بیشتر بخوانید

بیوگرافی شایسته ایرانی

بیوگرافی شایسته ایرانی؛ بازیگری کمتر شناخته شده

زمان مطالعه: 9 دقیقه

فهرست مطالب

شایسته ایرانی از بازیگران سینما، تلویزیون و تئاتر است که فعالیت هنری خودش را در عرصه نمایش آغاز نمود. در این مقاله از مجله سینمایی مستر دیالوگ با بیوگرافی شایسته ایرانی؛ زندگی شخصی، کارنامه هنری و حواشی این بازیگر همراه شما مخاطبان محترم هستیم.اگر از جمله افرادی هستید که آشنایی چندانی با سرگذشت و زندگی نامه این بازیگر ایرانی ندارید، در انتهای خوانش این مقاله اطلاعات بسیار خوبی را کسب خواهید کرد.

شایسته ایرانی، بازیگری کمتر شناخته شده اما مستعد

بیوگرافی شایسته ایرانی

شایسته ایرانی تحصیلات آکادمیک خود را در مقطع کارشناسی رشته نمایش از دانشگاه آزاد اسلامی گذراند. وی پس از تجارب متعدد ایفای نقش در صحنه نمایش، بازیگری در سینما را از سال 1384 با بازی در فیلم آفساید کاری از جعفر پناهی آغاز نمود. این بازیگر در کارنامه هنری خود علاوه بر پناهی تجربه همکاری با کارگردان‌های بزرگ و شایسته‌ای چون حسین کیانی و کمال تبریزی را دارد. وی علاوه بر بازیگری در حوزه عکاسی هم به فعالیت مشغول است.  چنانچه مایلید تا با ابعاد پنهان در زندگی نامه شایسته ایرانی بیشتر آشنا شوید، تا انتهای مقاله پیش‌رو با ما همراه باشید.

اگر علاقمند هستید تا اطلاعات بیشتری از بیوگرافی بازیگران و کارگردان‌های خارجی و داخل به دست آورید، بر روی لینک زیر کلیک کنید:
صفحه بیوگرافی مستر دیالوگ

اطلاعات شناسنامه‌ای خانم شایسته ایرانی

  • نام و نام خانوادگی: عفت ایرانی که با نام هنری شایسته ایرانی (Shayesteh Irani) شهرت دارد.
  • تاریخ تولد: 2 تیر 1358
  • محل تولد: تهران
  • پیشه: بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون- کارگردان تئاتر- صداپیشه-عکاس
  • شروع فعالیت هنری: بازی در عرصه نمایش- اولین تجربه کاری در حوزه سینما بازی برای فیلم آفساید در سال 1384
  • تحصیلات: کارشناسی رشته نمایش از دانشگاه آزاد اسلامی
  • دوره هنری: کلاس‌های بازیگری سینماگران جوان
  • قد شایسته ایرانی: 170 سانتی‌متر
  • وضعیت تاهل: مجرد
  • همسر شایسته ایرانی: این بازیگر در دوران مجردی به سرمی‌برد، و اگر هم اخیراً ازدواج کرده، خبری از آن در دسترس عموم قرار ندارد.
  • صفحه اینستاگرام شایسته ایرانی: shayestehirani

جالب است بدانید که نام واقعی خانم شایسته ایرانی، عفت ایرانی است. ایشان در تاریخ 2 تیرماه سال 1358، یکسال پس از انقلاب، در شهر تهران متولد شد.

نگاهی به زندگی خصوصی خانم شایسته ایرانی

در این بخش از مقاله بیوگرافی شایسته ایرانی با زندگی شخصی از زمان تولد تا روابط کاری‌ و خانوادگی این بازیگر همراه شما مخاطبان محترم مستر دیالوگ هستیم‌.

از کودکی تا جوانی شایسته ایرانی

زندگی خصوصی شایسته ایرانی

همانطور که پیش‌تر به شکل کوتاه اشاره کردیم، خانم شایسته ایرانی در دومین روز از ماه تیر سال 1358 و در اویل فصل گرم تابستان این سال در تهران به دنیا آمد. وی از دوران کودکی به حرفه بازیگری علاقه‌مند شد و تحصیلات آکادمیک خود را در رشته نمایش از دانشگاه آزاد اسلامی گذراند. او پس از اینکه مدرک تحصیلی خود را گرفت کارش را در عرصه نمایش آغاز کرد و سپس در کلاس‌های بازیگری کانون سینماگران جوان شرکت نمود.

شایسته ایرانی در سال 1384 با بازی در فیلم آفساید کاری از جعفر پناهی فعالیت در حوزه سینما را به طور رسمی آغاز نمود. درباره خانواده وی متاسفانه اطلاعات چندانی در دسترس نیست.

زندگی شغلی خانم شایسته ایرانی

بیوگرافی شایسته ایرانی

شایسته ایرانی فعالت هنری خود را در حوزه تئاتر آغاز نمود و پس از آن با فیلم آفساید کاری از جعفر پناهی برای نخستین‌بار مقابل دوربین قرار گرفت. نویسندگی آفساید را  جعفر پناهی و نویسندگی جعفر پناهی و شادمهر راستین بر عهده داشتند. این اثر سینمایی درواقع پنجمین فیلم پناهی در مقام کارگردان محسوب می‌شود. اما  فیلم در ایران به نمایش عمومی درنیامد و جعفر پناهی به خاطر ساخت آن ممنوع الکار گردید. داستان این اثر سینمایی درباره دخترانی که حاضرند تا به هر طریق برای بازی ایران-بحرین وارد استادیوم شوند تا جای عزیزانی را که در بازی ایران-ژاپن جان‌شان را از دست داده‌اند، زنده نگه دارند.

دهه 80 شمسی، اوج هنرنمایی خانم شایسته ایرانی

وی در سال 1387 برای فیلم موج سوم کاری از آرش سجادی حسینی مفابل دوربین قرار گرفت. داستان این اثر سینمایی قیاس نسل اول و نسل سوم انقلاب ایران است و دغدغه‌های هر کدام از نسل‌ها، تعارضات و اختلافات آن‌ها را روایت می‌کند. در فیلم موج سوم علاوه بر شایسته بازیگران دیگری چون مهرداد صدیقیان، رضا رویگری، لیدا عباسی، ستاره پسیانی و حامد بهداد به ایفای  نقش پرداختند.

شایسته ایرانی سال 1388برای نقش آدینه در فیلم آینه‌های روبرو کاری از نگار آذربایجانی انتخاب شد. داستان این فیلم روایتی از دو دختر به نام‌های رعنا و آدینه است که با دو موقعیت کاملاً متفاوت خانوادگی و اجتماعی، طی حادثه‌ای با یکدیگر همسفر می‌شوند. در این فیلم آینه‌های روبرو بازیگرانی دیگری چون غزل شاکری، همایون ارشادی، مریم بوبانی، صابر ابر، نیما شاهرخ شاهی، هنگامه قاضیانی، صفا آقاجانی حضور داشتند.

از سینمای ایران بیشتر بخوانید: معرفی سریال قطب شمال؛ جدیدترین سریال ایرانی 1403

تئاترهای شایسته ایرانی

زندگی شغلی خانم شایسته ایرانی

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، شایسته ایرانی فعالیت هنری خود را با بازی در حوزه تئاتر آغاز نمود. وی پس از حضورش سینما، مدتی از عرصه نمایش دور بود. از نمایش‌هایی که این بازیگر در آن روی صحنه حاضر شده می‌توان به ناتمام کاری از سیما تیرانداز در سال 1392 اشاره کرد. در نمایش ناتمام بازیگرانی دیگری چون امیرکاوه ‌آهنین ‌جان، محمودرضا ‌رحیمی، رویا ‌جاویدنیا، عرفان ‌ابراهیمی، پردیس ‌احمدیه روی صحنه به نقش آفرینی پرداختند.

در سال 1394 شایسته ایرانی نمایشنامه‌خوانی زمزمه‌های پشت در شهروند درجه دو به کارگردانی خودش را به عهده داشت. نویسندگی این نمایش را پری سا شمس به عده داشت و در باغ ‌موزه ‌قصر به اجرا درآمد.

در جدول زیر می‌توانید نگاهی کلی به تائترهایی که خانم شایسته ایرانی در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته بیندازید:

سال نام نمایش کارگردان محل اجرا
1392 نمایشنامه‌خوانی بعد از هرگز به کارگردانی خود فرهنگسرای ‌ارسباران
1392 ناتمام سیما تیرانداز تئاترشهر ‌- ‌سالن ‌چهارسو
1392 نمایشنامه‌خوانی عاقبت عشاق سینه چاک به کارگردانی خود
1393 ترانه های قدیمی محمد رحمانیان
1393 ترانه های قدیمی محمد رحمانیان سالن ‌همایش ‌دیپلماتیک ‌اکو
1394 نمایشنامه‌خوانی زمزمه‌های پشت در شهروند درجه دو به کارگردانی خود باغ ‌موزه ‌قصر
1394 نمایشنامه‌خوانی زمزمه های پشت در شهروند درجه دو به کارگردانی خود پردیس ‌سینمایی ‌چارسو ‌- ‌سالن2
1396 روز عقیم حسین ‌کیانی تئاتر باران
1396 سنترال پارک وست به کارگردانی خود پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد ‌- ‌سالن2

از سینمای ایران بیشتر بخوانید: معرفی 10تا از سریال های ایرانی ۱۴۰۳

نگاهی به فیلم های شایسته ایرانی

شایسته ایرانی (Shayesteh Irani) فعالیت در حوزه سینما را با آفسايد جعفر پناهی آغاز کرد، که در ایران به نمایش درنیامد. وی در ادامه برای آثاری چون موج سوم، موج سوم، آینه‌های روبرو به ایفای نقش پرداخت. وی در سال 1396 با نقش سپیده برای فیلم فصل نرگس دومین همکاری خود با نگار آذربایجانی را تجربه نمود. در این اثر سینمایی بازیگرانی نظیر امیر آقایی، پژمان بازغی، یکتا ناصر، ریما رامین فر، گوهر خیراندیش، محمدرضا هدایتی، صالح میرزاآقایی به ایفای نقش پرداختند.

شایسته در همان سال با نقش مژگان برای فیلم امکان مینا مقابل دوربین کمال تبریزی قرار گرفت. این اثر سینمایی برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب گردید و در اکثر بخش‌ها هم نامزد جایزه شد. از دیگر بازیگران فیلم امکان مینا می‌توان به میلاد کی مرام، مینا ساداتی، شاهرخ فروتنیان، سیامک صفری، سیامک احصایی، بهادر مالکی، علی مردانه، فرزاد باقری و بهرنگ علوی اشاره کرد.

در جدول زیر می‌توانید نگاهی کلی به آثار خانم شایسته ایرانی بیندازید:

سال نام فیلم کارگردان نقش
1384 آفسايد جعفر پناهی
1387 موج سوم آرش سجادی حسینی
1388 آينه هاي روبرو نگار آذربایجانی آدینه
1394 فصل نرگس نگار آذربایجانی سپیده
1394 امكان مينا کمال تبریزی مژگان
1396 خاله قورباقه (صداپیشه) افشین هاشمی

از جشنواره فجر بیشتر بخوانید: همه چیز درمورد جشنواره فجر ۱۴۰۲+ معرفی نامزدهای جشنواره

نگاهی به سریال های خانم شایسته ایرانی

بیوگرافی شایسته ایرانی

شایسته ایرانی در سال 1387 برای نخستین‌بار با نقش رباب برای سریال عید امسال کاری از سعید آقاخانی بازیگری در قاب تلویزیون را تجربه کرد. وی در ادامه فعالیت خود برای رسانه تلویزیون با نقش زیور عروس حشمت فردوس (داریوش ارجمند) در سریال ستایش مقابل دوربین سعید سلطانی قرار گرفت.

درمورد بیوگرافی آقای سعید آقاخانی می‌توانید نگاهی به بلاگ پست بیوگرافی سعید آقاخانی؛ جادوگر کمدی ایران در مجله مستر دیالوگ بیندازید. 

وی در سال 1396 با نقش نینا برای سریال ایراندخت کاری از محمدرضا ورزیدر قاب تلویزیون ظاهر شد. این سریال یک درام عاشقانه است که به داستان آن در دوران معاصر تاریخ ایران می‌گذرد. از دیگر بازیگران اصلی سریال ایراندخت می‌توان به سام قریبیان، اندیشه فولادوند، بهار ارجمند، سعید نیک‌پور، ایرج راد، پندار اکبری، حسین پاکدل، ژرژ پطروسی، شکرخداگودرزی، فرخ نعمتی، رضا فیاضی، داریوش کاردان، بهزاد خداویسی، فخرالدین صدیق شریف، مرحوم عزت‌الله مهرآوران و زنده‌یاد بیتا فرهی اشاره کرد.

شایسته ایرانی سال 1396، نقش یک دختر معتاد به نام نغمه را در سریال ترور خاموش بر عهده داشت که بازی درخشانی از خود ارائه نمود. این مجموعه تلویزیونی در ژانر معمایی-پلیسی از شبکه یک سیما پخش شد که در شهرت وی نقش بسزایی داشت. بازی باورپذیر و متفاوت شایسته در این اثر بسیار مورد توجه مخاطبان تلویزیون قرار گرفت.

سال نام سریال کارگردان نقش شبکه پخش
1388 عید امسال سعید آقاخانی رباب، زن جواد و خواهر عباس شبکه تهران
1389 ستایش سعید سلطانی زیور عروس حشمت فردوس و همسر دوم صابر شبکه سه
1397 ایراندخت محمد رضا ورزی نینا شبکه یک
1398 ترور خاموش احمد معظمی نغمه شبکه یک
1399 خانه امن احمد معظمی یلدا شبکه یک
1400 برف بی صدا می‌بارد پوریا آذربایجانی منظر شبکه سه

از فعالیت‌های داخلی در سینمای ایران بیشتر بخوانید: 10 فیلم سینمایی ایرانی عاشقانه

فیلم های تلویزیون شایسته ایرانی

شایسته ایرانی در حوزه تله فیلم هم تا کنون در دو اثر برای این رسانه به ایفای نقش پرداخته است. وی در سال 1386 با تله فیلم نشانی لاله‌ها کاری از اکبر منصور فلاح با زیبا بروفه همبازی شد. این بازیگر در سال 1389 برای تله فیلم سایه‌ها به کارگردانی مرحوم حسین شهابی مقابل دوربین قرار گرفت.

سال نام تله فیلم کارگردان
1386 نشانی لاله‌ها اکبر منصور فلاح
1389 سایه‌ها مرحوم حسین شهابی

درباره جوایز و افتخارات شایسته ایرانی باید اذعان نماییم که متسفانه این بانوی هنرمند، تا کنون موفق به دریافت جایزه بازیگری از جشنواره فیلم فجر نشده است. البته این نکته چیزی از ارزش‌های هنری این بازیگر کم نمی‌کند.

شایعات و حواشی پیرامون زندگی شایسته ایرانی

شایعات و حواشی شایسته ایرانی

به‌ طور کلی امروزه چه در ایران یا جهان همواره بازیگران و چهره‌های مشهور در معرض شایعات و حواشی مختلفی خواه کذب یا درست قرار دارند، که بازیگری نظیر شایسته ایرانی هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

حواشی بازی پس از فیلم آينه‌های روبرو

شایسته ایرانی شاید در دسته معدود بازیگرانی باشد که به عنوان یک بانو با نقش پرحاشیه یک تراجنسی مقابل دوربین رفت. وی پس از بازی در این اثر سینمایی با شایعاتی کذب درباره خود مواجه شد. او برای رسیدن به این نقش پس از مطالعه و تحلیل فیلمنامه، مشورت کارگردان،  با سه نفر از آدم‌هایی که تراجنسی بودند ملاقات و گفت‌وگو کرد. بهر حال بازی درخشان این بازیگر در فیلم آينه‌های روبرو بسیار قابل تحسین است.

در کل باید اذعان نماییم که شایسته ایرانی هم یکی از بازیگران کم حاشیه کشورمان است که تا جایی ممکن خود را از حواشی دور نگه می‌دارد.

به این مقاله امتیاز بدید
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره

(امتیازی ثبت نشده)

Loading...

Master of Content

دیدگاهتان را بنویسید