بیشتر بخوانید

فیلم بخارست

نقد و بررسی فیلم بخارست + خلاصه داستان

زمان مطالعه: 7 دقیقه

فهرست مطالب

فیلم بخارست یکی از فیلم‌های جدید کمدی در سینمای ایران است که تلاش کرده است تا خنده را بر لب مخاطبین خود بیاورد؛ اما باید دید که چقدر از این نظر موفق بوده است و تا چه اندازه خنده‌ای به ظاهر واقعی را از مخاطبین خود دریافت کرده است! عموما هنگامی‌که صحبت از فیلم‌های کمدی در سینمای ایران می‌شود، ما به یاد دو مدل شوخی می‌افتیم. اولین شوخی همان طنز کلیشه‌ای و همیشگی در فیلم‌ها است و دومی طنزی نوین و به دور از نکات تکراری است؛ اما بایستی دید که بخارست در کدام دسته قرار می‌گیرد؟ در ادامه با نقد و بررسی فیلم بخارست همراه باشید.

معرفی فیلم بخارست

فیلم بخارست

  • ژانر: کمدی
  • کارگردان: مسعود اطیابی
  • نویسندگی: حمزه صالحی
  • بازیگران: حسین یاری، ‌‌پژمان جمشیدی، امیرحسین آرمان، هادی کاظمی، غلامرضا نیکخواه، بابک کریمی و…
  • تاریخ انتشار: 24 آبان 1401
  • مدت زمان فیلم: 90 دقیقه

فیلم سینمایی کمدی بخارست، اثری به کارگردانی مسعود اطیابی و نویسندگی حمزه صالحی است. در این فیلم بازیگرانی همچون حسین یاری، ‌‌پژمان جمشیدی، امیرحسین آرمان، هادی کاظمی، غلامرضا نیکخواه، بابک کریمی و… بازی می‌کنند. فیلم کمدی بخارست تقابلی از حق خواهی و ناعدالتی و تلاشی بیهوده برای معروف شدن است. در ادامه به شکل جزئی‌تر به بررسی فیلم بخارست می‌پردازیم.

فیلم بخارست در چه تاریخی منتشر شد؟

فیلم کمدی بخارست در تاریخ 24 آبان ماه سال 1401 در سینماهای سراسر کشور اکران شد. مدت زمان تماشای این فیلم 90 دقیقه درنظر گرفته شده است. اگر اکنون این مطلب را می‌خوانید به احتمال زیاد این اثر سینمایی دیگر در سینماها به نمایش گذاشته نمی‌شود؛ بنابراین امیدواریم در صورتی که از خوانش این بلاگ پست لذت بردید، دانلود و خریداری این فیلم را در برنامه خودتان قرار دهید.

خلاصه داستان فیلم سینمایی بخارست

داستان فیلم بخارست درمورد دو برادر با نام‌های جلیل و جلال است که هر یک به شغل متفاومتی مشغول هستند. یکی از آن‌ها در تاکسی اینترنتی و دیگری در یک استخر بزرگ کار می‌کند. پژمان جمشیدی با هنرنمایی در نقش جلیل تلاش می‌کند تا در این دوره از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام و با تولید ویدئوهای طنز دوربین مختلفی به درآمد برسد. در ادامه در راستای تصمیمی که جلیل می‌گیرد باعث می‌شود تا شاهد اتفاقات خنده‌داری باشیم. در نگاه اول ممکن است ایده کار به روز به نظر برسد؛ اما باید گفت که در عمق ما با داستانی کلیشه‌ای و سطحی طرف هستیم. فیلم سینمایی بخارست تلاش می‌کند تا از طریق نشان دادن جامعه فعلی، شوخی‌های کلامی نامناسب همان کمدی همیشگی و کلیشه‌ای را به مخاطبین خود نشان دهد.

نگاهی به بازیگران فیلم بخارست

نگاهی به بازیگران فیلم بخارست

در ادامه بلاگ پست معرفی فیلم بخارست، نگاهی به بیوگرافی تعدادی از بازیگران مشهور این فیلم میندازیم.

حسین یاری در نقش جلال در فیلم بخارست

حسین یاری، بازیگر پرطرفدار ایرانی، در 16 دی 1346  در ایران به دنیا آمد. او در سن 12 سالگی و در سال 1358 با حضور در نمایش گندم‌های خونین، وارد عرصه بازیگری شد. پس از آن، با حضور در فیلم‌هایی مانند وارث و سرباز کوچک، به صورت جدی‌تر قدم‌هایی در دنیای بازیگری برداشت. حسین یاری دارای صدای گرمی است و به همین خاطر در صدا و سیما به عنوان گوینده مستند فعالیت می‌کند. اما نقشی که او را در میان مخاطبان محبوب کرد، نقش حیدر خوش مرام در سریال شب دهم بود.

یاری در طول کارنامه هنری خود، جوایز متعددی را کسب کرده است. از جمله این جوایز، می‌توان به دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم بلوغ و جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم آخرین مرحله اشاره کرد. اما توانایی او در بازیگری طنز، در سریال نیسان آبی به خوبی نشان داده شد و همین باعث شد که او به عنوان یکی از بازیگران فیلم سینمایی بخارست انتخاب شود.

پژمان جمشیدی مشهور در فیلم بخارست

پژمان جمشیدی را زمانی مردم ایران به عنوان یک فوتبالیست می‌شناختند؛ اما به مرور زمان ورق برگشت. او برای اولین حضور خود به عنوان یک بازیگر، در سریال ساختمان پزشکان حاضر شد و به ایفای نقش کوتاهی پرداخت. به مرور زمان او در سریال “پژمان” تلاش کرد تا نقش و زندگی خود را در مقابل دوربین بازی کند. حضور او در این سریال با نقدها و صد البته تمجیدهای فراوانی از جانب دوست داران سینمای ایران همراه بود.

پژمان جمشیدی تا به امروز در آثار متعددی حضور داشته است که از جمله آنها می‌توان به 50 کیلو آلبالو، خوب، بد، جلف، تگزاس، دینامیت، جهان با من برقص و علفزار اشاره کرد. جمشیدی نیز همچنین در سریال‌های مشهوری مانند دیوار به دیوار و زیرخاکی نقش آفرینی کرده است. حال او در پنجمین همکاری خود با آقای اطیایی، در فیلم بخارست هنرنمایی کرده است. اگر این فیلم را تماشا کرده‌اید به نظر شما، عملکرد پژمان جمشیدی چگونه بوده است؟

حضور امیرحسین آرمان در فیلم بخارست

امیرحسین آرمان، بازیگر معروف ایرانی، در 14 آبان 1361 به دنیا آمد. او با فیلم ازدواج به سبک ایرانی وارد عرصه بازیگری شد و با تشویق محمدرضا شریفی نیا، به بازیگری روی آورد. با این حال، فیلم صد سال به این سال‌ها بود که آرمان را به عنوان یک بازیگر معتبر معرفی کرد. پس از آن، دو سریال پریا و کیمیا از جمله آثاری بودند که باعث شدند تا امیرحسین آرمان بیش از پیش مورد توجه سینما دوستان قرار بگیرد. استعداد او در بازیگری طنز با سریال مرز خوشبختی به خوبی آشکار شد. از دیگر آثار مشهور او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برف روی شیروانی داغ
  • یه حبه قند
  • نهنگ عنبر 2
  • کلاه پهلوی
  • ممنوعه
  • مانکن
  • میدان سرخ

دیگر بازیگرانی که در فیلم بخارست حضور دارند:

از جمله دیگر بازیگرانی که در فیلم بخارست حضور دارند می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

  • هادی کاظمی
  • ایمان صفا
  • وحید آقاپور
  • رضا بهبودی
  • بابک کریمی
  • غزال نظر
  • پونه عاشورپور
  • غلامرضا نیکخواه

نقد داستان فیلم بخارست؛ از دیدگاه مجله مستر دیالوگ

در ادامه بهتر است تا نگاهی دقیق‌تر و بررسی مشخص‌تر از بخش‌های مختلف فیلم بخارست داشته باشیم.

داستانی نه چندان ساختار یافته

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، با داستانی کلیشه‌ای روبرو هستیم؛ اما متاسفانه فیلمسازان در روایت همین داستان کلیشه‌ای هم چندان موفق نبوده‌اند. روایت فیلم بخارست بسیار شلخه است و با ساختاربندی نامناسب خود می‌تواند مخاطب را خسته کند.

کمدی شلخته

کارگردان تصور کرده است که با استفاده از شوخی‌های دم دستی می‌تواند بیننده را بر پای کار نگه دارد و خنده‌ای واقعی از او دریافت کند؛ اما توجه‌ای به این موضوع ندارد که یک داستان طنز واقعی نیازمند فراز و نشیبی منطقی است. در واقع مخاطب در هنگام تماشای یک اثر کمدی بایستی به مرور بیشتر و بیشتر از لحاظ سرگرمی درگیر کار شود تا بتواند آن را تا به انتها دنبال کند؛ اما متاسفانه در بخارست با فراز و نشیب و روایتی یکپارچه روبرو نیستیم.

درواقع چیزی که در فیلم کمدی بخارست توی ذوق مخاطب می‌زند، بی‌هدف بودن در روایتی کمدی است. متاسفانه سازندگان تصور کرده‌اند چون در حال روایت کردن داستانی طنز هستند بایستی به هر چیزی که حتی اندکی خنده‌دار است چنگ بزنند. در حالی که داستان کمدی نیز ساختار خود را دارد و بایستی سازندگان باتوجه به داستان و المان‌های موجود در آن موقعیت‌های خنده‌داری را طرح ریزی کنند.

مشاهده نقش‌های تکراری

متاسفانه سازندگان نقش‌های تکراری را برای برخی از بازیگران درنظر گرفته‌اند. به عنوان مثال پژمان جمشیدی در این فیلم دوباره در قامت فردی احمق، ترسو با اشتباهات تکراری به ایفای نقش پرداخته است. در واقع یکی از نقدهایی که به کارنامه هنری پژمان جمشیدی می‌شود این است که او در یک سیکلی معیوب از ایفای نقش شخصیت‌های احمق گیر کرده است و تلاش نمی‌کند تا چیزهای جدیدتری را تجربه کند.

نقش جلال که توسط حسین یاری بازی شده است، نقشی است که قبلاً در سریال کمدی نیسان آبی از او دیده بودیم. بنابراین، هر دوی این نقش‌ها، تکراری و استاندارد هستند و نتوانسته‌اند حتی کمی کاربردی و خلاق باشند.

درمورد بازیگران چه باید گفت؟

علی رغم این‌که سازندگان فیلم بخارست، بازیگران مشهور و خوبی را انتخاب کرده‌اند؛ اما ترکیب ناکارآمدی ایجاد شده است. در واقع چیزی که در فیلم های کمدی ورای انتخاب بازیگران مشهور اهمیت دارد این است که دو بازیگر با بازی خود بتوانند به شکل مکمل برای یکدیگر عمل کنند. با این حال اگر به فیلم بخارست نگاهی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که حسین یاری و پژمان جمشیدی تکمیل کننده نقش یکدیگر نیستند و چندان نتوانسته‌اند به عنوان یک زوج مکمل کمدی، موفق عمل کنند.

در نهایت: رخدادهای کلیشه‌ای

کلیشه‌ای بودن فیلم بخارست تنها به نحوه روایت و ساختار دهی آن باز نمی‌گردد بلکه رخدادهایی سراسر کلیشه‌ای در این فیلم نهفته است. از یک طرف سازندگان تلاش کرده‌اند تا نیم نگاهی به مسائل سیاسی داشته باشند؛ اما وقتی که این مسائل را در دورنمای روایتی فیلم قرار می‌دهیم متوجه منطق پشت آن نخواهیم شد. در واقع این‌که فیلم بخارست درنظر دارد تا فردی را نقد کند که قصد دارد به هر نحوی شده از فضای سوشال مدیا به کسب درآمد برسد، شاید در نگاه اول ایده خوبی باشد؛ اما این ایده برای آن‌که گامی فراتر از گفته‌های اینستاگرامی بردارد باید چه کند؟ چرا باید نقدی را که پیش‌تر مخاطب در فضای مجازی دیده و شنیده، این بار در یک فیلم کمدی به همان شکل دنبال کند؟

بنابراین بهتر است از خود در این میان بپرسیم که فیلم کمدی بخارست با تمام فراز و نشیب‌های خود دقیقا قصد دارد چه چیز جدید را یا به شکل جدیدی مورد نقد قرار دهد؟

در هنگام تماشا به چه چیزی باید توجه کنید

اگر به دنبال آن هستید تا این اثر سینمایی را با خانواده خود تماشا کنید، باید گفت که داستان مفاهیم مثبتی همچون مبارزه با مفسدین و تلاش برای دادخواهی را می‌تواند به کودکان شما بیاموزد؛ اما گفت‌وگوهای جلال و جلیل در این فیلم اکثر پر از تحقیر و توهین است و ممکن است چندان اثر مناسبی برای تماشای خانوادگی نباشد.

اگر در هرصورت تصمیم گرفتید تا این فیلم را در کنار کودکان خود تماشا کنید، حتما پس از اتمام فیلم به کودکان خود درمورد تاثیرگذاری خشونت‌های لفظی نامناسب توضیح دهید و با فرزندان خود در این باره گفت‌وگو کنید. همچنین شما می‌توانید با فرزندان خود گفت‌وگویی آموزشی را درمورد دیگر شخصیت‌های داستان شکل دهید. به عنوان مثال می‌توانید درمورد معیارهای زیبایی در ارتباط با شخصیت همسر جلال یا حق طلبی پسر وزیر صحبت کنید و تلاش کنید که نکات مهم در هر یک از این شخصیت‌ها را برای کودک خود برجسته کنید.

نکته پایانی درمورد فیلم بخارست

به عنوان مورد آخر در ارتباط با فیلم کمدی بخارست می‌توانید با فرزندان خود درمورد یکی دیگر از موارد مهم موجود در فیلم صحبت کنید. یکی از مهم‌ترین مواردی که در فیلم بخارست مطرح می‌شود، رفتارهای توهین آمیز و تحقیر شدن شخصیت‌ها در فضای مجازی است. در واقع بهتر است تا نکاتی را به فرزندان خود درمورد فضای مجازی، لزوم احترام به یکدیگر در چنین فضایی، آسیب‌های موجود در فضای مجازی و… گوشزد کنید.

در پایان از دنیای فیلم های کمدی بیشتر بخوانید:

معرفی 15 فیلم کمدی 2023+ خلاصه داستان و نمرات

10 فیلم کمدی با درجه بندی R؛ کمدی بزرگسالان

15تا از بهترین فیلم های کمدی جهان؛ حال دلت رو خوب کن؛ آپدیت 2024

معرفی 15 فیلم سینمایی طنز ایرانی ۱۴۰۲

7تا از بهترین فیلم های ایرانی ۱۴۰۳

به این مقاله امتیاز بدید
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره

(امتیازی ثبت نشده)

Loading...
برچسب ها :

Master of Content

دیدگاه کاربران (2 دیدگاه)

  1. فیلم بدی نیست فقط ارزش یکبار تماشا کردن با خانکاده رک داره. اگر میشه در یک بلاگ پست بیوگرافی پژمان جمشیدی رو توضیح بدین

دیدگاهتان را بنویسید