بیشتر بخوانید

معرفی سریال Batman caped crusader 

معرفی و نقد سریال Batman caped crusader؛ شوالیه شنل پوش

زمان مطالعه: 13 دقیقه

فهرست مطالب

سریال Batman caped crusader جدیدترین اثر ابرقهرمانی و سریالی از دنیای دی‌سی و بتمن محسوب می‌شود. در ادامه با مجله مستر دیالوگ همراه باشید تا نگاهی دقیق به این سریال بیندازیم.

شهری تاریک، کوچه‌های غرق در کثافت و فساد، تبعیض‌های نژادی و سیاسی همگی چهره‌ای ترسناک و مبهم را از شهر گاتهام به تصویر می‌کشند. در دل این تاریکی و فسادی که جای تا جای شهر را گرفته است، قهرمانی با پوشیدن لباس مبدل خفاشی قصد دارد تا گاتهام را از جرم و جنایت پاک کند. فضایی که متصور شدیم به درستی دهه 40 میلادی و شهر گاتهام را در سریال جدید بتمن به تصویر می‌کشد.

سریال Batman caped crusader با تمام فراز و نشیب‌های خود اثری ویژه محسوب می‌شود. بدون شک شما با تماشای این سریال به دل کامیک بوک‌ها و سریال Batman animated series پرت خواهید شد. در ادامه همراه مجله سینمایی مستر دیالوگ باشید تا نگاهی دقیق‌تر به جزئیات این سریال بیندازیم.

معرفی سریال Batman caped crusader

معرفی سریال Batman caped crusader 

  • تاریخ انتشار: 2024 میلادی( نیمه اول مرداد ماه 1403)
  • شبکه پخش کننده: شبکه پرایم
  • تعداد فصل: در حال حاضر یک فصل
  • صداپیشگان سریال: لینکلیتر، مکینا گریس، توبی استیونز، رید اسکات، دن دانوهیو، گری آنتونی ویلیامز، جیسون واتکینز، جان دیماجیو، کریستال جوی براون، میشل سی. بونیلا، اریک مورگان استوارت، تام کنی، مینی درایور، دیدریک بیدر، جیمی چانگ و کریستینا ریچی
  • مدیران اجرایی: بروس تیم، جی. جی. آبرامز، مت ریوز، ادو بروبیکر و جیمز تاکر
  • خالقان: باب کین و بروس تیم

سریال Batman: Caped Crusader با یک روایت جدید و هیجان‌انگیز، دنیای تاریک و پیچیده بتمن را به تصویر می‌کشد. این سریال، با بهره‌گیری از طراحی‌های بصری منحصربه‌فرد و داستان‌هایی که به اعماق روان تاریک و شخصیت بتمن نفوذ می‌کند، تصویری نوین از این ابرقهرمان افسانه‌ای دنیای DC ارائه می‌دهد.

سازندگان سریال با تکیه بر معماهای پیچیده و دشمنان شرور، توانسته‌اند تا نشان دهند که سریال جدید بتمن نه تنها به ریشه‌های کلاسیک کامیک بوک‌های بتمن وفادار است، بلکه به شکلی نوآورانه و مدرن، داستان‌های جذاب و دلهره‌آوری را به تصویر می‌کشد که مطمئناً طرفداران قدیمی و جدید را شگفت‌زده خواهد کرد.

خلاصه داستان سریال جدید بتمن

سریال جدید بتمن در فضای تاریک و فساد آلود دهه 40 و 60 میلادی روایت می‌شود. اگرچه بتمن در ایالتی خیالی به نام گاتهام زندگی می‌کند؛ اما بسیاری عقیده دارند که منبع الهام باب کین و بیل فینگر برای ساخت گاتهام، ایالیت نیویورک سیتی آمریکا بوده است. در این سریال ما با بتمنی همراه می‌شویم که گجت‌های عجیب و خارق العاده‌ای ندارد و تلاش می‌کند تا با تکیه بر هوش خود معماها و پرونده‌ها را حل کند. با این حال چیزی که بیشتر از همه در این سریال به چشم ما می‌آید،  شخصیت جدی و تا حدی آماتور بروس وین است.

در خلاصه داستان انیمیشن Batman Caped Crusader می‌خوانیم:

«بروس وین معروف پس از وقوع یک حادثه تلخ خانوادگی به بتمن تبدیل می‌شود، اما تلاش شوالیه تاریکی برای برقراری عدالت تبعات دور از انتظاری دارد.»

از فیلم های جدید ابرقهرمانی بیشتر تماشا کنید: معرفی فیلم Deadpool and Wolverine؛ بازیگران و نقدها+ نمرات

چه چیز در داستان انیمیشن Batman Caped Crusader متفاوت به نظر می‌رسد؟

چه چیز در داستان انیمیشن Batman Caped Crusader متفاوت به نظر می‌رسد؟

در داستان سریال جدید بتمن نکاتی از جامعه گاتهام وجود دارد که متفاوت نسبت به باقی انیمیشن های بتمن به نظر می‌رسد. این نکات به مذاق برخی از طرفداران خوش آمده و برخی دیگر این تغییراتی که از جانب سازندگان در سریال ایجاد شده، منجر به شعله ور شدن آتش خشم در میان تعدادی از طرفداران شده است. با این حال بهتر است تا به نکات جالب و متفاوت انیمیشن Batman Caped Crusader نگاهی بیندازیم.

به تصویر کشیدن دهه 40 و 60 میلادی آمریکا

بروس تیم در مورد به تصویر کشیدن گاتهام دهه 40 در Batman Caped Crusader در مصاحبه‌ای پیرامون این سریال صحبت کرد، بدون اینکه لزوماً مستقیماً به تعصبات آن دوران بپردازد:

قطعا داریم هم شیرمان را می‌خوریم و هم پوستش را می‌کَنیم(این ضرب‌المثل به معنای داشتن بهترین‌های هر دو دنیا است، یا به عبارت دیگر، لذت بردن از مزایای یک موقعیت بدون متحمل شدن عواقب منفی آن.) با این روش که ما “غیر همزمان” پذیرش کلی زنان شاغل، افراد LGBTQ و افراد رنگین پوست در موقعیت‌های اقتدار در یک محیط دهه 1940 را نشان می‌دهیم، اما برخی نشانه‌ها (احتمالاً بسیار ظریف) وجود دارد که جنسیت‌گرایی، نژادپرستی و هم‌هراسی هنوز هم وجود دارد – همانطور که متاسفانه امروزه نیز وجود دارد. در “Night of the Hunters”، شهردار در وسط سخنرانی خود با کنایه پیشنهاد می‌کند که گوردون فقط برای اهداف روابط عمومی به عنوان کمیسر منصوب شده است.

اشاره به تبعیضات علیه زنان در محیط کاری

سریال Batman caped crusader در برخی از سکانس‌ها به شکل خیلی ظریفی به تبعیضاتی که علیه زنان در محیط کار وجود داشته است، اشاره می‌کند. نمونه این مورد را می‌توانید در سکانس گفت‌وگوی بولاک با گوردون ببینید. گوردون که به بولاک و فلس خبر می‌دهد که قرار است زنی سرپرستی تیم بازداشت بتمن را برعهده بگیرد، این دو در واکنش نسبت به این موضوع می‌گویند:

“آیا واقعا فکر می‌کنی مردها از این زن دستور بگیرند؟”

ما فقط می‌توانیم تصور کنیم که کلمه بعدی که از دهان بولاک بیرون می‌آمد اگر گوردون او را قطع نمی‌کرد، چه چیزی می‌بود؛ اما بدون شک کلمه‌ای زشت و جنسیت زده بود.

درباره نقش زنان در فیلم‌ های ابرقهرمانی بیشتر بخوانید: 10 فیلم برتر که قهرمان زن دارند

جنسیت پنگوئن در سریال جدید بتمن

موضوع دیگری که حواشی را پیرامون داستان و شخصیت پردازی سریال جدید بتمن ایجاد کرده، جنسیت پنگوئن است. پنگوئن در دنیای کامیک بوک به عنوان مردی تبهکار و رئیس یکی از بزرگ‌ترین مافیاهای گاتهام شناخته می‌شود؛ اما در این سریال یک چیز تغییر کرده است. پنگوئن مانند گذشته در فساد غرق است؛ اما این بار او یک زن است. اگرچه این موضوع از نظر ما مسئه چندان مهمی نیست؛ اما برخی از طرفداران کامیک بوک در ایران و خارج از کشور نسبت به زن بودن پنگوئن اعتراض دارند.

بایستی منطقی به این مسئله نگاه کنیم. چرا تغییر جنسیت یک ابرشرور در یک دنیای تخیلی تا به این اندازه برخی از افراد را رنجانده است؟ چه ویژگی یا ویژگی‌هایی سبب چنین اتفاقی شده است؟ جدای از این مورد خوشحال می‌شویم تا در بخش کامنت‌ها، نظر خودتان را درمورد تفاوت‌های سریال Batman caped crusader با دیگر سریال‌ها و انیمیشن های بتمن بنویسید.

منبع اقتباس بروس تیم

بروس تیم درمورد پیشنهاد اولیه خود و منبع اقتباسی که برای این سریال درنظر داشته در مصاحبه‌ای گفت:

“من می‌خواستم فضاي ترسناک فيلم‌هاي ترسناک يونيورسال، درام فيلم‌هاي گانگستري برادران وارنر، اکشن سريال‌هاي ريپابلیک و مقدار زيادي فيلم نوآر را با هم ترکيب کنم.”

مهم‌ترین شخصیت های سریال Batman caped crusader

در ادامه به معرفی مختصری از مهم‌ترین شخصیت‌ های سریال Batman caped crusader می‌پردازیم تا شما با آشنایی بیشتری به تماشای این سریال ابرقهرمانی بنشینید:

بتمن (Bruce Wayne)

شخصیت های سریال Batman caped crusader

در انیمیشن Batman: Caped Crusader، بتمن با ویژگی‌های منحصر به فردی برخلاف آثار امروزی به تصویر کشیده شده است. او به عنوان یک کارآگاه ماهر و مبارز شبانه، با ابرشرورها و جنایتکاران مبارزه می‌کند و در تلاش است تا عدالت را برقرار کند. شخصیت بتمن در این نسخه با عمق بیشتری به تصویر کشیده می‌شود و تعارضات درونی او، به ویژه در برابر چالش‌های شخصی و حرفه‌ای، به شکل قابل توجهی نمایش داده می‌شود. با این حال مهم‌ترین نکته آن است که در این سریال بتمن به مانند منبع اقتباس خود در زمینه کارآگاهی یعنی شرلوک هولمز، باهوش به تصویر کشیده می‌شود.

جیم گوردن (Jim Gordon)

شخصیت های سریال Batman caped crusader

جیم گوردن در این سریال به عنوان یکی از حامیان اصلی بتمن و یک افسر پلیس شریف در گاتهام معرفی می‌شود. او با اخلاق‌مداری و پایبندی به اصول خود، همواره در تلاش است تا شهر را از فساد و جرم نجات دهد. رابطه پیچیده و حرفه‌ای او با بتمن، که بر اساس اعتماد و احترام متقابل است، به عمق و غنای داستان اضافه می‌کند. گوردن نماینده‌ی تلاش‌های بی‌وقفه برای حفظ قانون و نظم است و به عنوان پل ارتباطی بین قانون و عدالت قهرمانانه، نقشی حیاتی ایفا می‌کند. البته در این سریال چندان شاهد ارتباط صمیمانه و عمیقی میان گوردون و بتمن نیستیم و بنابراین می‌توانیم مشاهده چنین چیزی را در فصل دوم انتظار داشته باشیم.

کلی فیس(Clay face)

شخصیت های سریال Batman caped crusader

Clayface، یکی از ابرشروران مشهور دنیای کامیک‌های بتمن، با نام واقعی پیشین خود، باسیلیک کین، یک هنرپیشه شکست‌خورده است که پس از تماس با ماده‌ای شیمیایی خاص به قدرت‌های منحصر به فردی دست می‌یابد. او پیش‌تر در دنیای سرگرمی در بازی‌های بتمن حضور داشته و اکنون شاهد حضور فوق العاده او در سریال بتمن شوالیه شنل پوش هستیم.

توانایی او در تغییر شکل و ظاهر به هر چیزی که بخواهد، او را به تهدیدی جدی برای گاتهام تبدیل کرده است. Clayface به دلیل قدرت تبدیل‌پذیری فوق‌العاده و توانایی‌های خارق‌العاده‌اش، به یک دشمن پیچیده و ترسناک تبدیل شده که قادر است از اعتماد دیگران سوءاستفاده کرده و به اهداف خود برسد. شخصیت او بازتابی از عمیق‌ترین ترس‌ها و هراس‌های انسانی است.

هاروی دنت (Harvey Dent)

شخصیت های سریال Batman caped crusader

هاروی دنت در “Batman: Caped Crusader” به عنوان یک شخصیت چند بعدی و پیچیده نمایش داده می‌شود. او ابتدا به عنوان یک دادستان عالی و متحد در دنیای کامیک برای بتمن شناخته می‌شود؛ اما پس از وقوع حادثه‌ای فاجعه‌آمیز، به دشمنی به نام دوچهره تبدیل می‌شود. این تغییر شخصیت، نمایانگر پیچیدگی‌های انسانی و روانی است که دنت تجربه می‌کند و به عنوان یک آنتاگونیست قدرتمند با انگیزه‌های شخصی و پیچیده، به داستان عمق و تنوع می‌بخشد. تحول دنت به دوچهره، نمادی از چالش‌ها و درگیری‌های درونی است که با آن مواجه می‌شود.

Onomatopoeia کیست؟

onomatopoeia از شخصیت های سریال Batman caped crusader

شخصیت onomatopoeia یکی از ناشناخته‌ترین دشمنان بتمن در دنیای کامیک بوک محسوب می‌شود. این ابرشرور نخستین بار در سال 2002 در کامیک بوک‌های Green Arrow بوسیله کوین اسمیت و فیل هستر به مخاطبین معرفی شد. او به نوعی دشمن مشترک بتمن و Green Arrow محسوب می‌شود. onomatopoeia یک مزدور است که برای اهداف مختلف استخدام می‌شود؛ اما او عموما باتوجه به دقت و قدرتی که دارد برای کنار زدن و قتل ابرقهرمانان توسط جنایت کاران بزرگ دنیای دی‌سی استخدام می‌شود.

نمرات سریال Batman caped crusader

نمرات سریال Batman caped crusader

سریال Batman caped crusader از دیدگاه منتقدین خوش درخشیده است. این سریال از مجموع 55 نقد از جانب منتقدان در سایت راتن تومیتوز امتیاز 98 از 100 و از مجموع 21 نقد در سایت متاکریتیک امتیاز 73 از 100 را دریافت کرده است. البته گفتنی است که مخاطبین به این سریال امتیازی کمتر داده‌اند که شاید بتوان علت آن را در مواردی که پیش‌تر گفتیم جست‌وجو کرد.

مخاطبین در سایت IMDB درمجموع نمره 7.4 از 10 و در بخش Rotten Tomatoes Audience نمره 62 از 100 را ثبت کرده‌اند.

نقد سریال Batman caped crusader

نقد سریال Batman caped crusader

این قسمت از بلاگ پست معرفی و نقد سریال Batman caped crusader با اندکی اسپویل همراه است. اگر به تماشای این سریال ننشسته‌اید، می‌توانید مطالعه این قسمت را به زمانی دیگر موکول کنید.

سریال بیش‌تر از هر چیزی رنگ و بوی انتقام می‌دهد. بتمنی که در این سریال می‌بینیم از انتقام و خشم خود نیروی محرکه‌ای ساخته تا گاتهام را به جایی بهتر برای زیستن شهروندان تبدیل کند. البته از جهتی دیگر شاهد بتمنی آماتور هستیم. درست در چنین جایی می‌توانیم، ردپای مت ریوز و الهاماتی که او از فیلم The Batman با بازی رابرت پتینسون گرفته است را حس کرد. بتمنی آماتور که ذره ذره تلاش می‌کند تا شخصیت خود را در ارتباط با مسائل مختلف رشد دهد.

ادای دین به کامیک بوک‌ها و آثار قبلی

چیزی که بیشتر از همه در سریال جدید بتمن به چشم می‌آید، ادای احترامی قوی به کامیک بوک‌ها و آثار گذشته بتمن است.

در انیمیشن Batman Caped Crusader، مت ریوز و سازندگان به شکلی منحصر به فرد از ترکیب کامیک‌های کلاسیک و آثار پیشین خود الهام می‌گیرند و این کار هدفی جز ادای احترام به دیگر سازندگان و خالقان داستان‌های بتمن دنبال نمی‌کند. این سریال با الهام از “Batman: The Animated Series” (BTAS) و ویژگی‌هایی مشابه به بتمن “ادام وست”، مانند استفاده از تخته‌ای از نقشه شهر، به عمق و پیچیدگی شخصیت بتمن می‌پردازد. همچنین، به طور ظریف به نمادهای منحصر به فردی از فیلم‌های کریستوفر نولان، مانند ناپدید شدن ناگهانی بتمن، اشاره می‌شود.

بتمن در این انیمیشن همچون نسخه رابرت پتینسون، با رشد شخصیتی و به عنوان یک کارآگاه بی‌تجربه که به کسی اعتماد ندارد، به تصویر کشیده شده است. اضافه شدن لقب “Masked Vigilante”، که خود مت ریوز به بتمن نسبت داده، به این ادای دین‌ها ابعادی جذاب‌تر و معنادارتر می‌بخشد و باعث می‌شود انیمیشن به طرز خاصی دلنشین و جذاب برای مخاطبین دنیای سینما به نظر برسد.

استفاده مناسب از پتانسیل شخصیت‌های فرعی و اصلی داستان

اگر با یک درونمایی دقیق به شخصیت‌های فرعی و اصلی انیمیشن Batman caped crusader نگاه بیندازیم، متوجه خواهیم شد که هر یک به شکل قطعات پازلی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا تصویر کاملی از فساد و وضعیت گاتهام را به نمایش درآورند.

به قسمت اول نگاه کنید. هنگامی که پنگوئن و ارتباطش با فساد در شهر گاتهام را مشاهده می‌کنید، متوجه می‌شود که چرا بروس وین هدف خود را نجات این شهر قرار می‌دهد. کلی فیس در قسمت دوم نشانی از کینه در دل چهره‌های مشهور گاتهام است. قسمت‌های سوم و چهارم هر یک فضای گسترده‌تری از فساد در میان ماموران پلیس را نشان می‌دهد. در قسمت پنجم، مت ریوز و دیگر سازندگان اندکی پای خود را فراتر می‌گذارند. سازندگان به ما نشان می‌دهند که مردم از این شهر که در فساد غرق می‌شود خسته شده‌اند و به دنبال عدالت و حق خودشان هستند؛ اما قسمت ششم به مخاطب یادآوری می‌کند که فرقی نمی‌کند که چقدر تلاش کنید، گاتهام همیشه غرق در فساد است!

قسمت‌های هفتم تا دهم یادآور تن زخم خورده مردم شهر و ظهور قرمانان واقعی است. در این سه قسمت می‌توانید همراه شدن با عدالت را حتی در ضعیف‌ترین و شرورترین افراد مشاهده کنید!

تغییراتی مهم و غیر مهم

شخصیت‌های مثبت و منفی در انیمیشن Batman caped crusader تغییرات ویژه‌ای کرده‌اند. برخی از این تغییرات همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم با حواشی همراه بود است. با این حال ما برخی اتفاقات را در این سریال مثبت می‌دانیم. اگرچه پنگوئن به غیر از تغییر جنسیت، تغییر چندانی نکرده است؛ اما همین موضوع می‌تواند به مخاطبین نشان دهد که زنان نیز می‌توانند تبدیل به شخصیت‌های شروری شوند و از غرق شدن در فساد منزه نیستند. از طرف دیگر سیاه پوست شدن باربارا  و گوردون باعث می‌شود تا ما به این نکته دقت کنیم که افراد به دور از رنگ پوستشان می‌توانند عملکرد مثبت و مفیدی در جامعه داشته باشند.

نکته دیگری که درمورد باربارا گوردون در این سریال جذاب به نظر می‌رسد، این است که او زنی مستقل است. این موضوع می‌تواند به مخاطبین این نکته را یادآوری کند که زنان نیز می‌توانند به مانند مردان مستقل و خودساخته باشند.

درمورد شخصیت هارلی کوئین تغییرات بسیار مهمی اعمال شده است. در این سریال دیگر هارلی کوئین به عنوان یک شخصیت مکمل، دستیار و معشوقه جوکر به مخاطب معرفی نمی‌شود؛ بلکه او زنی است که از تغییر روان درمانی غیر استاندارد و فنون دستکاری روانی تلاش می‌کند تا پولدارها و قدرتمندان شهر گاتهام را ضعیف کند. چنین چیزی پتانسیل زیاد شخصیت هارلی کوئین را برای بازگشت به فصل دوم نشان می‌دهد.

هاروی دنت نماد اوج تحولی است که او را به شخصیتی ماندگار و تأثیرگذار در انیمیشن Batman caped crusader تبدیل کرده است. این شخصیت به قدری جذاب و عمیق به تصویر کشیده شده که خاطراتی ماندگار را در ذهن تماشاگران ایجاد می‌کند. می‌توان گفت که حالا  هاروی دنت پس از داستان «Long Halloween»، به شکل متفاوتی و چه بسا قوی‌تر و قهرمانانه‌تر به تصویر کشیده و می‌توانیم روایت‌ او را به وضوح در زمره داستان‌های برتر و باکیفیت قرار دهیم. این داستان نه تنها به عمق شخصیت و ویژگی‌های هاروی دنت می‌پردازد بلکه چگونگی خلق یک ابرشرور را نیز به نمایش می‌گذارد.

داستان سریال جدید بتمن نه تنها به عمق شخصیت و ویژگی‌های هاروی دنت می‌پردازد بلکه چگونگی خلق یک ابرشرور را نیز به نمایش می‌گذارد.

نقد سریال Batman caped crusader از دید روانشناسی

سریال جدید بتمن با نگاه روانشناسی حرف‌های زیادی برای گفتن به ما دارد. در این انیمیشن ما بیشتر از گذشته با ترومای کودکی بروس وین همراه می‌شویم. کشته شدن پدر و مادر بروس ویس در مقابل چشمانش باعث شد تا او به چیزی تبدیل شود که شاید اگر این اتفاق نمی‌افتاد شاهد آن نبودیم. در تروما عمدتا امنیت ما و نگاه امن ما به زندگی خدشه دار می‌شود سایه‌ای از ترس روی زندگی ما را می‌گیرد. در واقع به بیان بهتر ما در هنگام رویدادهای تروماتیک نمی‌توانیم به فرار یا مقابله بپردازیم و نتیجه می‌شود آن‌که فریز شده، از حرکت باز می‌ایستیم و بی‌دفاع برخورد می‌کنیم. تروما خودش را در بدن ما و هیجاناتی که به شکل بدنمند تجربه می‌کنیم نشان می‌دهد؛ اما چرا چنین اتفاقی به شکل پایدار تا بزرگسالی باقی می‌ماند؟

هنگامی که رویداد تروماتیک اتفاق می‌افتد، ما نمی‌توانیم آن هیجان و چیزی که در بدن و به شکل لحظه‌ای تجربه می‌کنیم را به کلمه درآوریم. درواقع به کلمه درآوردن یا صحبت کردن درمورد این اتفاق به ما کمک می‌کند تا از آن چه که بر ما گذشته و از چیزی که تجربه کردیم، آگاهی کسب کنیم. وقتی که اتفاقی ناخوشایند همچون تروما به کلمه درنیاید، اثر خود را در آینده و در جای جای زندگی ما نشان می‌دهد. اکنون دیگر باتوجه به اتفاقی که افتاده ما جهان را سرشار از ناامنی می‌بینیم که هر لحظه بایستی با آن مقابله کنیم. حالا چرا چنین چیزهایی گفتیم؟

بروس وین در دنیای کامیک بوک و انیمیشن Batman caped crusader، باتوجه به ترومایی که تجربه می‌کند، گاتهام را شهری ناامن و غرق در فساد می‌بیند. او در خشم، غم و نفرت برخاسته از قتل پدر و مادرش دست و پا می‌زند اما تصور می‌کند با دوری کردن از احساسات، پرکاری، دختربازی، غرق شدن در مبارزه با جرم و جنایت می‌تواند حال خود را بهتر کند. حال باید پرسید آیا واقعا چنین اتفاقی می‌افتد؟

هارلی کوئین و جنون

نقد روانشناسی سریال شوالیه شنل پوش

همیشه ما هارلی کوئین را با جنونی که نشان می‌دهد می‌شناسیم؛ اما هرگز به طور دقیق ندیده‌ایم که او چه مسیری را طی کرده است. اپیزود هارلی کوئین نمایشی از یک فیلم با زاویه نگاه روانشناختی است. هارلی کوئین در این سریال تلاش می‌کند تا از طریق دستکاری روانی، متدهای روانشناسی و همچنین طی کردن روان درمانی مراجعین خود به شکل غیر استاندارد، نیازهای خودش را ارضا کند. اگرچه ما نمی‌دانیم که این نیازها چه چیزی هستند؛ اما به نظر می‌رسد که هارلی کوئین از یک فضای سادومازوخیستی با رنج وارد کردن به دیگران و خودش لذت می‌برد.

هاروی دنت و دو قطبی؟

هاروی دنت در سریال شوالیه شنل پوش

هاروی دنت در سریال جدید بتمن، روایت خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد. او پس از آن‌که به دو چهره تبدیل می‌شود به نظر می‌رسد که درگیر بهم ریختگی‌ها و ظهور و بروز هیجاناتی می‌شود که در تضاد با یکدیگر قرار دارند. او لحظاتی غمگین و ناامید است و وجودیت خودش را به باد انتقاد می‌گیرد و در لحظه‌ای دیگر  سرشار از خشم به دیگری، انرژی زیاد و بهم ریختگی بسیار شدید می‌شود. درمورد وضعیت روانی هاروی دنت و اختلالات روانی که او تجربه می‌کند در دنیای کامیک بوک فرضیات بسیار زیادی وجود دارد. در کنار مشکلات عدم تنظیم هیجانی و انفجارهای خشم، در برخی از کامیک بوک‌ها و آثار بتمن مثل Long Halloween هاروی دنت از توهم شنیداری(با احتمال اسکیزوفرنی) و در برخی دیگر از آثار از اختلال هویت تجزیه رنج می‌برد. اما باتوجه به این‌که هاروی دنت در این سریال اعمال خودش را فراموش نمی‌کند یا باوجود تناقضات تصور نمی‌کند که اعمالی انجام داده که از آن خود نیست، می‌توان گفت بیشتر این امکان وجود دارد که او بیشتر از دوقطبی رنج ببرد تا اختلال هویت تجزیه‌ای.

با این حال چیزی که ما در نقد این سریال از دیدگاه روانشناسی عنوان کردیم براساس مواردی است که در انیمیشن Batman Caped Crusader مشاهده کردیم. بنابراین موارد گفته شده قابل تعمیم به دنیای بیرونی نیست.

چرا این سریال موردتوجه قرار گرفته است؟

به نظر می‌رسد که عواملی که موجب تحسین و توجه فراوان به این انیمیشن شده، به پرداخت دقیق به جنبه‌های مختلف گاتهام، شهری پر از جنایت و شخصیت‌های شرور مرتبط با بتمن بازمی‌گردد. این انیمیشن با بررسی عمیق و جامع این جنبه‌ها، داستان‌هایی با فراز و نشیب‌های قابل توجه را به تصویر می‌کشد که باعث جلب نظر و رضایت تماشاگران شده است.

آیا فصل دوم سریال بتمن شوالیه شنل پوش ساخته خواهد شد؟

بروس تیم و مت ریوز چندی پیش در مصاحبه‌ای عنوان کردند که ساخت فصل دوم سریال بتمن شوالیه شنل پوش در دستور کار قرار گرفته است. او در پاسخ به سوال ساخت فصل دوم این سریال گفت:

«هنوز مشغول کار روی فیلم‌نامه و شروع مراحل ضبط هستیم. راه درازی در پیش است.»

جمع بندی

بتمن جزو آن دسته از شخصیت‌های تخیلی و ابرقهرمانی است که طرفداران مخصوص خود را دارد. هر زمان که فیلم یا سریال جدیدی از این شخصیت منتشر می‌شود، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با انبوهی از اطلاعات درمورد این شخصیت پر می‌شوند. حال فضای سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با سریال جدید بتمن کمی متفاوت به نظر می‌رسد. انیمیشن Batman Caped Crusader در میان برخی از طرفداران از جایگاه والایی برخوردار است و برخی دیگر این انیمیشن را درگیر کلیشه‌ها می‌دانند. با این حال ما در این بلاگ پست از مجله سینمایی مستر دیالوگ تلاش کردیم تا مجموعه‌ای از مفیدترین اطلاعات را درمورد این سریال برای شما دوستداران دنیای سینما آماده کنیم.

درنهایت اگر این سریال را تماشا کرده‌اید خوشحال می‌شویم تا برای ما بنویسید که نظرتان درمورد این سریال چیست؟ چه چیزی را در این سریال بیشتر از همه دوست داشتید؟

پوسترهای منتشر شده از سریال بتمن: شوالیه شنل پوش

در ادامه می‌توانید تعدادی از پوسترهایی که از سریال بتمن شوالیه شنل پوش منتشر شده است را تماشا کنید:

به این مقاله امتیاز بدید
1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
1 رای ثبت شده - میانگین امتیاز 5,00 از 5
Loading...

Master of Content

دیدگاه کاربران (10 دیدگاه)

    1. خیلی خوشحالیم که چنین چیزی رو تجربه کردین. اگر به موضوعات روانشناسی در دل فیلم‌ها علاقه دارین، پیشنهاد میکنم بلاگ پستی که فیلم ها رو با موضوع روانشناسی معرفی کردیم رو مشاهده کنین.

  1. این سریال خوبیه. من موقعی که این هفته تمومش کردم تماما یاد انیمیشن Batman animated series افتادم. البته تفاوت‌های زیادی باهم دارن اما بنظرم مت ریوز و بروس تیم از عهده‌اش به خوبی براومدن
    کاش به نقش جی جی آبرامز هم اشاره میکردین

  2. سریال خیلی خوبی بود. من هاروی دنت رو توی این سریال به اندازه انیمیشن هالووین طولانی دوست دارم. هر دو تلاش کردن تا تو فیس رو چیزی بیشتر از یک دادستان فاسد نشون بدن. چیزی که بنظرم توی دارک نایت غایب بود همین وجهه پرداختن به هاروی دنت بود. و چقدر خوشحال شدم که درمورد ابعاد روانشناسی سریال بتمن شوالیه شنل پوش نوشتین.

    1. مرسی از نگاهتون. بله همینطوره شخصیت پردازی هاروی دنت در این فیلم به اندازه دو قسمت هالووین طولانی بی نظیر محسوب میشه.
      خوشحال میشیم تا این بلاگ پست رو برای دوستان خودتون هم ارسال کنین.

دیدگاهتان را بنویسید