بیشتر بخوانید

نقد و بررسی فیلم ابلق

نقد و بررسی فیلم ابلق [نگاهی بدون سانسور به خشونت علیه زنان]

زمان مطالعه: 6 دقیقه

فهرست مطالب

فیلم ابلق با بازی هنرمندان شمهوری همچون الناز شکار دوست، هوتن شکیبا و بهرام رادان باعث شد تا مورد توجه و استقبال مخاطبین و منتقدین ایرانی قرار بگیرد. این فیلم که به شکل مستقیم به موضوعی تعرض و تجاوز جنسی به زنان می‌پردازد، زخم دیرینه بسیاری از زنان این مرز و بوم را به تصویر می‌کشد. این فیلم توسط کارگردان فیلم پر افتخار شیار 143 یعنی خانم نرگس آبیار ساخته شده است. اما آیا نرگس آبیار در تولید این فیلم موفق عمل کرده است؟ آیا ابلق توانسته تا تصویر رنج دیده زنان را به خوبی نشان دهد؟ در ادامه با نقد و بررسی فیلم ابلق در سایت سرگرمی مستر دیالوگ همراه باشید.

معرفی فیلم ابلق

نقد و بررسی فیلم ابلق

  • کارگردان: نرگس آبیار
  • سال ساخت: 2021 میلادی(1399 شمسی)
  • تهیه کننده: محمدحسین قاسمی
  • بازیگران: الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، بهرام رادان، مهران احمدی، گلاره عباسی، امین میری، گیتی معینی
  • امتیاز IMDB: 6 از 10

فیلم سینمایی مشهور ابلق به کارگردانی خانم نرگس آیبار چندی پیش توانست برنده سیمرغ بلورین در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر شود. این فیلم تلاش می‌کند تا نقدی سنگین بر جامعه مرد سالار ایرانی داشته باشد. در واقع ابلق به خوبی هر چه تمام‌تر تلاش کرده تا تجاوزهای جنسی، هوس رانی‌ها و تعرض‌ به زنان ایرانی را به تصویر بکشد. آسیب‌ها و تروماهای جنسی که آثار آن‌ها تا سالیان سال بر روان و جسم فرد اثر می‌گذارند.

اگر به دنبال آثار ایرانی با محوریت زنان می‌گردید پیشنهاد می‌کنیم که نگاهی به بلاگ پست معرفی سریال غربت؛ سریال جنایی 1403 در مجله سینمایی مستر دیالوگ بیندازید. 

خلاصه داستان فیلم ابلق

فیلم ابلق به موضوع سکوت زنان در جامعه پرداخته و نشان می‌دهد که چگونه آن‌ها در مقابل خشونت، بی‌احترامی، تبعیض، سختی کار و تعرض سکوت می‌کنند. این فیلم، مانند بسیاری از فیلم‌های دهه نود، تلاش می‌کند تا چهره غریبانه و غمگین زندگی در پایین شهر را به مخاطب نشان دهد. داستان فیلم ابلق تلاش می‌کند تا زندگی و دشواری‌های خانواده‌ای را در محله فقیر نشین زورآباد تهران روایت کند. بنابراین داستان فیلم سینمایی ابلق به بهترین شکل ممکن زشتی‌های موجود در بستر جامعه و ظلمی که به زنان می‌شود را به شما نشان می‌دهد.

ابلق، روایتی از دل خشونت علیه زن

علی رغم حرکت رو به جلوی جهان و پیشرفت‌هایی که در جهان حاصل شده است، خشونت و تبعیض علیه زنان همچنان مسئله‌ای حل نشده باقی مانده است. خشونت فیزیکی و کلامی علیه زنان گاهی به قدری به ما نزدیک است که حتی تصورش را هم نمی‌کنیم. شاید اگر نگاهی به اطراف خودمان کنیم به درستی متوجه خواهیم شد که برخی از برخوردهایی که دیگران عادی می‌گمارند، جلوه‌ای از خشونت و تبعیض علیه زنان محسوب می‌شود.

نرگس آبیار نیز در فیلم‌ها و تولیدات خود وجه مشترک روایت از رنج زنان را سرلوحه کار خود قرار داده است. او تلاش کرده تا صدایی برای زنان بی‌صدایی باشد که بدنشان در زیر خشونت و تبعیض نظامی مردسالار در حال خُرد شدن است. به همین جهت شاید فیلم‌های خانم آبیار از جمله فیلم ابلق به مذاق برخی از مخاطبین سینما خوش نیاید؛ اما شاید این ناپسند بودن چنین آثاری را بتوان به پای نگاهی محافظه کاران و سنتی به زنان درنظر گرفت.

با این حال نقدی جدی نسبت به حضور زنان در آثار خانم آبیار وارد است. علی رغم اینکه ایشان به خوبی هرچه تمام‌تر توانسته تا رنج‌ها و سختی‌های زندگی زنانه در ایران را به تصویر بکشد؛ اما در خلق قهرمان زن چندان موفق عمل نکرده است. در واقع اگر نگاهی به آثار او درمورد زنان بیندازیم به درستی متوجه خواهیم شد که شخصیت‌های اصلی زن قصه، پا فراتر از رنج‌های خود نمی‌گذارند و به قهرمان قصه بدل نمی‌شوند. گویی که آن‌ها در یک درماندگی گرفتار شده‌اند.

جوایز فیلم ابلق

معرفی فیلم ابلق

این فیلم در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر توانست در عناوین زیر جوایز مختلفی را کسب کند:

  • بهترین بازیگر نقش مکمل زن
  • بهترین چهره‌پردازی
  • بهترین جلوه‌های ویژه بصری
  • بهترین فیلم از نگاه تماشاگران
  • بهترین فیلم
  • بهترین کارگردانی
  • بهترین بازیگر نقش اول زن
  • بهترین بازیگر نقش مکمل زن
  • بهترین صدابردار
  • بهترین طراحی صحنه

باتوجه به افتخار آفرینی این فیلم سینمایی، می‌توان گفت که ارزش تماشا و وقت گذاری را دارد.

از دیگر آثار ایرانی به تماشای فیلم های بلاگ پست 10 فیلم سینمایی ایرانی عاشقانه در مجله سینمایی مستر دیالوگ بنشینید. 

نگاهی به بازیگران فیلم ابلق

در ادامه در بلاگ پست معرفی فیلم ابلق در مجله سینمایی مستر دیالوگ، نگاهی کوتاه به بیوگرافی بازیگران این فیلم خواهیم انداخت.

بازی فوق العاده بهرام رادان در نقش جلال

بهرام رادان یکی از هنرپیشه‌های برجسته و موهوب سینما و تلویزیون ایران محسوب می‌شود که با بازی در تعداد زیادی از آثار برجسته، یک رزومه هنری معتبر و ماندگار در صنعت سینمای ایران برای خود دست و پا کرده است. او در تعداد زیادی از فیلم‌ها و سریال‌ها حضور داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به شور عشق، آواز قو، آبی، طلوع تاریک، ساقی، گاوخونی، عطش، رز زرد، شمعی در باد، سربازهای جمعه، چهار انگشتی، سنتوری، بی پولی، چهارراه استانبول، گربه سیاه، آشفتگی، سونامی و… اشاره کرد. علاوه بر این شاید جالب باشد بدانید که بهرام رادان در دوره اول جشنواره بین‌المللی لاداخ، جایزه بهترین بازیگر مرد را برای نقش خود در فیلم آدمکش کسب کرده است.

الناز شاکر دوست و درخشش او در فیلم ابلق

الناز شاکردوست، یکی از زیباترین و موفق‌ترین هنرپیشه‌های زن در سینمای ایران محسوب می‌شود. او با سبک بازی منحصر به فرد و حضور درخشان در اکثر آثاری که در آنها بازی کرده است، نشان داده است که به عنوان یک بازیگر جوان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این اولین همکاری الناز شاکردوست با خانم آبیار نیست و او پیش‌تر با بازی در فیلم “شبی که ماه کامل شد” توانست جایزه نقش اول زن جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.

همچنین او در آثار متعددی بازی برجسته ای داشته است، از جمله مهم‌ترین آثار او می‌توان به من می‌ترسم، مطرب، سراسر شب، خفگی، اسب سفید پادشاه، مبارک، تابو، آتش بازی، رسوایی، سلام بر عشق، شرط اول، چراغ قرمز، فاصله، پوسته و… اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که الناز شاکردوست علاوه بر جایزه گفته شده،  تاکنون جوایز متعددی را در زمینه‌های مختلف کسب کرده است، از جمله این جوایز می‌توان به تندیس بهترین بازیگر زن برای فیلم مبارک در جشن حافظ، بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم تابو در جشنواره فیلم سان فرانسیسکو آمریکا و… اشاره کرد.

هوتن شکیبای دوست داشتنی

هوتن شکیبا یکی از هنرپیشه‌های برجسته و شناخته شده در سینما، تلویزیون و تئاتر ایران است و اگر او را در لیست پرکارترین و حرفه‌ای‌ترین بازیگران چند سال اخیر سینمای ایران نیاوریم، کم لطفی کرده‌ایم. او با آثار متعدد سینمایی و تلویزیونی که در آنها حضور داشته، در میان اهالی و دوست داران سینمای ایران شناخته می‌شود. هوتن شکیبا که با سریال لیسانسه‌ها شهرت گسترده‌ای برای خود دست و پا کرد، نشان داد که این فیلم و حضورش در آن تنها بخش کوچکی از هنرنمایی او در دنیای سینما محسوب می‌شود و او حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

با نرگس آبیار بیشتر آشنا شوید

نرگس آبیار (کارگردان فیلم ابلق)

نرگس آبیار یکی از کارگردانان توانمند و شناخته شده در سینما و تلویزیون ایران است. این خانم موفق با آثار هنری خود، سر و صدای زیادی در دنیای هنر ایران به پا کرده است. او جزء تعداد محدودی از کارگردانان ایرانی محسوب می‌شود که بیشتر فیلم‌هایش موفق به کسب جوایز در جشنواره‌های مختلف شده‌اند. یکی از فیلم‌های معروف او که در جشنواره فیلم فجر سال‌های گذشته بیشترین جوایز را کسب کرده است، فیلم «شبی که ماه کامل شد» است. این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سینمای ایران شناخته شده است.

در نهایت آیا باید ابلق را تماشا کرد؟

فیلم ابلق در مقایسه با زمانه خودش کمی از جلوه‌های پویایی و بصری سینما عقب مانده به نظر می‌رسد و شاید خیلی نتواند با رویدادهای روز جامعه همگام باشد و حرفش را به درستی بزند. آبیار با خلق شهری ناکجا آبادی به نام زورآباد، که مردمانش در فقر زندگی می‌کنند در حالیکه برج‌ها و شهربازی بزرگی آن را احاطه کرده‌اند، سعی دارد تا بی‌عدالتی، فقر و شهوت‌رانی را به شکل متمایزی نشان دهد. بنابراین در مجموع می‌توان گفت که فیلم سینمایی ابلق نقطه سیاهی در کارنامه خانم آبیار محسوب نمی‌شود. در نقد و بررسی فیلم ابلق باید گفت که این اثر سینمایی تا حدودی و در برخی از حیطه‌ها قابل دفاع است، اما در کل نسبت به آثار قبلی این کارگردان سینما، چند گام عقب‌تر قرار دارد.

در نهایت باید گفت که فیلم سینمایی ابلق ارزش آن را دارد تا وقت ارزشمند خودتان را به آن اختصاص دهید. این فیلم به خوبی می‌تواند ظلم، تعرض و تجاوز علیه زنان ایرانی را به تصویر بکشد. خوشحال می‌شویم تا اگر این فیلم را تماشا کرده‌اید، نظر خود را در بخش کامنت‌ها برای ما بنویسید.

به این مقاله امتیاز بدید
1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
1 رای ثبت شده - میانگین امتیاز 5,00 از 5
Loading...
برچسب ها :

جعفر اطمینان

دیدگاه کاربران (2 دیدگاه)

  1. ابلق جزو اون دسته از فیلمای خوش ساخت ایرانیه که شر شر اشک از چشم مخاطب میاد

  2. سارا بهرامی :

    ابلق و شبی که ماه کامل شد رو هنوز فرصت نشده تماشا کنم علی رغم اینکه خیلی ازشون تعریف شنیدم. تصور میکنم از اون فیلمایی هستند که بعد از تماشا قراره یعالمه اشک بریزم

دیدگاهتان را بنویسید