبت های کاوه سجاد حسینی درمورد فیلم نبودنت
کاوه سجاد حسینی در یکی از مصاحبههای خود که به تازگی انجام داده بود، درمورد فیلم سینمایی نبودنت موارد زیر را بیان کرد:
طرح فیلمنامه «نبودنت» را صادق خوشحال سال ۱۳۹۵ برایم تعریف کرد تا این که سال ۱۴۰۰ توانستیم آن را به مرحله تولید برسانیم. هر چقدر درام درونی باشد و در روابط انسانی بچرخد، برای من جذابتر است و چالشهایش درگیرم میکند. «نبودنت» از جمله مستقلترین فیلمهای این دوره از جشنواره است و از پروانه ساخت گرفته تا نمایش و… تنها بودم و هیچ ارگانی پشت این اثر نیست. در همه کارهایم، مسئله مهاجرت همواره مطرح بوده است.
او همچنین در ادامه افزود:
زمانی که فقدان در زندگی مطرح شود، کسالت و رخوت کاراکترها را به دنبال خودش میآورد. چند سکانس را مجبور شدیم حذف کنیم و در نسخه جشنواره جای آن سکانسها خالی بود. به همین دلیل، به احتمال زیاد برای اکران عمومی، این چند بخش را ترمیم کنیم. از نظر من، فیلم ریتم مناسبی دارد؛ چون درام درونی است و بهطبع این ریتم درونی ممکن است برای برخی آرام باشد. اگر این فیلم را بخواهم مجدد بسازم، بیشک به همین منوال خواهم ساخت.
نگاهی به بازیگران فیلم نبودنت
حال که درمورد بیوگرافی کارگردان فیلم نبودنت صحبت کردیم، وقت آن رسیده است تا نگاهی گذرا به بیوگرافی بازیگران این فیلم درام بیندازیم.
سحر دولتشاهی
سحر دولتشاهی متولد 16 مهر 1358 است. او ابتدا در رشته مهندسی شیمی تحصیل میکرد و از این رشته انصراف داد. سپس رشته ادبیات نمایشی را برای تحصیل برگزید. او کار خود را ابتدا با تئاتر شروع کرد و سپس با فیلم چهارشنبه سوری وارد سینما شد. این بازیگر بیشتر با سریالهای مسافران و نابرده رنج به شهرت رسید. خانم دولتشاهی تا کنون دو بار برنده سیمرغ بهترین نقش مکمل زن شده است. از جمله آثار مشهور این بازیگر باید به چهارراه استانبول، عرق سرد، آتابای و سریال قورباغه اشاره کنیم.
امیر آقایی
امیر آقایی بازیگر و نویسنده ایرانی در 10 مرداد 1354 به دنیا آمد. او با فیلم ارتفاع پست بازیگری را شروع کرد و با سریال اولین شب آرامش و بیگناهان به شهرت رسید. امیر آقایی یکی از بازیگران خوب و نامدار ایرانی است که برای فیلم شنای پروانه برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. از جمله آثار مشهور این هنرپیشه باید به فیلمهای کیمیا و خاک، سعادت آباد، بادیگارد، بدون تاریخ، بدون امضاء، دیدن این فیلم جرم است و خائن کشی اشاره کنیم.
آزاده صمدی
آزاده صمدی بازیگر اهل ایران در 17 دی 1357 چشم به جهان گشود. این هنرپیشه در دهه هشتاد با تئاتر وارد دنیای بازیگری شد و با مجموعه تلویزیونی راه بیپایان به شهرت مطلوبی رسید. خانم صمدی برای نقشآفرینی در فیلم آفریقا توانست برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم فجر شد. فیلمهای طبقه حساس، خوب، بد، جلف، ۵۰ کیلو آلبالو، ساعت ۵ عصر، سریالهای سیامین روز، انقلاب زیبا، دیواربهدیوار، میخواهم زنده بمانم، رهایم کن و افعی تهران از آثار جذاب این بازیگر هستند.
فرید سجادی حسینی
فرید سجادی حسینی کارگردان و بازیگر اهل ایران در 16 فروردین 1328 است. این هنرپیشه در سال 1369 با فیلم عروس وارد سینما شد. آقای سجادی حسینی تا کنون در فیلم و سریالهای مختلفی حضور پیدا کرده است. فیلمهای مدرسه پیرمردها، ایتالیا ایتالیا، مغزهای کوچک زنگ زده، شبی که ماه کامل شد، عنکبوت، بیهمه چیز، سریالهای امام علی، روزگار قریب، هم سایه، میخواهم زنده بمانم و پوست شیر اشاره کنیم.
سایر هنرپیشه های فیلم نبودنت عبارتند از:
- علیرضا بهبودی
- علیرضا ثانی فر
- شیوا سرمست
- سینا رزاقی
- سپهر مهربخش
حال که صحبت از بازیگران ایرانی شد، از بیوگرافی بازیگران ایرانی بیشتر بخوانید: |
بیوگرافی هومن حاجی عبداللهی؛ زندگی کاری و شخصی |
نقد فیلم نبودنت
کاوه سجادی حسینی با ایده نکوهش مهاجرتهای بیجا این فیلم را کارگردانی کرد و داستان آن را نوشت. فیلم از یک زاویه نگاه زنانه روایت میشود و درامی عاشقانه را به تصویر میکشد. فیلم بازیگران خوبی نیز دارد. سحر دولتشاهی و امیر آقایی به عنوان بازیگران اصلی فیلم جز بازیگران تاپ کشور هستند. در کنار آنها آزاده صمدی و فرید سجادی حسینی نیز جز هنرپیشگان حرفهای و کاربلد ایرانی محسوب میشوند. حرکت دوربین و فضاسازی فیلم به خوبی احساسات بازیگران و فضای فیلم را به مخاطب انتقال میدهد.
از سینمای ایران بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی در سالهای اخیر
ضعف در روایت داستان
اما نبودنت از نداشتن داستان رنج میبرد. در قسمتهایی از فیلم دقیقا نمیدانیم چه خبر است و تنها از طریق دیالوگها جلو میرویم. در واقع گاهی روی صحنه تنها بازیگران را میبینیم که دور هم میچرخند و صحنهها عوض میشوند. مورد بعدی بازی بازیگران فیلم است. سحردولتشاهی اگرچه کاندید سیمرغ بهترین بازیگر زن اول فجر در آن سال شد اما حقیقتش را بخواهید پتانسیل بسیار بیشتری برای بازیگری بهتر داشت. این وضعیت برای امیر آقایی، آزاده صمدی و فرید سجادی حسینی بدتر میشود. از این رو نمرات فیلم سینمایی نبودنت چندان بالا نیستند.
در کل فیلم ارزش یکبار تماشا را دارد و موضوع خوبی را انتخاب کرده، مهاجرت، شکاف نسلها و سقط جنین موضوعات خوبی هستند که در بطن جامعه امروز زیاد آنها را میبینیم.
نقد منتقدین سینمای ایران
در ادامه به نقدهایی از برخی از منتقدین سینمای ایران اشاره میکنیم:
سید مهرزاد موسوی
فیلم نبودنت تمامی عناصر لازم برای تبدیل شدن به اثری متفکرانه یا حتی شبهمتفکرانه را در خود جای داده است؛ از حضور بازیگران سرشناسی که پیشینهای غنی در چنین ژانرهایی دارند، گرفته تا دوربین روی دستی که تلاش میکند قابهایی خاص و متفاوت ایجاد کند—هرچند گاهی به جای تأثیرگذاری، آزاردهنده میشود. نام و پوستر فیلم نیز حس کنجکاوی را برمیانگیزد، در حالی که تدوین با ریتمی آرام همراه است. نبود موسیقی متن نیز که مشخصه اصلی اینگونه آثار است، به فضای مینیمال فیلم افزوده و آن را در رده فیلمهای خاص قرار میدهد.
کمال پورکاوه
علیرضا ثانیفر از جمله بازیگران توانمند و با مهارتی است که حضورش میتواند بهتنهایی فضای هر فیلمی را تحت تأثیر قرار دهد. اما در فیلم **«نبودنت»**، ساخته کاوه سجادی حسینی، فضایی ایجاد شده که حتی تواناییهای او نیز به حاشیه رانده شده است. نتیجه این شرایط، ارائه یکی از ضعیفترین بازیهای دوران حرفهای ثانیفر در این اثر بوده، گویی کارگردانی و فضاسازی نامناسب، فرصت درخشش را از او گرفته است.
جمع بندی
فیلم سینمایی نبودنت با تمام کاستیهایش به نظر میرسد که به خوبی توانسته مسئله مهاجرت را از دریچهای جدید به تصویر بکشد. اگر دانشجوی روانشناسی یا جامعه شناسی هستید، موضوع این فیلم میتواند شما را حسابی درگیر کند و اگر از جمله افرادی هستید که این روزها به مهاجرت و فشارهای آن فکر میکنید، پیشنهاد میکنیم که به تماشای این فیلم به همراه دوستان خود بنشینید. نبودنت به زیبایی هرچه تمامتر میتواند اشکهای شما را جاری کند!
مهارجت یعنی فقدان، یعنی جدا شدن از هر آنچه که هست و نیست!