بیشتر بخوانید

حقایقی که درمورد شرک نمی‌دانید

حقایقی که درمورد انیمیشن های شرک نمی‌دانید

زمان مطالعه: 8 دقیقه

فهرست مطالب

در این مقاله از مجله سینمایی مستر دیالوگ به بررسی حقایقی درمورد انیمیشن های شرک خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

وقتی که صحبت از انیمیشن می‌شود، یکی از نخستین عناوینی که به ذهن هر یک از ما خطور می‌کند، انیمیشن شرک است. انیمیشن‌ های شرک بواسطه روایت و شخصیت پردازی که دارند، توانسته‌اند تا به امروز نگاه بسیاری از مخاطبین دنیای سینما را به خود جلب کنند و به یکی از موفق‌ترین فرنچایزها در تمام دوران بدل شوند. دنیای شرک امروزه 4 انیمیشن و تعداد زیادی اسپین آف را به خود اختصاص داده است. اگرچه دنیای این شخصیت چندان گسترده نیست؛ اما حقایق و نکاتی در ارتباط با آن وجود دارد که شاید از آن‌ها اطلاع نداشته باشید. به همین جهت در این بلاگ پست از مجله سینمایی مستر دیالوگ به بررسی حقایق ناگفته از انیمیشن های شرک خواهیم پرداخت.

حال که صحبت از فرنچایز شرک شد، اگر دوست داشتید نگاهی به بلاگ پست لیست انیمیشن های شرک؛ معرفی کامل بیندازید.

شخصیت شرک و انیمیشن‌های او چگونه خلق شدند؟

حقایقی که درمورد شرک نمی‌دانید

مجموعه سینمایی شرک بر اساس یک کتاب تصویری به نام “!Shrek” اثر ویلیام استیج ساخته شده است. آقای استیج در دهه ۹۰ میلادی برای رسانه‌های معتبری مانند The New Yorker نقاشی کودکانه می‌کشید و همچنین در King of Cartoons حضور داشت. زمانی که او داستان شرک را نوشت، ۸۳ ساله بود و متاسفانه در سال ۲۰۰۳ و در سن ۹۵ سالگی، یعنی دو سال پس از اکران فیلم شرک، از دنیا رفت. باور کردن اینکه خالق شخصیت و داستان شرک یک فرد ۸۳ ساله بوده است، برای افرادی که این موضوع را نمی‌دانند، کمی دشوار به نظر می‌رسد.

ویلیام استیج، خالق شرک

داستانی متفاوت از خلق شرک

داستان متفاوت دیگری نیز از خلق انیمیشن های شرک وجود دارد. گفته می‌شود که کودکان جان ویلیامز در دوران کودکستان از مطالعه داستان‌های شرک لذت می‌بردند. ویلیامز وقتی که میزان علاقه فرزندان خودش نسبت به شخصیت شرک را مشاهده می‌کند به این نتیجه می‌رسد که این شخصیت پتانسیل بسیار زیادی برای تولید انیمیشن دارد. به همین جهت او با کتاب داستان‌هایی از شخصیت شرک به سراغ تهیه کننده این مجموعه انیمیشنی می‌رود و ایده خودش را با او در میان می‌گذارد. ایده ساخت انیمیشن براساس غول سبز و مهربان به مذاق تهیه کننده خوش آمده و این موضوع باعث می‌شود تا تولید انیمیشن های شرک در دستور کار قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: 18تا از انیمیشن های دریم ورکس+ خلاصه داستان

پیدا کردن بازیگر مناسب برای شرک دشوار بود

بازیگران انیمیشن های شرک

شاید جالب باشد بدانید که پیدا کردن صداپیشه مناسب برای شخصیت اصلی داستان، یعنی شرک، به یک چالش بزرگ تبدیل شد. پس از درگذشت کریس فارلی، شرکت DreamWorks به دنبال بازیگر جدیدی بود تا وظیفه صداگذاری شرک را برعهده بگیرد. در این زمان، شخصیت شرک دیگر به عنوان یک غول نوجوان مطرح نبود و داستان او به شکلی که در نهایت مشاهده کردیم، تغییر کرده بود. مدیران این شرکت در مراحل پیش‌تولید، اسامی بزرگی را برای این نقش در نظر داشتند، اما تمامی این بازیگران برجسته یکی پس از دیگری پیشنهاد آنها را رد کردند. از جمله این اسامی برجسته می‌توان به تام کروز، لئوناردو دی‌کاپریو و حتی متیو پری، بازیگر محبوب شخصیت چندلر بینگ در سریال Friends اشاره کرد.

چرا بازیگران مختلف دست رد به سینه کارگردان شرک می‌زدند؟

همه این بازیگران به دلایلی پیشنهاد سازندگان فیلم شرک را رد کردند، اما جالب‌ترین دلیل رد شدن به نیکولاس کیج مربوط می‌شود. پس از اینکه اسامی بسیاری توسط مدیران دریم‌ورکس مطرح شد و همگی آنها پیشنهاد استودیو را رد کردند، جفی کاتزنبرگ نیکولاس کیج را برای این نقش پیشنهاد داد. نیکولاس کیج با دلیلی خنده‌دار و شاید عجیب این پیشنهاد را نپذیرفت و به تهیه‌کنندگان گفت:

“من اصلا دوست ندارم که یک غول باشم.”

سال‌ها بعد و پس از محبوبیت فوق‌العاده مجموعه شرک، در یک مصاحبه از او پرسیده شد که آیا هنوز هم همان نظر را دارد یا خیر. او پاسخ داد:

“غول بودن همیشه بد نیست، اگر به گذشته برگردیم بدون تردید این پیشنهاد را قبول خواهم کرد. البته فکر می‌کنم نه تنها من، بلکه هر بازیگری با دیدن محبوبیت شرک این پیشنهاد را بدون تردید می‌پذیرد.”

مایک مایرز و شرک

پس از پیشنهاد صداپیشگی شرک به بازیگران متعدد، سرانجام آقای مایک مایرز چنین نقشی را پذیرفت. درباره حضور او در قامت شرک، داستان جالبی وجود دارد، او در این رابطه در مصاحبه‌ای در سال 2012 میلادی نکات جالبی را مطرح می‌کند:

«شاید باور این موضوع سخت باشد ولی من هیچ ایده‌ای نداشتم که به‌عنوان جایگزین کریس فارلی انتخاب شده بودم. در آن زمان برای نقش شخصیت شرک آزمون دادم و هیچکدام از نزدیکان من جواب این آزمون را به من گزارش ندادند و من هم فکر می‌کردم که احتمالا انقدر آزمون بدی داشته‌ام که آن‌ها حتی جوابی هم به من ندادند. بلاخره مدت‌ها بعد زمانی‌که یکی از دوستانم ماکتی از شخصیت شرک در خانه من قرار داد، متوجه واقعیت شدم و واقعا خوشحالم که این اتفاق افتاد. به‌معنای واقعی کلمه زندگی من به قبل و بعد از حضورم در مجموعه شرک تقسیم می‌شود».

اما حضور مایک مایرز در قامت شخصیت شرک تفاوت بسیار بزرگی را رقم زد. مهم‌ترین تفاوتی که می‌توانستیم مشاهد کنیم، لهجه کانادایی و متفاوت مایک مایرز بود. اما پس از گذشت زمان سازندگان با همفکری مایرز به این نتیجه رسیدند که وجود لهجه کانادایی برای شرک چندان جذاب به نظر نمی‌رسد. مایرز به آن‌ها پیشنهاد داد تا لهجه اسکاتلندی برای شرک درنظر بگیرند. این پیشنهاد باعث شد تا سازندگان تغییرات ویژه‌ای در روایت دیالوگ‌ها ایجاد کنند و از طرف دیگر چنین تصمیمی، هزینه بسیار زیادی بر روی دستان شرک دریم ورکس گذاشت.

اقتباس از انیمیشن پینوکیو؟

پینوکیو در انیمیشن شرک

یکی از موضوعاتی که پیرامون شخصیت دانکی در انیمیشن‌ های شرک مطرح می‌شود این است که این خر دوست داشتنی براساس خر انیمیشن پینوکیو خلق شده است. اگر حتی دقیق‌تر نگاهی داشته باشیم متوجه ردپاهای بیشتری از انیمیشن پینوکیو در این فرنچایز خواهیم شد. به عنوان مثال خود شخصیت پینوکیو در این مجموعه سینمایی شباهت زیادی به پینوکیوی معروف دارد. حال اگر جلوتر بیاییم و نگاهی به سرنخ‌های موجود در قسمت سوم انیمیشن شرک بیندازیم متوجه خواهیم شد که به احتمال بسیار زیادی شخصیت دانکی براساس خر موجود در انیمیشن پینوکیو ساخته شده است.

استیون اسپیلبرگ و شرک

استیون اسپیلبرگ، کارگردان معروف دنیای سینما که مطمئنا او را می‌شناسید، در فرآیند تولید فیلم‌های شرک نقش مهمی داشت، اما نام او در لیست تهیه‌کنندگان این سری فیلم‌ها ثبت نشده است. در سال ۱۹۹۴، هنگامی که کار ساخت فیلم شرک در مراحل آغازین قرار داشت، اسپیلبرگ قصد داشت تا بیل مری و استیو مارتین را برای صداپیشگی شخصیت‌های شرک و الاغ، دو شخصیت اصلی داستان، انتخاب کند. در آن موقع، شخصیت‌های داستان فقط با مداد طراحی شده بودند و در نهایت، حضور این دو کمدین معروف در فیلم لغو شد.

بیشتر بخوانید: انیمه کودکانه چیست؟؛ 15تا از بهترین انیمه های مناسب کودک و نوجوان

شرک در ابتدا قرار بود تا شخصیتی نوجوان باشد

شاید تعجب کنید؛ اما سازندگان در ابتدا تصمیم گرفته بودند تا شخصیتی نوجوان از شرک خلق کنند. کریس فارلی پیش از مایرز برای صداپیشگی شخصیت شرک تست داد و پذیرفته شد. سازندگان از صدای او برای خلق شرک نوجوان استفاده کرده بودند و چیزی حدود 95 درصد از دیالوگ‌ها او نوشته و صدابرداری شده بود. در آن دنیا قرار بود تا شرک یک نوجوان سرکش باشد. نوجوانی که تصمیم گرفته تا کار خانوادگی خودش را ادامه ندهد و به یک شوالیه شجاع تبدیل شود! اما شاید برایتان سوال شود که چرا چنین ایده‌ای ادامه نیافت؟ متاسفانه کریس فارلی در سن 33 سالگی درگذشت و این موضوع باعث شد تا سازندگان انیمیشن شرک با شوک بسیار بزرگی مواجه شوند. درست پس از این اتفاق بود که آن‌ها با چالشی بسیار بزرگ برای پیدا کردن صداپیشه شرک مواجه شدند.

پرنسس فیونا و حقیقتی که باید بدانید

پرنسس فیونا در انیمیشن شرک

پرنسس فیونا، شخصیتی است که در داستان شرک به‌عنوان یک شاهزاده‌ای که توسط شرک رهایی می‌یابد و عاشق او می‌شود، نقش مهمی دارد. در ابتدا، جنین گرافلو، یک کمدین آمریکایی، برای صداپیشگی این شخصیت در نظر گرفته شده بود؛ اما پس از فوت ناگهانی کریس فارلی، گرافلو از پروژه خارج شد و حتی او هم هنوز نمی‌داند چرا این تصمیم توسط سازندگان فیلم گرفته شد. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که گرافلو به خاطر لحن کنایه‌امیز خود برای ایجاد تعادلی بین کنایه‌های او و آرامش کریس فارلی استخدام شده بود. بنابراین، پس از تغییر صداپیشه شرک، سازندگان فیلم تصمیم گرفتند که صداپیشه پرنسس فیونا را نیز تغییر دهند. البته، این گزارش‌ها هرگز توسط سازندگان فیلم شرک تایید یا رد نشده‌اند.

حضور جان لیسگو در انیمیشن شرک

John Lithgow در انیمیشن شرک

جان لیسگو بازیگری که در سیتکام HOW I MET YOUR MOTHER حضور داشت، درمورد ایفای نقش خود در انیمیشن های شرک می‌گوید:

 «به خودم قول داده بودم هیچوقت نقش شخصیتی کوتاه قامت را ایفا نکنم و وظیفه صداگذاری شخصیتی کوتاه‌قد را برعهده نگیرم ولی داستان فیلم شرک آن‌قدر جذاب بود که نتوانستم پیشنهاد حضور در آن را نپذیرم».

حالا که صحبت از سیتکام شد، بیشتر تماشا کنید: بهترین سریال های سیتکام دنیا کدامند؟؛ از خنده روده بر شوید

در ابتدا اصلا قرار نبود الاغی باشد

در ابتدا اصلا قرار نبود شاهد خری در انیمیشن های شرک باشیم. هنگامی که داستان شخصیت الاغ در فیلم شرک نوشته می‌شد، سازندگان انیمیشن های شرک در نظر داشتند که این شخصیت را با یک موجود دیگر جایگزین کنند تا دوست صمیمی شرک یک الاغ نباشد! با این حال، الاغ در این انیمیشن باقی ماند و داستان‌های متفاوتی درباره او به وجود آمد. یکی از داستان‌های مهم و شاید صحیح درباره شخصیت الاغ، این است که او بر اساس یک مجسمه در پارک بارُن در شهر پالو آلتو در ایالت کالیفرنیا، که دقیقا در نزدیکی استودیو دریم‌ورکس قرار دارد، طراحی شده است. این مجسمه کوچک شاید یک روز توجه یکی از مدیران این استودیو را جلب کرده و او از آن برای طراحی این شخصیت استفاده کرده است. البته، این موضوع هنوز توسط تهیه‌کنندگان فیلم‌های شرک تایید یا رد نشده است.

گل و لای روی بدن شرک

همه چیز درمورد انیمیشن شرک 5

برخی از افراد تیم ساخت فیلم و طراحان گرافیکی برای فهم بهتر حرکت گل و لای روی پوست انسان، تصمیم گرفتند به یک حمام گِل بروند و با گِل و لای دوش بگیرند تا بتوانند بهتر درک کنند که زمانی که شرک، شخصیت اصلی داستان، این کار را انجام می‌دهد، این مواد چگونه روی بدنش حرکت می‌کنند. داگلاس راجرز، کارگردان هنری فیلم شرک، یک گام بیشتر رفت و با رفتن به نزدیکی یک تالاب، سعی کرد تا فهمید که حرکت در گل و لای چگونه است. در حین جمع‌آوری این اطلاعات، او متوجه شد که یک تمساح در حال تعقیب او است و بنابراین سریعاً آن مکان را ترک کرد. تلاش تیم ساخت فیلم شرک برای ایجاد طبیعی‌ترین المان‌های محیطی در این فیلم واقعاً قابل تحسین است و حتی یکی از آن‌ها برای این کار خطری را به جان خود تحمل کرد.

اگر بسیار مشتاق هستید تا درمورد انیمیشن شرک 5 بدانید، بهتر است تا نگاهی به بلاگ پست همه چیز درمورد انیمیشن شرک ۵؛ زنده شدن خاطرات در مجله سینمایی مستر دیالوگ بیندازید.

جمع بندی

شاید حالا که به پایان این بلاگ پست رسیده‌اید از وجود حقایق و نکات مختلف درمورد انیمیشن های شرک بسیار تعجب کرده باشید. آخر حق هم دارید، چه کسی فکرش را می‌کند یک مجموعه انیمیشن تا به این حد نکات جذاب و جالبی را در خود جای داده باشد؟ لذا ما در این بلاگ پست از مجله سینمایی مستر دیالوگ تلاش کردیم تا مجموعه‌ای از جالب‌ترین نکات را درمورد انیمیشن های شرک برای شما جمع کنیم.

درنهایت خوشحال می‌شویم تا نظر خودتان را درمورد این بلاگ بنویسید و آن را برای دوستان خود ارسال کنید.

به این مقاله امتیاز بدید
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره

(امتیازی ثبت نشده)

Loading...

Master of Content

دیدگاهتان را بنویسید