بیشتر بخوانید

معرفی فیلم طبقه 16

نقد فیلم طبقه 16+ خلاصه داستان

زمان مطالعه: 8 دقیقه

فهرست مطالب

فیلم‌های علمی-تخیلی و مرموز همواره توانسته‌اند تماشاگران را با داستان‌ها و مفاهیم پرجنب و جوش خود جذب کنند. عموما چیزی که در فیلم های عملی-تخیلی ما را مجذوب خود می‌کند، استفاده بسیار جالب و خلاقانه از دانش است. اگر به گذشته دور و رمان‌های نوشته توسط افرادی مثل ژول ورن نگاهی بیاندازیم به درستی متوجه خواهیم شد که انسان همواره رویای پیشرفت‌های خیره کننده را در سر خود می‌پرورانده است.

فیلم طبقه 16نیز یکی از آثار علمی-تخیلی است که با ترکیب عناصر مختلف، ارزش‌هایی عمیق و پیام‌هایی قابل تامل تلاش می‌کند تا نگاهی جذاب به موضوعات علمی را به تصویر بکشد. اما بدون شک برای شما سوال شده که فیلم طبقه 16 به عنوان اثری علمی-تخیلی چه حرفی برای گفتن دارد؟ این اثر سینمایی با سایر فیلم های علمی-تخیلی چه تفاوتی دارد؟ در ادامه همراه مجله مستر دیالوگ با نقد فیلم طبقه 16 همراه باشید.

معرفی فیلم طبقه 16؛ آدرنالین خالص

معرفی فیلم طبقه 16

  • ژانر: علمی-تخیلی و هیجان انگیز
  • سال ساخت: 2018
  • کارگردان: دنیشکا استرهازی
  • مدت زمان فیلم: یک ساعت و 42 دقیقه
  • امتیاز(IMDB): 6.1 از 10

در معرفی فیلم طبقه 16 باید گفت که در وهله اول شما با داستانی بسیار جذاب، گیرا و هیجان انگیز روبرو هستید. نکته جالب توجه‌ای که در این فیلم نظر منتقدان را به خودش جلب کرده این است که چگونه یک گروه از دختران جوان در محیطی با تمامی کنترل‌ها و محدودیت‌ها که بر روی آنان تحمیل شده‌است، در تلاش برای کشف حقیقت و زنده‌ماندن هستند. درواقع در این فیلم به طور دقیق‌تر با مفاهیمی همچون آزادی، قدرت و معنای زندگی دست و پنجه نرم خواهید کرد.

اگر به تماشای این فیلم ننشسته‌اید، ممکن است ادامه مطلب بخش‌هایی از داستان را برای شما لو دهد.

داستان فیلم طبقه 16

خلاصه داستان فیلم طبقه 16

داستان فیلم طبقه 16، حول محور گروهی از دختران جوان می‌چرخد که در یک “مدرسه” زندگی می‌کنند و آموزش می‌بینند که چگونه زنان جوان کاملی برای خانواده‌هایی که به زودی آنها را به فرزند خواندگی خود خواهند گرفت، باشند. این دختران به طور مداوم تربیت می‌شوند تا از دیدگاه‌های جنسیتی مشخص پیروی کنند، و از احساساتی همچون خشم و کنجکاوی پرهیز کنند.

فیلم طبقه 16؛ نگاهی جنسیت زده به زن

داستان فیلم طبقه 16 با نمایش محیطی محصور و بی‌پنجره‌ آغاز می‌شود. جایی که به عنوان مدرسه‌ای ایزوله با دقتی نظام‌مند توسط ارتش مدیریت می‌شود. دختران در سطوح شماره‌دار زندگی می‌کنند. و به آن‌ها آموزش داده‌می‌شود که از رفتارهایی که به نام “فضایل زنانه” شناخته‌می‌شوند (مانند فرمانبری و تمیزی) پیروی کنند. از “نقص‌هایی” مانند خشم و کنجکاوی دوری کنند. به دختران تلقین شده‌است که مدرسه از آن‌ها در برابر هوای سمی خارجی حفاظت می‌کند و درس‌هایشان برای آماده‌شدن برای فرزندخواندگی در جامعه‌ا‌ی مرفه است، که تنها آنها را در صورتی که “تمیز” باشند، می‌خواهند. نقض قوانین مدرسه منجر به انتقال به طبقه‌های پایین‌تر و تحمیل تنبیهی می‌شود که همگی از آن می‌ترسند.

چرا نام این فیلم، طبقه 16 انتخاب شده است؟

دو دوست صمیمی به نام‌های سوفیا و ویویان که از سطح ۱۰ در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، با یک اتفاق ناگوار روبرو می‌شوند. سال‌ها بعد، ویویان به طبقه‌ی ۱۶ (آخرین طبقه) منتقل می‌شود و برای اولین بار از آن زمان با سوفیا دوباره ملاقات می‌کند. او از ویویان می‌خواهد که ویتامین‌های روزانه را که در واقع مهارکننده‌های قدرتمند هستند، مصرف نکند. این اقدام باعث می‌شود که حقیقتی تلخ درباره مدرسه و وضعیت واقعی آن به دست آید.

در ادامه داستان فیلم طبقه 16، رویدادهایی برگزار می‌شود که منجر به فاش شدن رازهای تاریک مدرسه و واقعیت ترسناک پشت پرده موضوع می‌شود. تحلیل دقیق‌تر در این مورد می‌تواند به مواجهه دختران با ماهیت واقعی این مدرسه و تلاش برای فرار از این محیط محدوده‌ی آنان منجر شود.

نقد فیلم طبقه ۱۶

فیلم طبقه 16 با صحنه‌ای از مدرسه شبانه‌روزی باز می‌شود و دخترانی را در انتظار شستشو در یک سینک نامناسب و با صدای یک مرد که اهمیت تمیزی را تبلیغ می‌کند، نشان می‌دهد. اگرچه به صورت صریح نیست. اما همه این‌ها، صدا‌ها، فضا‌ها و جملات در برخورد اول ما را به یاد سریال موفق زندگی ندیمه می‌اندازد اما داستان واقعی تاریک تر از یک نظام تمامیت‌خواه ضد زن است.

گفته‌می‌شود که چنین فضای وهم آلودی برخی وجوه گفتمان ویکتوریایی را بازتاب می‌دهد. زیرا دختران مجبور هستند به “فضیلت” اطاعت روی بی‌آورند و از “عیب‌ها” مانند کنجکاوی، خشم و عاطفیت دوری کنند، زیرا اینها منجر به “هیستری” می‌شوند. آن‌ها در داخل به دور از هوای آزاد باقی می‌مانند و هر دختری که قوانین را رعایت نکند، توسط نگهبانان به سمت زیرزمین مدرسه کشیده و مجازات می‌شود.

دلیل ظاهری برای این “آموزش” شدید همین است که دختران، احتمالاً یتیم‌ها، وقتی به “طبقه 16” می‌رسند، توسط خانواده‌های ثروتمند و “تاپ سوسایتی” به فرزند خوانده گرفته می‌شوند. خوشبختانه، چند تا شورشی در این گروه وجود دارند که برخی از حفره‌های واقعیت را بی‌سر و صدا مورد سوال قرار می‌دهند. با ریسک بسیار، ویوین (داگلاس) و سوفیا (مارتین) شبانه‌روزی خود را از خوراک شبانه “ویتامین” محروم کرده و فعالیت‌های شبانه‌ی موسسه را مشاهده می‌کنند. و این فعالیت‌ها، همانطور که ممکن است تصور کنید، به اندازه کافی ناراحت‌کننده است.

دوست دارید اطلاعات دقیق‌تری از ژانر ترسناک داشته باشید؟ پیشنهاد می‌کنیم بلاگ پست همه چیز درمورد تاریخچه ژانر وحشت( قسمت اول) را در مجله مستر دیالوگ بخوانید. 

نگاهی وجودی به انسان

نکته بسیار مهمی که در نقد فیلم طبقه 16 باید به آن اشاره کنیم، رگه‌های وجودی در دل داستان است. اگر با نظریات وجودی آشنا باشید، بدون شک می‌دانید که انسان‌ها همواره در کشاکشی درمورد 4 موضوع اصلی مرگ، آزادی، معنا و تنهایی هستند. این چهار مسئله وجودی به نظر می‌رسد که به شکلی چشمگیر در فیلم طبقه 16 به نمایش درآمده است. دخترانی که تا دیروز بله قربان‌گوی رهبر خودشان بوده‌اند، حالا باید بهای آزادی را بپذیرند و تصمیمی جدی برای آزاد شدن بگیرند. اما آزادی همانطور که اشاره کردیم بهایی دارد و شاید بهای آن مرگ باشد چه کسی می‌داند؟

بنابراین درکل می‌توان گفت که اگر به دنبال تماشای فیلمی در ژانر بقا با درون مایه وجودی هستید، فیلم طبقه 16 می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

نمرات فیلم طبقه 16

نمرات فیلم طبقه 16

علی رغم آن‌که بسیاری از مخاطبین دنیای سینما با داستان فیلم طبقه 16 ارتباط برقرار کردند و به آن در سایت IMDB نمره 6.1 از دادند؛ منتقدین چندان واکنش مثبت نسبت به این اثر سینمایی نداشته‌اند. نمرات فیلم طبقه 16 را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

سایت روتن تومیتوز سایت متاکریتیک
83 از 100 46 از 100

بازیگران فیلم طبقه ۱۶

در بخش گذشته تلاش کردیم تا با نقد فیلم طبقه 16 همراه شما عزیزان باشیم. در ادامه بد نیست تا نگاهی به هنرپیشگانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند نگاهی داشته باشیم.

پیش از هرچیز اگر به فیلم های علمی تخیلی علاقمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به بلاگ پست10 فیلم علمی تخیلی 2023؛ لیستی که باید تماشا کنید در مجله مستر دیالوگ بیاندازید. 

ویویان در فیلم طبقه 16 بازی کیتی داگلاس

بازیگران فیلم طبقه 16

کیتی داگلاس ، بازیگر ماهر و با استعداد کانادایی، نقش ویوان را در فیلم کیتی داگلاس به تصویر کشیده است. کیتی داگلاس با بازی در این فیلم، نقش ویوان را با توانایی و عمقی شگفت‌انگیز به تصویر کشیده است. نقش ویوان، یکی از دخترانی است که در میان محدودیت‌ها و سرکوب‌های مرموز مدرسه، به همراه دوست صمیمی‌اش، تلاش می‌کند تا رازهای تاریک این مکان را فاش کند و از این فشار و سرکوبهای محیط خارج شود.

همچنین، کیتی داگلاس با حضور در سریال‌ها و فیلم‌های مختلفی از جمله “Spooksville”، “Defiance: The Lost Ones”، “Mary Kills People”، و “Believe Me: The Abduction of Lisa McVey” نشان داده‌که یک بازیگر چندگانه، با عمق و توانایی هنری بالا است. او با بازی در نقش‌های متنوع و چالش‌برانگیز در صحنه‌های مختلف هنری، توانسته‌است توجه بسیاری را به خود جلب کند و نشان دهد که یک بازیگری با استعداد و متعهد است.

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم ماه سرکش( Rebel Moon) + خلاصه داستان و نقدها

سوفیا در فیلم طبقه 16 با بازی سلنا مارتین

فیلم Level 16/ هنرپیشه های فیلم سطح ۱۶

سلنا مارتین ، بازیگر موفق و با استعداد کانادایی، نقش سوفیا را در فیلم علمی-تخیلی “طبقه 16” به تصویر کشیده‌است. سوفیا دوست ویویان و یکی از نقش‌های کلیدی در طول داستان است که توسط مارتین به خوبی بازی می‌شود. او به دلیل حضورش در فیلم‌های معروفی همچون “Level 16” (2018)، “The Banana Splits Movie” (2019) و سریال “The Imperfects” (2022) شناخته شده‌است. سلنا مارتین در استان بریتیش کلمبیا، کانادا متولد شده و با توانایی و بازی‌هایش در عناوین مختلف، نام خود را در صنعت بازیگری برجسته کرده.

خانم بریکسیل با بازی سارا کانینگ

نقد فیلم طبقه 16

سارا کانینگ، بازیگر ماهر و با تجربه کانادایی، نقش خانم بریکسیل را در فیلم دارد. او ناظم سختگیر و سادیسمی مدرسه را با احساس و اعتماد به نفس به تصویر کشیده است.

خانم بریکسیل، به عنوان سرپرست مدرسه، با رفتارهایی سخت و تند، دختران را برای نقض قوانین مدرسه سرزنش می‌کند و تنبیه‌هایی را که به راحتی می‌توانند به عنوان شکنجه تلقی شوند، بر آن‌ها تحمیل می‌کند. اما وقتی دختران بعداً با او مواجهه می‌شوند، او سعی می‌کند خود را بیگناه و بی‌اطلاع نشان دهد.

سارا کانینگ با بازی در این نقش، توانسته‌است وجهه‌های شخصیت خانم بریکسیل را به طور موثر به تصویر بکشد. او با بازی عمیق و متقاعدکننده‌اش، توانسته‌است تنش، و مرموز بودن این شخصیت را به شکلی واقع‌گرا و قابل تصور به تصویر بکشد که تماشاگر را همراه با دختران مورد آزار قرار می‌دهد.

علاوه بر این فیلم، سارا کانینگ در سریال‌ها و فیلم‌های مختلفی شرکت کرده است که بهترین آن‌ها می‌تواند سریال تلویزیونی “The Vampire Diaries” و فیلم سینمایی “War for the Planet of the Apes” باشد.

بیشتر بخوانید: 11 فیلم معمایی 2023 که ارزش دیدن دارند!

پیام کلیدی فیلم طبقه 16

چیزی که فیلم طبقه 16 را ترسناک می‌کند حس تعلیق و فضای انتظار آن است. انتظار برای چیزی که می‌دانید می‌آید. صدای پاهایی که متعلق به نگهبانان است و قرار است با صدای نه نه نه دختران همراه شود. فضایی تاریک و بدون آرامش که هر لحظه ممکن است به واقعه‌ای وحشتناک منجر شود. کاراکتر‌های اصلی فیلم یعنی آوا، ریتا، اولیویا، هدی از روی ستارگان بزرگ سینما اسم گذاری شده‌اند و به نوعی در ستایش سختی‌ها و مشکلات زندگی این زنان در عرصه زندگیشان به تصویر کشیده شده‌‎اند.

درنهایت در نقد فیلم طبقه 16 باید گفت که این اثر سینمایی، به نوعی یک دهن کجی به علاقه جوامع مختلف در زمینه زیبایی و جوانی‌ است و آن را نقد می‌کند. جوامعی که زنان را به عنوان یک ابزار زیبایی می‌بینند و انتظار دارند در مالکیت بمانند و بی‌سر و صدا و با اطاعت تمام و کمال به جامعه خدمت کنند. جوامعی که سعی دارند از پوست تا استخوان زنان بهره ببرند.

بیشتر بخوانید: 10 فیلم ترسناک 2023 که بهتر است ببینید؛ به روزترین لیست

جمع بندی

فیلم سطح 16 فیلمی پر از هیجان، ترس و رمز و راز است. از نمونه‌های مشابه این فیلم می‌توان به فیلم جزیره اشاره کرد که البته میزان ترس آن بسیار پایین‌تر بود و تمرکز اصلی روی اکشن فیلم قرار داشت. اگر می‌خواهید فیلم 16 را مشاهده کنید، همین حالا می‌توانید با مراجعه به سایت IMDB تریلر فیلم Level 16 را بررسی کرده و تصمیم بگیرید که به تماشای چنین اثری بنشینید یا نه.

از دنیای ترسناک ببینید و بخوانید:

8 فیلم ترسناک ایرانی ؛ معرفی ترسناک ترین فیلم های ایرانی 4 دهه اخیر

بهترین فیلم های کره ای ترسناک؛ براساس IMDB

به این مقاله امتیاز بدید
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره

(امتیازی ثبت نشده)

Loading...

Master of Content

دیدگاه کاربران (4 دیدگاه)

  1. فیلم به شدت دارکی هست. این فیلم و محتوایی که داره من رو به یاد پلتفرم میندازه

  2. این فیلم رو ندیدم ولی باتوجه به توضیحاتی که دادید و نقدهایی که خوندم به نظر میرسه ارزش تماشا کردن رو داشته باشه. یک سوال فیلم on the line آیا ارزش داره نگاه کنم؟؟

    1. در پست بلاگی به طور مفصل به نقد این فیلم میپردازیم. درکل فیلم جوری که هم ارزش تماشا کردن داره و هم نداره:)))

دیدگاهتان را بنویسید