بیشتر بخوانید

بهترین فیلم های مریلین مونرو+ زندگی نامه

زمان مطالعه: 11 دقیقه

فهرست مطالب

مرلین مونرو یکی از بازیگران قدیمی است که با وجود گذشت سال‌ها هنوز نام او بر سر زبان‌ها است. از استایل و الگوی مد بودن در آن زمان تا فیلم های مریلین مونرو هنوز هم بین مردم پرطرفدار هستند. برخی از مردم او را از جهت زیبایی و استایل بی‌نظیرش می‌شناسند و ستایش می‌کنند و اما برخی دیگر بازی‌ها، هنرنمایی‌های او در قامت یک زن را مورد ستایش قرار می‌دهند. با وجود همه چیزهایی که در ارتباط با مرلین مونرو تصور می‌شود، باید نگاهی جامع و ظریف به زندگی او انداخت و با ژرف نگری بررسی کرد که او در جهان سینما چه گام‌های مهمی را برداشته است.

چرا هنوز تماشای فیلم‌های مرلین مونرو اهمیت دارد؟

چرا هنوز تماشای فیلم‌های مرلین مونرو اهمیت دارد؟

شاید بپرسید که چرا مخاطبین دنیای سینما هنوز به تماشای فیلم های کلاسیک و به شکل جزئی‌تر فیلم‌ های مرلین مونرو دوست داشتنی می‌نشینند؟ در پاسخ باید گفت که فیلم‌های کلاسیک و قدیمی برای تمام دوران‌ها هستند. با وجود این که امروزه صنعت فیلم‌سازی پیشرفت‌های قابل توجهی کرده، اما این آثار هنوز هم می‌توانند برای دوست‌داران سینما جذاب باشند؛ چرا که تجربه‌ای تازه و عجیب هستند. مرلین مونرو یکی از بازیگرانی است که در آن زمان و حتی در دنیای امروز، از او به عنوان یک ستاره تکرار نشدنی یاد می‌شود.

مرلین مونرو از حضور کوتاهش به عنوان یک بازیگر برجسته در همه چیز درباره حوا تا مرگ غم انگیزش در سال 1962، به یکی از فراموش نشدنی‌ترین الگوهای دنیای سرگرمی در تمام دوران تبدیل شد. با این که حضور کوتاه در سینما داشت، اما همان درخشش کوتاهش او را برای همیشه در دل‌ها نگه داشت. در این مقاله از مجله مستر دیالوگ قصد داریم چند مورد از بهترین فیلم های مرلین مونرو را به شما معرفی کنیم. پس اگر به ژانر جذاب کلاسیک علاقمندید، تا انتها با ما همراه باشید.

مرلین مونرو کیست؟

  • نام کامل: نورما جین مورتنسون (Norma Jeane Mortenson)
  • نام مستعار: مرلین مونرو
  • تولد: 1 ژوئن 1926
  • وفات: 5 اوت 1962
  • ملیت: آمریکایی

نورما جین مورتنسون (Norma Jeane Mortenson) که بعد از معروف شدنش خود را مرلین مونرو نامید، در تاریخ 1 ژوئن 1926 متولد و در 5 اوت 1962 درگذشت. او دوران کودکی بسیار سختی را پشت سر گذاشت. مادرش در آسایشگاه بستری شد و مرلین پس از دست به دست شدن بین خانواده‌های مختلف به یتیم‌خانه فرستاده شد.

از فاصله از مادر تا پرورشگاه

مرلین مونرو تا حدود سن 6 سالگی توسط والدینی با نام‌های آلبرت و آیدا بولندر در کالیفرنیا بزرگ شد. مادر واقعی او در چنین زمانی بود که تلاش کرد تا او را از خانواده جدیدش پس بگیرد؛ اما به دلیل مشکلات روانی مادر و اتفاقات ایجاد شده، مرلین مونرو برای ادامه زندگانی خود به پرورشگاهی منتقل شد. مجموع این اتفاقات و آسیب‌هایی که به مرلین مونرو وارد شد، باعث شد تا او به مرور به انسانی خجالتی تبدیل شود.

کودکی و نوجوانی مرلین مونرو

ازدواج در سن 16 سالگی

زمانی که تنها 16 سال داشت با همکار خود در شرکت هواپیماسازی ازدواج کرد، اما این ازدواج تنها 4 سال دوام داشت. بعد از طلاقش، او یک مدل عکاس محبوب شد و در سال 1946 قراردادی کوتاه مدت با فاکس قرن بیستم امضا و نام اصلی خود را مرلین مونرو انتخاب کرد. پس از آن، او وارد عرصه بازیگری شد. مرلین در دوران حرفه‌ای خود فیلم‌های زیادی بازی کرد و نام خود را برای همیشه در ذهن و قلب مردم حک کرد.

ازدواج مرلین مونرو

مرلین مونرو بعدتر دو ازدواج دیگر با شخصیت‌های بسیار مشهوری انجام داد. او در ابتدا با جودی ماجیو یکی از ستارگان مشهور دنیای بیس‌بال ازدواج کرد؛ اما چندی طول نکشید تا این دو از یکدیگر جدا شدند. مدت زمانی گذشت تا این‌که او با آقای آرتور میلر، نویسنده بسیار مشهور آمریکایی، ازدواج کرد؛ اما همین ازدواج نیز مدت زمان زیادی طول نکشید.

نگاهی به جوایز و افتخارات سینمایی مرلین مونرو

در سال 1955، او تصمیم گرفت که از فاکس مستقل شود و به تولید فیلم‌های خود بپردازد و همچنین به مطالعه روش بازیگری متد روی آورد. با وجود اینکه رسانه‌ها اغلب قابلیت‌ها و استعدادهای مونرو را نادیده می‌گرفتند؛ اما تلاش‌های او برای پیشرفت در بازیگری موفقیت آمیز بود و فیلم‌های بعدی او توسط منتقدان تحسین شد. او برای نقش خود در فیلم ایستگاه اتوبوس (1956) نامزد جایزه گلدن‌گلوب بهترین بازیگر زن شد. در سال 1959، او برای نقش خود در فیلم “بعضی‌ها داغشو دوست دارند” جایزه گلدن‌گلوب را برد.

علاقه مرلین مونرو به دنیای مدلینگ

علایق و زمینه کاری مرلین مونرو تنها به فضای بازیگری محدود نمی‌شود و او به فضای مدلینگ و خوانندگی نیز علاقه داشت. با وجود علاقه‌ای که به خوانندگی داشت، چندان فرصت نکرد تا در زمینه موسیقی گام‌های ویژه‌ای بردارد.

مرگ مرلین مونرو

مرگ مرلین مونرو

مرلین با وجود موفقیتش در جلوی دروبین در زندگی واقعی چندان خوشحال نبود. مشکلاتی که در دنیای واقعی گریبان گیر او شد تصویر اولیه او که یک زن بلوند، زیبا و احمق بود را به یک چهره غمگین، حساس و ناامن تبدیل کرد که قادر به فرار از فشارهای هالیوود نبود. این امر سرانجام منجر به مرگ ناگهانی و نابهنگام او شد.

نظر مرلین مونرو درمورد بازیگری

مرلین مونرو درمورد فضای بازیگری و علاقه‌اش به این حرفه‌می‌گوید:

«من دنیای اطرافم را دوست نداشتم چون نوعی ترسناک بود، وقتی شنیدم این بازیگری است، گفتم این همان چیزی است که می‌خواهم باشم، بعضی از خانواده‌های پرورشی من برای بیرون آوردن از خانه من را به سینما می‌فرستادند. در جلوی من، آنجا یک صفحه بزرگ با یک بچه کوچک تک‌وتنها بود و من آن را خیلی دوست داشتم.»

مرلین مونرو و مشکلات سلامت روان

مرلین مونرو با مشکلات سلامت روان بسیار زیادی در طول زندگی خود دست و پنجه نرم می‌کرد. او از اختلالات دوقطبی و افسردگی اساسی رنج می‌برد. او بارها در زندگی نامه خود عنوان کرده است هنگامی‌که دوره‌هایی از سرخوشی یا مانیا را تجربه می‌کرد، تلاش فراوانی می‌کرد تا پروژه‌های بازیگری خود را پیش ببرد.

علاوه بر رنجش خاطر از اختلالات دوقطبی و افسردگی اساسی، مرلین مونرو از لکنت زبان نیز رنج می‌برد و باعث می‌شود تا در بسیاری از مواقع، برداشت سکانس‌ها، بارها و بارها تکرار شود.

حقایقی که درمورد مرلین مونرو نمی‌دانید

حقایقی که درمورد مرلین مونرو نمی‌دانید

در ادامه به حقایق و فکت‌هایی در ارتباط با مرلین مونرو اشاره می‌کنیم:

  • جایزه‌ی اسکار: هر چند که مریلین مونرو مشهورترین بازیگر عصر خود بود و در صنعت سرگرمی و زیبایی به یک نماد تبدیل شده بود، هیچ‌گاه نتوانست در مراسم اسکار نامزد جایزه شود.
  • مشکل حافظه: مریلین مونرو همواره در به خاطر سپردن دیالوگ‌هایش به مشکل می‌خورد.
  • تقدیم گل: همسر مریلین مونرو تا 20 سال پس از مرگ او، هفته‌ای سه بار بر روی مزارش شاخه‌های گل می‌گذاشت.

نگاهی به اقتباس‌های سینمایی از زندگی مرلین مونرو

در ادامه به تعدادی از اقتباس‌های سینمایی از زندگی مرلین مونرو اشاره می‌کنیم.

فیلم بلوند با بازی آنا دی آرماس

فیلم بلوند با بازی آنا دی آرماس

فیلم “بلوند” که توسط اندرو دامینیک کارگردانی شده و بر اساس زندگی مرلین مونرو ساخته شده است، در سال 2022 توسط پلتفرم اینترنتی نتفلیکس منتشر شد. این فیلم داستان مجموعه‌ای از لحظات تعیین‌کننده در زندگی مرلین مونرو را از دوران کودکی تا زمان مرگ او روایت می‌کند. آنا د آرماس که در نقش اصلی فیلم بازی کرده است، برای جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نامزد شده است.

بیشتر بخوانید: 26 تا از بهترین فیلم های نتفلیکس 2024؛ از عاشقانه تا اکشن

فیلم The Mystery of Marilyn Monroe

فیلم The Mystery of Marilyn Monroe

“راز مرلین مونرو” یک فیلم مستند است که به بررسی زندگی این بازیگر معروف می‌پردازد. این مستند در سال 2022 توسط پلتفرم اینترنتی نتفلیکس منتشر شد. این مستند بر اساس اسناد و یافته‌های آنتونی سامرز، خبرنگاری که در سال 1985 کتابی مستند درباره زندگی مرلین مونرو نوشته بود، ساخته شده است.

نگاهی به نقل قول های مشهور مرلین مونرو

در ادامه می‌توانید تعدادی از مشهورترین نقل قول های مرلین مونرو را مشاهده کنید:

نقل قول های مرلین مونرو

چه قدر اشتباه است که زنان انتظار داشته باشند مردان خواسته‌هایشان را برآورده کنند، به جای آن که خود چنین کنند.

نقل قول های مرلین مونرو

برای افرادی که فقیر هستند، هر شادمانی گویی برای اولین بار رخ می‌دهد. شادمانی برای آنان هیچ‌گاه به یک عادت تبدیل نمی‌شود.

نقل قول های مرلین مونرو

برای من تا زمانی که می‌توانم به عنوان زن زندگی کنم، اهمیتی ندارد که در یک دنیای مردانه روزگار بگذرانم.

بهترین فیلم های مریلین مونرو

در ادامه لیستی از فیلم های برتر مریلین مونرو را به شما معرفی خواهیم کرد:

1. بعضیا داغشو دوس دارن (SOME LIKE IT HOT) | از بهترین فیلم های مریلین مونرو

بهترین فیلم های مریلین مونرو

 

  • سال ساخت: 1959
  • کارگردان: بیلی وایلدر (Billy Wilder)
  • بازیگران: جک لمون، مرلین مونرو، تونی کورتیس، جورج رافت، جو ای براون، پت اوبراین
  • امتیاز IMDb: نمره 8.2

مرلین مونرو هیچگاه نقشی وسوسه‌انگیزتر و فریبنده‌تر از فیلم some like it hot بازی نکرده است. او به خاطر جذابیت و کاریزمای منحصر به فردش، نقشی عالی در این فیلم ایفا کرد، به طوری که گویی این نقش برای او ساخته شده بود. مونرو برای بازی در این فیلم برنده جایزه گلدن گلوب به عنوان بهترین بازیگر زن کمدی/موزیکال شد. همچنین، فیلم بعضیا داغشو دوست دارند 9 نامزدی از جمله بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد (لمون) را به دست آورد.

جک لمون و تونی کرتیس در نقش نوازندگان شیکاگوی ایفای نقش می‌کنند که پس از یک حمله اوباش مجبور به فرار می‌شوند. آن‌ها که برای این که رونق تازه‌ای به کار خود بدهند، تصمیم می‌گیرند لباس بپوشند و به یک گروه موسیقی زنانه بپیوندند که توسط سوگر کین جذاب (مونرو) رهبری می‌شود.

2. خارش هفت ساله (The Seven Year Itch)

بهترین فیلم مرلین مونرو

  • سال ساخت: 1955
  • کارگردان: بیلی وایلدر (Billy Wilder)
  • بازیگران: مرلین مونرو، تام ایول، سانی تافتس، رابرت استراوس
  • امتیاز IMDb: نمره 7.1

این کمدی بیلی وایلدر، بیش از هر چیزی بخاطر یکی از سکانس‌هایش معروف شده است؛ همان سکانسی که وزش باد ناگهانی باعث بالا رفتن دامن مونرو شد و یکی از جالب‌ترین تصاویر تاریخ هالیوود را خلق کرد. این نقش برای مونرو نامزدی بفتا را به ارمغان آورد. به همین دلیل در لیست بهترین فیلم های مریلین مونرو جای می‌گیرد.

فیلم خارش هفت ساله، نسخه به شدت سانسورشده‌ای از نمایشنامه موفق جورج اکسلرود بوده که بر روی یک مرد متاهل متمرکز است. ریچارد شرمن با بازی تام ایول، هنگامی که همسر و فرزندانش خارج از شهر هستند، دل به همسایه بالایی (مرلین مونرو) می‌بازد و…

3. جنتلمن‌ها بلوندها را ترجیح می‌دهند (Gentlemen Prefer Blondes) | از فیلم های مریلین مونرو

فیلم های برتر مریلین مونرو

  • سال ساخت: 1953
  • کارگردان: هاوارد هاوکس (Howard Hawks)
  • بازیگران: جین راسل، مرلین مونرو، چارلز کابرن، الیوت رید، تامی نونان، تیلور هلمز
  • امتیاز IMDb: نمره 7.1

فیلم های مریلین مونرو را با یکی از جذاب‌ترین آن‌ها، یعنی مردها بلوندها را ترجیح می‌دهند، ادامه می‌دهیم. این فیلم درباره دو دختر به نام های دوروتی شو (با بازی جین راسل) و لورلی لی (با بازی مرلین مونرو) است که عازم پاریس می‌شوند، جایی که لورلی قرار است با یک میلیونر جوان گاس اسموند (تامی نونان) ازدواج کند. در راه، آنها با یک کارآگاه خصوصی ارنی مالون (الیوت رید) مواجه می‌شوند که استخدام شده است تا بررسی کند که آیا لورلی تنها به دنبال پول گاس است یا خیر!

4. نامناسب ها (THE MISFITS)

بهترین فیلم های مریلین مونرو

  • سال ساخت: 1961
  • کارگردان: جان هوستون (John Huston)
  • بازیگران: کلارک گیبل، مرلین مونرو، مونتگومری کلیفت، تلما ریتر، الی والاک
  • امتیاز IMDb: نمره 4.5

فیلم the misfits به دلیل سرنوشت ناگواری که پس از آن گریبان‌گیر سه ستاره آن شد، جایگاه غم‌انگیزی در سینمای هالیوود دارد؛ کلارک گیبل قبل از اکران درگذشت، مونرو مدت کوتاهی پس از آن درگذشت، در حالی که مونتگومری کلیفت قبل از مرگ نابهنگام خود در سال 1966 تنها در سه فیلم دیگر بازی کرد.

این فیلم که توسط آرتور میلر، همسر وقت مونرو نوشته شده است، حول یک زن مطلقه زیبا (مونرو) می‌چرخد که عاشق یک گاوچران (گیبل) شده است. مونرو در نقش زنی زخمی که به دنبال آرامش در دیگر افراد آسیب دیده، ظاهر شد. او توانست با این نقش جنبه‌های دیگری از بازیگری خود را به نمایش بگذارد. هر چند زندگی سخت گذشته‌اش نیز در ایفای نقش به او کمک کرد.

بیشتر بخوانید: 10 فیلم برتر که قهرمان زن دارند

5. نیاگارا (Niagara) | از فیلم های مریلین مونرو

بهترین فیلم های مریلین مونرو

  • سال ساخت: 1953
  • کارگردان: هنری هاتوای (Henry Hathaway)
  • بازیگران: مرلین مونرو، جوزف کاتن، ژان پیترز، مکس شوالتر، دنیس اودی، دان ویلسون، لورن تاتل، راسل کالینز، ویل رایت
  • امتیاز IMDb: نمره 7

نیاگارا یکی دیگر از فیلم های مریلین مونرو است. مونرو با فیلم نیاگارا توانست آن تصویر زن بلوند و احمق را کنار زده و جنبه جدیدی از خود که یک زن زیرک، بد و جذاب است، نشان دهد. داستان درباره زن جوانی است که تعطیلاتش را با همسرش که یک کهنه سرباز آسیب دیده جنگ (جوزف کاتن) است، می‌گذراند. یک زوج تازه ازدواج کرده که در این نزدیکی هستند درگیر نقشه مونرو برای قتل شوهرش می‌شوند.

6. در نزن (Don’t Bother to Knock)

فیلم آخر Marilyn Monroe

  • سال ساخت: 1952
  • کارگردان: روی وارد بیکر (Roy Ward Baker)
  • بازیگران: ریچارد ویدمارک، مرلین مونرو، آن بنکرافت، دونا کورکوران، جین کاگنی، لورن تاتل، الیشا کوک جونیور، جیم بکوس، ورنا فلتون، ویلیس بوشی، دان بددو
  • امتیاز IMDb: نمره 6.9

فیلم در نزن، یکی از آثار به یادماندنی مرلین مونرو است. او در این فیلم توانست مهارت‌های بازیگری خود را باری دیگر به نمایش بگذارد و به همه ثابت کند که او تنها یک بازیگر لوند و زیبا نیست، بلکه یک بازیگر توانا است که در هر نقشی می‌درخشد. داشتن داستانی پیچیده و هنرنمایی بازیگران آن را به یکی از برترین فیلمهای مریلین مونرو تبدیل کرد.

این فیلم درباره زنی به نام نل است که به عنوان پرستار بچه کار می‌کند. او یک زن غمگین بوده که دوست پسر خلبان خود را از دست داده است. او به زودی با مردی به نام جد آشنا می‌شود، کسی که همانند دوست پسر سابق نل یک خلبان است و…

7. جنگل آسفالت (The Asphalt Jungle)

بهترین فیلم های مریلین مونرو

  • سال ساخت: 1950
  • کارگردان: جان هاستون (John Huston)
  • بازیگران: استرلینگ هایدن، لوئیس کالرن، ژان هاگن، جیمز ویتمور، سام جافه، جان مک اینتایر، آنتونی کاروسو، مرلین مونرو
  • امتیاز IMDb: نمره 7.8

فیلم کلاسیک و زیبای جان هاستون نقش مهمی را برای مونرو به ارمغان آورد که در همان سال همراه با «همه چیز درباره ایو»، او را به یک ستاره سینما تبدیل کرد. این فیلم براساس رمانی با همین نام نوشته دبلیو ار بورنت (W. R. Burnett) ساخته شده است.

«جنگل آسفالت» درباره یک جنایتکار سالخورده اروین ریدن اشنایدر (سام جافه) بوده که به تازگی از زندان آزاد شده است. او تصمیم می‌گیرد با کمک یک وکیل آلونزو دی.امریش (لوئیس کلهرن) و سه جنایتکار دیگر دیکس هندلی، گاس مینیسی و لوئیس ساولی (استرلینگ هایدن، جیمز ویتمور، آنتونی کاروزو) یک سرقت دیگر انجام دهد. مونرو با نقشی کوتاه به عنوان معشوقه جذاب وکیل، صحنه را از بازیگران می‌دزدد.

8. رودخانه‌ای بدون بازگشت (River of No Return)

فیلم های مریلین مونرو

  • سال ساخت: 1954
  • کارگردان: اوتو پرمینگر (Otto Preminger)
  • بازیگران: رابرت میچام، مرلین مونرو، تامی رتیگ، روری کالهون، داگلاس اسپنسر، موروین وای
  • امتیاز IMDb: نمره 6.6

فیلم رودخانه‌ای بدون بازگشت یک ملودرام عجیب با صحنه‌های جذاب و زیبا است. لوکیشن‌های این فیلم را معمولا فضای باز و جنگل تشکیل داده که سبب جذابیت بیش از حد ان شده است. همین امر آن را به یکی از بهترین فیلم های Marilyn Monroe تبدیل کرده است.

استان در شمال غربی آمریکا اتفاق می‌افتد و بر روی یک کشاورز مت کالدر (رابرت میچام) متمرکز می‌شود که یک قمارباز هری وتسون (روری کالهون) و همسرش کی وستون (مونرو) را از یک قایق نجات می‌دهد. اما هری اسب و تنها تفنگ مت را می‌‌دزدد و بدون این که همسرش را همراه خود ببرد، فرار می‌کند. حال مت و کی وسط جنگل با حمله سرخپوست‌ها چه باید بکنند؟

9. چگونه با یک میلیونر ازدواج کنیم؟ (How to Marry a Millionaire) | از بهترین فیلم های مریلین مونرو

بهترین فیلم های مریلین مونرو

  • سال ساخت: 1953
  • کارگردان: جان نگولسکو (Jean Negulesco)
  • بازیگران: مرلین مونرو، لورن باکال، بتی گربل، ویلیام پاول
  • امتیاز IMDb: نمره 6.8

به دنبال کمدی رمانتیک هستید که با سکانس‌های عجیبش شما را بخنداند؟ پس حتما باید فیلم چگونه با یک میلیونر را تماشا کنید. این فیلم یکی از بامزه‌ترین فیلم های مریلین مونرو است که داستان سه دختر جوان را روایت می‌کند که به دنبال شوهرهای میلیونر کامل خود هستند.

شاتزه پیج باتدبیر، لوکو دمپسی بدجنس و پولا دبیویز شیطون، سه دختر زیبا هستند که هر سه یک هدف دارند؛ همه آن‌ها می‌خواهند با یک میلیونر ازدواج کنند. برای انجام این کار، آن‌ها یک پنت‌هاوس مجلل ساتون پلیس در شهر نیویورک را از فردی دانمارکی اجاره می‌کنند و با هم نقشه‌ای برای ازدواج با پولدارهای شهر می‌ریزند. این که آن‌ها برای رسیدن به این هدف چه کارهایی انجام می‌دهند را با تماشای این اثر زیبا می‌توانید بفهمید.

کلام آخر

مرلین مونرو یکی از بازیگران تحسین شده تاریخ سینمای هالیوود است. همچنین، الگویی انکارناپذیر برای تمام هنرمندان و حتی مردم عادی نیز هست. او با وجود داشتن زندگی تلخ و غم و اندوه فراوان، باز هم دست از بازیگری برنداشت و پله‌های ترقی را طی می‌نمود تا این که مرگ ناگهانی او این بازیگر را متوقف کرد. اگر شما هم دوست دارید این ستاره فراموش نشدنی را بهتر بشناسید، بهترین فیلم های مریلین مونرو که در این مقاله معرفی شده‌اند را از دست ندهید. نظر شما درباره بهترین فیلم های Marilyn Monroe چیست؟ فکر می‌کنید نام کدام اثر در لیست ما خالی است؟

به این مقاله امتیاز بدید
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره

(امتیازی ثبت نشده)

Loading...

Master of Content

دیدگاهتان را بنویسید