بیشتر بخوانید

بهترین فیلم های جشنواره اسکار

بهترین فیلم های جشنواره اسکار که قبل از مرگ باید ببینید

زمان مطالعه: 9 دقیقه

فهرست مطالب

جشنواره اسکار از ابتدا تا به امروز یکی از مهم‌ترین و شاید بتوان گفت تاثیرگذار‌ترین اتفاقات در دنیای سینما محسوب می‌شود. همه ما سالانه با تماشای فیلم‌های جدید به این موضوع فکر می‌کنیم که کدام فیلم در چه بخشی نامزد خواهد شد و جایزه‌ای را از آن خود خواهد کرد. در این میان ممکن است حدس‌هایمان درست دربیاید یا از انتخاب فیلمی حسابی کفری شویم؛ با این حال جشنواره اسکار با تمام حواشی و نقدهایی که به آن از بعضی جهات وارد می‌شود، اهمیت زیاد و جایگاه والایی در دنیای سینما دارد. به همین جهت در این بلاگ پست از مجله مستر دیالوگ قصد داریم تا نگاهی به بهترین فیلم های جشنواره اسکار داشته باشیم.

آثار ماندگار تاریخ جشنواره اسکار

بهترین فیلم های جشنواره اسکار

جشنواره اسکار، یک رویداد سالانه در ایالات متحده است. در این مراسم، بهترین فیلم‌ها در زمینه‌های متفاوت توسط آکادمی علوم و هنرهای سینما با مفهومی تحت عنوان جوایز اسکار تجلیل می‌شوند. این جایزه، یک نشانگان بین المللی است که به منظور تقدیر از دستاوردهای سینمایی به فیلم‌ها و بازیگران برتر در طول تاریخ اهدا می‌شود.

چه فیلم هایی به مراسم اسکار راه می‌یابند؟

فیلم‌هایی که به مراسم اسکار راه پیدا می‌کنند، توسط یک هیئت داوری رسمی آکادمی ارزیابی می‌شوند و در یک مراسم با شکوه به برندگان جوایز مختلفی اعطا می‌شوند. اسکار یکی از مهم‌ترین مراسم‌های اهدای جایزه است که از سال 1929 میلادی تا کنون، هر ساله برگزار می‌شود. فیلم‌های انتخاب شده در مراسم در زمینه‌های مختلف آکادمی از جمله بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر و غیره، جایزه اسکار را دریافت می‌کنند. در ادامه این مقاله از مجله مستر دیالوگ، بهترین فیلم‌های برنده اسکار که قبل از مرگ باید دیده شوند، معرفی خواهند شد.

در ارتباط با جشنواره اسکار بیشتر بخوانید: جوایز اسکار 2024؛ معرفی کامل نامزدها

1- فیلم برنده اسکار Gone With The Wind

فیلم بر باد رفته از بهترین فیلم های اسکار

  • کارگردان: ویکتور فلمینگ (Victor Fleming)
  • بازیگران: کلارک گیبل، ویوین لی و اولیویا دی‌هاویلند
  • سال ساخت: 1939
  • امتیاز(IMDB): 8.2 از 10

شاید بهتر باشد که لیست بهترین فیلم های اسکار را با اثر بسیار مشهور بر باد رفته شروع کنیم. بر باد رفته جزو آن دسته از فیلم‌هایی است که اگرچه الان به محتوای آن نقدهایی از جانب سینما دوستان یا منتقدین وارد می‌شود؛ اما در طول سالیان و دهه‌های مختلف مهمان خانه‌های ما بوده است. این فیلم عاشقانه داستان زندگی دختری به نام «اسکارلت» را روایت می‌کند که پس از دریافت خبر ازدواج «اشلی»، پسر مزرعه همسایه با دختر خاله‌اش، تصمیم می‌گیرد که عشق خود را به او نشان دهد. او فکر می‌کند که اشلی به دلیل عدم دسترسی به او، با دختر خاله‌اش ازدواج کرده است. اما اتفاقاتی می‌افتد که…

بیشتر بخوانید: پرفروش ترین فیلم های جهان که گیشه را تسخیر کردند!

2- فیلم On the Waterfront

On the Waterfront از جشنواره اسکار

  • کارگردان: الیا کازان (Elia Kazan)
  • بازیگران: مارلون براندو، کارل مالدن، اوا ماری سنت و راد استایگر
  • سال ساخت: 1954
  • امتیاز(IMDB): 8.1 از 10

فیلم در بارانداز یک ساخته جنایی و یکی از فیلم‌های برتر برنده جایزه اسکار است که بازخوردها و نقدهای مثبتی از منتقدین دریافت کرده است. این فیلم در گیشه فروش خوبی داشت و به موفقیت تجاری رسید. این فیلم در دوره بیست و هفتمین جشنواره اسکار، موفق شد هشت جایزه اسکار در زمینه‌های مختلفی مانند بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد و غیره را کسب کند.

اگر به فیلم های جنایی علاقمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به بلاگ پست 10تا از بهترین فیلم های جنایی 2023 که منتظرش بودید در مجله مستر دیالوگ بیندازید.

3- فیلم آمادئوس؛ سرگذشت پیانیست مشهور تاریخ

خلاصه داستان فیلم آمادئوس

  • بازیگران: اف. موری آبراهام (F. Murray Abraham)، تام هولس (Tom Hulce)، روی دوتریس (Roy Dotrice) و کریستین ابرسول (Christine Ebersole)
  • کارگردان: مولیس فورمن
  • سال ساخت: 1984
  • امتیاز(IMDB): 8.4 از 10

یکی دیگر از فیلم های کلاسیک در تاریخ جشنواره اسکار می‌توانید به تماشای آن بنشنید و حسابی لذت ببرید، آمادئوس 1984 نام دارد. این فیلم درام و بیوگرافی تلاش می‌کند تا نگاهی به زندگی یکی از مشهورترین موسیقی دان‌های مشهور تاریخ یعنی “موتزارت” بیندازد. چیزی که در این فیلم بیشتر نظر شما را به خودش جلب می‌کند این است که داستان از جانب رقیب موتزارت یعنی آنتونیو سالییری روایت می‌شود. او در طول فیلم به حسادت‌ها و رقابت‌های گاه و بی‌گاه خود با آمادئوس اشاره می‌کند. اگر از جمله افرادی هستید که از تماشای فیلم‌های بیوگرافی لذت می‌برید پیشنهاد می‌کنیم به تماشای این فیلم بنشینید.

پیش‌تر در مجله مستر دیالوگ به معرفی و بررسی فیلم آمادئوس پرداخته بودیم که می‌توانید آن را از اینجا بخوانید.

4- فیلم کلاسیک The Godfather

فیلم پدرخوانده از بهترین فیلم های اسکار

  • کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا (Francis Ford Coppola)
  • بازیگران: مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان و رابرت دووال
  • سال ساخت: 1972
  • امتیاز(IMDB): 9.2 از 10

بدون شک، فیلم پدرخوانده در میان فیلم‌های برنده اسکار در طول تاریخ، یکی از معروف‌ترین‌ها محسوب می‌شود. پدرخوانده در میان آثار جشنواره اسکار به عنوان یکی از آثار بی‌بدیل از حیث بررسی دنیای مافیا شناخته می‌شود. این فیلم، یک اثر درام جنایی است که در زمان اکران، فروش بسیار بالایی در گیشه داشت و به طور خاصی، توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد.

پدرخوانده در دوره چهل و پنجمین جوایز اسکار، در زمینه‌های مختلف، نامزد دریافت جایزه شد. این فیلم در نهایت توانست سه جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلمنامه اقتباسی را کسب کند. پس از استقبال وسیع مخاطبان از فیلم پدرخوانده، در سال 1974 قسمت دوم و در سال 1990 نیز قسمت سوم آن ساخته شد.

از دنیای فیلم های جنایی بیشتر تماشا کنید: فیلم شبیه قاتلان ماه گل چی ببینیم؟ معرفی 6 فیلم برتر جنایی

5- فیلم فارست گامپ

فیلم فارست گامپ از بهترین فیلم های اسکار

  • کارگردان: رابرت زمیکس
  • بازیگران: تام هنکس، رابین رایت و…
  • سال ساخت: 1994
  • امتیاز(IMDB): 8.8 از 10

به دور از تصور نیست که فیلم فارست گامپ را یکی از بهترین فیلم‌های تمام اعصار و حتی یکی از بهترین فیلم های اسکار بشناسید. این فیلم پر از صحنه‌ها و نقل قول‌های به یادماندنی است که همچنان مورد علاقه هستند. فارست گامپ داستان زندگی مردی با هوش پایین اما با دل بزرگ از آلاباما را تعریف می‌کند که در برخی از رویدادهای تاریخی بزرگ آمریکا مانند ریاست جمهوری کندی، جنگ ویتنام و رسوایی واترگیت زندگی کرده و حضور داشته است. تنها دوست وی، جنی کوران است که از زمان کودکی با او دوست بوده است.

اگر به سری فیلم های بیوگرافی علاقمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به بلاگ پست فیلم برتر ژانر زندگی نامه؛ بهترین فیلم های بیوگرافی در مجله مستر دیالوگ بیندازید.

6- فیلم The Apartment از ماندگارتین فیلم های جشنواره اسکار

فیلم The Apartment

  • کارگردان: بیلی وایلدر (Billy Wilder)
  • بازیگران: جک لمون، شرلی مک‌لین و فرد مک‌موری
  • سال ساخت: 1960
  • امتیاز(IMDB): 8.3 از 10

فیلم آپارتمان، یک اثر کمدی و عاشقانه است که در فهرست برترین فیلم‌های برنده اسکار قرار دارد. این فیلم یکی از مهم‌ترین آثار جشنواره اسکار محسوب می‌شود جالب است بدانید که این فیلم در سال 1994، در فهرست 25 فیلم برتر کتابخانه ملی آمریکا ثبت شد. در دوره سی و سومین جوایز اسکار، فیلم آپارتمان موفق شد تا پنج جایزه اسکار در زمینه‌های مختلفی مانند بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی و غیره را کسب کند. همچنین ارزشمند است که ذکر کنیم، بازیگران این فیلم نیز در دستیابی به این موفقیت نقش مهمی داشتند و بازی بی‌نظیرشان موجب شد تا این فیلم به یکی از ماندگارترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل شود.

7- فیلم اوپنهایمر؛ شگفتی ساز جوایز اسکار 2024

فیلم اوپنهایمر در جشنواره اسکار

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • بازیگران: رابرت دونی جونیور، کیلین مورفی و…
  • سال ساخت: 2023
  • امتیاز(IMDB): 8.4 از 10

فیلم اوپنهایمر به عنوان جدیدترین ساخته کریستوفر نولان توانست تا نظر منتقدین و داوران جشنواره اسکار 2024 را به سمت خود جلب کند. این فیلم که درمورد داستان فیزیکدان هسته‌ای مشهور یعنی رابرت اوپنهایمر است، در بخش‌های مختلف جوایز را درو کرد. اگر از جمله افرادی هستید که با تماشای هنرنمایی کیلین مورفی لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم به تماشای این فیلم بنشینید.

پیش‌تر در مجله مستر دیالوگ به معرفی فیلم اوپنهایمر پرداخته بودیم که می‌توانید در اینجا بخوانید.

8- فیلم کمتر دیده شده Annie Hall

فیلم آنی هال از وودی آلن

  • کارگردان: وودی آلن (Woody Allen)
  • بازیگران: وودی آلن، دایان کیتن و تونی رابرتس
  • سال ساخت: 1970
  • امتیاز(IMDB): 8.7 از 10

فیلم آنی هال در ژانر کمدی و عاشقانه توسط وودی آلن نوشته و کارگردانی شده است. نکته جالبی که وجود دارد این است که خود وودی آلن نیز در این فیلم نقشی ایفا کرده است. آنی هال یکی از بهترین آثار وودی آلن محسوب می‌شود و فروش بسیار خوبی در گیشه برای تولید کنندگان آن به ارمغان آورد. این فیلم در سی و سومین دوره جوایز اسکار، موفق شد چهار جایزه اسکار در زمینه‌های بهترین کارگردان، بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی را کسب کند و از سوی منتقدان تحسین شد.

فیلم آنی هال داستان زندگی یک کمدین به نام «الوی سینگر» را روایت می‌کند. الوی با معرفی یکی از دوستانش، با دختری به نام «آنی هال» آشنا می‌شود و عشقی بین آنها شکل می‌گیرد. اما این رابطه طولانی نمی‌شود و پس از مدتی، آنها از یکدیگر جدا می‌شوند. با این حال، الوی هنوز هم آنی را دوست دارد و سعی می‌کند تا رابطه‌ای که اکنون مرده است، دوباره زنده کند.

بیشتر تماشا کنید: 10تا از بهترین فیلم های عاشقانه بر اساس واقعیت+ خلاصه داستان

9- فیلم Unforgiven

Unforgiven از بهترین فیلم های جشنواره اسکار

  • کارگردان: کلینت ایستوود (Clinton Eastwood)
  • بازیگران: کلینت ایستوود، جین هکمن و مورگان فریمن
  • سال ساخت: 1992
  • امتیاز(IMDB): 8.2 از 10

نابخشوده یک فیلم وسترن مدرن و جذاب است که توسط جشنواره اسکار در فهرست 10 فیلم وسترن برتر شناخته شده است. این عنوان همچنین در لیست بهترین فیلم‌ های اسکار قرار دارد و موفق شد 4 جایزه اسکار در زمینه‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین تدوین و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را کسب کند. نکته قابل توجه‌ای که وجود دارد آن است که نابخشوده در زمان اکران، بازخوردها و نقدهای مثبتی از سوی منتقدین سینما دریافت کرد و بسیار موفق ظاهر شد.

بیشتر بخوانید: 8تا از بهترین فیلم های وسترن دنیا از نظر IMDb

10- فیلم باربی

فیلم باربی از بهترین فیلم های اسکار

  • کارگردان: گرتا گرویگ
  • بازیگران: مارگو رابی، رایان گاسلینگ، ویل فرل، سیمو لیو، آمریکا فررا
  • سال ساخت: 2023
  • امتیاز(IMDB): 7.1 از 10

فیلم باربی یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌هایی است که در سال 2023 میلادی اکران شد. این فیلم از جهت رقابتی که با فیلم اوپنهایمر شکل داد، توجه بسیاری را به سمت خود جلب کرد. جالب است بدانید که برخی از افراد بر روی این رقابت نام باربنهایمر گذاشته بودند! فیلم باربی تلاش می‌کند تا نگاهی به کلیشه‌های جنسیتی داشته باشد، برخی تصور می‌کنند که این فیلم، اثری شعار زده محسوب می‌شود و نمی‌توان با آن ارتباط گرفت؛ اما ما پیشنهاد می‌کنیم که به تماشای این فیلم بنشینید و بعد تصمیم بگیرید که چه چیزی برای گفتن به شما دارد.

در ارتباط با فیلم باربی پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به بلاگ پست نقد فیلم باربی (Barbie) 2023؛ شکست یا پیروزی در سینما و معرفی فیلم باربی(barbie) + خلاصه داستان در مجله سینمایی مستر دیالوگ بیندازید.

11- فیلم The Shape of Water

فیلم برنده اسکار The Shape of Water

  • کارگردان: گی‌یرمو دل تورو (Guillermo del Toro)
  • بازیگران: سالی هاوکینز، مایکل شنون و ریچارد جنکینز
  • سال ساخت: 2017
  • امتیاز(IMDB): 7.3 از 10

فیلم شکل آب، یک ساخته تاریک، فانتزی و عاشقانه است که در فهرست فیلم‌های برنده جایزه آکادمی قرار دارد. شاید اگر به تماشای این فیلم بنشینید از جهت ژانری که دارد، باور نکنید این اثر توانسته تا جایزه اسکار را از آن خود کند؛ اما باید گفت که این فیلم در زمان اکران خود با بازخوردها و نقدهای مثبتی از منتقدین سینما روبرو و موفق شد توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. این عنوان نامزد دریافت 13 جایزه اسکار شد و در نهایت توانست تا 4 جایزه اسکار در زمینه‌های بهترین طراحی صحنه، بهترین کارگردان، بهترین موسیقی متن و بهترین فیلم را از آن خود کند.

12- فیلم Parasite

فیلم انگل از بهترین فیلم های اسکار

  • کارگردان: بونگ جون-هو (Bong Joon-ho)
  • بازیگران: سونگ کانگ-هو، لی سون-کیون و چو یئو جئونگ
  • سال ساخت:2019
  • امتیاز(iMDB): 8.5 از 10

فیلم انگل در ژانر کمدی سیاه یکی از بهترین فیلم های کره ای محسوب می‌شود که در زمان اکران، در سطح بین‌المللی بسیار موفق کرد و توانست تا نقدهای مثبتی از جانب منتقدین سینما دریافت کند.شاید جالب باشد بدانید که این فیلم، اولین اثر غیر انگلیسی زبان در جشنواره اسکار محسوب می‌شود که موفق به کسب جایزه بهترین فیلم شد.

اگر دوست دارید تا در ارتباط با این فیلم اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به بلاگ پست معرفی فیلم انگل(Parasite) + خلاصه داستان، نقد و نمرات در مجله مستر دیالوگ بیندازید.

جمع بندی

فیلم های مختلفی در طول تاریخ توانسته‌اند تا جوایز اسکار را از آن خود کنند. برخی از این فیلم‌ها به معنای واقعی کلمه ارزش چند بار تماشا کردن را دارند؛ اما شاید برخی از فیلم‌ها را به زور یکبار تماشا کنید و بعد این سوال برایتان ایجاد شود که چگونه به چنین اثری جایزه داده‌اند؟ فارغ از هر چیزی در این بلاگ پست از مجله سینمایی مستر دیالوگ تلاش کردیم تا تعدادی از بهترین فیلم های جشنواره اسکار را به شما سینما دوستان عزیز معرفی کنیم. بدون شک به مرور این بلاگ پست آپدیت خواهد شد؛ اما خوشحال می‌شویم تا برای ما بنویسید که چه فیلمی را مستحق دریافت جایزه اسکار می‌دانستید و چه فیلمی از نظر شما نباید جایزه اسکاری دریافت می‌کرد؟

به این مقاله امتیاز بدید
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره

(امتیازی ثبت نشده)

Loading...

Master of Content

دیدگاهتان را بنویسید