بیشتر بخوانید

زندگی شخصی واکین فینیکس

بیوگرافی واکین فینیکس؛ از جوکر تا ناپلئون

زمان مطالعه: 6 دقیقه

فهرست مطالب

وایکین فینیکس یکی از دوست داشتنی‌ترین و پرطرفدار‌ترین بازیگران دنیای سینمای هالیوود است. او با بازی در نفش‌های تاریخی در فیلم‌هایی همچون گلادیاتور و ناپلئون توانسته تا دیدی بسیار خوب در ذهن مخاطب نسبت به آثار تاریخی ایجاد کند. اما باید گفت که هنرنمایی واکین فینیکس در دنیای سینما تنها به آثار تاریخی ختم نمی‌شود بلکه ایفای نقش او در فیلم Her و جوکر نشان از قدرت او در همانندسازی با شخصیت‌های مختلف را نشان می‌دهد. به همین روی از جهت جایگاه والایی که این بازیگر در دنیای سینما دارد، بهتر است تا نگاهی به بیوگرافی واکین فینیکس بیاندازیم.

در ادامه همراه مجله مستر دیالوگ باشید.

مشخصات شناسنامه‌ای واکین فینیکس

بیوگرافی واکین فینیکس

  • نام کامل: واکین رافائل فینیکس
  • متولد 28 اکتبر 1974
  • متولد کشور پورتوریکو
  • تخصص: بازیگر و تهیه کننده
  • والدین: آرلین فینیکس، ریور و رین فینیکس

در بیوگرافی واکین فینیکس آمده که او به عنوان بازیگری آمریکایی در کشور پورتوریکو متولد شده است. او عموما با بازی در نقش شخصیت‌هایی تاریک و تاریخی به شهرت بسیار خوبی رسیده است. او به خاطر فعالیت های حرفه‌ای خود جوایزی همچون اسکار، آکادمی بریتانیا، گرمی و دو جایزه گلدن گلوب را کسب کرده است. در ادامه به جزئیات دقیق‌تری از بیوگرافی واکین فینیکس خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: لیست کامل جوایز گلدن گلوب 2024+ خلاصه داستان

خانواده واکین فینیکس

واکین فینیکس، بازیگر معروف آمریکایی که در پورتوریکو متولد شد، سومین فرزند خانواده است و دارای یک برادر به نام ریور و سه خواهر به نام‌های رین، لیبرتی و سامر است که همگی در حوزه بازیگری فعالیت داشته‌اند. علاوه بر این، او یک خواهر ناتنی از ازدواج قبلی پدرش نیز دارد.

پدر و مادر واکین فینیکس کیستند؟

جان لی باتم، پدر واکین فینیکس، اصلیت آمریکایی و ریشه‌های انگلیسی، آلمانی و فرانسوی داشت. مادر واکین، آرلین، در نیویورک به دنیا آمد و والدینش از مجارستان و روسیه بودند. در سال 1969، والدین واکین با هم ازدواج کردند و نام خانوادگی خود را به Phoenix تغییر دادند. Phoenix به معنی ققنوس است، یک پرنده افسانه‌ای که از خاکستر دوباره به وجود می‌آید و نمادی از شروع مجدد است.

زندگی شخصی واکین فینیکس

زندگی شخصی واکین فینیکس

حالا که در بیوگرافی واکین فینیکس اندکی با خانواده و پدر و مادر او آشنا شدیم، زمان آن رسیده تا نگاهی به زندگی شخصی این بازیگر سرشناس هالیوودی بیاندازیم.

نکته جالبی که وجود دارد این است که واکین فینیکس برخلاف بسیاری از بازیگران آمریکایی، زندگی به دور از حاشیه و شلوغی داشته است. حتی اگر به روابط عاطفی او نگاهی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که او با افراد زیادی در ارتباط نبوده و روابط طولانی را تجربه کرده است.

معشوقه واکین فینیکس

زندگی شخصی واکین فینیکس

واکین فینیکس در سال 1995 با همبازی خود لیو تایلر در فیلم Inventing the Abbotts ارتباط برقرار کرد و این رابطه پس از سه سال با احترام به پایان رسید. لیو تایلر با واکین و خواهرش مانند خانواده خود رفتار می‌کرد. سپس در سال 2001، واکین با مدل برزیلی توپاز پیج گرین رابطه برقرار کرد که این رابطه نیز پس از چهار سال به پایان رسید.

در سال 2012، رابطه واکین فینیکس و همسرش رونی مارا در حین فیلمبرداری فیلم Her آغاز شد. آن‌ها پس از چهار سال دوستی، رابطه عاشقانه‌ای را شروع کردند. آن‌ها در سال 2019 نامزدی کردند و در سال 2020 پدر یک پسر شدند که به یاد برادر فقید واکین، نام او را ریور گذاشتند. واکین فینیکس یک فرزند دارد.

زندگی حرفه ای واکین فینیکس

در ادامه از بیوگرافی واکین فینیکس، نگاهی مفصل به مسیر حرفه ای و بازیگری این هنرمند سرشناس نگاهی خواهیم انداخت.

کودکی و خوانندگی واکین فینیکس

کودکی واکین فینیکس

در بیوگرافی واکین فینیکس آمده که او به همراه خواهر و برادرانش تلاش می‌کردند تا در دوران کودکی با آواز خواندن و بهره گیری از موسیقی، به خانواده در تهیه مخارج زندگی کمک کنند.

کودکی و بازیگری واکین فینیکس

بعدتر او و خواهران و برادرش در زمینه بازیگری کودکان وارد صنعت هالیوود شدند. واکین فینیکس نخستین تجربه بازیگری‌اش را به همراه برادر خود یعنی ریو در سریال هفت عروس برای هفت برادر در سال 1982 میلادی کسب کرد. او بعدتر در سن 12 سالگی برای بازی در فیلم کمپ فضایی در سال 1986، اقدام کرد.

او پس از آن‌که در سال 1989 به علت بازی در فیلم پدر و مادری توانست نامزدی جایزه بهترین هنرمند جوان را کسب کند، تصمیم گرفت تا برای مدتی هم که شده از بازیگری فاصله بگیرد و به زندگی معمولی به همراه پدرش مشغول شود.

بازگشت واکین فینیکس به دنیای بازیگری

واکین فینیکس معمولاً در نقش‌های مکمل و به عنوان شخصیتی با درگیری‌های روحی و تاریکی حضور داشت تا اینکه در سال 1995 نقش یک نوجوان آشفته را بازی کرد که توسط یک زن (نیکول کیدمن) به سمت ارتکاب جنایت هدایت می‌شود.

فیلم “به خاطرش مردن” توسط گاس ون سنت کارگردانی شد و در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و موفقیت‌های مالی و انتقادی قابل توجهی را کسب کرد. منتقد روزنامه نیویورک تایمز، جانت ماسلین، بازی فینیکس را در این فیلم تحسین کرده و نوشته است:

«جیمی بیچاره، که توسط آقای فینیکس بازی شده، نمادی از حس دردناک است که باعث می‌شود او جزو بازیگرانی باشد که حتماً باید بازی‌هایشان را دید.»

تحسین و شهرت واکین فینیکس

واکین فینیکس در سال 2000 در سه فیلم نقش آفرینی کرد. او برای اولین بار با کارگردان معروف هالیوود، جیمز گری، در فیلم “محوطه” همکاری داشت. این فیلم درباره فساد در منطقه کویینز شهر نیویورک است. با اینکه فیلم موفق به فروش خوبی نشد، اما توانست نظر منتقدان را جلب کند.

در ادامه در سال 2000 میلادی، او در نفش کومودوس در فیلم گلادیاتور ایفای نقش کرد. در بیوگرافی واکین فینیکس می‌توان گفت که هنرنمایی او در فیلم گلادیاتور نقطه عطف و سکویی برای پرتاب محسوب می‌شود. گلادیاتور علاوه بر این‌که توانست سودآوری بسیار خوبی داشته باشد، نظر منتقدین را به خود جلب کرد.

واکین فینیکس در سال 2001 در فیلم کمدی “سربازان بوفالو” به عنوان یک سرباز در ارتش زمینی ایالات متحده آمریکا حضور داشت. این فیلم در اوایل سپتامبر در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد. با این حال، اکران جهانی این فیلم به دلیل شوخی با نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا و همزمانی با حملات 11 سپتامبر، به مدت دو سال به تعویق افتاد. فیلم در نهایت در 25 ژوئیه 2003 اکران شد، اما فروش آن با شکست مواجه شد.

یکی از موفقیت‌های برجسته واکین فینیکس در این دوره، حضور او در فیلم مهیج “نشانه‌ها” به کارگردانی ام. نایت شیامالان بود. فینیکس در این فیلم نقش مریل هس، یک بازیکن لیگ بیسبال را بازی می‌کند که به همراه برادرش گراهام (با بازی مل گیبسون)، حمله موجودات فضایی به زمین را کشف می‌کند. این فیلم توانست با فروش 408 میلیون دلار و با بودجه 72 میلیون دلار، موفقیت تجاری قابل توجهی را کسب کند.

درمجموع در سال‌های اولیه 2000 میلادی، واکین فینیکس با وجود پستی‌ها و بلندی‌های بسیار توانست به شهرت خوبی برسد و در میان مخاطبین سینما بیش از پیش مطرح شود.

صداپیشگی واکین فینیکس

صداپیشگی واکین فینیکس در خرس بردار

واکین فینیکس در سال 2003 توانست با دوبله کردن شخصیت “کنای” در انیمیشن “خرس برادر” از کمپانی والت دیزنی، اولین تجربه خود را در این حوزه داشته باشد. این انیمیشن علاوه بر اینکه نامزد جایزه اسکار برای بهترین فیلم انیمیشن شد، موفق شد 250 میلیون دلار در سراسر جهان بفروشد.

دیگر فعالیت های هنری واکین فینیکس

اگر بخواهیم به طور مفصل به بیوگرافی واکین فینیکس بپردازیم، حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد؛ اما به مرور تلاش خواهیم کرد تا بلاگ پست بیوگرافی واکین فینیکس را تکمیل کنیم. در انتها باید گفت که واکین فینیکس در سال‌های اخیر با بازی در فیلم‌های جوکر و ناپلئون توانسته تا نظر بسیاری از دوست داران سینما را به سمت خودش جلب کند.

با این حال در آخر دوست داریم تا شما برای ما بنویسید که به نظر شما آیا واکین فینیکس بازیگر درجه یکی است؟ کدام یک از فیلم های واکین فینیکس را بیشتر دوست دارید؟

بیشتر بخوانید

معرفی فیلم ناپلئون(Napoleon) 2023 + خلاصه داستان و نقدها

به این مقاله امتیاز بدید
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره

(امتیازی ثبت نشده)

Loading...

Master of Content

دیدگاهتان را بنویسید