بیشتر بخوانید

بهترین فیلم های رئالیسم تاریخ سینما+ براساس IMDB

بهترین فیلم های رئالیسم تاریخ سینما+ براساس IMDB

زمان مطالعه: 8 دقیقه

فهرست مطالب

بهترین فیلم های رئالیسم جزو آن دسته از ژانرهای سینمایی هستند که بسیاری از افراد با آن ارتباط برقرار می‌کنند. اگرچه عمده فیلمبازان و مخاطبین دنیای سینما، برای فرار از روزمرگی و دنیای واقعی به تماشای فیلم و سریال روی می‌آورند، شاید ایده واقع گرایانه بودن چندان جالب به نظر نمی‌رسد. اما باید گفت که سبک رئالیسم در سینمای امروزی در داخل و خارج از ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. عموما رئالیسم با تعریف موضوعات به شکلی واقع گرایانه و به دور از زرق و برق، تلاش می‌کند تا به مخاطب خود یادآوری کند که در چه دنیایی زیست می‌کند. به همین جهت در این بلاگ پست از مجله مستر دیالوگ قصد داریم تا نگاهی به بهترین فیلم های رئالیسم تاریخ سینما داشته باشیم. در ادامه همراه ما باشید.

ژانر رئالیسم در سینما

حتما بارها هنگامی که چشمتان را به صفحه مانیتور یا تلویزیون دوخته‌اید، نگاهتان درگیر جمله «این فیلم براساس واقعیت ساخته شده است» شده است. شاید هیچ جمله‌ای تا به این اندازه در ابتدای فیلم نظر ما راه به خودش جلب نکند. اما ژانر رئالیسم یا واقع گرایی در سینما تنها به آثاری که روایت‌گر داستانی واقعی هستند ختم نمی‌شود. شاید فیلمی براساس واقعیات زندگی روزمره ساخته شود؛ اما شخصیت‌ها و داستان فیلم کاملا تصنعی و ساختگی باشد. بنابراین دنیای رئالیسم در سینما بسیار گسترده و بزرگ است. در این مقاله همراه ما باشید تا سفری به دل دنیای واقع گرایانه سینما داشته باشیم.
برای آشنایی هرچه بیشتر با سبک رئالیسم می‌توانید مقاله رئالیسم چیست؟ را در سایت مستر دیالوگ مطالعه کنید.

فیلم های بر اساس واقعیت

در ادامه بهتر است تا نگاهی به فهرست بهترین فیلم های رئالیسم داشته باشیم.

فیلم مشهور The Green Mile

فیلم واقع گرایانه مسیر سبز
  • کارگردان: فرنک دارابونت
  • بازیگران: مایکل کلارک، تام هنکس، دیوید مورس، سم راکول و…
  • سال ساخت: 1999
  • امتیاز IMDB: 8.6 از 10
فیلم فوق‌العاده خیالی “مسیر سبز” که توسط “فرانک دارابونت” ساخته شده، یکی از برترین فیلم‌های رئالیسم در تاریخ سینما است. داستان این فیلم برگرفته از یک رمان نوشته “استیون کینگ” است. این فیلم به نوعی روایت‌گر دوران سخت و وحشتناک نژادپرستانه در آمریکای قدیم است. این فیلم داستان یک مرد بی‌گناه را که در لبه مرگ قرار دارد و دارای قدرت‌های فراطبیعی است، به تصویر می‌کشد. اوج این فیلم زمانی است که یک مرد به جرم قتل، به مرگ توسط صندلی الکتریکی محکوم می‌شود. در حالی که فیلم با چندین لایه سینمایی پوشیده شده است، مرگ به عنوان محور اصلی آن عمل می‌کند. جالب است بدانید که این فیلم توانست تا تحسین و نمره بسیار خوبی را از جانب منتقدان و مخاطبان به دست آورد. بنابراین اگر هنوز به تماشای فیلم رئالیسم مسیر سبز ننشسته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما آن را در لیست تماشای خودتان قرار دهید.

فیلم Life of Pi

فیلم Life of Pi
  • کارگردان: آنگ لِه
  • بازیگران: سورج شارما، ایرفان خان، و تابو
  • سال ساخت: 2012
  • امتیاز IMDB: 7.9 از 10
“زندگی پی” یکی از شاهکارهای سینمایی در ژانر رئالیسم است که داستان واقعی پِسورین مولِتور پاتِل را روایت می‌کند. او در سال ۱۹۷۷ با خانواده‌اش از هند به کانادا مهاجرت کرد. در طول سفر در اقیانوس آرام، کشتی‌شان غرق شد و پِسورین تنها با چند حیوان وحشی، از جمله یک ببر بنگال، در یک قایق نجات باقی ماند. این فیلم توسط آنگ لِه کارگردانی شده است و بازیگران آن شامل سورج شارما، ایرفان خان، و تابو هستند. در واقع، “زندگی پی” به ما نشان می‌دهد که چگونه در دل سخت‌ترین شرایط و ترسناک‌ترین وقایع، امید و معنای زندگی را می‌توان پیدا کرد.

فیلم Captain Phillips

فیلم Captain Phillips از بهترین فیلم های رئالیسم
  • کارگردان: پل گرینگرس
  • بازیگران: تام هنکس، بارکد ابدی، فیصل احمد و…
  • سال ساخت: 2013
  • امتیاز IMDB: 7.8 از 10
فیلم “کاپیتان فیلیپس” داستان واقعی ربوده شدن کشتی “مالکون آلاباما” توسط دزدان دریایی سومالی را به تصویر می‌کشد. تام هنکس در نقش کاپیتان کشتی، ریچارد فیلیپس، بازی می‌کند که برای نجات خدمه کشتی، خودش را به عنوان گروگان به دزدان دریایی می‌دهد. این فیلم توسط پل گرینگرس کارگردانی شده است و نماد تصمیم‌گیری صحیح در شرایط سخت است. اگر به دنبال تماشای یکی از بهترین فیلم های بر اساس واقعیت هستید، فیلم “کاپیتان فیلیپس” می‌تواند گزینه مناسبی برای تماشای آخر هفته باشد.

فیلم سیاسی argo

فیلم آرگو از بهترین فیلم های رئالیسم
  • کارگردان: بن افلک
  • بازیگران: برایان کرنستون، بن افلک، جان گودمن و…
  • سال ساخت: 2012
  • امتیاز IMDB: 7.7 از 10
فیلم “آرگو” یکی از شاهکارهای سینمایی است که بر اساس واقعیت ساخته شده است. این فیلم رئالیسم سعی می‌کند تا داستان واقعی عملیات آرگو را به شکل جدید و متفاوتی بازگو کند. در این عملیات، تعدادی از دیپلمات‌های آمریکایی که در طول انقلاب ایران در سفارت خود گیر افتاده بودند، با استفاده از هویت جعلی به عنوان گروه فیلمساز، از کشور فرار می‌کنند. بن افلک هم در نقش بازیگر و هم به عنوان کارگردان این فیلم حضور دارد که توانست در سال 2013 جوایز متعددی را از آن خود کند. سوالی که در ارتباط با آرگو ایجاد می‌شود این است که آیا این فیلم تماما براساس واقعیت است؟ پاسخ به این سوال هم بله و هم خیر است. اتفاقات موجود در فیلم و فضای ایران تلاش شده تا کاملا واقعی به تصویر کشیده شوند؛ اما غلو‌ها و سکانس‌های اغراق آمیزی نیز در ارتباط با نحوه روایت این داستان وجود دارد.

فیلم The Theory of Everything

فیلم نظریه همه چیز
  • کارگردان: جیمز مارش
  • بازیگران: ادی ردمانی، فلسیتی جونز، چارلی کاکس، امیلی واتسون و…
  • سال ساخت: 2014
  • امتیاز IMDB: 7.7 از 10
فیلم واقع‌بینانه “نظریه همه چیز” داستان زندگی استیفن هاوکینگ، فیزیکدان معروف بریتانیایی را به تصویر می‌کشد. این فیلم از دوران تحصیلات هاوکینگ در دانشگاه کمبریج آغاز می‌شود و تأثیر بیماری عصبی او بر رابطه‌اش با همسرش جِین وایلد را نشان می‌دهد. اِدی رِدمَین در نقش هاوکینگ و فِلیسیتی جونز در نقش جِین بازی می‌کنند. این فیلم توسط جِیمز مارش کارگردانی شده است و در زمان اکران عمومی با استقبال گسترده‌ای از سوی علاقه‌مندان به سینما و دانشجویان فیزیک مواجه شد. بنابراین اگر شما از جمله دوست داران دنیای فیزیک هستید و علاقه دارید تا با زندگی استیفن هاوکینگ بیشتر آشنا شوید، فیلم رئالیسم نظریه همه چیز انتخابی مناسب برای شما خواهد بود.

فیلم 127 Hours

فیلم 127 Hours
  • کارگردان: دنی بویل
  • بازیگران: آرون رالستون، جیمز فرانکو، کیت مرا، امبر تامبلین و…
  • سال ساخت: 2010
  • امتیاز IMDB: 7.5 از 10
فیلم واقع گرایانه 127 Hours، داستان حقیقی آرون رالستون را به تصویر می‌کشد که در سال ۲۰۰۳ هنگام کوه‌نوردی در یوتا، دستش در یک سنگ گیر کرد و برای نجات خود، مجبور شد دستش را ببرد. جیمز فرانکو، بازیگر نقش اصلی این فیلم، با بازی بی‌نظیر خود بار دیگر به همه نشان می‌دهد که او یک استعداد برجسته در عرصه بازیگری است.

فیلم واقع گرایانه Seven Years In Tibet

فیلم واقع گرایانه Seven Years In Tibet
  • کارگردان: ژان ژک آنود
  • بازیگران: برد پیت و…
  • سال ساخت: 1997
  • امتیاز IMDB: 7.1 از 10
فیلم هفت سال در تبت جزو آن دسته از فیلم‌هایی است که ارزش قرار گرفتن در لیست بهترین فیلم های رئالیسم را دارد. این فیلم براساس کتاب خاطرات هفت سال در تبت نوشته یکی از افسران حزب نازی ساخته شد. ژان ژک آنود تمام تلاش خود را به کار برده تا به سفرنامه این افسر نازی پایبند باشد. در این فیلم شما به عنوان ناظر سوم با هاینریش هارر، افسر اس اس حزب نازی، در تبت بین سال‌های 1939 تا 1945 همراه می‌شوید. البته باید گفت که در روایت فیلم تفاوت‌هایی با کتاب وجود دارد. به عنوان مثال این افسر نازی به حکومت هیتلر باور ندارد و او را دیکتاتور می‌داند. این تفاوت فاحش میان شخصیت پردازی هاینریش با نسخه اصلی کتاب باعث شد تا نقدهای بسیار جدی نسبت به کار آنود صورت بگیرد. با این وجود هفت سال در تبت، شما را به یاد آثار کلاسیک سینمای هالیوود همچون رستگاری در شاوشنگ می‌اندازد. پیشنهاد می‌کنیم که به تماشای این فیلم واقع گرایانه بنشینید.

فیلم رئالیسم Lost Girls

فیلم رئالیسم Lost Girls
  • کارگردان: لیز گاربوس
  • بازیگران: امی رایان، توماسین مک کنزی
  • سال ساخت: 2020
  • امتیاز IMDB: 6.1 از 10
“دختران گمشده” یک فیلم تریلر جنایی در سبک رئالیسم است که بر اساس کتابی با همین نام اثر رابرت کالکر ساخته شده است. این فیلم به قتل‌های زنجیره‌ای زنان خیابانی در ساحل لانگ آیلند می‌پردازد، که در طول آن 16 زن به قتل رسیدند و هویت بعضی از آنها هرگز مشخص نشد. این جنایات همچنان یک راز مانده‌اند و پلیس نتوانسته است پی به قاتل یا قاتلان ببرد. باید گفت که این فیلم یکی از بهترین فیلم های براساس واقعیت است که بدون شک اشک شما را درخواهد آورد.

فیلم واقع گرایانه The United States Vs Billie Holiday

فیلم واقع گرایانه The United States Vs Billie Holiday
  • کارگردان: لی دنیلز
  • بازیگران: آندرا دی، توکر تولی
  • سال ساخت: 2021
  • امتیاز IMDB: 6.2 از 10
یکی از فیلم های بر اساس واقعیت، ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی نام دارد. این فیلم به معنای واقعی کلمه، اقتباسی از زندگی خواننده آمریکایی بیلی هایدی است. بیلی هایدی را علاقمندان به دنیای موسیقی به واسطه کارهای خارق العاده‌اش در سبک جاز و سوینگ می‌شناسند. علی رغم آن‌که لی دنیلز تمام تلاش خود را به کار برد تا این اثر بسیار وفادار به زندگی نامه این خواننده مشهور آمریکایی بماند؛ اما با نقدهای تند و تیز از جانب منتقدین و طرفداران روبرو شد. با این وجود، آندرا دی به علت هنرنمایی خارق العاده‌اش در این اثر، جایزه گلدن گلوب را برنده و نامزد جشنواره اسکار شد.

فیلم Ash Wednesday؛ از بهترین فیلم های رئالیسم

فیلم Ash Wednesday؛ از بهترین فیلم های رئالیسم
  • کارگردان: لری پیرس
  • بازیگران: الیزابت تیلور، هنری فوندا، هلمونت برگر، جیل پرت و…
  • سال ساخت: 19973
  • امتیاز IMDB: 5.3 از 10
فیلم واقع گرایانه چهارشنبه خاکستری، یک شاهکار از سینمای جدید آمریکای لاتین است. این فیلم با الهام از وقایع سقوط دولت آلنده در شیلی، داستان چندین شخصیت را در آن دوران سخت و وحشتناک روایت می‌کند. فیلم به نقد سرمایه‌داری، نئولبرالسم و تأثیرات آن بر جامعه می‌پردازد. فیلم چهارشنبه خاکستری از منظر سیاسی و روایتی داستانی واقع گرایانه می‌تواند راضی کننده باشد؛ اما انتظار بیشتری نبایستی از آن داشته باشید!

جمع بندی

حالا که این بلاگ پست را مطالعه کردید، شاید به این حقیقت پی برده باشید که چقدر بارها به تماشای فیلم های رئالیسم نشسته‌اید اما خودتان از این موضوع خبر نداشته‌اید! ژانر واقع گرایانه به مانند سایر ژانرها در دنیای سینما بسیار مهم تلقی می‌شود. گاهی وقت‌ها از دل همین فیلم های واقع گرایانه به نکات و اندرزهای بسیار مهمی می‌‌توان دست پیدا کرد که زندگی ما را برای همیشه تغییر می‌دهد. به همین جهت در این بلاگ پست از مجله مستر دیالوگ تلاش کردیم تا به معرفی تعدادی از بهترین فیلم های رئالیسم بپردازیم. بدون شک نام آثار سینمایی بسیاری در این لیست آورده نشده است؛ به همین جهت خوشحال می‌شویم تا در بخش کامنت‌ها برای ما بنویسید که از تماشای کدام فیلم رئالیسم بسیار لذت برده‌اید؟
به این مطلب امتیاز دهید
5/5
به این مقاله امتیاز بدید
1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
1 رای ثبت شده - میانگین امتیاز 5,00 از 5
Loading...

Master of Content

دیدگاهتان را بنویسید