بیشتر بخوانید

فیلم دیکتاتور بزرگ

معرفی فیلم دیکتاتور بزرگ؛ شاهکاری از چارلی چاپلین

زمان مطالعه: 6 دقیقه

فهرست مطالب

فیلم دیکتاتور بزرگ (The Great Dictator) اولین فیلم ناطق چارلی چاپلین و یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما است که در سال 1940 اکران شد. تک‌گویی چارلی چاپلین در این فیلم بسیار مشهور است.

شاهکاری فاخر و ناطق از چارلی چاپلین

یکی از مشهورترین مونولوگ‌های تاریخ، تک‌گویی به یادماندنی چارلی چاپلین در فیلم The Great Dictator است. فیلم دیکتاتور بزرگ  The Great Dictator اثری از هنرمند بزرگ انگلیسی، چارلی چاپلین است که نویسندگی، کارگردانی، تهیه‌کنندگی، آهنگسازی و بازیگری نقش اول آن بر عهده خودش بوده است. این فیلم اولین فیلم ناطق چاپلین و پرفروش‌ترین فیلم او محسوب می‌شود.

معرفی فیلم دیکتاتور بزرگ

فیلم دیکتاتور بزرگ

  • سال ساخت: 1940
  • مدت زمان فیلم: 2 ساعت و 5 دقیقه
  • ژانر: کمدی و جنگی
  • بازیگران: چارلی چاپلین، جک اوکی و…
  • امتیاز(IMDB): 8.4 از 10

منتقدین جنبه تاریخی فیلم را تحسین کرده و آن را یکی از بهترین فیلم‌های تاریخی ساخته شده، و اثری تاثیرگذار در ژانر طنز می‌دانند. لازم به ذکر است ژانر فیلم The Great Dictator 1940 کمدی سیاه، طنز، سیاسی و ضدجنگ است. این اثر جذاب و به یادماندنی از چارلی چاپلین افتخارات بسیاری کسب کرده و نامش در فهرست ملی ثبت فیلم آمریکا به عنوان اثری “فرهنگی، تاریخی یا زیبایی‌شناسی” آمده است.

این مقاله از مجله سینمایی مستر دیالوگ به بررسی فیلم The Great Dictator 1940 اختصاص یافته است. برای آشنایی با خلاصه فیلم دیکتاتور بزرگ و بازیگران فیلم و همچنین اطلاع از نظرات منتقدین درباره آن، با ما همراه شوید.

پیش از هرچیزی از شما دعوت می‌کنیم تا نگاهی به بلاگ پست فیلم برتر ژانر زندگی نامه؛ بهترین فیلم های بیوگرافی در مجله مستر دیالوگ بیندازید. 

خلاصه داستان فیلم دیکتاتور بزرگ

خلاصه داستان فیلم دیکتاتور بزرگ

مدت زمان فیلم سینمایی دیکتاتور بزرگ 2 ساعت و 5 دقیقه است و طی این مدت داستان فیلم در دوران پس از پایان جنگ جهانی اول روایت می‌شود. 20 سال از اتمام جنگ می‌گذرد و دولت توماینیا در سمت بازنده قرار دارد. دیکتاتوری به نام ادنوید هنکل به قدرت رسیده که به دولت خالص آریایی و نابودی همه یهودیان معتقد است. در این میان یک آرایشگر یهودی، که به خاطر حضور در جنگ حافظه‌اش را از دست داده، با این شرایط ناآشنا روبرو می‌شود. شباهت ظاهری این آرایشگر با دیکتاتور بزرگ، فرصتی را برای وی فراهم می‌کند تا صلح را به کشورش بازگرداند.

فیلم چاپلین به طور همزمان دیکتاتورهای آلمان و ایتالیا، یعنی آدولف هیتلر و بنیتو موسولینی، و همچنین فاشیسم، یهودی‌ستیزی و نازی‌ها را محکوم می‌کند.

بازیگران فیلم دیکتاتور بزرگ

چارلی چاپلین در فیلم دیکتاتور بزرگ 2 نقش اصلی را برعهده دارد: یک دیکتاتور فاشیست بی‌رحم و یک آرایشگر یهودی مورد تعقیب. در کنار او هنرمندان دیگری نیز در فیلم حضور دارند که در این بخش با آنها آشنا می‌شویم.

چارلی چاپلین در نقش ادنوید هنکل/ آرایشگر یهودی

سر چارلز اسپنسر چاپلین (Sir Charles Spencer Chaplin) که با نام چارلی چاپلین شناخته می‌شود، یکی از بزرگترین بازیگران، فیلمسازان و آهنگسازان انگلیسی است. او در 16 آوریل 1889 (27 فروردین 1268) در لندن چشم به جهان گشود. چارلی دوران کودکی دشواری در فقر داشت، پدرش غایب بود و مادرش از لحاظ مالی مشکلات فراوانی داشت. زندگی حرفه‌ای چارلی از دوران کودکی‌اش، در دره ویکتوریایی، آغاز شد و حدود 75 سال بعد، یعنی تا یک سال پیش از مرگش ادامه یافت. چاپلین با شخصیت “ولگرد” شناخته شد و یکی از برجسته‌ترین هنرمندان در دوران سینمای صامت به شمار می‌رود. از کارهای او می‌توانیم فیلم City Lights (1931)، فیلم Modern Times (1936) و فیلم Limelight (1952) را نام ببریم. چارلی چاپلین در 25 دسامبر 1977 (4 دی 1356) در سن 88 سالگی درگذشت.

اگر به فیلم های جنگی علاقمند هستید، نگاهی به بلاگ پست معرفی 15تا از بهترین فیلم های جنگی دنیا با صحنه های تکان دهنده! در مجله مستر دیالوگ بیندازید. 

پولت گادرد در نقش هانا

ماریون لوی (Marion Levy)، که با نام هنری پولت گادرد (Paulette Goddard) شناخته می‌شود، یک بازیگر و فعال اجتماعی آمریکایی بود. او در نیویورک، در تاریخ 3 ژوئن 1910،برابر با 12 خرداد 1289، چشم به جهان گشود. پولت فعالیت خود را به عنوان یک کودک، در حرفه مدلینگ آغاز کرد و در چند تئاتر برادوی نیز حضور داشت. در اوایل دهه 1930 به هالیوود نقل‌مکان کرده و با ایفای نقش به عنوان شریک عاطفی چارلی چاپلین در فیلم‌ها، به شهرت رسید. او پس از عقد قرارداد با استودیو پارامونت پیکچرز تبدیل به یکی از بزرگترین بازیگران در عصر طلایی هالیوود شد. در میان فیلم‌های او می‌توانیم فیلم The Woman (1939)، فیلم So Proud We Hail! (1943) و فیلم Unconquered (1947) را نام ببریم. او در 23 آوریل 1990 (3 اردیبهشت 1369) در سن 76 سالگی درگذشت.

جک اوکی در نقش بنزینو ناپالونی

جک اوکی (Jack Oakie)، با نام اصلی لوئیس دلانی آفیلد (Lewis Delaney Offield)، یک بازیگر آمریکایی متولد 12 نوامبر 1903 (20 آبان 1282) است. وی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر بود و در رادیو هم فعالیت داشت. او پیش از بازیگری در وال استریت کار می‌کرد و به سختی از کشته شدن در بمب‌گذاری وال استریت در سال 1920 جان سالم به در برد. از سال 1923 فعالیت حرفه‌ای وی در حوزه بازیگری آغاز شد و در اواخر دوران فیلم‌های صامت، پایش به هالیوود باز شد، با آغاز دوران فیلم‌‌های ناطق، قراردادی با استودیو پارامونت پیکچرز بست. او در فیلم‌های بسیاری حضور یافت ولی بیش از همه برای نقش بنزینو ناپالونی در فیلم The Great Dictator 1940 شناخته می‌شود، نقشی که برای او نامزدی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به همراه داشت. جک اوکی در 23 ژانویه 1978 (3 بهمن 1356) در سن 74 سالگی درگشدت.

در فهرست زیر نام و نقش برخی دیگر از هنرپیشه های فیلم سینمایی دیکتاتور بزرگ را برای شما آماده کرده‌ایم:

  • موریس موسکوویچ (Maurice Moscovich) در نقش آقای جکل
  • اما دان (Emma Dunn) در نقش خانم جکل
  • برنارد گورسی (Bernard Gorcey) در نقش آقای مان
  • پل ویگل (Paul Weigel) در نقش آقای آگار
  • رجینالد گاردینر (Reginald Gardiner) در نقش فرمانده شولتز
  • هنری دانیل (Henry Daniell) در نقش گاربیچ
  • بیلی گیلبرت (Billy Gilbert) در نقش هرینگ
  • گریس هیل (Grace Hayle) در نقش مادام ناپالونی

نقد فیلم سینمایی دیکتاتور بزرگ

نقدهای فیلم دیکتاتور بزرگ چارلی چاپلین

تاریخ اکران فیلم دیکتاتور بزرگ  15 اکتبر 1940 (23 مهر 1319) در آمریکا است. بینندگان استقبال گرم و پرشوری از فیلم داشتند و آن را تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم چارلی چاپلین کردند. نمره 8.4 از 10 در سایت IMDb نیز گواهی بر استقبال بینندگان است. منتقدین نیز نقدهایی عالی برای فیلم نوشتند و آن را یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما نامیدند. از 51 نقد فیلم دیکتاتور بزرگ در وبسایت راتن تومیتوز، 92% آنها نقد مثبت ارزیابی شده است.

فیلم The Great Dictator 1940 در میان افتخارات خود 5 نامزدی جایزه اسکار -بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین موسیقی- را دارد. در ادامه نگاهی به نظرات منتقدین داریم.

Film.com/ ویلیام گاس:

اولین فیلم ناطق تمام عیار از بزرگترین ستاره دوران صامت سینما، با پیامی همراه بود که چاپلین نمی‌توانست بلندتر و واضح‌تر آن را بفرستد.

Chicago Reader/ دیو کهر:

چاپلین در پرمحتواترین و تاثیرگذارترین حالت خود پیشنهاد می‌دهد که درون هر دیکتاتوری یک ولگرد، درون هر ولگردی یک دیکتاتور وجود درد.

Variety/ جمعی از نویسندگان:

هنگامی که چاپلین نقش دیکتاتور را بازی می‌کند، این بالا رفتن صدای کمدین است که محتوای کمدی فیلم را تا حد اعلی خود بالا می‌برد.

BBC/ جیمی راسل:

اولین فیلم ناطق چارلی چاپلین، که حدود یک دهه پس از معرفی فیلم‌های صامت ساخته شد، قطعه‌ای چالش‌برانگیز و شجاعانه در صنعت فیلمسازی است.

New York Times/ بوزلی کراوتر:

اکنون که انتظارها و هیجانات شدید به سر آمد، اجا‌زه دهید شیپورها نواخته و پرچم‌ها در آسمان افراشته شوند. برای ولگرد کوچک، چارلی چاپلین بالاخره دیشب از پشت پرده‌ای که که این سال‌ها فعالیت‌هایش را پشت آن پنهان کرده بود بیرون آمد و در هیبت باشکوه و پیروزمند دیکتاتور بزرگ ظاهر شد.

Chicago Sun-Times/ راجر ایبرت:

به نوعی، پیشنهاد پر از احساسات ولگرد برای صلح و برادری توسط شخص چاپلین گفته می‌شود، که قدم به درون این نقش می‌گذارد تا بیانیه شخصی خویش را در عصر جنگ با هیتلر اقامه کند. این سخنرانی با بقیه فیلم همخوانی ندارد (چیزی که منتقدین زیادی در آن زمان بدان اشاره داشتند)، اما گذر زمان باعث شد این موضوع به طرز عجیبی متناسب شود.

Sunday Times/ دیلیس پاول:

برای من فیلم یک مشکل اساسی داشت: سخنرانی نهایی…. این سخنرانی آشکارا خارج از هارمونی فیلم بود و سبب شد تاثیر همه اتفاقاتی که در 2 ساعت اول فیلم افتاده بود، از بین برود.

The Nation/ فرانز هولرینگ:

تنها مشکل چنین فیلم فوق‌العاده‌ای این بود که با یک پیام چالش‌برانگیز همراه شد، که می‌توانست در یک فیلم معمولی به اندازه کافی خنده‌دار باشد اما در فیلم دیکتاتور بزرگ با این مضمون عالی سبب شد فیلم سقوط کند.

بیشتر تماشا کنید: بهترین فیلم های 2023 از نگاه نشریه گاردین(Guardian)

سخن پایانی

در این مقاله از مستر دیالوگ با معرفی فیلم دیکتاتور بزرگ با شما همراه شدیم. داستان فیلم را خواندیم، با بازیگران آن آشنا شدیم و نگاهی به نقد و نمرات فیلم دیکتاتور بزرگ داشتیم. چارلی چاپلین در زندگینامه خود به این نکته اذعان داشت که اگر از میزان واقعی وحشت اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها باخبر بود، هرگز نمی‌توانست این فیلم را بسازد. نظر شما درباره این فیلم بزرگ چیست؟ آیا تاکنون فیلم دیکتاتور بزرگ و سخنرانی معروف جارلی چاپلین را تماشا کرده‌اید؟ از خواندن نظرات شما درباره فیلم The Great Dictator بسیار خوشحال خواهیم شد.

به این مقاله امتیاز بدید
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره

(امتیازی ثبت نشده)

Loading...

جعفر اطمینان

دیدگاهتان را بنویسید