بیشتر بخوانید

ترتیب داستان فیلم های جهان سینمایی مارول

فیلم های دنیای سینمایی مارول را به چه ترتیبی ببینیم؟

زمان مطالعه: 17 دقیقه

فهرست مطالب

با حجم زیاد فیلم های دنیای سینمایی مارول نمی‌دانید چه کنید؟ سردرگم هستید که از کجا شروع کنید؟ در ادامه در مجله سینمایی مستر دیالوگ همراه ما باشید تا ترتیبی برای تماشای فیلم های دنیای سینمایی مارول به شما پیشنهاد کنیم.

دنیای سینمایی مارول اکنون به یکی از بزرگ‌ترین دنیاهای سینمایی تبدیل شده است. شاید در گذشته فرنچایز استاروارز یا ارباب حلقه‌ها بزرگ‌ترین دنیای سینمایی را در اختیار خود داشتند؛ اما با انتشار فیلم‌ها و سریال‌های مختلف از کامیک بوک‌های مارول، اکنون جهان سینمایی مارول بسیار بزرگ به نظر می‌رسد. به همین جهت اگر مخاطبی یا فرد علاقمندی بخواهد تا به تماشای فیلم های مارول بنشیند، شاید دچار سردرگمی شود. با این حال ما در این بلاگ پست از مجله سینمایی مستر دیالوگ قصد نداریم تا یک ترتیب زمانی را به شما پیشنهاد کنیم، بلکه تلاش خواهیم کرد تا ترتیب روایی یا داستانی را برای فهم هرچه بهتر جهان سینمایی مارول به شما عزیزان پیشنهاد کنیم.

جهان سینمایی مارول از کجا آغاز شد؟

جهان سینمایی مارول از کجا آغاز شد؟

جهان سینمایی مارول (MCU) در سال ۲۰۰۸ با اکران فیلم “مرد آهنی” آغاز شد. این فیلم که توسط آقای جان فاوِرو کارگردانی شده و رابرت داونی جونیور در نقش تونی استارک (مرد آهنی) به هنرنمایی و ایفای نقش پرداخت، به سرعت به موفقیت تجاری بسیار خوبی دست پیدا کرد. فیلم ابرقهرمانی “مرد آهنی” نه تنها به عنوان یک فیلم مستقل مورد تحسین قرار گرفت، بلکه پایه‌گذار جهان سینمایی مارول شد.

به مرور با انتشار فیلم های جدیدتر از دنیای سینمایی مارول و با معرفی شخصیت‌های جدید و پیوند دادن داستان‌های مختلف به یکدیگر، MCU به تدریج گسترش یافت و چیزی نگذشت که فیلم های دنیای سینمایی مارول، امپراتوری جدیدی را برای دیزنی شکل دادند. این جهان سینمایی با معرفی کاراکترهای مختلف مانند کاپیتان آمریکا، ثور و ددپول، و همچنین داستان‌های فرعی و تقابل‌های بزرگ، موفق به جذب میلیون‌ها طرفدار در سرتاسر جهان شد و استانداردهای جدیدی را در صنعت فیلم‌سازی تعریف کرد.

چه چیز جهان سینمایی مارول را از دیگر ساخته‌های ابرقهرمانی متمایز می‌کرد؟

شاید بتوان گفت که آن چیز که دنیای سینمایی مارول را از دیگر ساخته‌های ابرقهرمانی متمایز می‌کرد، وفاداری زیاد این جهان به کامیک‌ بوک‌های مارول بود. اگر نگاهی به آثار مارول از ابتدا تا به امروز داشته باشیم، تولید کنندگان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند که تا جای ممکن به المان‌های کامیک بوکی و داستان‌های برخاسته از این مجلات وفادار بمانند.

ترتیب داستان فیلم های جهان سینمایی مارول

ترتیب داستان فیلم های جهان سینمایی مارول

در ادامه نگاهی به ترتیب داستانی فیلم های جهان سینمایی مارول می‌اندازیم. اگر دوستی دارید که می‌خواهد فیلم های مارول را به تازگی شروع کند، پیشنهاد می‌کنیم تا این بلاگ پست را برای او ارسال کنید.

همچنین ترتیب فیلم‌ های مارول را می‌توانید در یک نگاه در جدول زیر مشاهده کنید:

ترتیب داستانی فیلم های مارول
Captain America: The First Avenger

Captain Marvel

Iron Man

Iron Man 2

The Incredible Hulk

Thor

The Avengers

Thor: The Dark World

Iron Man 3

Captain America: The Winter Soldier

Guardians of the Galaxy

Guardians of the Galaxy Vol. 2

Avengers: Age of Ultron

Ant-Man

Captain America: Civil War

Black Widow

Spider-Man: Homecoming

Black Panther

Doctor Strange

Thor: Ragnarok

Ant-Man and the Wasp

Avengers: Infinity War

Avengers: Endgame

Spider-Man: Far From Home

Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

Eternals

Spider-Man: No Way Home

Doctor Strange in the Multiverse of Madness

Thor: Love and Thunder

Black Panther: Wakanda Forever

Ant-Man and the Wasp: Quantumania

Guardians of the Galaxy Vol. 3

The Marvels

فیلم Captain America: The First Avenger

فیلم Captain America: The First Avenger از دنیای سینمایی مارول

هرچند فیلم ابرقهرمانی “کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو” (Captain America: The First Avenger) به عنوان پنجمین فیلم در دنیای سینمایی مارول به اکران درآمد؛ اما برای دنبال کردن خط روایی مجموعه و مشاهده فیلم‌های مارول به ترتیب منطقی، بهتر است این فیلم را در ابتدا تماشا کنید.

داستان این فیلم ابرقهرمانی در دوره‌ای بسیار پیش از رویدادهای “مرد آهنی” و “انتقام‌جویان” جریان دارد. فیلم بینندگان را با شخصیت استیو راجرز (کاپیتان آمریکا، با بازی کریس ایوانز) آشنا می‌کند که یکی از شخصیت‌های مرکزی در  جهان سینمایی مارول محسوب می‌شود. همچنین، “کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو” به معرفی تسرکت (سنگ فضا) می‌پردازد که نقشی کلیدی در داستان‌های آینده مارول دارد.

درواقع اگر می‌خواهید تا بعدها در فیلم های مارول درمورد سنگ فضا دچار سردرگمی نشوید، پیشنهاد می‌کنیم که این فیلم را با دقت تماشا کنید.

 

فیلم ناامید کننده Captain Marvel

فیلم های جهان سینمایی مارول

این فیلم در دهه ۱۹۹۰ اتفاق می‌افتد، و به همین دلیل، برای پیروی از ترتیب منطقی فیلم‌های مارول بر اساس داستان، تماشای آن پس از فیلم اول و در مراحل اولیه لیست، مناسب‌ترین زمان ممکن است. اگرچه ممکن است پس از تماشای فیلم کاپیتان مارول اندکی پشیمان شوید، کاملا به شما حق می‌دهیم. متاسفانه فیلم کاپیتان مارول به یکی از بزرگ‌ ترین شکست های دنیای سینمایی مارول بدل شد.

تبدیل کارول دنورز (با بازی بری لارسون) به کاپیتان مارول نقش مهمی در مبارزه با تانوس دارد. ماجراهای این فیلم به خوبی نشان می‌دهد که چرا ادعا شده کاپیتان مارول به عنوان قوی‌ترین قهرمان در دنیای مارول شناخته می‌شود.

 

آغاز کننده؛ Iron Man

Iron Man از دنیای سینمایی مارول

در ترتیب داستانی جهان سینمایی مارول، بالاخره می‌رسیم به فیلمی که اصلا این دنیای سینمایی با آن آغاز شد. فیلم مرد آهنی با اکران خود در سال 2008 میلادی، سروصدای زیادی به پا کرد و خیلی زود توانست تا نظر منتقدین و مخاطبین دنیای سینما را به سمت خود جلب کند. در آن زمان سازندگان فیلم های سینمایی مارول توانسته بودند تا با الهام گرفتن از المان‌ها و کامیک‌ بوک‌های اولیه مارول، فیلمی را خلق کنند که تا حد زیادی به دنیای کامیک بوکی مارول وفادار است.

تماشای فیلم آیرون من 1 از آن جهت اهمیت دارد که در انتهای فیلم شما شاهد رگه‌های شکل گیری گروه انتقام جویان خواهید بود. بنابراین شما برای این‌که از فیلم انتقام جویان سردربیاورید، نیاز دارید تا به تماشای این فیلم بنشینید.

 

 Iron Man 2

دنیای سینمایی مارول

فیلم “مرد آهنی ۲” (Iron Man 2) شامل تصاویری از “هالک شگفت‌انگیز” و صحنه‌ای از چکش ثور است. در واقع از نظر داستانی به درستی این دو شخصیت در این دو فیلم به مخاطبین معرفی می‌شوند. به این ترتیب، می‌توان دومین قسمت از مجموعه مرد آهنی را در ترتیب فیلم های مارول، قبل از تماشای فیلم‌های “هالک شگفت‌انگیز” و “ثور” قرار داد.

در “مرد آهنی ۲”، شخصیت بیوه سیاه (ناتاشا رومانوف) به عنوان دستیار تونی استارک معرفی می‌شود. او توسط نیک فیوری فرستاده شده تا بر فعالیت‌های استارک نظارت داشته باشد.

 

The Incredible Hulk و معرفی دقیق‌تر هالک

The Incredible Hulk و معرفی دقیق‌تر هالک

اگرچه فیلم هالک شگفت انگیز دومین فیلم دنیای سینمایی مارول بود که منتشر شد؛ اما در جهان سینمایی مارول از نظر ترتیب داستانی شما بایستی این فیلم را بعد از مرد آهنی 2 تماشا کنید. در این فیلم  ادوارد نورتون در نقش هالک حضور دارد و زمینه را برای آشنایی اولیه مخاطبین دنیای سینما با شخصیت هالک فراهم می‌کند.

 

فیلم Thor

فیلم ثور از دنیای سینمایی مارول

فیلم ثور نخستین فیلم از سری فیلم های این شخصیت محسوب می‌شود و در طول این فیلم اتفاقاتی به نمایش درمی‌آید که زمینه را برای تماشای فیلم نخست انتقام جویان فراهم می‌کند. برخی تصور می‌کنند که برای فهم جهان سینمایی مارول بایستی از نخستین فیلم انتقام جویان شروع کنند؛ اما بایستی توجه کنید درصورتی‌که فیلم‌هایی که تا اینجا معرفی کردیم را تماشا نکرده باشید، درک درستی از مجموعه فیلم‌های انتقام جویان نخواهید داشت.

 

فیلم نخست انتقام جویان

فیلم نخست انتقام جویان از جهان سینمایی مارول

با معرفی شخصیت‌های اصلی مجموعه، زمان مناسبی بود تا فیلمی از گروه انتقام‌جویان در جهان سینمایی مارول ساخته شود. پس از تماشای شش فیلم قبلی برای دنبال کردن ترتیب داستانی مارول، نوبت به تماشای “انتقام‌جویان” (The Avengers) می‌رسد.

این فیلم به عنوان پایان‌دهنده فاز ۱ دنیای سینمایی مارول عمل می‌کند و اعضای اصلی انتقام‌جویان را برای مقابله با لوکی و چیتاوری‌ها به همراه هم می‌آورد. فاز ۲ پس از نبرد نیویورک آغاز می‌شود و همچنین اولین آشنایی با سنگ ذهن (Mind Stone) در این قسمت صورت می‌گیرد.

 

فیلم Thor: Dark World

فیلم Thor: Dark World

فیلم “ثور: دنیای تاریک” (Thor: The Dark World) از دنیای سینمایی مارول، ادامه‌ای بر داستان فیلم “ثور” است و از نظر زمانی، یک سال پس از وقایع فیلم “انتقام‌جویان” رخ می‌دهد. برای طرفدارانی که از حضور شخصیت ثور در جهان سینمایی مارول لذت می‌برند، این فیلم نعمت بزرگی محسوب می‌شود؛ اما اگر چندان با این شخصیت حال نمی‌کنید، بایستی بالاجبار برای فهم اتفاقات قسمت بعدی این فیلم را تماشا کنید.

در این قسمت، بینندگان با سنگ واقعیت (Reality Stone) آشنا می‌شوند. همچنین، شخصیت “کلکتور” با بازی بنیسیو دل تورو در این فیلم حضور دارد. دل تورو همین نقش را در فیلم “نگهبانان کهکشان” (Guardians of the Galaxy)، که یک سال بعد به نمایش درآمد، دوباره ایفا کرد.

 

فیلم Iron Man 3

فیلم Iron Man 3

وقایع فیلم سوم از مجموعه “مرد آهنی”، که توسط شین بلک کارگردانی شده، شش ماه پس از اتفاقات “انتقام‌جویان” جریان دارد. در “مرد آهنی ۳”، تونی استارک هنوز با تأثیرات روانی و روحی ناشی از جنگ نیویورک درگیر است. برای حفظ ترتیب منطقی فیلم‌ های مارول از نظر داستانی، باید این فیلم را به عنوان نهمین اثر در فهرست تماشا کنیم.

در دنیای سینمایی مارول برخی از طرفداران فیلم های ابرقهرمانی چندان با قسمت سوم مرد آهنی ارتباط نگرفتند و این اثر را فیلمی بسیار ضعیف خواندند.

 

Captain America: The Winter Soldier

Captain America: The Winter Soldier در جهان سینمایی مارول

با توجه به ترتیب فیلم‌ های مارول، دهمین فیلمی که باید در این جهان سینمایی تماشا کنیم “کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان” (Captain America: The Winter Soldier) است. این فیلم دنباله‌ای مستقیم بر اولین فیلم از مجموعه انتقام‌جویان می‌باشد.

در این فیلم، استیو راجرز که اکنون با سازمان S.H.I.E.L.D همکاری می‌کند، با بیوه سیاه و فالکون (با بازی آنتونی مکی) برای مقابله با سرباز زمستان همکاری می‌کند. سرباز زمستان، که همان باکی بارنز است، یکی از شخصیت‌های شرور در دنیای سینمایی مارول است و زمانی یکی از نزدیک‌ترین دوستان استیو راجرز بوده است. از طرف دیگر شما در این فیلم می‌توانید سرنوشت باکی بارنز پس از قسمت اول فیلم کاپیتان آمریکا را دنبال کنید. همچنین این فیلم به عنوان پیش درآمدی بر فیلم جنگ داخلی دنیای مارول محسوب می‌شود.

 

Guardians of the Galaxy

Guardians of the Galaxy از جهان سینمایی مارول

داستان “نگهبانان کهکشان” (Guardians of the Galaxy) در دنیای سینمایی مارول از سال ۱۹۸۸ آغاز می‌شود، زمانی که پیتر کوئیل به دنبال مرگ مادرش توسط دزدان فضایی ربوده می‌شود. با این حال، بخش عمده‌ای از داستان در ۲۶ سال بعد، یعنی سال ۲۰۱۴ (زمانی که فیلم در دنیای واقعی اکران شد)، رخ می‌دهد. فیلم نگهبانان کهکشان در لیست فیلم های مارول بسیار خوش ساخت محسوب می‌شود. امکان ندارد که از مشاهده موزیک‌های دلربا، سکانس‌های مبارزات چشمگیر و دیالوگ‌های عمیق لذت نبرید.

در این فیلم، سنگ قدرت (Power Stone) معرفی می‌شود و موضوعاتی درباره سنگ‌های ابدیت مطرح می‌شود که به نوعی به فیلم‌های آینده مجموعه انتقام‌جویان پیوند می‌زند.

 

Guardians of the Galaxy Vol. 2

Guardians of the Galaxy Vol. 2 از جهان سینمایی مارول

داستان “نگهبانان کهکشان بخش ۲” (Guardians of the Galaxy Vol. 2) درست سه ماه پس از وقایع قسمت اول این فیلم رخ می‌دهد. با اینکه از نظر ترتیب زمانی باید این فیلم را به عنوان دوازدهمین فیلم از ترتیب فیلم های مارول تماشا کنید؛ اما “نگهبانان کهکشان بخش ۲” به عنوان بخشی از فاز سوم دنیای سینمایی مارول شناخته می‌شود و از نظر تاریخ اکران، پس از “انتقام‌جویان: عصر اولتران” (Avengers: Age of Ultron) به نمایش درآمده است. قسمت دوم ممکن است لذت و غافلگیری قسمت اول را برای شما به ارمغان نیاورد؛ اما همچنان تماشای آن خالی از لطف نیست.

 

Avengers: Age of Ultron

Avengers: Age of Ultron از فیلم های مارول

“عصر اولتران” دنباله‌ای بر فیلم “انتقام‌جویان قسمت اول” در جهان سینمایی مارول محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۲ به نمایش درآمد. این فیلم ابرقهرمانی به عنوان یکی از آخرین فیلم‌های فاز دوم دنیای سینمایی مارول به حساب می‌آید.

در “عصر اولتران”، قهرمانان دنیای مارول دوباره دور هم جمع می‌شوند و علاوه بر این، شخصیت‌های جدیدی نیز معرفی می‌شوند. از جمله این شخصیت‌ها ویژن (با بازی پل بتانی) و دوقلوهای ماکسیموف (کوئیک سیلور و اسکارلت ویچ) هستند که به ترتیب توسط آرون تایلر-جانسون و الیزابت اولسن به تصویر کشیده شده‌اند. در این زمان هنوز کمپانی فاکس با دنیای سینمایی مارول ادغام نشده بود و این دو شخصیت متفاوت از اورجین خود در دنیای اکس من معرفی شدند.

 

فیلم Ant-Man از دنیای مارول

فیلم Ant-Man از دنیای مارول

اگرچه وقایع فیلم مرد مورچه‌ای در دنیای سینمایی مارول چند ماه پس از قسمت دوم انتقام جویان روایت می‌شود؛ اما این فیلم چهارده‌مین فیلم از جهان سینمایی مارول محسوب می‌شود. در این اثر سینمایی، اسکات لنگ به عنوان یک دزد حرفه‌ای به هنک پیم( یکی از داشنمندان معروف جهان مارول) کمک می‌کند تا لباسی که طراحی کرده را حفظ کند و در همین حیق اتفاقاتی می‌افتد که او خود را در میانه پذیرفتن وظایف ابرقهرمانی می‌بیند.

فیلم مرد مورچه‌ای نیز از نظر شوخی‌ها، سکانس‌های مبارزات و نحوه معرفی این شخصیت، بسیار خلاقانه و جذاب به نظر می‌رسد. بنابراین از تماشای این فیلم نه تنها پشیمان نخواهید شد بلکه آرزو خواهید کرد تا دیگر فیلم‌های مستقل مارول نیز با چنین کیفیتی تولید شوند.

 

آغاز جنگ داخلی در مارول؛ Captain America: Civil War

Captain America: Civil War از ترتیب فیلم های مارول

پس از اتفاقاتی که در فیلم عصر اولتران افتاد، کاپیتان آمریکا وظیفه هدایت گروهی در فیلم کاپیتان آمریکا جنگ داخلی را برعهده دارند. آن‌ها به ماموریتی می‌روند؛ اما این ماموریت چندان نتیجه خوبی ندارد. آن‌ها که به دنبال دستگیری کراس بونز هستند موفق عمل نمی‌کنند و سبب می‌شود تا عده زیادی از مردم بی‌گناه نیجریه کشته شوند.

هنگامی که کاپیتان آمریکا و هم تیمی‌هایش در طی این عملیات شکست می‌خورند، سازمان‌های بزرگ جهانی از جمله سازمان ملل تصمیم می‌گیرند تا کاری کنند که گروه انتقام جویان تحت نظر بزرگ‌ترین دولت‌ها درآید. درست در چنین جایی بزرگ‌ترین طرح دنیای سینمایی مارول با نام سوکوویا ایجاد می‌شود. ایجاد چنین طرحی باعث می‌شود تا گروه انتقام جویان به دو دسته موافقین و مخالفین تبدیل شود.

از ترتیب فیلم های مارول، کاپیتان آمریکا جنگ داخلی، فیلمی است که سالیان سال، طرفداران جهان سینمایی مارول، انتظار آن را می‌کشیدند. از طرفی شاهد نبرد کلاسیک دو ابرقهرمان مشهور، مرد آهنی و کاپیتان آمریکا، در قالب تیم کشی بی‌نظیر هستیم و از سمتی دیگر دو تن از مشهورترین و مهم‌ترین شخصیت های مارول یعنی مردعنکبوتی و بلک پنتر در این فیلم معرفی می‌شوند.

«کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» اولین فیلم فاز سوم جهان سینمایی مارول است که پلنگ سیاه و مرد عنکبوتی را معرفی می‌کند؛ دو کاراکتری که در ادامه این لیست فیلم‌های مستقل خودشان را دارند.

 

Black Widow

Black Widow از دنیای سینمایی مارول

فیلم «بیوه سیاه» که بیست و چهارمین عنوان در دنیای سینمایی مارول است، داستان‌های پس از فیلم سینمایی «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» را دنبال می‌کند. اگرچه این فیلم بیشتر بر جنبه‌های اکشن تمرکز دارد و به مفاهیم عمیق‌تر نمی‌پردازد، اما در مجموع به عنوان یک ماجراجویی سرگرم‌کننده با تیم بازیگری برجسته به حساب می‌آید.

در این فیلم، ناتاشا رومانوف، با نام مستعار بیوه سیاه، با یک توطئه خطرناک روبرو می‌شود که به نوعی به گذشته‌اش مرتبط است و باید برای مقابله با آن اقدام کند.

 

نخستین فیلم مردعنکبوتی در جهان سینمایی مارول

نخستین فیلم مردعنکبوتی در جهان سینمایی مارول

بعد از آن‌که مردعنکبوتی در خلال فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی به مخاطبین سینما معرفی شد، می‌توانستیم انتظار داشته باشیم که پس از گذشت سال‌ها اکنون مردعنکبوتی به خانه خود یعنی جهان سینمایی مارول بازگشته است. نخستین فیلم اختصاصی مردعنکبوتی در ترتیب فیلم های مارول پس از کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی و فیلم بلک ویدو قرار می‌گیرد.

فیلم مردعنکبوتی: بازگشت به خانه قصد دارد تا روی شخصیت نوجوان پیتر پارکر و چالش‌هایی که دارد تمرکز کند. البته در این فیلم شاهد چگونگی آشنایی پیتر با تونی استارک خواهیم بود. ناگفتنی نماند که در مردعنکبوتی:بازگشت به خانه، سازندگان بر روی چگونگی تبدیل شدن پیتر پارکر به مردعنکبوتی تمرکز نکرده‌اند.

 

فیلم بلک پنتر

فیلم بلک پنتر از ترتیب فیلم های مارول

داستان فیلم “Black Panther” بلافاصله پس از وقایع “Captain America: Civil War” شروع می‌شود و در ترتیب فیلم های مارول آن را بهتر است پس از جنگ داخلی و فیلم اسپایدرمن تماشا کنید. در این فیلم زمانی که تی‌چالا به عنوان پادشاه جدید واکاندا به تخت سلطنت می‌نشیند و جایگزین پدرش می‌شود، به نظر می‌رسد اوضاع طبق انتظار پیش می‌رود؛ اما اریک کیلمانگر با همراهی اولیسس کلاو به واکاندا وارد می‌شود تا انتقام مرگ پدرش را از تی‌چالا، که پسر عموی او نیز هست، بگیرد.

کیلمانگر به نبردی بسیار سخت با تی‌چالا می‌پردازد و در نهایت گمان می‌کند که تی‌چالا را از بین برده؛ اما بازگشت او به صحنه نبرد باعث می‌شود تا تی‌چالا برای بازپس‌گیری تخت سلطنتی و مقابله با کیلمانگر، که دارای قدرت و نفوذ بیشتری است، به مبارزه بپردازد.

فیلم “Black Panther” توانست به یکی از برجسته‌ترین آثار دنیای سینمایی مارول در نظر منتقدان تبدیل شود. از طراحی صحنه و لباس گرفته تا بازی برجسته چادویک بوزمن و مایکل بی جردن، کارگردانی رایان کوگلر و موسیقی متن فوق‌العاده، همگی باعث تحسین گسترده فیلم شدند. این فیلم همچنین موفقیت بزرگی در باکس آفیس کسب کرد و تا مدت‌ها عنوان پرفروش‌ترین فیلم مستقل یک شخصیت در MCU را به خود اختصاص داد.

چیزی که بیش‌تر از همه باعث جلب توجه طرفداران دنیای کامیک بوک شد آن بود که بالاخره ما با جهان واکاندا روبرو می‌شویم. جهانی که در دنیای کامیک بوک به شکل پیشرفته و منزوی به تصویر کشیده شده است. همچنین ناگفتنی نماند که فیلم بلک پنتر در جشنواره اسکار توانست در 7 بخش نامزد شود و سه جایزه بهترین موسیقی متن، بهترین طراحی صحنه و لباس را از آن خود کند.

بلک پنتر اولین فیلم از دنیای سینمایی مارول بود که در جشنواره اسکار افتخار آفرینی کرد.

 

فیلم دکتر استرنج

فیلم دکتر استرنج از ترتیب فیلم های مارول

فیلم دکتر استرنج از جهان سینمایی مارول در هنگام اکران خود سروصدای زیادی به پا کرد. این فیلم از زمان ساخت خود به علت منتشر شدن اخباری مبتنی بر حضور بندیکت کامبربچ، انتظارات زیادی را ایجاد کرده بود و به نظر می‌رسد که پس از اکران، به خوبی توانست از پس از این انتظارات برآید.

دکتر استیون استرنج، یک جراح مغز و اعصاب با مهارت‌های برجسته، پس از یک تصادف شدید و آسیب به دستش، قادر به ادامه حرفه جراحی نمی‌شود. با جست‌وجوی راه‌های دیگر، او به علوم عرفانی روی می‌آورد و به شاگرد انشنت وان تبدیل می‌شود. اکنون، او به انشنت وان کمک می‌کند تا کایسیلوس، یکی از اعضای پیشین و خائن گروه، را متوقف کند. فیلم “Doctor Strange” به بررسی ریشه‌های شخصیت دکتر استرنج می‌پردازد و نشان می‌دهد که او باید تصمیمات دشواری بگیرد و از ورود دورمامو به زمین جلوگیری کند. او برای آن‌که بتواند جلوی دورمامو ایستادگی کند، تصمیم می‌گیرد تا از سنگ زمان کمک بگیرد.

اهمیت فیلم دکتر استرنج در آن است که ما با این شخصیت آشنا می‌شویم، کاربرد دقیق‌تری از سنگ زمان را در جهان سینمایی مارول مشاهده می‌کنیم و درنهایت با یک کلیف هنگر مناسب آماده تماشای قسمت سوم فیلم ثور می‌شویم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در ترتیب فیلم های مارول، دکتر استرنج را پیش از ثور 3 قرار دهید.

 

فیلم ثور 3

فیلم ثور 3 از جهان سینمایی مارول

قسمت سوم از فیلم های ثور، روند و فضایی کاملا متفاوت با دو قسمت قبلی دارد. تایکا وایتیتی فضای کمدی را به قسمت سوم اضافه کرد و کاری کرد که این قسمت از حال و هوای تاریک دو قسمت قبلی فاصله بگیرد. مدیران مارول در ابتدا قصد نداشتند تا ایده کمدی وایتیتی را اجرایی کنند؛ اما کوین فایگی در مخالفت با تمام سران مارول، ایده تایکا وایتیتی را تایید کرد!

درنهایت نه‌تنها شخصیت ثور کاملا تغییر کرد، بلکه فیلم Thor: Ragnarok اثری بسیار متفاوت‌تری نسبت به دیگر آثار MCU تبدیل شد.

ثور پس از اتفاقاتی که در طی فیلم اونجر: عصر اولترون می‌افتد برای آن‌که پاسخی برای اتفاقات و کابوس‌هایی که می‌بیند پیدا کند، راهی سفری دور و دراز در کهکشان می‌شود. او پس از سفری طولانی در کهکشان به ازگارد برمی‌گردد و در این حین متوجه می‌شود که اودین دیگر سلطنت نمی‌کند و لوکی خودش را جای پدرش قرار داده است!

درمورد لوکی دوست دارید بیشتر بدانید؟ بیشتر بخوانید کنید: نقد فصل یک سریال لوکی (Loki)؛ خدای نفرت

لوکی به همراه ثور وارد سفری برای پیدا کردن پدرشان می‌شوند. در مسیر پیدا کردن پدرشان، تصمیم می‌گیرند تا از کمک دکتر استرنج  استفاده کنند. به همین جهت در ترتیب فیلم های مارول پیشنهاد می‌کنیم که قسمت نخست فیلم دکتر استرنج را پیش از قسمت سوم فیلم های ثور تماشا کنید. با این حال هنگامی که این دو برادر ناتنی، پدر خوشان را پیدا می‌کنند؛ اودین می‌میرد و با مرگ خود هلا را از بند اسارت آزاد می‌کند. آزاد شدن هلا همانا، نابودی ازگارد به دست او همانا!

این فیلم مجموعه‌ای از نکات مثبت را به جهان سینمایی مارول هدیه داد. حضور و همکاری دو برادر ناتنی و تنشه به خون یکدیگر یک طرف ماجرا و در طرف دیگر مخاطب می‌تواند شاهد حضور دکتر استرنج و هالک در این فیلم باشد. همچنین گفتنی است که شخصیت والکیری نیز معرفی شد که قرار است نقش مهمتری را در آینده MCU داشته باشد. همچنین پایان فیلم Thor: Ragnarok با شروع اتفاقات فیلم Avengers: Infinity War همزمان است.

 

قسمت دوم فیلم مرد مورچه‌ای

قسمت دوم فیلم مرد مورچه‌ای از ترتیب فیلم های مارول

پس از وقایع “Ant-Man” و “Captain America: Civil War”، اسکات لنگ اکنون تحت حبس خانگی قرار دارد. در این میان، هنک پیم و دخترش نیازمند کمک او برای انجام مأموریت جدیدی هستند. آن‌ها معتقدند که جنت ون دین، همسر هنک و مادر هوپ، هنوز در دنیای کوانتوم زنده است و به تکمیل دستگاهی نیاز دارند که قادر به بازگرداندن جنت به دنیای واقعی باشد. در عین حال، شخصیت‌هایی مانند گوست در تلاش‌اند تا قطعه‌ای که هنک پیم به دنبال آن است را پیدا کنند.

قسمت دوم فیلم مرد مورچه‌ای از جهات مختلفی برای جهان سینمایی مارول اهمیت دارد. از طرفی شخصیت پردازی عمیق‌تری در ارتباط با اسکات لنگ صورت می‌گیرد و از طرف دیگر حضور او در جهان کوانتومی سبب می‌شود تا پای دنیای کوانتومی و پتانسیل آن به فیلم های مارول باز شود. شاید بپرسید که دنیای کوانتومی برای سینمای مارول چه اهمیتی دارد؟ در پاسخ باید گفت که کمترین اهمیت و کاربرد آن در فیلم سازی را می‌توانید در قسمت نهایی فیلم های انتقام جویان مشاهده کنید.

 

فیلم انتقام جویان: جنگ بی‌نهایت

فیلم انتقام جویان: جنگ بی‌نهایت از ترتیب فیلم های مارول

فیلم “Avengers: Infinity War” نقطه آغاز حماسه‌ای دو قسمتی است که پایان سه فاز اول دنیای سینمایی مارول را رقم می‌زند. در این فیلم مهیج از دنیای سینمایی مارول، تانوس با تلاش برای جمع‌آوری سنگ‌های بی‌نهایت و تکمیل دستکش بی‌نهایت، قصد دارد نیمی از موجودات جهان را نابود کند تا به گفته‌ی خود، از فروپاشی تمدن‌ها به دلیل قحطی و بحران‌های دیگر جلوگیری کند. او به راحتی ارتش نوا، آزگارد و کالکتور را شکست می‌دهد و گروهی را به زمین می‌فرستد تا سنگ‌های زمان و ذهن را به دست آورد. در نتیجه، اتحاد شکننده‌ای میان قهرمانان مارول شکل می‌گیرد.

این فیلم به‌طور برجسته‌ای پیامدهای “Captain America: Civil War” را به تصویر می‌کشد، جایی که مدافعان زمین به گروه‌های مختلف تقسیم شده و آسیب‌پذیری میان آن‌ها افزایش یافته است. اگرچه تانوس از این وضعیت بهره‌برداری می‌کند، اما نمی‌داند که این ضعف‌ها فرصت مناسبی برای او فراهم کرده است. برخلاف بسیاری از فیلم‌های مارول، “Avengers: Infinity War” بیشتر بر تانوس، به عنوان شخصیت شرور اصلی، تمرکز دارد و زمان زیادی را به توسعه شخصیت او اختصاص می‌دهد.

چیزی که در اونجرز: جنگ بی‌نهایت به چشم می‌آید تاکید بر این نکته است که تا چه اندازه اتحاد میان اعضای اصلی انتقام جویان اهمیت دارد و شکسته شدن چنین اتحادی چه پیامد‌هایی می‌تواند برای جهان داشته باشد. از طرف دیگر در این فیلم، ثور نقش مهمی را برعهده داشت و این موضوع باعث شد تا دیگر به این شخصیت به چشم یک کرکتر فرعی یا درجه چندم در دنیای سینمایی مارول نگاه نکنیم.

 

انتقام‌جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame)

انتقام‌جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame) از دنیای سینمایی مارول

فیلم “Avengers: Endgame” بلافاصله پس از وقایع “Avengers: Infinity War” آغاز می‌شود. بنابراین شما برای درک این فیلم نیاز دارید تا فیلم های مارول را تا به اینجا تماشا کرده باشید.

در ابتدای این فیلم، اعضای باقی‌مانده انتقام‌جویان به سراغ تانوس می‌روند؛ اما درمی‌یابند که او سنگ‌های بی‌نهایت را نابود کرده است. داستان اصلی پنج سال بعد شروع می‌شود، زمانی که انتقام‌جویان هر کدام به زندگی‌های جداگانه‌ای مشغول شده‌اند. اما با بازگشت اسکات لنگ از دنیای کوانتوم، امیدی تازه برای بازیابی کسانی که با دست‌کم تانوس ناپدید شده‌اند، به وجود می‌آید.

در این فیلم، سفر در زمان به عنوان راه‌حلی برای جمع‌آوری دوباره سنگ‌های بی‌نهایت و ساخت دستکش بی‌نهایت معرفی می‌شود، که این فرآیند عواقب جدی به همراه دارد. “Avengers: Endgame” به اوج نبرد نهایی بین انتقام‌جویان و ارتش تانوس می‌پردازد و نتیجه آن سرنوشت مردم جهان را مشخص می‌کند. پایان حماسی فیلم، با فداکاری‌های بلک ویدو و تونی استارک، به عنوان پایانی شایسته برای سه فاز اول دنیای سینمایی مارول عمل کرده و در عین حال، زمینه‌ساز فاز جدید MCU می‌شود.

ناگفتنی نماند که فیلم انتقام جویان: پایان بازی در گیشه عملکرد بسیار خوبی داشت و توانست به یکی از پرفروش‌ترین فیلم های جهان تبدیل شود و خیلی زود رکورد آواتار را بشکند. بد نیست بدانید که این فیلم بزرگ‌ترین افتتاحیه تاریخ سینما را از آن خود کرد.

فیلم Spider-Man: Far From Home

Spider-Man: Far From Home از فاز اول سینمای مارول

فیلم مردعنکبوتی: دور از خانه درست پس از اتفاقات آخرین فیلم انتقام جویان رخ می‌دهد. در این فیلم شاهد این هستیم که شخصیت پیتر پارکر در رویارویی با مشکلات مختلف و مرگ تعدادی از مهم‌ترین قهرمانان مارول، بلوغ پیدا می‌کند. اما چیزی که در این فیلم بیشتر از همه به چشم می‌خورد آن است که مردعنکبوتی ماموریتی را پذیرفته که باعث شده تا با دردسرهای مختلفی دست و پنجه نرم کند.

در این فیلم از دنیای سینمایی مارول، شاهد حضور ابتدایی میستریو با بازی خارق العاده جیگ جینهال خواهید بود.

جمع بندی

بهترین فیلم های مارول

جهان سینمایی مارول از نظر انتشار فیلم و سریال به درجه‌ای رسیده که برای تماشای آثار آن بایستی برنامه‌ای دقیق و مدون بریزید. به همین جهت در این بلاگ پست تلاش کردیم تا براساس یک سیر داستانی، مجموعه‌ای از فیلم های دنیای سینمایی مارول را معرفی کنیم. بایستی بدانید که تمامی فیلم های مارول به مواردی که گفته شد محدود نمی‌شود و در آینده و براساس فیلم‌هایی که تازه منتشر می‌شوند این بلاگ را آپدیت خواهیم کرد.

درنهایت خوشحال می‌شویم تا در بخش کامنت‌ها برای ما بنویسید که بهترین فیلمی که از جهان سینمایی مارول تماشا کردید، کدام است؟

 

منبع: Marvel movies in order: chronological & release order
به این مقاله امتیاز بدید
1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
1 رای ثبت شده - میانگین امتیاز 5,00 از 5
Loading...

Master of Content

دیدگاه کاربران (9 دیدگاه)

    1. تلاش میکنیم براساس فیلم های تازه منتشر شده در همین یکی دو هفته اخیر کاملش کنیم

  1. میس مارولز بنظرم چزو آشغال‌ترین فیلم های مارول محسوب میشه و واقعا حتی از نظر ترتیب داستانی هم ارزش تماشا کردن نداره

    1. کیفیت این فیلم نسبت به سایر تولیدات مارول پایین هست اما اگر مخاطب بخواد با اسکرال‌ها و تاریخچه شخصیت نیک فیوری آشنا بشه، بهتره که تماشا کنه

    2. فیلم خوبی نبود ولی بنظرم نکات خوبی توش داره برای کسی که میخواد جهان سینمایی مارول رو درک کنه باید تماشا کنه

  2. ممنون ازتون. اگر تونستین یک لیست ترتیب داستانی هم برای سریال های مارول و فیلم های مورتال کامبت هم درست کنین

    1. ممنون از اینکه به سایت ما سر زدید. به زودی لیستی برای ترتیب تماشای سریال های مارول هم آماده خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید