بیشتر بخوانید

بیوگرافی رضا داوود نژاد؛ از فعالیت حرفه‌ای تا زندگی شخصی

زمان مطالعه: 10 دقیقه

فهرست مطالب

رضا داوود نژاد را شاید بتوان جزو دوست داشتنی‌ترین بازیگران دنیای سینما دانست. بیوگرافی رضا داوود نژاد و فعالیت حرفه‌ای او سرشار از سریال‌ها و آثار کمدی است که اکثر ما سینما دوستان در دوران جوانی، نوجوانی و حتی کودکی خودمان با او خاطره داریم. در واقع می‌توان او را یکی از کمدین‌های موفق برای نسل‌های مختلف ایران دانست. حال که خبر بسیار تلخی منتشر شده و رضا داوود نژاد عزیز دیگر در میان ما نیست؛ شاید بد نباشد تا نگاهی به کارنامه هنری اون بیندازیم. در ادامه در مجله سینمایی مستر دیالوگ همراه ما باشید.

اطلاعات شناسنامه‌ای رضا داوود نژاد

  • نام اصلی : رضا داوودنژاد
  • متولد : 29 اردیبهشت 1359 تهران
  • درگذشت : 13 فروردین 1403 (43 سال) شیراز
  • علت مرگ : بیماری کبدی
  • زمینه فعالیت : سینما ، تئاتر و تلویزیون
  • پیشه : بازیگر
  • مدرک تحصیلی : دیپلم علوم انسانی
  • سالهای فعالیت : 1365-1402
  • قد رضا داوودنژاد : 172 سانتیمتر
  • والدین : علیرضا داوودنژاد و مینا
  • همسر : غزل بدیعی
نخستین گامی که باید در بیوگرافی رضا داوود نژاد برداریم این است که با شخصیت واقعی او آشنا شویم. اگر ما اطلاعات اندکی از یک بازیگر داشته باشیم، بدون شک فهم ما از کارنامه هنری او ناقص و ناکافی خواهد بود. رضا داوود نژاد در 29 اردیبهشت ماه سال 1359 یعنی دو سال پس از انقلاب اسلامی در شهر تهران متولد شد. اما او در چه خانواده‌ای چشم به جهان گشود؟ چه دوران کودکی را سپری کرد؟ در ادامه به این دو سوال به شکل مفصل پاسخ خواهیم داد.

دوران کودکی رضا داوودنژاد

کودکی رضا داوود نژاد
رضا داوودنژاد که پدرش علیرضا داوودنژاد، کارگردان معروف است و خواهری به نام زهرا داوودنژاد که بازیگر است، در خانواده‌ای به ترتیب فرزند دوم است. همچنین او یک برادر کوچکتر به نام علی داوودنژاد دارد. با این‌که خانواده رضا داوود نژاد چندان به معرفی نیازی ندارند و هر یک از اهالی سینما تا حدودی با آن‌ها آشنایی دارد؛ اما بد نیست تا توضیح هرچند کوچکی درباره هر یک از آن‌ها بدهیم.

علیرضا داوود نژاد؛ پدر رضا داوود نژاد

علیرضا داوود نژاد؛ پدر رضا داوود نژاد علیرضا داوود نژاد یکی از تهیه کنندگان صاحب نام ایرانی محسوب می‌شود؛ البته باید اشاره کرد که هنر و فعالیت او در تهیه کنندگی ختم نمی‌شود و علیرضا داوود نژاد در کارگردانی و نویسندگی نیز دستی بر آتش دارد. او در آثار مشهوری همچون مصائب شیرین، فراری، روغن مار، تیغ زن و… نقش نویسندگی و کارگردانی را برعهده داشته است. در جدول زیر می‌توانید بخش مهمی از فعالیت حرفه‌ای او را مشاهده کنید:
نام فیلم سال نویسنده کارگردان تهیه‌کننده
مصائب شیرین ۲ ۱۳۹۶ آری آری آری
فراری ۱۳۹۴ آری
روغن مار ۱۳۹۴ آری آری آری
کلاس هنرپیشگی ۱۳۹۱ آری آری آری
مرهم ۱۳۸۹ آری آری آری
تیغ‌زن ۱۳۸۷ آری آری آری

زهرا داوود نژاد، خواهر رضا داوود نژاد

زهرا داوود نژاد؛ خواهر رضا داوود نژاد
زهرا داوودنژاد که در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۵۶ به دنیا آمد، یک بازیگر ایرانی است. او دختر علیرضا داوودنژاد، کارگردان سینما، و خواهر رضا داوودنژاد، بازیگر سینما، است. زهرا کار سینمایی خود را با نقش منشی صحنه در فیلم “عاشقانه” در سال ۱۳۷۴ شروع کرد. او برای نقشش در فیلم “کلاس هنرپیشگی” در سال ۱۳۹۰، نامزد جایزه سیمرغ بلورین به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جشنواره فیلم فجر شد.
بیشتر بخوانید: همه چیز درمورد جشنواره فجر ۱۴۰۲+ معرفی نامزدهای جشنواره

تحصیلات رضا داوود نژاد

در بیوگرافی رضا داوود نژاد عزیز آمده است که او چندان علاقه‌ای به تحصیلات نداشت. او برخلاف برخی از بازیگران مطرح سینما به دانشگاه نرفت و در رشته دیگری تحصیل نکرد. او پس از آن‌که دیپلم خود را در رشته علوم انسانی دریافت کرد، تصمیم گرفت تا گام‌های مهم‌تری در زمینه هنر و بازیگری بردارد و از تحصیل فاصله بگیرد.

ازدواج و فرزندان رضا داوود نژاد

حالا که آگاهی اندک و لازمی در ارتباط با دوران کودکی و تحصیلات رضا داوود نژاد به دست آوردید، وقت آن رسیده که در ادامه بیوگرافی رضا داوود نژاد نگاهی به ازدواج و فرزندان او بیندازیم.

غزل بدیعی، همسر رضا داوود نژاد

غزل بدیعی همسر رضا داوود نژاد؛ بیوگرافی رضا داوود نژاد رضا داوود نژاد در دوران جوانی خود با خواهر مرحوم عسل بدیعی یعنی غزل بدیعی ازدواج کرد. درمورد زندگی شخصی و کاری خانم غزل بدیعی اطلاعات چندانی در دسترس نیست تا در اختیار شما دوست داران دنیای سینما قرار دهیم؛ اما به نظر می‌رسد که همسر رضا داوود نژاد مسیر هنری و کاری او و خانواده‌اش را برای گذران زندگی انتخاب نکرده بود.

رضا داوود نژاد چگونه با غزل بدیعی آشنا شد؟

رضا داوود نژاد درمورد آشنایی خود با غزل بدیعی، ماجرا را اینگونه تعریف می‌کند:
داستان آشنایی من با غزل به ارتباط خواهرهای ما باهم برمیگرده. وقتی که اولین بار خواهر من، خونه مرحوم عسل بدیعی میره، با دیدن غزل خانوم، بسیار ازش خوشش میاد. در همین حین به شوخی به او میگه که بیا و عروس ما بشو!(با خنده) خلاصه که آشنایی اولیه ما به ارتباط خواهرهایمان باهم برمی‌گردد.

فرزندان رضا داوود نژاد

مرحوم رضا داوود نژاد، فرزندی را برای این مرز و بوم به یادگار نگذاشته است.

تفریحات رضا داوود نژاد

تفریح رضا داوود نژاد از بیوگرافی رضا داوود نژاد مگر می‌شود از بیوگرافی یک بازیگر آن هم بیوگرافی رضا داوود نژاد صحبت کنیم؛ اما اشاره‌ای به تفریحات او نداشته باشیم؟ رضا داوود نژاد عزیز در مصاحبه‌ای درمورد روزمرگی و تفریحاتش در زندگی می‌گوید:
یکی از چیزهایی که دوست دارم بازی در برف است. علاقه زیادی به شمشک و اسکی دارم و گاهی هم می‌روم ساخت آدم برفی. کودک درونم همیشه در حال فعالیت است و دوستان و اطرافیانم می‌دانند که من نوعی نیستم که بتوانم احساسات و حال خود را کنترل کنم.
او همچنین در ادامه می‌افزاید:
عده کمی میدونن که من هم به ماشین‌ها علاقه دارم. در واقع اصلا خودم رو ماشین باز حرفه‌ای میدونم. به شدت به ماشین‌های آمریکایی علاقه دارم. در میان ماشین‌های آمریکایی به خصوص شورلت‌های بزرگ و وانت‌های بزرگ تویوتا رو خیلی می‌پسندم.
به نظر می‌رسد که او اهل سفر بود:
من مسافرت زیاد می‌روم. هر وقت که دلم می‌گیرد، به جاده می‌زنم و هرکسی که در سفر یار و همراه من باشه میدونه که حسابی به او خوش می‌گذره.

استقلالی یا پرسپولیسی؟

مرحوم رضا داوود نژاد به نظر می‌رسد که علاقه زیادی به فوتبال داشت. او طرفدار دو آتیشه استقلال بود؛ اما همیشه به این موضوع اشاره می‌کرد که از بازی و منش و شخصیت فرهاد مجیدی و علی کریمی بسیار لذت می‌برد. همچنین جالب است بدانید که او در میان تیم‌های غیر ایرانی، به سبک بازی بارسلونا و مسی بسیار علاقمند بود.

پشیمانی بابت گذشته

رضا داوود نژاد چند سال پیش در مصاحبه‌ای عنوان کرد که بابت آن چیزی که در گذشته اتفاق افتاده و تصمیم اشتباهی که گرفته بسیار پشیمان است. شاید تعجب کنید و بپرسید که داوود نژاد از کدام تصمیم صحبت می‌کند؟ رضا داوود نژاد به این موضوع اشاره می‌کند که در دوران نوجوانی و جوانی برای آن‌که معافیت سربازی را به دست آورد، تلاش کرد تا چاق شود و با کمک اضافه وزنی که دارد از سربازی فرار کند؛ اما همین موضوع منجر به ایجاد رنج‌ها و مشکلاتی برای او شد. او در ارتباط با این موضوع عنوان می‌کند که ای کاش به حرم پدرم گوش می‌کردم و به خاطر سربازی اینقدر برای خودم رنجش خاطر ایجاد نمی‌کردم.

بیماری و فوت رضا داوود نژاد

فوت رضا داوود نژاد پیش از پرداختن به کارنامه حرفه‌ای رضا داوود نژاد، باید به تلخ‌ترین و غم انگیز‌ترین قسمت از بیوگرافی رضا داوود نژد بپردازیم. چند سالی از خبر بسیار تلخی که در ارتباط با بیماری رضا داوودنژاد در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد، می‌گذرد. این خبر نگران کننده از همان ابتدا با شایعاتی درمورد مرگ او همراه بود. این شایعات آنقدری شدید بود که بعضا باعث ناراحتی‌هایی برای خانواده رضا داوود نژاد می‌شد. رضا داوودنژاد، بازیگر سریال “پشت کنکوری‌ها”، در برنامه “یک فنجان چای” شبکه سوم سیما توضیحاتی درباره علت بیماری و مشکلات جسمی خود ارائه داد. او توضیح داد که علت لاغری و بیماری‌اش نه مصرف قرص‌های لاغری بوده و نه رژیم‌های سخت، بلکه عمل جراحی بای پس معده بوده که باعث ایجاد این مشکلات برای او شده است.
پس از انجام این عمل جراحی، او در حین فیلمبرداری سریال “فراموشی” حالت نامناسبی پیدا کرد و به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان منتقل شد. متاسفانه، حالت او به حدی بدتر شد که به کما رفت. در این زمان، پزشکان کارکرد نامناسب کبد او را تشخیص دادند و او به شکل فوری برای پیوند کبد به شیراز منتقل شد.
سرانجام پس از مبارزه طولانی رضا داوود نژاد با بیماری و امید او به زندگانی، او در 13 فروردین ماه سال 1403 جمع سینما دوستان را ترک گفت و ما را بیشتر از پیش غمگین کرد.

فعالیت حرفه‌ای رضا داوود نژاد

حالا که درمورد زندگی شخصی و فراز و نشیب‌های آن صحبت کردیم، وقت آن رسیده که در ادامه و در بخش پایانی بیوگرافی رضا داوود نژاد به بررسی فعالیت حرفه‌ای و بازیگری او بپردازیم. در ادامه با مجله سینمایی مستر دیالوگ همراه باشید.

همه چیز از شش سالگی شروع شد

برای اشاره به فعالیت حرفه‌ای در بیوگرافی رضا داوود نژاد باید به خیلی عقب‌تر بازگردیم. همه چیز از زمان کودکی با پدرش آغاز شد. او در سن 6 سالگی در فیلم “بی پناه” بازی کرد و پس از سال‌ها دوری از سینما، دوازده سال بعد با فیلم “مصائب شیرین” بازگشت و باز هم با پدرش همکاری کرد. دو سال بعد، با وجود اینکه بازیگر بود، با نوشتن فیلمنامه اولیه “بچه های بد” به جمع فیلمنامه نویسان پیوست. اکنون قصد دارد بدون حمایت پدر، به تنهایی به سوی آینده‌ای روشن حرکت کند.

همکاری با داریوش مهرجویی

رضا داوودنژاد که عمدتاً در ژانر کمدی فعالیت داشته، در فیلم‌ها و سریال‌های متعددی بازی کرده است. او همچنین در فیلم‌هایی از بهرام بیضایی و داریوش مهرجوئی حضور یافته و نقش‌های مختلفی را ایفا کرده است. در زیر، چندین اثر برجسته که داوودنژاد در آن‌ها بازی کرده است، معرفی شده است.

حضور در سریال‌های خاطره انگیز

در این بخش به تعدادی از سریال‌های خاطره انگیز در بیوگرافی رضا داوود نژاد نگاهی می‌اندازیم:
فصل چهارم سریال “از سرنوشت” که توسط محمدرضا خردمندان کارگردانی شده است، به روایت دوران جوانی دو شخصیت اصلی داستان یعنی هاشم و سهراب می‌پردازد. این دو نقش توسط دارا حیایی و کیسان دیباج بازی شده است. مرحوم رضا داوودنژاد نیز در این فصل از سریال در نقش فرزام حضور دارد و کنار بازیگرانی مانند مجید واشقانی، حسین پاکدل، لیلا بلوکات، ساناز سعیدی، سیدمهرداد ضیایی، نگین صدق‌گویا، سولماز غنی، مائده طهماسبی، رضا بنفشه‌خواه، شاهو رستمی و دیگران بازی کرده است. یکی دیگر از سریال‌های بسیار خوب که در بیوگرافی رضا داوود نژاد بایستی به آن اشاره کنیم، سریال پنچری است. سریال پنچری که توسط برزو نیک نژاد کارگردانی شده و مهران مهام تهیه کننده آن است، در ژانرهای درام، اجتماعی و کمدی ساخته شده است. داستان این سریال درباره پسری است که تمام تلاش خود را می‌کند تا به دختر دلباخته‌اش برسد، اما در این راه با مشکلاتی روبرو می‌شود که باعث می‌شود او برای دستیابی به هدفش، همه اطرافیانش را به چالش بکشد. رضا داوودنژاد در این سریال نقش قادر پیش دست را بازی می‌کند و در کنار بازیگرانی مانند مریم سعادت، حمید لولایی، سولماز غنی، یوسف تیموری و دیگران حضور دارد. همچنین رضا داوود نژاد در سریال فراموشی نیز به ایقای نقش پرداخته است. سریال فراموشی که سعید سلطانی کارگردانی آن را برعهده داشته است، داستان زندگی یک مرد بازاری و ثروتمند به نام حاج نقی را روایت می‌کند که به تنهایی در شهرستان زندگی می‌کند. بازیگرانی چون محمد کاسبی، رضا داوودنژاد، برزو ارجمند، مهران رجبی، سحر جعفری جوزانی، فلامک جنیدی، فرهاد بشارتی و دیگران در این سریال حضور دارند.
رضا داوودنژاد چند سال پیش به دلیل عمل بای پس اشتباه روده و لاغری سریع، در حین فیلمبرداری سریال “فراموشی” مشکلاتی پیدا کرد و به بیمارستان منتقل شد. پزشکان تصمیم گرفتند که او را برای پیوند کبد به شیراز منتقل کنند و این عمل با موفقیت انجام شد.

حضور در زخم کاری و حواشی آن

رضا داوودنژاد و زخم کاری با آن‌که رضا داوود نژاد در سریال زخم کاری 2 بازی نکرد، حواشی زیادی را با خود به دنبال کشید. تقریبا از زمان شروع این سریال، در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، حواشی گوناگوی پیرامون حضور رضا داوود نژاد در این سریال وجود داشت؛ اما در نهایت او در این سریال بازی نکرد و همزمان با قسمت آخر سریال چنین واکنشی نشون داد:
تو یه رستوران قدیمی خیلی خوب، هم غذای بد خوردیم و هم مالیات بر ارزش افزوده اضافه الکی دادیم…
به نظر می‌رسد چنین واکنشی از علاقه طرفداران به حواشی حضور او در سریال زخم کاری نشات می‌گیرد؛ اما سازندگان زخم کاری نیز به این صحبت رضا داوود نژاد عزیز اینگونه واکنش نشان دادند:
«آقازاده‌ای که از شش سالگی در فیلم‌های پدرش بازی کرده و تا همراهی با بهرام بیضایی و داریوش مهرجوئی پیش رفته، اما نهایتاً به خروجی مطبوعی نرسیده حالا میانبر زده و می‌خواهد با آویزان شدن به طناب زخم کاری 2 تبدیل به شاخ مجازی شود. مقصر محمد حسین مهدویان است که به ذهنش نرسید بعضی از کاراکتر‌های زخم کاری2 می‌توانند راننده‌هایی بی دیالوگ داشته باشند که نقشهایشان را چنین آقازاده‌هایی بازی کنند. اگر مهدویان خلاق بود. این شازده هم حال بهتری داشت.»

رضا داوود نژاد در چه فیلم‌هایی هنرنمایی کرده است؟

آثار رضا داوود نژاد در ادامه به شکل تیتروار می‌توانید بخشی از فیلم‌های موجود در بیوگرافی رضا داوود نژاد را مشاهده کنید:
نام فیلم سال ساخت
لب خط 1399
لامینور 1398
مصائب شیرین 2 1396
رضا 1396
فراری 1394
کلاس هنرپیشگی 1390
روبیت 1390
خیابان‌های آرام 1389
همه چی آرومه 1389
مرهم 1389
زن‌ها شگفت انگیزند 1389
کنسرت روی آب 1389
دردسر بزرگ 1389

جمع بندی

برخی رضا داوود نژاد را بازیگری در سطح متوسط می‌دانند و باور دارند که او نتوانسته تا به جایگاه بسیار بزرگی در هنر برسد؛ اما ما برای تمامی سینما دوستان تا آن جایی که ممکن باشد ارزش قائل هستیم. رضا داوود نژاد نقش پررنگی در خاطرات جمعی ما ایرانیان داشته و بدون شک شایسته آن بود که نیم نگاهی به بیوگرافی زندگی او داشته باشیم. به همین جهت در این بلاگ پست از مجله مستر دیالوگ تلاش کردیم تا بخشی‌هایی مهم از بیوگرافی رضا داوود نژاد را شرح دهیم تا شما دوست داران سینما با او بیش‌تر از پیش آشنا شوید. در نهایت خوشحال می‌شویم برای ما بنویسید که چه فیلم یا سریالی را در بیوگرافی رضا داوود نژاد بیشتر از همه دوست دارید؟

عکس‌های بیشتری از رضا داوود نژاد را در قسمت زیر می‌توانید مشاهده کنید:

به این مقاله امتیاز بدید
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره

(امتیازی ثبت نشده)

Loading...

Master of Content

دیدگاهتان را بنویسید