بیشتر بخوانید

نقد فیلم استخراج(Extraction)؛ اکشن خیره کننده

نقد فیلم استخراج(Extraction)؛ اکشن خیره کننده

زمان مطالعه: 7 دقیقه

فهرست مطالب

اگر از جمله افرادی هستید که عاشق فیلم‌های بزن بزن با صحنه‌های اکشن بسیار زیاد هستید، باید گفت که فیلم استخراج می‌تواند شما را دیوانه خودش کند. پس از آن‌که فیلم‌هایی همچون جان ویک در سینما موفق عمل کردند، استودیوهای فیلم سازی تصمیم گرفتند تا به تولید آثاری مشابه جان ویک بپردازند. البته چنین موضوعی چندان دور از انتظار هم نبود. حالا می‌توانیم فیلم‌هایی همچون جان ویک و استخراج را در یک زیرمجموعه فرضی در دنیای سینمای اکشن با نام «بزن بهادر» طبقه بندی کنیم. اما آیا استخراج را می‌توانیم از همه لحاظ فیلم موفقی بدانیم؟ برای دریافت پاسخ این سوال بهتر است تا بررسی دقیق‌تری از این فیلم داشته باشیم. در ادامه همراه مستر دیالوگ باشید.

معرفی فیلم استخراج

  • کارگردان: سم هارگریو( Sam Hargrave )
  • نویسنده: جوزف روسو( Joseph Russo )
  • تهیه کنندگان: آنتونی روسو و جوزف روسو( Anthony Russo/ Joseph Russo )
  • بازیگران: گلشیفته فراهانی، پیوش خاطی، کریس همسورث و…
  • سال ساخت: 2020
  • کمپانی سازنده: شرکت نتفلیکس
  • مدت زمان فیلم: 116 دقیقه
  • امتیاز IMDB: 7.1 از 10
اگر از جمله فیلمبازانی باشید که هر از گاهی تصمیم می‌گیرند تا به تماشای فیلمی اکشن و به دور از داستان پردازی عمیق بنشینند، بدون شک استخراج شما را سرگرم خواهد کرد! فیلم استخراج در سال 2020 میلادی با حضور هنرمندان مشهوری همچون گلشیفته فراهانی و کریس همسورث در سینماهای سرتاسر جهان اکران شد. فیلم Extraction جزو آن دسته از فیلم های اکشنی است که از جهت بزن بهادر بودنش شهرت زیادی کسب کرده است. بار دیگر در این فیلم شاهد این موضوع هستیم که کارگردان و عوامل تولید فیلم به جای آن‌که تمرکز خودشان را بر روی داستان بگذارند، تمام تلاش خود را می‌کنند تا اکشنی خیره کننده و نفس گیر به مخاطب عرضه کنند. نکته بسیار جالبی که درمورد فیلم استخراج وجود دارد این است که آقای سم هارگریو به عنوان بدلکار کریس ایوانز در دنیای مارول شناخته می‌شود. او در فیلم Extraction وظیفه کارگردانی را برعهده گرفته است. اما نکته جالب‌تری که درمورد سم هارگریو وجود دارد این است که استخراج اولین تجربه کارگردانی او است! حال باید دید که آیا او از عهده نخستین مسئولیت خودش در دنیای کارگردانی برآمده است؟ این سوالی خواهد بود که شما پس از تماشای فیلم استخراج می‌توانید به آن پاسخ دهید.
این نقد فیلم شاید بخش‌هایی از داستان اصلی را لو دهد. بنابراین اگر هنوز فیلم Extraction تماشا نکرده‌اید، مطالعه ادامه مطلب را به بعدا موکول کنید.

خلاصه داستان فیلم استخراج

فیلم استخراج پسری نوجوان به نام اوی مهاجان توسط یکی از بزرگترین خلافکاران بنگلادش به گروگان گرفته می‌شود. این خلافکار، رقیب بزرگ پدر اوی مهاجان(یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان هندی) است. بنابراین، پدر اوی و دستیارش تصمیم می‌گیرند که یک تیم حرفه‌ای ضربت برای نجات اوی استخدام کنند. آن‌ها سریعا با نیک و تیمش تماس می‌گیرند و ماموریت بزرگ نجات اوی را به آن‌ها می‌دهند. نیک با بازی گلشیفته فراهانی، با تایلر برای این ماموریت بسیاری ویژه تماس می‌گیرد. تایلر با تیمش به بنگلادش می‌رود تا فرزند رئیس بزرگ را نجات دهند. پس از نجات دادن اوی، تایلر متوجه می‌شود که پدر او دستور قتل عام خودش و تیمش را داده است. اما آیا تایلر و تیمش موفق به جان سالم به در بردن از این فاجعه بزرگ خواهند شد؟ این سوالی است که تقریبا 1 ساعت از فیلم را به خود اختصاص خواهد داد!

شروع داستان

در ابتدای داستان، فیلم استخراج روند بسیار کندی دارد. خیلی کندتر از چیزی که تصورش را بکنید شخصیت اصلی داستان وارد درگیری بزرگ و خونین می‌شود. اما نکته‌ای که درمورد فیلم Extraction وجود دارد این است که عوامل فیلم از همان لحظات ابتدایی به مخاطبین یادآوری می‌کنند که اگر به دنبال تماشای فیلمی با فیلمنامه بسیاری قوی هستید، سریعا محل را ترک کنید! البته من چنین چیزی را به فال نیک می‌گیرم! شاید تعجب کنید، اما همین که فیلم با مخاطبش صادق است و به ما بیهوده نوید یک داستان قوی را نمی‌دهد، ارزشش را دارد. بنابراین می‌توان گفت که اگر در بین چیپس خوردن‌هایتان به دنبال تماشای فیلمی اکشن هستید، استخراج کارش را خوب انجام می‌دهد.

نقطه اوج داستان استخراج

در نقد فیلم استخراج شاید بد نباشد تا به نقطه اوج داستان نیز اشاره‌ای داشته باشیم. علی رغم آن‌که تمام داستان کلیشه‌ای است؛ اما لحظاتی وجود دارد که شاید شما را شگفت زده کند. لحظه‌ای که تایلر مرگ تک تک هم‌تیمی‌هایش را می‌بیند و نگهان متوجه می‌شود که در میان انبوه سربازان دشمن یکه و تنهاست، آن را می‌توان به عنوان یکی از بهترین لحظات فیلم درنظر گرفت. تنهایی که تایلر در میدان نبرد تجربه می‌کند و خنجری که از پشت از جانب کارفرمایش می‌خورد، ما را به یاد برخی از لحظات تلخ در زندگی می‌اندازد. شاید با خودتان بگویید همین ایده خیانت به تایلر هم کلیشه‌ای است؛ در پاسخ باید گفت بله همینطور است! اما در یک داستان کلیشه‌ای چنین لحظات شوکه کننده‌ای اندکی می‌تواند ما را به داستان اصلی متصل کند. حال در ادامه بهتر است تا پا را فراتر از داستان بگذاریم و نگاهی به صحنه‌های اکشن و دیگر ابعاد فیلم داشته باشیم.

کپی درجه یک از جان ویک

بسیاری با من هم عقیده هستند که فیلم استخراج یک کپی درجه دو و حتی شاید بتوان گفت تقلیدی ناقص از مجموعه فیلم های جان ویک است. کریس همسورث در این فیلم به مانند کیانو ریوز، به شکل ارتش تک نفره دل به دریای دشمنان می‌زند. اما همه چیز خوب است تا این‌که تولید کنندگان فیلم استخراج حد و حدود شخصیت تایلر را نمی‌دانند. آن‌ها نمی‌دانند که تایلر باید در قامت مزدوری همچون جان ویک ظاهر شود یا خودش را قهرمانی ضد گلوله همچون ثور دنیای مارول نشان دهد! صحنه‌های بسیار زیادی در طول فیلم وجود دارند که تایلر علی رغم آن‌که شدیدا زخمی شده است به مبارزه ادامه می‌دهد. حتی در یکی از صحنه‌ها، تایلر دست باند پیچی شده‌اش را باز و به دل دشمن حمله می‌کند! چنین کاری حتی برای جان ویک نیز قفل است.

خشونت و اکشن خالص فیلم استخراج

فیلم Extraction خشونت در فیلم به بخش مهم و البته جدانشدنی از فیلم استخراج تبدیل شده است. در نگاه اول ممکن است این حجم زیاد از خشونت، زیاده‌روی به نظر برسد؛ اما حقیقت این است که اگر خشونت فیلم کمتر بود، شاید کیفیت اکشن‌های فیلم به این میزان نبود. هارگریو در اولین تجربه کارگردانی خود، با اینکه هنوز نیاز دارد تا روی بخش‌های غیر اکشن فیلم بیشتر و بهتر کار کند، اما به خوبی هرچه تمام تر به مخاطب نشان می‌دهد که یک فیلم اکشن چگونه باید باشد و بیننده از ژانر اکشن چه انتظاری دارد. این درک صحیح و مناسب وی باعث می‌شود تا فیلمی سرگرم کننده و جذاب را تجربه کنید.

بازیگران فیلم استخراج

بازیگران فیلم استخراج از هر چیزی گذر کنیم، بی‌انصافی است که اگر به بازی فوق العاده عالی گلشیفته فراهانی و کریس همسورث در این فیلم اشاره‌ای نکنیم. هنگامی‌که خبر حضور گلشیفته فراهانی در فیلم Extraction منتشر شد، بسیاری از مخاطبین و منتقدین ایرانی از چنین خبری خوشحال شدند. گلشیفته فراهانی در طول سال‌‎های اخیر بسیار تلاش کرده است تا حضور خود را در سینمای هالیوود و بین المللی پررنگ‌تر از قبل کند. اگر به رزومه و مسیر کاری گلشیفته فراهانی در طول سال‌های گذشته نگاهی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که او در کنار افراد بسیار سرشناسی همچون لئوناردو دیکاپریو، جانی دپ، کریستین بیل و… هنرنمایی کرده است. بنابراین می‌توان گفت که در حال حاضر او در مسیر حرفه‌ای سینمایی خودش بسیار خوش درخشیده است. اگر از تعریف و تمجید از خانم گلشیفته فراهانی عبور کنیم، می‌توانیم بازی او در فیلم استخراج را بسیار خوب بدانیم. او با هنرنمایی درجه یک خودش در این فیلم باعث شد تا توجه بسیاری از کارگردان‌ها به بازی‌اش جلب شود. حضور او به عنوان نقش دوم در کنار کریس همسورث، سبب شد تا بسیاری از مخاطبین انتظار قسمت دوم این فیلم سینمایی را با حضور گلشیفته فراهانی داشته باشند. حال اگر از خانم گلشیفته فراهانی عبور کنیم، بایستی به بازی بسیار عالی کریس همسورث اشاره‌ای داشته باشیم. همه ما همسورث را از جهت بازی بسیار خوبش در نقش ثور می‌شناسیم و بدون شک خود کریس همسورث نیز از این موضوع مطلع است. به همین جهت در فیلم استخراج، شما شاهد هنرنمایی متفاوت از این بازیگر خوش تیپ و سرشناس هستید. کریس تلاش کرده است تا چهره‌ای متفاوت‌تر از کرکتر ثور را به تصویر بکشد. البته هرچند در طول فیلم بارها و بارها ممکن است تصور کنید که ثور با اسلحه‌ای سنگین در برابر دشمنانش قرار گرفته است! کارگردان شاید چندان به این عامل توجه نکرده است که تایلر در فیلم استخراج قابلیت‌های انسانی دارد و نبایستی آنقدر شدید درمورد ویژگی‌هایش اغراق کنند.

پایان بندی فیلم Extraction

اگر چه همانطور که گفته شد فیلم استخراج از داستانی کلیشه‌ای بهره می‌برد؛ اما در پایان بندی و ارتباط نهایی میان کرکترها تاحدودی موفق عمل می‌کند. هرچند اگر فیلم‌های اکشنی در طول زندگی خودتان دیده باشید، در حدود دقایق چهل از فیلم، پایان آن را حدس خواهید زد. در نقد فیلم استخراج بایستی به این نکته اشاره کرد که این فیلم همچون یک بازی اکشن عمل می‌کند. کارگردان صحنه‌های اکشن مختلف را همچون مراحل یک بازی در کنار هم چیده است. اگر چه پس از اندک زمانی صحنه‌های اکشن تکراری به نظر می‌رسند. شاید بتوان گفت که خوشبختانه درست زمان‌هایی که قرار است صحنه‌های فیلم برای ما تکراری شود، ضرب آهنگ جدیدی به فیلم وارد می‌شود. نبرد پایانی بسیار کش‌دار و اندکی خسته کننده به نظر می‌رسد. با این حال سازندگان تمام تلاش خود را کرده‌اند که ضرب آهنگ اکشن موجود در فیلم در لحظات پایانی نیز حفظ شود و حتی در انتهای فیلم نیز جایی برای ساخت دنباله‌های دیگری باقی بماند.

در نهایت آیا فیلم استخراج ارزش دیدن را دارد؟

پاسخ این سوال یک بله گنده است. اگرچه پیش‌تر توضیح دادیم که فیلم از نبود یک فیلمنامه بسیار قوی رنج می‌برد؛ اما همچنان صحنه‌های اکشن بسیار زیادی دارد که می‌تواند شما را سرگرم کند. در واقع به بیان دیگر می‌توان گفت که فیلم از منظر اکشن، فیلمبرداری و صحنه‌های اعجاب انگیز حرف زیادی برای گفتن دارد. به همین جهت اگر به دنبال تماشای فیلمی با اکشن خالص هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا به تماشای فیلم Extraction بنشینید. خوشحال می‌شویم تا در بخش کامنت‌ها، نظرات و نقد خودتان را نسبت به این فیلم برای ما بنویسید.
به این مقاله امتیاز بدید
1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
1 رای ثبت شده - میانگین امتیاز 5,00 از 5
Loading...
برچسب ها :

Master of Content

دیدگاه کاربران (4 دیدگاه)

  1. باز خوبه شما برخلاف برخی از سایت‌های ایرانی در نقدتون به حضور گلشیفته اشاره کردین. برخی از سایت‌های ایرانی که اصلا انگار نه انگار همچین شخصی در فیلم حضور داره.

  2. امیر پیکی بلایندر :

    کاملا با این نقد موافقم. اکسترکشن دقیقا مثل فیلم‌های این چندسال اخیر تلاش میکنه که همون فرمول جان ویک رو پیاده سازی کنه اما به نظرم چندان موفق عمل نمیکنه. اگر چه اکشن فیلم واقعا خوب هست و به نظرم ارزش یکبار تماشا کردن رو داره.

    1. بله دقیقا همینطوره. اگرچه از منظر اکشن بخوایم نگاه کنیم موفق بوده این فیلم اما یک جاهایی شخصیت اصلی همونطور که در نقد هم آورده شده به مانند یک اسطوره عمل میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید