بیشتر بخوانید

جلوه های ویژه چیست؟

جلوه های ویژه چیست؟ معرفی شاهکارترین فیلم ها با جلوه های ویژه

زمان مطالعه: 10 دقیقه

فهرست مطالب

امروزه در دنیای سینما، فیلم‌های زیادی با کمک تکنیک‌ها و ابزارهای جلوه ویژه تولید می‌شوند. در واقع میزان استفاده از جلوه های ویژه در سینما افزایش چشمگیری داشته است. جلوه‌های ویژه باعث شده‌اند تا شاهکارهای زیادی را از ابرقهرمانان و کارگردانان بزرگی همچون جیمز کامرون ببینیم؛ اما اگر تصور می‌کنید که استفاده از جلوه ویژه در سینما به همین آثار محدود می‌شود باید گفت که در اشتباه هستید! به همین جهت در ادامه در این بلاگ پست از مجله مستر دیالوگ قصد داریم به این موضوع بپردازیم که اصلا جلوه های ویژه چیست؟ و تعدادی از بهترین فیلم ها با جلوه های ویژه را به شما معرفی کنیم.

جلوه های ویژه در سینما چیست؟

جلوه ویژه چیست

جلوه ویژه یا افکت ویژه، به هر نوع تغییر یا ایجاد تصویر یا صدا در فیلم، تلویزیون، بازی ویدئویی، تئاتر و غیره گفته می‌شود. جلوه‌ های ویژه عموما با استفاده از روش‌های فنی، هنری یا رایانه‌ای انجام می‌شوند. جلوه ویژه معمولاً برای نشان دادن چیزهایی که به طور طبیعی یا عملی سخت یا غیرممکن هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، جلوه‌های ویژه ممکن است شامل نشان دادن انفجار‌های بزرگ، موجودات خیالی، سفر در زمان، فضاپیما‌ها، جادو و غیره باشند.

به طور کلی جلوه های ویژه را می‌توان به دو دسته کلی جلوه‌های بصری و صوتی تقسیم کرد. در ادامه این دو را توضیح خواهیم داد.

تفاوت جلوه های ویژه و جلوه های بصری چیست؟

بهترین فیلم ها با جلوه های ویژه

جلوه ویژه را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد: جلوه‌های بصری و جلوه‌های صوتی.

  • جلوه‌های بصری: جلوه‌های بصری به هر نوع تغییر یا اضافه کردن عنصر بصری به تصاویر استفاده شده در فیلم گفته می‌شود. جلوه‌های بصری ممکن است در زمان فیلمبرداری با استفاده از روش‌های مکانیکی، شیمیایی، نورپردازی و غیره انجام شوند. جلوه‌های بصری همچنین ممکن است که در زمانی پس‌ از تولید سکانس‌ها، با استفاده از رایانه‌ها و نرم‌افزار‌های خاصی انجام شود.
  • جلوه‌های صوتی: به هر نوع تغییر یا اضافه کردن عنصر صوتی به صدای فیلم، جلوه صوتی گفته می‌شود. جلوه‌های صوتی ممکن است در زمان فیلمبرداری با استفاده از روش‌های فولِ (foley)، دابینگ (dubbing)، سینکرو (syncro) و غیره انجام شود.

فیلم های سینمایی با جلوه های ویژه

با توجه به توضیحاتی که در ابتدای این مطلب ارائه دادیم، می‌توان به این نتیجه بسیار مهم رسید که جلوه‌ های ویژه بصری و صوتی از اهمیت بسیار زیادی در سینمای امروزی برخوردار هستند. اما استفاده از این افکت‌ها و جلوه‌ها به دوران امروز محدود نمی‌شود، بلکه در گذشته می‌توان استفاده از جلوه‌های ویژه و چگونگی پیشرفت آن با گذشت زمان را مشاهده کرد. به همین جهت بهتر است تا نگاهی به بهترین فیلم ها با جلوه های ویژه بیاندازیم. در ادامه با مجله مستر دیالوگ همراه باشید.

1- فیلم AVATAR

AVATAR از بهترین فیلم ها با جلوه های ویژه

  • کارگردان: جیمز کامرون
  • بازیگران: زویی سالدنا، سم ورثینگتون، میشل رودریگز
  • سال ساخت: 2009
  • امتیاز IMDB: 7.9 از 10

آواتار فیلمی علمی-تخیلی به کارگردانی جیمز کامرون است. این فیلم یکی از بهترین فیلم ها با جلوه های ویژه است که در سال 2009 منتشر شد، همچنان در لیست بهترین فیلم ها با جلوه های ویژه قرار می‌گیرد. داستان این فیلم علمی-تخیلی در سال ۲۱۵۴ روی سیاره پاندورا رخ می‌دهد. در این فیلم، انسان‌ها با استفاده از بدن‌های مصنوعی به نام آواتار، با ساکنان بومی این سیاره به نام ناوی مبارزه می‌کنند. آواتار با استفاده از تکنولوژی motion capture و CGI، یک دنیای شگفت‌انگیز و زنده را به تصویر می‌کشد که همچنان در حافظه بینندگان باقی است. این فیلم با کسب درآمد بالغ بر ۲.۷ میلیارد دلار، تا حدود یک دهه پیش، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما محسوب می‌شد.

بیشتر بخوانید: پرفروش ترین فیلم های جهان که گیشه را تسخیر کردند!

2- فیلم EX MACHINA

فیلم EX MACHINA از بهترین فیلم ها با جلوه های ویژه

  • کارگردان: الکس گرالند
  • بازیگران: اسکار آیزاک، دومنال گلیسون، سونویا میزونو، کوری جانسون و…
  • سال ساخت: 2014
  • امتیاز IMDB: 7.7 از 10

در لیست فیلم با جلوه های ویژه، کم لطفی کرده‌ایم که اگر به فیلم علمی-تخیلی اکس ماشینا اشاره‌ای نکنیم. این فیلم درباره یک برنامه نویس حرفه‌ای است که در انجام یک آزمایش پیچیده و فوق سری به شرکتی مشهور در دل جنگل دعوت می‌شود. در این آزمایشگاه، اولین بار تجلی از زیبایی هوش مصنوعی را می‌توانیم شاهد باشیم. دختر زیبایی که علی رغم آن‌که از با کمک هوش مصنوعی تولید شده است، جذابیت‌های بسیار زیادی دارد. این فیلم با داستان و هنرنمایی فوق العاده بازیگران، شما را ساعت‌ها به فکر فرو خواهد برد.

3- فیلم A Hidden Life

فیلم A Hidden Life

  • کارگردان: ترنس مالیک
  • بازیگران: آگوست دیل، والری پاکنر، ماتیاس خونارتس، برونو گانتس و…
  • سال ساخت: 2019
  • امتیاز IMDB: 7.4 از 10

ترنس مالیک جزو فیلمسازانی است که نبوغش در زمینه فیلمبرداری و استفاده از تکنیک‌های تصویر برداری باعث شده تا بسیاری از فیلم‌های او در زمره بهترین فیلم های جلوه ویژه قرار گیرد. مالیک در واقع به مانند یک خالق واقعی با فیلمبرداری رفتار می‌کند. او تلاش می‌کند تا به هر تصویری که می‌گیرد و هر قاب جدیدی که به وجود می‌آورد به شکل متفاوتی توجه نشان دهد. به همین جهت بسیاری از منتقدین باور دارند که از حیث بصری و زیباشناسی، کمتر کارگردانی را می‌توانید پیدا کنید که به مانند ترنس مالیک عمل کرده باشد.

در فیلم زندگی پنهان ، استفاده مکرر از نور طبیعی، دوربین دستی و لنزهای کوتاه (معمولاً ۱۲ میلی‌متری) را مشاهده می‌کنیم. این لنزها تصاویر گسترده با زاویه دید وسیع و همچنین نمای نزدیک زنده، اما در عین حال بسیار صمیمی را به تصویر می‌کشند. بنابراین، آنچه روی صفحه نمایش داده می‌شود، بیشتر شبیه به زندگی واقعی است و چنین چیزی باعث می‌شود تا مخاطب احساسات عمیق فیلم موجود در فیلم را بهتر درک کند. «یک زندگی پنهان» بنابراین، با خیال راحت روی صندلی خود بنشینید، در تصاویر شگفت‌انگیز فیلم غرق شوید و پیام صلح‌طلبانه و ضدجنگ آن – که به جنگ جهانی دوم مربوط است – را تجربه کنید.

4- فیلم Legend

فیلم legend از بهترین فیلم ها با جلوه های ویژه

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • بازیگران: تام کروز، مایا سارا، تیم کوری، آلیس پلایتن و…
  • سال ساخت: 1985
  • امتیاز IMDB: 6.4 از 10

فیلم افسانه شاید از نظر نمره، لایق جایگاهی در فهرست بهترین فیلم های جلوه ویژه نباشد؛ اما این اثر سینمایی در هنگام اکران به خوبی توانست نظر منتقدان را به سمت خود جلب کند. الکس تامسون، که چهار سال قبل از ساخت فیلم افسانه، فیلم‌برداری «اکس‌کالیبور» را انجام داده بود، در این پروژه تمام توانایی‌ها و مهارت‌های خود را به نمایش گذاشت. با دیدن کیفیت بالای جلوه‌های بصری و خروجی نهایی، مشخص است که چرا او در آن سال، جایزه بهترین فیلم‌برداری را از انجمن فیلم‌برداران بریتانیا دریافت کرده است. اگر به دنبال تماشای فیلمی با کیفیت فوق العاده از نظر فیلم برداری هستید، این اثر سینمایی می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

5- فیلم مشهور پارک ژوراسیک

فهرست بهترین فیلم ها با جلوه های ویژه

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: لارا دن، جف گلدبلوم و…
  • سال ساخت: 1993
  • امتیاز(IMDB): 8.2 از 10

استیون اسپیلبرگ را شاید بتوانیم اسطوره‌ای بدانیم که با درک نیازهای مخاطبین همواره تلاش کرده تا در کیفیتی خوب، آثاری شاهکار خلق کند. در زمانی که شاید کسی انتظار دیدن فیلمی با موضوع دایناسورها را نداشت، استیون اسپیلبرگ فیلم Jurassic Park را ساخت و به سینما دوستان، تجربه‌ای ناب را هدیه داد.

این فیلم با ترکیبی از تصاویر کامپیوتری و عروسک‌های ساخته شده بود که با قاب‌بندی استادانه، یکی از جذاب‌ترین ساخته‌های تاریخ سینما را به وجود آورد که حتی پس از گذشت ۳۰ سال، هنوز هم تماشای آن لذت‌بخش و جذاب است. در واقع در زمان خودش می‌توانستیم این فیلم را یکی از بهترین فیلم ها با جلوه های ویژه بدانیم. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که دایناسورهایی که در این فیلم به تصویر کشیده شده‌اند، نه تنها باعث شدند یک فرنچایز بزرگ، پرفروش و محبوب به وجود بیاید، بلکه تاثیرات عمیقی را بر جلوه‌های بصری سینما گذاشتند که همچنان توسط سازندگان فیلم استفاده می‌شود.

6- فیلم Rogue One: A Star Wars Story

جنگ های ستارگان از بهترین فیلم های با جلوه های ویژه

  • کارگردان: گرت ادواردز
  • بازیگران: فلسیتی جونز، دیگو لونا، دانی ین، پیتر کوشینگ و…
  • سال ساخت: 2016
  • امتیاز(IMDB): 7.8 از 10

وقتی که صحبت از بهترین فیلم ها با جلوه های ویژه می‌شود، بدون شک اندکی هم شده به یاد تریلوژی جنگ های ستارگان خواهید افتاد. اگرچه فیلم Rogue One: A Star Wars Story در ذهن برخی از طرفداران و مخاطین دنیای جنگ های ستارگان جزو آثار محبوبشان محسوب نمی‌شود؛ اما بی‌انصافی است تا اگر جلوه های ویژه بسیار خوب آن را نادیده بگیریم.

با تشکر از تلاش‌های کمپانی اینداستریال لایت اند مجیک، ما در فیلم Rogue One: A Star Wars Story، شاهد یکی از زیباترین و کامل‌ترین جلوه‌ های بصری سینما بوده‌ایم که حدود ۱۷۰۰ برداشت VFX را پوشش داده است. ساخته گرت ادواردز به حدی جذاب، زیبا، کامل و عظیم است که هر یک از سکانس‌ها و صحنه‌های آن می‌تواند مانند یک تابلوی نقاشی در نظر گرفته شود. فقط کافی است که مبارزه نهایی این فیلم و صحنه‌های فضایی آن را ببینید تا در جادوی به یادماندنی جلوه‌های بصری آن برای همیشه غوطه‌ور شوید.

از دنیای جنگ های ستارگان دوست دارید تا بیشتر بدانید؟ نگاهی به صفحه جنگ های ستارگان در مجله سینمایی مستر دیالوگ بیندازید.

7- فیلم A Space Odyssey

اودیسه فضایی از بهترین فیلم ها با جلوه های ویژه

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • بازیگران: گری لاکوود، ویلیام سیلوستر و…
  • سال ساخت: 1968
  • امتیاز(IMDB): 8.3 از 10

اگر فیلم ۲۰۰۱: A Space Odyssey را تماشا کنید، حجم عظیمی از جلوه‌های بصری خلاق و پیشرو قطعاً شما را به یاد فیلم‌های مدرن خواهد انداخت و شگفت‌زده خواهید شد که چگونه استنلی کوبریک در سال ۱۹۶۸ توانست چنین پروژه‌ای غیرقابل باور را به تصویر بکشد.

ادیسه فضایی استنلی کوبریک در نوع خودش، یک انقلاب بزرگ در تاریخ سینما است که ۵۵ سال پیش به شکلی شگفت‌انگیز و غیرقابل باور، از استانداردهای سینمای مدرن استفاده کرده است. بدون استفاده از هیچ فریمی از تصاویر CGI، تمام صحنه‌ها و سکانس‌ها به صورت دستی و واقعی ساخته شده‌اند و باعث شده‌اند تا شاهد یک اثر پیشرو در ژانر علمی تخیلی باشیم که نشان‌دهنده دیدگاه منحصر به فرد و جدید کوبریک در سال ۱۹۶۸ است. شاید جذاب باشد که بدانید که تمامی آثار فضایی سینمای امروزی، مدیون این حماسه‌آفرین بزرگ(استنلی کوبریک) هستند که با خلق دنیای شگفت‌انگیز ۲۰۰۱: A Space Odyssey، فیلم‌سازی در این ژانر را برای همیشه تغییر داد.

اگر به آثار فضایی علاقمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به بلاگ پست ۵ تا از بهترین مستندها درباره فضا؛ براساس IMDB در مجله مستر دیالوگ بیندازید.

8- فیلم Blade Runner 2049

فیلم با بهترین جلوه های ویزه Blade Runner 2049

  • کارگردان: دنیس ویلنوو
  • بازیگران: رایان گاسلینگ، هریسون فورد، آنا د آرماس و…
  • سال ساخت: 2017
  • امتیاز(IMDB): 8 از 10

ریدلی اسکات در سال ۱۹۸۲ تلاش کرد تا با ساخت فیلم بلید رانر، کاری را انجام دهد که استنلی کوبریک ۱۴ سال پیش به شکل متفاوتی به خوبی انجام داده بود. با این حال، در آن زمان، تلاش‌های ریدلی اسکات به اندازه کافی تقدیر نشد.

در دهه گذشته، ما شاهد ارزیابی واقعی فیلم بلید رانر بودیم و ساخت دنباله‌ای برای آن توسط یک کارگردان متفاوت مطرح شد که در نگاه اول یک ریسک بزرگ به نظر می‌رسید. اما دنی ویلنوو نه تنها دنیای سایبرپانک ریدلی اسکات را به خوبی گسترش داد، بلکه حتی در زمینه زیبایی‌شناسی، از فیلم ساخته شده در سال ۱۹۸۲ فراتر رفت و با رفع نقاط ضعف آن، یک اثر کامل را خلق کرد. در فیلم Blade Runner 2049، ما شاهد استفاده از ۳۰۰ شات VFX هستیم که باعث ایجاد یک تعجب برای چشمان تماشاگران شده و یک شهر ضد ایدئولوژیک را خلق کرده که با وجود غم و اندوهی که به تماشاگران القا می‌کند، می‌تواند تصاویرش برای همیشه در ذهن آن‌ها حک شود.

اگر به هنرنمایی رایان گاسلینگ علاقمند هستید، نگاهی به بلاگ پست معرفی فیلم دفترچه خاطرات (The Notebook)؛ خلاصه داستان+ نمرات در مجله مستر دیالوگ بیندازید.

9- فیلم Scott Pilgrim vs. the World

بهترین فیلم های با جلوه های ویژه

  • کارگردان: ادگار رایت
  • بازیگران: مایکل سرا، مری الیزابت، کریس ایوانز و…
  • سال ساخت: 2010
  • امتیاز(IMDB): 7.6 از 10

احتمالاً با دیدن چنین نامی در این مقاله تعجب کرده‌اید، اما باید بدانید که هنوز هیچ اثری نتوانسته است سینما را با صنعت بازی‌های کامپیوتری به این شکل ترکیب کند. فیلم Scott Pilgrim vs. the World یک مجموعه از صفحات دنیای کمیک و سکانس‌های صنعت بازی‌های ویدیویی است که ادگار رایت به شکلی ماهرانه و جذاب آن‌ها را با عناصر سینما ترکیب کرده و در یک فیلم جای داده است.

شمشیرهای درخشان، هیولاهای عجیب و غریب و نمایش امتیازات قهرمانانش همگی توسط حجم بزرگی از CGI ایجاد شده‌اند که باعث می‌شود تماشاگران در هنگام تماشای آن خود را در یک دنیای فانتزی تصور کنند. با وجود این که بسیاری از فیلم‌ها از کمیک‌ها و بازی‌ها ساخته شده‌اند، اما هیچکدام نمی‌توانند به اندازه این اثر ادگار رایت، حس خاص حضور در یک دنیای فانتزی را به این شکل منتقل کنند.

اگر به فیلم های هیولایی علاقمند هستید، نگاهی به بلاگ پست ۱۰ تا از بهترین فیلم های هیولایی+خنده و وحشت بیندازید.

10- فیلم با جلوه ویژه War for the Planet of the Apes

فیلم War for the Planet of the Apes

  • کارگردان: مت ریوز
  • بازیگران: استیو خان، اندی سرکیس، وودی هارلسون و…
  • سال ساخت: 2017
  • امتیاز(IMDB): 7.4 از 100

سه‌گانه سیاره میمون‌ها مجموعه‌ای از برترین خصوصیات سینمای علمی تخیلی است که به طرزی ماهرانه توسط مت ریوز ارائه شده است.

با این حال، فیلم آخر این سه‌گانه به حدی در زمینه جلوه‌های بصری شگفت‌انگیز برجسته شده است که می‌تواند نقاط ضعف داستانی آن را پوشانده کند. استفاده از بیش از ۱۴۰۰ شات VFX و ثبت دقیق حرکات میمون‌ها با جزئیاتی شگفت‌انگیز باعث شده تا شخصیت‌های خیالی این فیلم حتی از انسان‌ها نیز به نظر باورپذیرتر بیایند. کارگردانی مت ریوز همراه با بازی فوق‌العاده بازیگرانی مانند اندی سرکیس منجر به خلق یک اثر زیبا در یک دنیای پایان‌زمانی شده است که تصاویر CGI آن بارها و بارها ارزش دیدن و تماشا را دارد و منجر به ایجاد تعاملات واقع‌بینانه و منحصر به فرد در موضوع بین انسان‌ها و میمون‌ها شده است.

جمع بندی

در این بلاگ پست تلاش کردیم تا تعدادی از فیلم‌های مشهور دنیا را با بهترین جلوه های ویژه به شما معرفی کنیم. بدون شک پس از مطالعه این بلاگ پست به این نتیجه خواهید رسید که تمامی فیلم‌هایی که از جلوه های ویژه استفاده می‌کنند، لازم نیست تا در ژانر ابرقهرمانی باشند. بدون شک فیلم‌های بسیاری در این فهرست قرار نگرفته‌اند. خوشحال می‌شویم تا در بخش کامنت‌ها بنویسید که به نظر شما چه فیلمی جلوه‌ های ویژه بصری خوبی دارد؟

به این مقاله امتیاز بدید
1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
1 رای ثبت شده - میانگین امتیاز 5,00 از 5
Loading...

Master of Content

دیدگاه کاربران (1 دیدگاه)

  1. اتفاقا چند شب پیش در یکی از گروه‌ ها داشتیم جلوه های ویژه این چندسال اخیر مارول با سال های گذشته رو بررسی می کردیم به این نتیجه رسیدیم که چقدر کیفیت بد شده. ای کاش مارول مثل فازهای گذشته کیفیت رو فدای کمیت نمیکرد

دیدگاهتان را بنویسید