بیشتر بخوانید

بیوگرافی متیو پری؛ بازیگری جاودانه و دوست داشتنی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

فهرست مطالب

در روز 7ام آبان ماه، خبر درگذشت متیو پری به سرعت در رسانه‌های سراسر جهان پخش شد. متیو پری که به علت بازی در نقش چندلر در سریال Friends شناخته می‌شود از محبوبیت باورنکردنی در میان اهالی و طرفداران دنیای سینما برخوردار است. به همین جهت بهتر است تا در روز درگذشت این بازیگر دوست داشتنی نگاهی به بیوگرافی متیو پری بیاندازیم. در ادامه با مجله مستر دیالوگ همراه باشید.

زندگی‌نامه متیو پری

زندگی نامه متیو پری

  • تاریخ تولد: 19 اوت 1969
  • تاریخ وفات: 28 اکتبر 2023
  • محل تولد: ویلیامزتاون، ماساچوست
  • علاقه اولیه: تنیس

متیو پری، که در ۱۹ اوت ۱۹۶۹ در ویلیامزتاون، ماساچوست متولد شد، دوران اولیه نوجوانی خود را در اتاوا سپری کرد. در بیوگرافی متیو پری آمده که او در ابتدا به بازی تنیس بسیار علاقمند بود و سرانجام در شهر اتاوا به عنوان یک بازیکن تنیس معروف شد.

متیو پری بعدتر در سن ۱۵ سالگی به ایالت لس آنجلس کشور آمریکا نقل مکان کرد تا با پدرش (جان بنت پری) و مادربزرگش زندگی کند. در این دوران، علاقه‌اش به بازیگری افزایش یافت. او بازی اول خود را در سال ۱۹۸۷ و در سریال تلویزیونی شانس دوباره اجرا کرد. سپس در سال ۱۹۹۶، به لطف نقشش در سریال محبوب دوستان، برای اولین بار به عنوان بهترین کمدین آمریکایی نامزد شد.

در ادامه به شکل دقیق‌تر نگاهی به بیوگرافی متیوپری و دوران حرفه‌ای او می‌اندازیم.

حرفه بازیگری متیو پری

حرفه بازیگری متیو پری

همانطور که پیش‌تر گفته شد، فعالیت بازیگری متیو پری در اواخر سال‌های 1970 میلادی با حضور در برنامه‌های تلویزیونی مختلف آغاز شد. سرانجام او تصمیم گرفت تا در سال 1987 برای بازی در نقش‌های مهم‌تری به ایالت لس آنجلس نقل مکان کند.

متیو پری در ایالت لس آنجلس، اولین نقش مهم و اصلی خودش را در برنامه کمدی شانس دوم به دست آورد. بازی او در این نقش و بعدتر هنرنمایی او در فیلم‌های تلویزیونی همچون بورلی هیلز سبب شد تا پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کند.

جرقه‌های شهرت متیو پری

اما نقشی که متیو پری را به شهرت بسیار بزرگی رساند، نقش چندلر بینگ در سریال محبوب دوستان بود. پری با بازی در نقش چندلر، که شخصیت طعنه آمیز و شوخ طبعی داشت، توانست تحسین منتقدان را جلب کند و برای بازی خود در این سریال، نامزد دریافت جایزه امی شد.

ادامه مسیر حرفه‌ای متیو پری

پس از اتمام سریال Friends، متیو پری به هنرنمایی در مجموعه برنامه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی مختلفی همچون غروب آفتاب، آقای آفتاب و زوج عجیب و غریب مشغول شد. با این حال می‌توان گفت که این آثار تلویزیونی و سینمایی هرگز به مانند فرندز به شهرتی بی‌بدیل دست پیدا نکردند.

حضور افتخاری متیو پری در سریال How I Met Your Mother

متیو پری در سریال چگونه مادرت را ملاقات کردم

در سال ۲۰۱۳، پری در سریال محبوب تلویزیونی “چگونه مادرتان را ملاقات کردم” حضور یافت و نقشی را ایفا کرد که در رقابت با یکی از شخصیت‌های اصلی این سریال قرار داشت. عده‌ای باور دارند که این حضور کوتاه متیو پری در این سریال، ادای احترامی به هنرنمایی پرافتخار او در سیتکام فرندز بوده است.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های سیتکام دنیا کدامند؟؛ از خنده روده بر شوید

بازگشت دوباره دوستان

در سال ۲۰۲۱، متیو پری با بازیگران دیگر سریال دوستان برای یک برنامه ویژه که از شبکه HBO Max پخش شد، دوباره گرد هم آمد. در این برنامه، بازیگران به خاطرات خود از دوران سریال بازگشتند و برخی از صحنه‌ها و لحظات نمادین سریال را مجدداً بررسی کردند.

دوران نویسندگی متیو پری

متیو پری علاوه بر آن‌که در حرفه بازیگری خودی نشان داده بود، تلاش کرد تا جایگاه خود را به عنوان یک نویسنده تثبیت کند. به همین جهت در ادامه بیوگرافی متیو پری در مجله مستر دیالوگ، نگاهی دقیق‌تر به دوران نویسندگی او خواهیم انداخت.

کتاب فرندز: دوستان و عاشقان( Friends, Lovers, And the Big Terrible Thing)

Friends, Lovers, And the Big Terrible Thing

به گفته روزنامه‌نگار نیویورکر، این کتاب اثری دردناک و عمیق است. اثر فرندز: دوستان و عاشقان، کتابی است که نمایانگر چهره واقعی و دردناک متیو پری است که پشت صورت خندان چندلر بینگ پنهان شده بود. او در چنین اثر دردناکی به واقعیت ممکن اعتراف می‌کند.

متیو پری به عنوان مثال اشاره می‌کند که پس از صحنه ازدواج با مانیکا، به مرکز درمان ترک اعتیاد می‌رود. او تلاش می‌کند تا در عین حال که در این کتاب واقعیت‌هایی از زندگی خودش را افشا می‌کند، لحن طعنه‌آمیزش را حفظ کند و یک کمدی تلخ را در برابر چشمان شما خلق کند.

برای آشنایی بیشتر با سبک کمدی سیاه، می‌توان بلاگ پست همه چیز درمورد کمدی سیاه در مجله مستر دیالوگ را مطالعه کنید.

چرا متیو پری کتاب فرندز: دوستان و عاشقان را نوشت؟

متیو پری آن‌طور که خودش اذعان کرد، بخش زیادی از دوران جوانی خودش را با اعتیاد به الکل گذرانده است. چنین اعتیادی باعث شده بود تا او زمان زیادی را در مراکز ترک اعتیاد بگذارند. متیو پری اشاره کرده است که اعتیادش در سن 14 سالگی با نوشیدن آبجو شروع شد و سپس به مصرف مواد و قرص‌هایی همچون ودکا، ویکودین، زاناکس و اکسی کدون روی آورد.

متیو پری می‌گوید که او هنگام حساب و کتاب متوجه شده که تا به امروز چیزی حدود 9 میلیون دلار خرج مصرف مواد کرده است!

در نهایت متیو پری می‌گوید که دوران مشقت بار و پرفلاکت اعتیاد به مواد باعث شد تا به ایده اصلی کتاب فرندز: دوستان و عاشقان دست پیدا کند. او نوشتن اولیه این کتاب را در بیمارستان لس آنجلس آغاز کرد و سرانجام پس از نوشتن 110 صفحه از زندگی نامه خودش، آن را به مدیر برنامه‌هایش نشان داد و ترغیب شد تا به نوشتن آن ادامه دهد.

کار سخت نویسندگی

اگرچه مواجهه با همه چیز برای او سخت بود، اما هر روز دو ساعت را پشت میز ناهارخوری می‌نشست و می‌نوشت. متیو پری در گذشته برای سریال‌های “زوج عجیب” و “آقای ساین‌شاین” نوشته بود، اما ادعا می‌کرد که نوشتن این کتاب تجربه‌ای جدید برای او بود. هرگاه به نقطه‌ای می‌رسید که حس می‌کرد نمی‌خواهد یک رویداد یا تجربه را به اشتراک بگذارد، فکر به اینکه نوشتن این مطالب می‌تواند به بسیاری از افراد کمک کند، او را تشویق می‌کرد تا به نوشتن ادامه دهد.

جوایز دریافتی در دوران حرفه‌ای

متیو پری حدودا 4بار نامزد دریافت جایزه بسیار مهم امی شد که از این چهار بار، او توانست دوبار برنده این جایزه شود. همچنین او در سال 2006 میلادی از جهت درخشش در داستان ران کلارک، نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شد.

بهترین فیلم های متیو پری

از بهترین فیلم های متیو پری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک شب در زندگی جیمی رردون
  • او غیرقابل کنترل است
  • مرد چاق و پسر کوچک
  • پرندگان آمریکا
  • ماجراهای رون کلارک
  • در خدمت سارا
  • زوج عجیب

رنج زندگانی متیو پری

متیو پری برخلاف آن چیزی که همگان فکر می‌کنند، زندگانی سخت و پر از رنجی را سپری کرده بود. پیش‌تر درمورد اعتیاد متیو پری توضیحاتی را ارائه دادیم؛ اما سختی‌های زندگی او به دوران اعتیادش ختم نمی‌شود. او دوره‌های مختلفی با اختلالات روانی اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم می‌کرد و چنین چیزی باعث شده بود تا به دفعات درمورد اهمیت سلامت روان در جمع‌های مختلف صحبت کند.

اما مشکلات متیو پری به افسردگی، اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر ختم نمی‌شود؛ بلکه او اشاره می‌کند که در دورانی از اختلال پرخوری رنج می‌برده است. به همین جهت او تلاش‌هایی بسیار در جهت مبارزه با کج فهمی‌ها درمورد تصویر بدنی و اختلال پرخوری انجام داد.

زندگی‌ شخصی متیو پری

متیو پری آن‌طور که به نظر می‌رسد زندگی شخصی نسبتا خصوصی و مبهمی داشته است. اما در ادامه تلاش می‌کنیم تا در بیوگرافی متیو پری به جزئیات و بخش‌های مختلف زندگی شخصی او اشاره کنیم.

روابطه عاشقانه متیو پری

متیو پری در سال‌های 1990 با خانم یاسمین بلیث، هنرپیشه سینما، وارد رابطه شد. اما پس از آن او با چند بازیگر زن دیگر از جمله گراهام، کاپلان و رابرتز، روابط عاشقانه‌ای را شروع کرده بود. بعدتر متیو پری در سال 2013 با خانم هورویتز آشنا شد و سرانجام پس از هفت سال زندگی مشترک، این دو تصمیم گرفتند تا رابطه خودشان را جدی‌تر کنند.

درگذشت متیو پری

سرانجام متیو پری در سال 2023 میلادی و در روز 28 اکتبر درگذشت. بازیگری که همگان علی الخصوص طرفداران سریال فرندز با او خاطرات بسیار شیرینی را دارند. همچنین شبکه ان‌بی‌سی نیوز گزارش کرده که پنج نفر که در میان آن‌ها دو پزشک وجود دارند در ارتباط با مرگ متیو پری دستگیر شده‌اند. این پنج نفر به علت دست داشتن در مرگ متیو پری به علت اثرات حاد مصرف کتامین متهم شده‌اند. بر اساس این گزارش، اتهام این افراد توطئه برای توزیع کتامین است.

متن کامل خبر درگذشت متیو پری را می‌توانید در اینجا بخوانید.

سخن نهایی

متیو پری جزو آن دسته از بازیگران و هنرمندانی است که هر میزان درباره او بنویسیم در حقش کم لطفی کرده‌ایم! میزان عشق و علاقه فیلمبازان و طرفداران سریال فرندز به او در قالب کلمات نمی‌گنجد؛ با این وجود در این بلاگ پست تلاش کردیم تا شرح کاملی از بیوگرافی متیو پری را به شما ارائه دهیم.

در انتها خوشحال می‌شویم تا نظرات خودتان را درمورد متیو پری و خاطراتی که با او دارید با مجله مستردیالوگ در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز بدید
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره

(امتیازی ثبت نشده)

Loading...

Master of Content

دیدگاهتان را بنویسید