بیشتر بخوانید

13 تا از بهترین فیلم های ایتالیایی؛ شاهکارهایی از سینمای ایتالیا

زمان مطالعه: 11 دقیقه

فهرست مطالب

ایتالیا در تولید برخی از بهترین و ماندگارترین فیلم‌های تاریخ سینما یکی از پیشگامان این حوزه محسوب می‌شود. آثار سینمایی نئورئالیست بعد از جنگ جهانی دوم همانند دزد دوچرخه (The Bicycle Thief) تا برخی از وسترن‌های اسپاگتی در دهه 1960 در دسته فیلم‌های پرمخاطب سینمای جهان است. در این مقاله وب‌سایت مستر دیالوگ قصد داریم تا به معرفی بهترین فیلم های ایتالیایی [10 شاهکار سینمای ایتالیا] بپردازیم.

در طول دوران سینمای ایتالیا، آثاری هستند که شاید برای همیشه در ذهن مخاطبان سراسر جهان ماندگار شده باشند. به عنوان مثال فیلم زندگی زیباست با نگاهی متفاوت به واقعه تلخ هولوکاست به یکی از شاهکارهای تاریخ سینمای جهان مبدل شده است. ما در این مقاله قصد داریم تا شما مخاطبان محترم مستر دیالوگ را با بهترین فیلم‌های سینمای ایتالیا آشنا نماییم.

چرا باید به تماشای سینمای ایتالیا بنشینیم؟

سینمای ایتالیا با داشتن تاریخچه‌ای غنی و تأثیرگذار، یکی از مهم‌ترین جریان‌های تاثیرگذار در صنعت سینما به شمار می‌رود. از دهه‌های گذشته، فیلم‌های ایتالیایی با به تصویر کشیدن داستان‌های عمیق و پرداختن به موضوعات انسانی و اجتماعی، توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای در دل علاقه‌مندان به هنر سینما پیدا کنند. نوآوری‌های بصری و روایی که در آثار کارگردانانی چون فدریکو فلینی، میکل‌آنجلو آنتونیونی و پائولو سورنتینو به کار رفته، نمونه‌های بارزی از خلاقیت و جسارت در سینما هستند.

دیدن فیلم‌ های ایتالیایی فرصتی مناسب برای تجربه‌ی سینمایی متفاوت و غنی از لحاظ فرهنگی محسوب می‌شود. این آثار، که اغلب با زیبایی‌شناسی خاص و توجه به جزئیات ساخته شده‌اند، می‌توانند درک ما از دنیای پیرامون و انسان‌هایی که در آن زندگی می‌کنند را عمیق‌تر کنند. تماشای این فیلم‌ها، علاوه بر لذت بردن از داستان‌های جذاب و شخصیت‌پردازی‌های قوی، می‌تواند به ما درک بهتری از تاریخ و فرهنگ ایتالیا بدهد و ما را با دیدگاه‌ها و ایده‌های جدیدی آشنا سازد.

بهترین فیلم های ایتالیایی در تاریخ سینما

در این بخش از مقاله قصد داریم تا 10 شاهکار سینمای ایتالیا براساس امتیازشان در سایت IMDb را خدمت شما مخاطبان محترم وب‌سایت مستر دیالوگ معرفی نماییم.

فیلم خوب، بد، زشت (The Good, the Bad, and the Ugly)

فیلم خوب، بد، زشت از بهترین فیلم های ایتالیایی

  • تاریخ انتشار: 15 دسامبر 1966
  • امتیاز IMDb: نمره 8.8
  • کارگردان: سرجو لئونه (Sergio Leone)
  • موسیقی: اِنیو موریکونه
  • بازیگران: کلینت ایستوود، لی وان کلیف، ایلای والاک، فرانک برانیا، آلدو سامبرل، رادا راسیمف، آنتونیو کاساس، آنتونیو مولینو روخو، لورنسو روبلدو، آنتونیو کازاله، لیویو لورنتسون

این اثر در ژانر وسترن اسپاگتی حماسی است که در سال 1966 توسط سرجو لئونه ساخته شد. در این اثر زبانی که بازیگران آن صحبت می‌کنند، درواقع ترکیبی از زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی است. فیلم خوب، بد، زشت سومین و درواقع آخرین سه‌گانه دلار(Dollars Trilogy)  سرجو لئونه محسوب می‌شود. خلق صحنه های اکشن و مهیج در کنار موسیقی سحرانگیز اِنیو موریکونه این اثر را به یکی از 250 فیلم برتر تاریخ سینمای جهان مبدل نمود. این اثر سینمایی از برترین آثار سرجیو لئونه و یکی از بهترین فیلم های ایتالیایی در ژانر وسترن محسوب می‌شود. هم اکنون 97% نقدهای سایت راتن تومیتوز درباره این اثر، بسیار مثبت ارزیابی شده و عموم منتقدین خوب، بد و زشت را فیلمی سرنوشت‌ساز و الهام‌بخش در ژانر وسترن می‌پندارند. محوریت داستان این فیلم ایتالیایی حول یک گنج پنهان و 3 شخصیت اصلی آن خوب، بد و زشت می‌چرخد که به دنبال آن، در این مسیر گاهی باهم متحد و گاه هم دشمن می‌شوند.

فیلم ایتالیایی جدید The Eight Mountains

فیلم ایتالیایی جدید The Eight Mountains

  • کارگردان: فلیکس ون گرونینگن
  • بازیگران: لوکا مارینلی
  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • امتیاز(IMDB): 7.7 از 10

فیلم ایتالیایی جدید هشت کوه، درامی جذاب است که براساس نوشته‌های نویسنده مشهور ایتالیایی یعنی پائولو کوگنتی ساخته و پرداخته شده است. این فیلم تلاش می‌کند تا ظاهری آرامش بخش از یکی از عقاید مذهب بودیسم را به تصویر بکشد. فیلم با تصاویری دلنشین از کوه‌های آلپ دنبال می‌شود و به شکلی شما را با خود همراه می‌کنند که انگار این کوه‌ها در حال روایت داستانی برای شما هستند.

فیلم هشت کوه تلاش می‌کند تا ذات و طبیعت انسان را به بدیل‌ترین شکل ممکن به تصویر بکشد. در این فیلم زندگی و دوستی دو فرد روایت می‌شود که پیش از آن‌که مسیر آن‌ها از یکدیگر جدا شود، مدت زیادی است که در کوهستان در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. پس از جدایی و گذشت سالیان، آن‌ها دوباره در بزرگسالی در همان کوهستان یکدیگر را ملاقات می‌کنند. رویارویی‌ این دو باهم یادآور دوستی‌ها و اتفاقات قدیمی است که هر یک از ما تجربه کردیم؛ اما به نحوی آن‌ها را به باد حسرت و فراموشی سپرده‌ایم.

زندگی زیباست  (Life is Beautiful)

فیلم ایتالیایی Life is Beautiful

  • تاریخ انتشار: 20 دسامبر 1997
  • امتیاز IMDb: نمره 8.6
  • کارگردان: روبرتو بنینی (Roberto Remigio Benigni)
  • موسیقی: نیکولا پیووانی
  • بازیگران: روبرتو بنینی، نیکولتا براسچی، جورجو کانتارینی، جوستینو دورانو، هورست بوخهولتس، اومرو آنتونوتی، لیدیا آلفونسی، جولیانا لویودیچه

این فیلم ایتالیایی بدون شک متفاوت‌ترین فیلم در پرداختن به موضوع جنگ جهانی دوم و مسئله تلخ هولوکاست است. زندگی زیباست جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان، اسکار بهترین موسیقی متن و اسکار بهترین بازیگر مرد (روبرتو بنینی) را در سال 1998 از آن خود نمود. داستان این اثر درباره یک خانواده جوان یهودی ایتالیایی است که در طول مدت هولوکاست در توسکانی ایتالیا ساکن هستند. در فیلم زندگی زیباست ما شاهد این ماجرا هستیم که پدر داستان با شخصیتی شوخ‌طبع و تخیل و استقامت می‌تواند از پسرش در مقابل ترس‌های واقعی دنیای بی رحم محافظت نماید. این اثر پس از نمایش بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت و بهترین فیلم ایتالیایی تاریخ سینما با موضوع جنگ جهانی دوم به‌شمار می‌رود.

فیلم ایتالیایی Gomorrah

فیلم ایتالیایی Gomorrah

  • کارگردان: ماتئو گارونه
  • بازیگران: تونی سرویلو
  • سال انتشار: ۲۰۰۸
  • امتیاز(IMDB): 7 از 10

“Gomorra” یک درام جنایی است که در اولین نمایش خود در جشنواره فیلم کن توانست جایزه بزرگ این رویداد را از آن خود کند. این فیلم بر اساس کتابی به همین نام نوشته روبرتو ساویانو ساخته شده و توجه بسیاری از منتقدان اروپایی و آمریکایی را به خود جلب کرده است. علاوه بر این، این اثر موفق به دریافت ۸ جایزه معتبر دیگر از جشنواره‌های گوناگون شد.

کتاب ساویانو که در آن به افشای فعالیت‌های مافیای کامورا پرداخته، نتیجه‌ی ماه‌ها تحقیق و ارتباط مستقیم او با اعضای گروه‌های جنایتکار سیسیلی و ناپلی است. به دلیل افشای این اطلاعات، ساویانو با تهدیدات جدی مافیا مواجه شده و همچنان تحت حمایت پلیس زندگی می‌کند. اگر از جمله افرادی هستید که به فیلم های جنایی براساس واقعیت علاقه دارید، این فیلم مناسب شماست. لحظه لحظه فیلم با روایت واقع گرایانه شما را مبهوت خود خواهد کرد.

فیلم “Gomorra” مجموعه‌ای از داستان‌های مختلف مردمان و زندگی‌هایی را روایت می‌کند که همه چیز آن‌ها و دار و ندارشان تحت تأثیر جنایات سازمان‌یافته مافیای ایتالیا قرار گرفته است. این اثر یکی از واقع‌گرایانه‌ترین فیلم‌هایی است که تا به حال درباره مافیا ساخته شده و تصویری تلخ و سیاه از این سازمان‌ها به نمایش می‌گذارد. برخلاف فیلم‌هایی چون “پدرخوانده”، “Gomorra” هرگز زندگی جنایتکارانه را جذاب جلوه نمی‌دهد، بلکه نشان می‌دهد چگونه این نوع زندگی همانند یک بیماری و انگل بدخیم جامعه را از درون نابود می‌کند. از لحاظ فنی، فیلم با فیلمبرداری و دکوپاژ بی‌نقص خود تحسین بسیاری را برانگیخته است. حس مستندگونه‌ای که در برخی صحنه‌ها به چشم می‌خورد، تماشاگر را عمیق‌تر درگیر پیام‌های فیلم می‌کند.

روزی روزگاری در غرب (Once Upon a Time in the West)

یکی از بهترین فیلم های ایتالیایی؛ Once Upon a Time in the West

  • تاریخ انتشار: 1968
  • امتیاز IMDb: نمره 8.5
  • کارگردان: سرجو لئونه (Sergio Leone)
  • موسیقی: اِنیو موریکونه
  • بازیگران: هنری فوندا، چارلز برانسون، جیسون روباردز، کلودیا کاردیناله، کینن وین، پائولو استوپا، لایونل استندر، آلدو سامبرل، برونو کوراتساری، کلاودیو اسکارکیلی

این اثر یکی دیگر از شاهکارهای همکاری سرجو لئونه کارگردان مشهور ایتالیایی با آهنگساز بزرگ اِنیو موریکونه (Ennio Morricone) است. روزی روزگاری در غرب درواقع نخستین فیلمی است که ستاره نقش های مثبت سینمای هالیوود هنری فوندا  (Henry Fonda)  این بار در یک کارکتر منفی و شحصیتی پلید ظاهر می‌شود. این فیلم پس از اکران نظرات مثبتی را از سوی منتقدان در سراسر جهان دریافت کرد و به دلیل پرداختن به جنبه‌های فرهنگی، تاریخی و زیباشناختی، در سال 2009 توسط کتابخانه کنگره ایالات متحده، در فهرست فیلم‌های دارای ثبت ملی، انتخاب گردید. داستان فیلم درباره شخصی به نام جیل مک بین است که گذشته مشکوکی در نیواورلیانز دارد. او وقتی نزد خانواده خودش بازمی‌گردد، متوجه می‌شود همه به قتل رسیده‌اند. حال جیل به تنهایی در مزرعه خانوادگی مانده و پس از مدتی با دو ششلول بند مرموز در نام‌های هارمونیکا و شاین آشنا می‌شود.

فیلم سینما پارادیزو (Cinema Paradiso)

فیلم ایتالیایی Cinema Paradiso

  • تاریخ انتشار: 17 نوامبر 1988
  • امتیاز IMDb: نمره 8.5
  • کارگردان: جوزپه تورناتوره (Giuseppe Tornatore)
  • موسیقی: اِنیو موریکونه
  • بازیگران: فیلیپ نوآره، ژاک پرن، آنتونلا آتیلی، پوپلا ماجو، سالواتوره کاشو، آنیزه نانو، مارکو لئوناردی

فیلم ایتالیایی سینما پارادیزو کاری از جوزپه تورناتوره و با بازی فیلیپ نوآره محصول سال 1988 است. این اثر در شصت و دومین مراسم اهدای جایزه اسکار موفق به کسب اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان گردید. این فیلم به موضوع سانسور و هم‌چنین عشق پرداخته است. موسیقی باشکوه این فیلم را انیو موریکونه ساخته که پیش‌تر موسیفی شاهکار فیلم خوب، بد و زشت را برعهده داشت. این فیلم رتبه بیست و هفتم را در فهرست 100 تایی برترین فیلم‌های جهان در مجله Empire به خود اختصاص داد. این فیلم با آگاهی یافتن از مرگ آپاراتچی سینمای محل زندگی سالواتوره شروع و به مرور خاطرات کودکیش از این سینما و فیلم‌های آن ادامه می‌یابد.

اگر به تماشای شاهکارهای ایتالیایی علاقمند هستید، نگاهی به بلاگ پست 15تا از بهترین سریال های ایتالیایی+ بر اساس امتیاز IMDb در مجله سینمایی مستر دیالوگ بیندازید 

بهترین دوران جوانی (The Best of Youth)

فیلم ایتالیایی The Best of Youth

  • تاریخ انتشار: 22 ژوئن 2003
  • امتیاز IMDb: نمره 8.5
  • کارگردان: مارکو تولیو جوردانا (Marco Tullio Giordana)
  • بازیگران: سونیا برگاماسکو، کلاودیو جوئه، جووانی شیفونی، کامیلیا فیلیپی، استفانو آباتی، لیدیا ویتاله

فهرست بهترین فیلم های ایتالیایی را با اثری به نام بهترین دوران جوانی در وب‌سایت مستر دیالوگ ادامه می‌دهیم. این فیلم پس از اکران بسیار مورد مخاطبان و منتقدان قرار گرفت که با واکنش‌های مثبت زیادی مواجه شد. راجر ابرت یکی از منتقدان مشهور سینمای جهان به این فیلم نمره 4 از 4 داد و این عنوان را زیبا و الهام‌بخش توصیف نمود. داستان این اثر سینمایی در مورد دو برادر است که به خاطر تحولات سیاسی و اجتماعی دهه‌های 60 و 70 میلادی، زندگی‌شان به کلی دگرگون می‌شود. این فیلم هم جزء بهترین فیلم های ایتالیایی تاریخ سینما به‌شمار می‌رود که تماشای آن به شما مخاطبان محترم توصیه می‌گردد.

فیلم ایتالیایی جدید Loro

فیلم ایتالیایی جدید Loro

  • کارگردان: پائولو سورنتینو
  • بازیگران: تونی سرویلو
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • امتیاز(IMDB): 6.7 از 10

فیلم ایتالیایی جدید لورو به کارگردانی سورنتینو، روایتی از زندگی گروهی از سیاستمداران و تاجران است که در اطراف سیلویو برلوسکونی، سرمایه‌دار معروف ایتالیایی، جمع شده‌اند. برلوسکونی، شخصیتی جنجالی در صحنه سیاسی و اجتماعی ایتالیا، محور این داستان است. به همین جهت می‌توان گفت که این فیلم یکی از سیاسی ترین فیلم های ایتالیایی در یک دهه گذشته محسوب می‌شود. پس از تکمیل فیلمنامه، کمپانی مدوسا که تحت مالکیت برلوسکونی قرار گرفته بود، تصمیم گرفت همکاری با سورنتینو را متوقف کند و جلوی ساخت فیلم را گرفت!

“لورو” به معنای “آن‌ها” در ایتالیایی، به افرادی اشاره می‌کند که برای جلب رضایت و توجه برلوسکونی بزرگ و تبه‌کار تلاش می‌کنند. آثار سورنتینو معمولاً ترکیبی از شکوه ظاهری و زوال درونی را به تصویر می‌کشند؛ با ظاهری زیبا و جذاب اما باطنی تاریک و پیچیده. از این نظر کارهای او را تا حدودی می‌توان شبیه فیلم های برتر برگمان توصیف کرد.

تونی سرویلو که در این فیلم نقش برلوسکونی را ایفا می‌کند، با تسلط و مهارت، به گونه‌ای بازی کرده که گویی برای این نقش متولد شده است. *لورو* از نظر بصری بسیار خیره‌کننده است؛ فیلمبرداری پرزرق‌وبرق، لوکیشن‌های چشمگیر و لباس‌های مجلل، همه‌چیز را به نمایش می‌گذارند. با این حال، فیلم به دلیل استفاده بیش از حد از سبک‌های داستان‌سرایی اغراق‌آمیز، در بخش‌هایی از روایت افت می‌کند و نتوانسته تعادل کامل را بین فرم و محتوا حفظ کند.

دزد دوچرخه  (Bicycle Thieves)

فیلم Bicycle Thieves

  • تاریخ انتشار: 24 نوامبر 1948
  • امتیاز IMDb: نمره 8.3
  • کارگردان: ویتوریو دسیکا (Vittorio De Sica)
  • موسیقی: آلساندرو چیکونینی
  • بازیگران: لامبرتو ماجورینی، انزو استایولا، لیانلا کارل، ویتوریا آنتونوچی، النا آلتیری، ککو ریسونه، فائوستو گوئرتسونی

بدون شک فیلم ایتالیایی دزد دوچرخه یکی از برترین آثار در سینمای جهان شناخته می شود که پس از اکران بسیار مورد تحسین منتقدان سینما و مخاطبان قرار گرفت. این فیلم درست همانند دیگر آثار سینمایی نئورئالیستی، در خارج از استودیو و در فضای واقعیِ محله‌های شهر ساخته شد. این اثر سینمایی در فهرست 250 فیلم برتر تاریخ سینمای جهان قرار گرفت که در سایت IMDb رتبه نود و هشتم را به خود اختصاص داده است. داستان فیلم دزد دوچرخه درباره پدر فقیری است که بعد از جنگ جهانی دوم، در رم به دنبال دوچرخه دزدیده شده خودش می‌گردد. درواقع دوچرخه‌ای که بدون آن شغلی که قرار است نجات‌بخش خانواده‌اش باشد را برای همیشه از دست خواهد داد.

بهترین پیشنهاد (The Best Offer)

The Best Offer

  • تاریخ انتشار: 1 ژانویه 2013
  • امتیاز IMDb: نمره 7.8
  • کارگردان: جوزپه تورناتوره (Giuseppe Tornatore)
  • موسیقی: اِنیو موریکونه
  • بازیگران: جفری راش، جیم استرجس، سیلفیا هوکس، دونالد ساترلند، کیرونا استامل، انتان الکساندر، جان بنفیلد، مایلز ریچاردسن، آماندا واکر

فیلم بهترین پیشنهاد، به عنوان بهترین اثر سینمایی سال 2013، جوایز دیوید دی دوناتلو و روبان نقره‌ای از آن خود نمود. این اثر تریلر روان‌شناختی به نویسندگی و کارگردانی جوزپه تورناتوره پس از اکران با نقدهای مثبتی از سوی منتقدان سینما روبرو شد. داستان فیلم درباره دلال بزرگ آثار هنری است که کلکسیونِ ارزشمندی را به دور از چشم دیگران برای خود فراهم نموده‌ است. وی طی سال‌ها آثار هنریِ با ارزش را با کم‌ترین قیمت خریداری و به کلکسیون خود اضافه کرده است. پس از مدتی، یک زن جوان که دچار اختلال برزن‌هراسی است، وارد زندگی این دلال هنری می‌شود.

غریبه‌های تمام‌عیار (Perfect Strangers)

فیلم ایتالیایی Perfect Strangers

  • تاریخ انتشار: 11 فوریه 2016
  • امتیاز IMDb: نمره 7.5
  • کارگردان: پائولو ژنووزه (Paolo Genovese)
  • موسیقی: مائوریزیو فیلاردو
  • بازیگران: جوزپه باتیستون، آنا فولیه‌تا، مارکو جالینی، ادواردو لئو، والریو ماستاندرئا، آلبا رورواکر، کاسیا اسموتنیاک

تا کنون چندین اثر سینمایی از روی این فیلم در کشورهای مختلف، شامل لهستان، یونان، ترکیه، کره جنوبی و در مجموع 18 بار ساخته شده‌ است. به موجب این امر در 16 ژوئیه 2019، نام فیلم غریبه‌های تمام‌عیار در رکوردهای جهانی گینس به عنوان اثر سینمایی که با بیشترین بازسازی را داشته به ثبت رسید. شاید بتوان در تمام این آثار مذکور فیلم غریبه‌های تمام‌عیار به کارگردانی پائولو ژنووزه را بهترین آن‌ها برشمرد. داستان این فیلم هفت دوست قدیمی در یک مهمانی شام را روایت می‌کند که دورهم جمع می‌شوند و برای سنجش صداقتشان دست به بازی می‌زنند. درواقع در این بازی هر شخص باید هر آنچه که درگوشی‌ خود از تماس، پیام کوتاه، ایمیل را تا انتهای زمان مهمانی با بقیه به اشتراک بگذارد.

مالنا (Malena)

فیلم Malena از بهترین فیلم های ایتالیایی

  • تاریخ انتشار: 27 اکتبر 2000
  • امتیاز IMDb: نمره 7.4
  • کارگردان: جوزپه تورناتوره (Giuseppe Tornatore)
  • موسیقی: اِنیو موریکونه
  • بازیگران: مونیکا بلوچی، جوزپه سولفارو، لوچانو فدریکو، ماتیلدا پیانا، پیترو نوتاریانی، گائتانو ارونیکا، آنجلو پلگرینو

این اثر کمدی، درام  و رمانتیک در پس‌ زمینه سیسیل به هنگام جنگ جهانی دوم؛ جایی که یک پسری نوجوان به‌ نام ریناتو، دلباخته یک بیوه‌ زن زیبا به‌ نام مالنا می‌شود. مالنا زن زیبای شهر تحسین تمام مردان را برمی‌انگیزد که موجب حسد، رنجش و آزردگی‌ عموم زنان سیسیل شده است. درواقع این اثر تجربه بلوغ ریناتو را به نمایش می‌گذارد، زیرا مالنا درس‌ها و نکات مهمی در زندگی‌ به او می‌آموزد. این فیلم پس از اکران با نقدهای مثبتی از سوی منتقدان و مخاطبان روبرو شد.

دست خدا (The Hand Of God)

فیلم سینمایی ایتالیایی The Hand Of God

  • تاریخ انتشار: 24 نوامبر 2021
  • امتیاز IMDb: نمره 7.3
  • کارگردان: پائولو سورنتینو (Paolo Sorrentino)
  • موسیقی: له له مارچیتلی
  • بازیگران: فیلیپو اسکاتی، تونی سرویلو، ترزا ساپونانجلو، لویزا رانیری

فیلم دست خدا کاری از پائولو سورنتینو، اثر تحسین شده منتقدین سینما محسوب می‌شود که به نحوی زندگینامه دوران جوانی خود کارگردان در شهر ناپل را روایت می‌کند. این فیلم  پس از اکران بسیار مورد تحسین مخاطبان و منتقدان سینمای جهان قرار گرفت و یک نامزدی اسکار دیگر را برای کارگردان ایتالیایی پائولو سورنتینو در پی داشت. بدون شک دست خدا از بهترین فیلم های ایتالیای محسوب می شود که تماشای آن برای مخاطبان لذت بخش خواهد بود.

نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی بهترین فیلم‌های سینمای ایتالیا براساس امتیازشان در سایت IMDb پرداختیم. بدون شک فیلم های بیشتری را می توان در این فهرست جای داد، ولی ما سعی داشتیم تا آثار برتر را در بازه زمانی‌های مختلف خدمت شما مخاطبان محترم معرفی نماییم. به نظر شما در فهرست 10 شاهکار سینمای ایتالیا جای کدام فیلم خالی است؟ شما در فهرست مذکور کدام فیلم را بیشتر می‌پسندید؟

امید است مقاله 10تا از بهترین فیلم های ایتالیایی برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات شخصی خود را در زمینه بهترین فیلم ایتالیایی تاریخ سینما با ما در وب‌سایت مستر دیالوگ به اشترک بگذارید.

به این مقاله امتیاز بدید
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره

(امتیازی ثبت نشده)

Loading...
برچسب ها :

Master of Content

دیدگاهتان را بنویسید