بیشتر بخوانید

سینمای داریوش مهرجویی از بیوگرافی داریوش مهرجویی

بیوگرافی داریوش مهرجویی؛ بزرگ مرد سینمای ایران

زمان مطالعه: 5 دقیقه

فهرست مطالب

خبر به قتل رسیدن داریوش مهرجویی، کارگردان سرشناس ایرانی در بامداد 23 مهر ماه سال 1402 در خبرگزاری‌ها منتشر شد. داریوش مهرجویی جزو آن دسته از کارگردان‌ها بسیار کار درست سینمای ایران بود که با  خلق آثار و شخصیت‌های مختلف توانسته بود تا تاثیر بسیار چشمگیری در سینمای ایران بگذارد. به همین جهت در این بلاگ پست از مجله مستر دیالوگ قصد داریم تا نگاهی به بیوگرافی داریوش مهرجویی داشته باشیم. در ادامه همراه ما باشید.

معرفی داریوش مهرجویی

بیوگرافی داریوش مهرجویی

  • کارگردان، رمان نویس و مترجم ایرانی
  • سال تولد: 17 آذر ماه سال 1318 شمسی
  • محل تولد: تهران
  • سوابق کاری: از سال 1346 شمسی تا 1402
  • وضعیت تاهل: متاهل
  • سال فوت: 23 مهر ماه سال 1402

داریوش مهرجویی، که در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۱۸ در تهران به دنیا آمد، یک کارگردان، نویسنده رمان و مترجم ایرانی است. او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۶ آغاز کرد و در سن ۲۰ سالگی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. در دوران نوجوانی، مهرجویی به نقاشی علاقه مند شد و همچنین در کلاس های موسیقی شرکت کرد. او در ابتدا به سینما علاقه مند بود، اما به زودی این علاقه را کنار گذاشت و به تحصیل در رشته فلسفه روی آورد.

در باب بیوگرافی داریوش مهرجویی باید گفت که او در سال ۱۳۴۴ میلادی مدرک لیسانس فلسفه خود را از دانشگاه یو ال‌ سی آمریکا دریافت کرد و همچنین در همان سال به عنوان سردبیر نشریه پارس ریویو فعالیت کرد.

در طول دوران فعالیت هنری خود، او جوایز متعددی را کسب کرده است، از جمله جایزه بهترین فیلم‌نامه از جشنواره فیلم سپاس، جایزه دوم بهترین فیلم در فستیوال بین ‌المللی فیلم تهران، نامزد شدن برای جایزه هوگو طلایی در جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو و برنده شدن جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردان در جشنواره فیلم فجر.

حال که به شکل خلاصه با زندگی نامه داریوش مهرجویی آشنا شدید، بهتر است تا نگاهی مفصل‌تر و دقیق‌تر به بیوگرافی داریوش مهرجویی داشته باشیم.

دوران کودکی و تحصیلات داریوش مهرجویی

کودکی داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی، کارگردان و هنرمند سرشناس و فرهیخته ایرانی در 17 آذر ماه سال 1318 شمسی در شهر تهران متولد شد. او در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود و گفته می‌شود که تا سن 15 سالگی به اجبار به انجام تعالیم مذهبی می‌پرداخت و نماز و روزه‌اش ترک نمی‌شد!

داریوش مهرجویی برای تحصیل به کشور آمریکا سفر کرد و به تحصیل در رشته فلسفه در دانشگاه یو سی ال آی لس آنجلس پرداخت. تحصیل او در چنین جایگاهی، نقطه عطف در بیوگرافی داریوش مهرجویی محسوب می‌شود.

فعالیت هنری داریوش مهرجویی

در ادامه بیوگرافی داریوش مهرجویی بهتر است تا نگاهی دقیق به فعالیت‌های هنری او داشته باشیم.

موسیقی و داریوش مهرجویی

شاید جالب باشد بدانید که داریوش مهرجویی نخستین بار، فعالیت هنری خودش را با موسیقی آغاز کرد و بعدتر به ساخت فیلم‌های سینمایی روی آورد. در بیوگرافی داریوش مهرجویی اشاره شده است که او در دوران نوجوانی به موسیقی بسیار علاقه‌مند شد. علاقه او به دنیای موسیقی باعث شد تا در کلاس‌های آقای زندی شرکت کند و به یادگیری و نواختن ساز سنتور بپردازد. او پس از یادگیری ساز سنتور، با موسیقی کلاسیک غربی آشنا و نواختن سازهایی همچون پیانو مشغول شد.

سینما و داریوش مهرجویی

سینمای داریوش مهرجویی از بیوگرافی داریوش مهرجویی

در بیوگرافی داریوش مهرجویی آمده است که او از سن حدود 17 سالگی جذب دنیای بزرگ سینما شد. در همان زمان تصمیم گرفت تا زبان انگلیسی را برای گسترده‌تر کردن فعالیتش فرا بگیرد. بعدتر داریوش مهرجویی در سن 20 سالگی برای ادامه تحصیل به کشور کالیفرنیا سفر کرد تا دانش‌های جدید در حوزه رشته سینما را فرا بگیرد.

نکته جالبی که وجود دارد این است که داریوش مهرجویی در سن 20 سالگی رشته سینما را رها کرد و به تحصیل در رشته فلسفه پرداخت. او سرانجام در سن 26 سالگی، مدرک لیسانس خودش را در رشته فلسفه از دانشگاه یو سی ال ای لس آنجلس دریافت کرد و به ایران بازگشت.

ساخت اولین فیلم

داریوش مهرجویی سرانجام در سال 1346 شمسی و در سن 28 سالگی، نخستین فیلم سینمایی خودش را با نام الماس 33 تولید کرد. در آن زمان ساخت الماس 33 با بودجه بسیار بزرگی انجام شده بود و آهسته آهسته نظر دیگران به کارهای داریوش مهرجویی جلب شد.

اما درمورد کارنامه سینمایی در بیوگرافی داریوش مهرجویی باید گفت که نقطه اوج و شهرت او برای فیلم گاو بود. در این فیلم بازیگران بسیار مشهور همچون عزت الله انتظامی علی نصیریان و جمشید مشایخی به ایفای نقش پرداختند و مهرجویی با این فیلم توانست تا جوایز متعددی را در جشنواره‌های بین المللی کسب کند.

مهم‌ترین آثار هنری داریوش مهرجویی

از جمله مهم‌ترین ساخته‌های داریوش مهرجویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گاو در سال ۱۳۴۸
  • آقای هالو در سال ۱۳۴۹
  • پستچی در سال ۱۳۵۱
  • دایره مینا در سال ۱۳۵۳
  • مدرسه‌ای که می‌رفتیم در سال ۱۳۵۹
  • اجاره نشین‌ها در سال ۱۳۶۶
  • شیرک در سال ۱۳۶۷
  • هامون در سال ۱۳۶۸
  • بانو در سال ۱۳۶۹
  • پری در سال ۱۳۷۳
  • لیلا در سال ۱۳۷۵
  • دختر دایی گمشده در سال ۱۳۷۵
  • مهمان مامان در سال ۱۳۸۲
  • سنتوری در سال ۱۳۸۶
  • طهران تهران در سال ۱۳۸۷
  • آسمان محبوب در سال ۱۳۸۸
  • نارنجی پوش در سال ۱۳۸۸
  • اشباح در سال ۱۳۹۲

ازدواج و روابط داریوش مهرجویی

همسر داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی در سال‌های گذشته با فریار جواهریان، یکی از معماران برجسته ایران، ازدواج کرد. حاصل ازدواج آن‌ها دو فرزند به نام‌های مریم و صفا بود. با این حال، زندگی مشترک آن‌ها پایدار نبود و در نهایت به جدایی انجامید.

داریوش مهرجویی پس از جدایی از فریار جواهریان با خانم وحیدی محمدی‌فر ازداوج کرد و حاصل ازدواج آن‌ها، دختری با نام مونا بود.

آرزوی دیرینه داریوش مهرجویی

اگر به فضای هنری خود بازگردم، آنچه می خواهم این است:

 آزادی. آرزوی من این است که هنگام انجام یک کار، نیازی به سانسور کردن خودم نداشته باشم و به نظرات دیگران فکر نکنم. بلکه می خواهم به آرامی بنشینم و هر چه درونم وجود دارد را در آثارم بروز دهم.

قتل داریوش مهرجویی و همسرش

متاسفانه سرانجام داریوش مهرجویی و همسرش در 23 مهر ماه سال 1402 شمسی در ویلای شخصی خودشان به شکلی کاملا ناشناس به قتل رسیدند. جزئیات خبر قتل داریوش مهرجویی را می‌توانید در خبر منتشر شده در مجله مستر دیالوگ مطالعه کنید.

جمع بندی

داریوش مهرجویی جزو آن دسته از کارگردان‌های بسیار مشهور و کاردرست ایرانی بود که با خلق آثار مختلف، هویتی جدید به سینمای ایران بخشید. متاسفانه با فوت ایشان، دنیای سینما و فیلمبازان دیگر نخواهند توانست تا از تماشای آثار جدید او لذت ببرند. ما در این بلاگ پست از مجله مستر دیالوگ تلاش کردیم تا نگاهی مختصر و مفید به بیوگرافی داریوش مهرجویی بیاندازیم. خوشحال می‌شویم تا نظرات خودتان را درمورد این کارگردان سرشناس ایرانی برای ما بنویسید.

به این مقاله امتیاز بدید
1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
1 رای ثبت شده - میانگین امتیاز 5,00 از 5
Loading...

Master of Content

دیدگاه کاربران (5 دیدگاه)

  1. عجب مرد بزرگی بود. خیلی‌ها هنوز نمیدونن که چه کسی رو سینمای ایران از دست داده. پیشنهاد میکنم که به تماشای فیلم های گاو یا مهمان مامان بشینین و بعد تازه میفهمین که داریوش مهرجویی عحب آدم بزرگیه

    1. مهمان مامان بسیار خوبه. به احتمال زیاد در آینده به معرفی بهترین فیلم های داریوش مهرجویی در سایت مستر دیالوگ خواهیم پرداخت.

    2. حالا جالبه که تا دیروز خیلی‌ها نمیدونستن اصلا داریوش مهرجویی کی هست، حالا که مرده همشون میگن فلان فلان:))
      واقعا ملت متظاهری هستیم.

      1. شما هم شدی مثل اونایی که همش میخوان بزنن توی سر ملت. چیکار به بقیه داری؟ یک کارگردان بزرگ فوت کرده و اتفاقا الان وقتش هست میون این همه برچسبی که بهش میزنن بقیه بدونن واقعا چقدر هنرمند بوده.

دیدگاهتان را بنویسید