بیشتر بخوانید

بهترین فیلم های فرانسوی بر اساس IMDb؛ آپدیت 2024

زمان مطالعه: 14 دقیقه

فهرست مطالب

چنانچه شما از طرفداران پروپاقرص فیلم های فرانسوی هستید، برای آشنایی با برترین آثار این کشور با ما همراه شوید. در این مقاله از وب‌سایت مستر دیالوک به معرفی بهترین فیلم های فرانسوی بر اساس IMDb می‌پردازیم.

به‌طور کلی اکثر فیلم های فرانسوی در تاریخ همواره از حال‌وهوای با موضوعات جنگ جهانی دوم تا آثار گانگستری، سیاسی یا رمانتیک برخوردار هستند. سینمای فرانسه تاکنون ستاره‌های بزرگی به جهان معرفی کرده است و موفق شده تا فیلم‌هایی مستقل یا مشترک بسیار پرمخاطب را در دیگر کشورها نظیر آمریکا، آلمان، ایتالیا و… بسازد. در این مقاله بهترین فیلم های فرانسوی را براساس امتیازشان از سایت IMDb خدمت شما مخاطبان محترم وب‌سایت مستر دیالوک معرفی می‌نماییم.

15 فیلم برتر فرانسوی براساس IMDb

در این بخش از مقاله 15 فیلم برتر سینمای فرانسه را براساس امتیازشان در سایت IMDb خدمت شما مخاطبان محترم مستر دیالوک معرفی می‌نماییم.

1- دست‌نیافتنی‌ها (Intouchables)

Intouchables

  • سال انتشار: 23 سپتامبر 2011 در سن سباستین، 2 نوامبر 2011 در فرانسه
  • کارگردان: اولیویه ناکاچه، اریک تولدانو
  • بازیگران: فرانسوا کلوزه، عمر سی، آن لو نی، اودره فلورو، کلاتو مولت، سیریل مندی
  • امتیاز IMDb نمره 8.5

فیلم فرانسوی دست‌نیافتنی‌ها اثری درام و کمدی است که توسط اولیویه ناکاش و اریک تولدانو در سال 2011 مشترکا کارگردانی شد. این سینمایی کمدی و درام  به یک موفقیت بزرگ در باکس آفیس فرانسه مبدل شد و به‌واسطه فروش بیش از 60 میلیون بلیط عنوان پربیننده‌ترین فیلم فرانسوی معروف را در جهان به خود اختصاص داد. دست‌نیافتنی‌ها (Intouchables) پس از اکران نقدهای مثبتی را از سوی کارشناسان سینما دریافت کرد، ولی در میان منتقدان بریتانیایی اختلاف نظراتی صریح درباره‌ این اثر سینمایی وجود داشت. کارگردانان این فیلم سینمایی فرانسوی طرح ابتدایی آن را براساس یک داستان واقعی که مستند تبدیل شده بود، وام گرفتند. اثر سینمایی دست‌نیافتنی‌ها بدون شک یکی از صادقانه‌ترین و خاص‌ترین نمایش‌ها از یک رابطه دوستی نشان می‌دهد که تماشای آن حسی غمناک در کنار لحظاتی خنده‌دار را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد.

داستان این فیلم فرانسوی روی جنبه‌های روشن ماهیت آدمی متمرکز است که به‌واسطه دراماتیزه نمودن رابطه‌ میان دو انسان که هیچ ربطی به هم ندارند، همه عواطف و حالات مخاطبان را به چالش می‌گیرد. این فیلم فرانسوی درواقع تصویری مقابله‌گرایانه از سیاست‌ نژادپرستی و ضد مهاجرتی به‌شمار می‌رود. فیلم دست‌نیافتنی‌ها به آسیب‌های زندگی، طبقات اجتماعی و فقر پرداخته است. این اثر سینمایی در سال 2011 جایزه بزرگ توکیو را بدست آورد و در جشنواره‌ سزار هم هشت نامزدی را از آن خود نمود.

2- فیلم فرانسوی Fresh Bait

Fresh Bait از بهترین فیلم های فرانسوی

  • سال انتشار: ۱۹۹۰
  • کارگردان: برتراند تاورنیه
  • بازیگران: ماری گیلین
  • امتیاز(IMDB): 6.8 از 10

فیلم Fresh Bait از بهترین فیلم های فرانسوی در اولین نمایش خود در چهل و پنجمین دوره جشنواره برلین، جایزه خرس طلا را کسب کرد و ماری گیلین نیز به‌عنوان یک استعداد جوان، نامزد بهترین بازیگر زن در جوایز سزار شد. “Bait” که بر اساس کتابی به همین نام ساخته شده، به رویداد واقعی سال ۱۹۸۴ می‌پردازد. این فیلم به ماجرایی درباره رویای آمریکایی می‌پردازد و نشان می‌دهد چگونه فرانسوی‌ها از دولت خود ناامید شده و به سمت این رویا گرایش پیدا می‌کنند. “Fresh Bait” تصویری واقعی از افرادی ارائه می‌دهد که به دنبال زندگی بهتر، حاضر به انجام هر کاری هستند تا به رویاهای خود برسند.

“Fresh Bait” ترکیبی از ناامیدی و خوش‌خیالی جوانان است که با مشکلات اجتماعی همراه شده و به فاجعه‌های جبران‌ناپذیری منجر می‌شود. فیلم همچنین به خانواده‌ها می‌پردازد و نقص در تربیت صحیح را نقد می‌کند. این اثر، آشفتگی‌های موجود در زندگی جوانان فرانسه در آن دوره را به همه طبقات اجتماعی نسبت می‌دهد، از بی‌تفاوتی دولت گرفته تا زندگی پر زرق‌وبرق افراد ثروتمند و سلبریتی‌ها که در نهایت به قربانی‌شدن جوانان منجر می‌شود.

3- فیلم فرانسوی سرنوشت شگفت‌انگیز املی پولن (Amelie)

Amelie از بهترین فیلم های فرانسوی

  • سال انتشار: 25 آوریل 2001 در فرانسه، 16 اوت 2001 در آلمان
  • کارگردان: ژان پیر ژونه
  • بازیگران: اودره توتو، متیو کاسوویتس، روفوس، تیکی اُلگادو، سرژ مرلان، آندره دامان، پیر اتکس
  • امتیاز IMDb نمره 8.3

فیلم فرانسوی معروف سرنوشت شگفت‌انگیز املی پولن که در سراسر جهان به نام آمِلی شناخته شده، اثر سینمایی در ژانر رمانتیک محصول سال 2001 توسط گیوم لورن به رشته تحریر درآمد. شاید بتوان فیلم فرانسوی Amelieرا یکی از برترین آثار موفق سینمای فرانسه برشمرد که مورد تحسین منتقدان جهانی قرار گرفت و جوایز زیادی را از آن خود نمود. این اثر سینمایی فرانسوی برنده‌ بهترین فیلم جوایز اروپا شد و چهار جایزه ازجمله بهترین فیلم و کارگردانی را از سزار بدست آورد. هم‌چنین در دوره جوایز اسکار نیز به نامزدی پنج جایزه از قبیل: بهترین فیلم خارجی زبان و بهترین فیلمنامه‌ اورجینال دست یافت. با توجه به این افتخارات وقتی که فیلم املی در جشنواره‌ی کن اکران شد، با جنجال‌های بسیاری میان مخاطبان و منتقدان مواجه شد.

سرنوشت شگفت‌انگیز املی پولن توسط نیویورک تایمز در فهرست 1000 فیلم برتر تولید شده معرفی گردید، اثری که هم مخاطب جریان اصلی سینما را راضی نگه داشت و هم مورد تحسین مخاطبان آثار هنری قرار گرفت. این فیلم فرانسوی درواقع یک موفقیت تجاری در باکس آفیس به‌شمار می‌رود که با بودجه‌ ساخت 10 میلیون دلاری، بیش از 180 میلیون دلار فروش را در گیشه بدست آورد. فیلم آملی یک اثر سینمایی دلنشین و نامه‌ای عاشقانه برای افرادی است که کودکی بسیار غمگینی داشته‌اند.

4- فیلم فرانسوی پدر (The Father)

The Father از بهترین فیلم های فرانسوی

  • سال انتشار: 27 ژانویه 2020 در جشنواره فیلم ساندس، 8 ژانویه 2021 در انگلستان، 20 ژانویه 2021 در فرانسه
  • کارگردان: فلوریان زلر
  • بازیگران: آنتونی هاپکینز، الیویا کلمن، مارک گیتیس، ایموجن پوتس، روفس سوئل، اولیویا ویلیامز
  • امتیاز IMDb نمره 8.2

فیلم فرانسوی عاشقانه جدید به نام پدر (The Father) یک اثر سینمایی درام فرانسوی و انگلیسی است که فلوریان زلر نویسندگی و کارگردانی آن را بر اساس نمایشنامه سال 2012 به نام پدر ساخت. این فیلم درباره پیرمردی با بازی بسیار درخشان آنتونی هاپکین را روایت می‌نماید که باید با پیشرفت از زوال حافظه‌اش مقابله کند. فیلم پدر عشق یک دختر با پدرش را روایت می‌کند که بسیار مراقب هم هستند. این فیلم در نود و سومین دوره جوایز اسکار در شش بخش کاندید دریافت این جایزه گردید که دو جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش اول مرد (آنتونی هاپکینز) را از آن خود نمود.

لازم به ذکر است که فیلم پدر نامزد دریافت 157 جایزه از جشنواره‌های مختلف و معتبر بین‌المللی در جهان نظیر بفتا و آکادمی اسکار شد. تصویربرداری این فیلم مشترک فرانسه و انگلستان از 13 مه 2019 آغاز گردید و در مکان‌هایی شامل استودیوهای فیلم غرب لندن و هیز، هیلینگدون فیلمبرداری شد. بنا به گزارش وب‌سایت جمع‌آوری نقد راتن تومیتوز، این اثر 98 درصد از 279 منتقد، با میانگین امتیاز 8٫7 از 10 مثبت بوده‌اند. براساس اجماع منتقدان این وب‌سایت فیلم پدر با بازی‌های درخشان و کارگردانی بسیار هنرمندانه، تصویری زیبا از زوال عقل ارائه می‌نماید. براساس گزارشات 84 درصد از مخاطبان به این اثر سینمایی نمره مثبت دادند.

5- فیلم فرانسوی The Class

فیلم فرانسوی The Class

  • سال انتشار: ۲۰۰۸
  • کارگردان: لوران کانته
  • بازیگران: فرانسوا بگودو
  • امتیاز(IMDB): 7.5 از 10

فیلم فرانسوی “The Class” یا “پشت دیوارها” یک درام فرانسوی است که بر اساس رمانی به همین نام نوشته فرانسوا بگودو ساخته شده است. این رمان، تجربیات نویسنده را به عنوان یک معلم در مدرسه‌ای در حومه پاریس روایت می‌کند. فیلم اولین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و جایزه نخل طلا را از آن خود کرد. همچنین، در جوایز اسکار به عنوان بهترین فیلم خارجی‌زبان نامزد شد و جزو ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۰۸ قرار گرفت. “The Class” با استفاده از شیوه‌های ناتورالیستی و فیلم‌برداری به سبک مستند، داستان یک سال تحصیلی در کلاسی در محله‌ای مهاجرنشین را به تصویر می‌کشد.

این فیلم تصویری تأمل‌برانگیز از سیستم آموزشی و چالش‌هایی که در مدارسی با تنوع هویتی و ملیتی رخ می‌دهد، ارائه می‌دهد. بیشتر زمان فیلم در کلاس درس سپری می‌شود و داستان آن از طریق دیالوگ‌ها و گفتگوها پیش می‌رود، که ممکن است برای برخی مخاطبان جذاب نباشد. در این فیلم از درام‌های پیچیده و فرم‌های سنگین خبری نیست. “The Class” یک فیلم ساده و روان است که واقعیت‌ها را برجسته می‌کند و نگاهی عمیق به روابط بین معلم و شاگردانش دارد.

6- مصائب ژاندارک  (The Passion Of Joan Of Ark)

بهترین فیلم های فرانسوی

  • سال انتشار: 21 آوریل 1928 در دانمارک، 25 اکتبر 1928 در فرانسه
  • کارگردان: کارل تئودور درایر
  • بازیگران: رنی ژان فالکونتی، آندری برلی، موریس شوتز، آنتونن آرتو، میشل سیمون، لویی راوه، کمیل باردو، اوژن سیلون، الکساندر میالسکو
  • امتیاز IMDb نمره 8.1

فیلم فرانسوی مصائب ژاندارک (La Passion de Jeanne d’Arc‎) اثر سینمایی در ژانر درام حقوقی محسوب می‌شود که توسط کارل تئودور کارگردانی شد. این اثر سینمایی صامت و تاریخی درواقع براساس داستان واقعی ژان دارک تولید شده است. در حقیقت مصائب ژاندارک یک نقطه عطف در تاریخ محسوب می‌شود که عنوان یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما را بدست آورد. این اثر سینمایی فرانسوی در حقیقت از گران‌ترین دکورهایی که تا آن زمان جهت فیلمی اروپایی ساخته می‌شد، برخوردار است. در این فیلم با استفاده از کلوز آپ‌ها و طراحی‌های گروتسک چهره‌ای‌ روی زبان‌ها ایجاد شد. درواقع فیلمساز در مصائب ژاندارک دارای رویکردی انسانی است و بیشتر بر جنبه‌ زنانگی ژاندارک توجه دارد. کل محاکمه‌ ژاندارک که توسط درایر به نمایش گذاشته شده، بیشتر جهت نفی مردانگی خشنونت‌بار و ناعادلانه است.

فیلم مصائب ژاندارک درحال حاضر عنوان یکی از 100 فیلم برتر تمام دوران از سوی انجمن ملی منتقدان را به خود اختصاص داده است. علاوه‌بر این گاردین به مصائب ژاندارک لقب تاثیرگذارترین فیلم تمام دوران را داد. تاحالا آثار متعددی درباره‌ این واقعه‌ تلخ تاریخی ساخته شده، ولی بازی‌های درخشان، دکورها و نوع فیلم‌برداری‌ها این اثر سینمایی، آن را به یکی از بهترین فیلم های فرانسوی مبدل کرده است.

7- توهم بزرگ (The Grand Illusion)

The Grand Illusion

  • سال انتشار: 8 ژوئن 1937 در فرانسه
  • کارگردان: ژان رنوآر
  • بازیگران: ژان گابن، دیتا پارلو، پیر فرسنی اریش فن اشتروهم
  • امتیاز IMDb نمره 8.1

فیلم فرانسوی توهم بزرگ (La Grande Illusion) اثری سینمایی با داستانی جنگی است که توسط کارگردان مطرح جهان ژان رنوار ساخته شد. در این اثر سینمایی به زبان‌های فرانسوی، آلمانی، انگلیسی و روسی صحبت می‌شود. درواقع توهم بزرگ یکی از بهترین فیلم های فرانسوی با موضوع جنگ، نوع‌دوستی و مسئولیت‌پذیری در زمان بحران‌ها به‌شمار می‌رود. از منظر منتقدان و مورخان، توهم بزرگ در تاریخ سینما ماندگارترین فیلم جنگی تمام دوران است که مجله‌ امپایر هم آن را در فهرست 100 فیلم برتر جهان جای داد. داستان روابط میان طبقات مختلف اجتماعی در دوره جنگ اول در اروپا را روایت می‌کند و عنوان فیلم هم اشاره به کتاب توهم بزرگ اثری از نورمن آنجلر نویسنده‌ بریتانیایی دارد. وی استدلال داشت جنگ به‌خاطر منافع مشترک اقتصادی یک حرکت بسیار بیهوده برای اروپا خواهد بود.

ژان رنوآر در فیلم فرانسوی توهم بزرگ از جنگ جهانی اول تحت عنوان دریچه‌ای جهت بررسی اروپا در مواجهه با شبح رو به رشد فاشیسم بهره می‌برد و برخی شخصیت‌ها را برای مقابله با کمپین یهودی ستیزی هیلتر در آلمان، خلق می‌نماید. این اثر سینمایی تاکید می‌کند که هنر می‌تواند جهت توصیف نگرش‌های انسانی بسیار تأثیرگذار باشد. ژان رنوآر گرچه با ساخت این اثر سینمایی به هدفش نرسید، ولی نمی‌توان تلاش‌ وی را جهت دور نمودن جامعه‌ آن زمان از افراطی‌گرایی و هشدار نسبت به قدرت گرفتن فاشیسم نادیده بگیریم.

8- فیلم فرانسوی Summer Hours

فیلم فرانسوی Summer Hours

  • سال انتشار: ۲۰۰۹
  • کارگردان: اولویه آسایانس
  • بازیگران: ژولیت بینوش
  • امتیاز(IMDB): 7.2 از 10

“Summer Hours” یک درام از اولویه آسایانس، یکی از کارگردانان برجسته فرانسه است. این فیلم با تحسین منتقدان روبرو شد و در ایالات متحده عنوان پرفروش‌ترین فیلم خارجی‌زبان سال ۲۰۰۹ را کسب کرد. در سال ۲۰۱۷، نیویورک تایمز این فیلم را به عنوان نهمین اثر برتر قرن بیست و یکم معرفی کرد. “Summer Hours” جوایز متعددی از جمله جایزه منتقدان فیلم بوستون، حلقه منتقدان فیلم نیویورک و منتقدان فیلم هیوستون را به دست آورد و ادیت اسکوب نیز برای نقش هلن نامزد بهترین بازیگر زن شد.

این فیلم قابل تأمل، درامی خانوادگی را در هسته خود جای داده و به گفته اولویه آسایاس، به موضوعاتی مانند هنر و تاریخ می‌پردازد. یکی از عوامل اصلی که تماشاگر را با داستان همراه می‌کند و او را به فضای خانوادگی فیلم می‌کشاند، بازی بی‌نظیر ژولیت بینوش است. بازی او با ظرافت خاصی با درام تلفیق شده و تجربه‌ای لذت‌بخش از یک فیلم فرانسوی را به مخاطبان ارائه می‌دهد.

از دنیای درام بیشتر بخوانید: بهترین انیمه های درام (سینمایی و سریالی)

9- چهارصد ضربه (The 400 Blows)

بهترین فیلم های فرانسوی

  • سال انتشار: 4 مه 1959 در فرانسه
  • کارگردان: فرانسوا تروفو
  • بازیگران: ژان-پیر لئو، آلبر رمی، کلر موریه، پاتریک اوفی
  • امتیاز IMDb نمره 8.1

چهارصد ضربه (Les Quatre Cents Coups) یک اثر سینمایی فرانسوی محصول سال 1959 است که توسط فرانسوا تروفو کارگردانی شد. این فیلم فرانسوی درواقع  یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های آثار سینمای موج نوی فرانسه محسوب می‌شود که بسیاری از ویژگی‌های این انقلاب را دربرمی‌گیرد. چهارصد ضربه در اصل نخستین ساخته‌ فرانسوا تروفو است که با قدرتی شگفت‌انگیز، این کارگردان را به تحسینی بین‌المللی کشاند و وی را برای فیلمنامه‌ آن نامزد جایزه‌ی اسکار نمود. این اثر سینمایی در جشنواره‌ فیلم کن هم به‌نمایش گذاشته شد و تروفو توانست جایزه‌ نخل طلا را جهت بهترین کارگردانی از آن خود نماید. این فیلم یکی از برترین و موفق‌ترین آثار تاریخ سینمای فرانسه و جهان محسوب می‌شود و فیلمی اختصاصی برای این کارگردان خوش ذوق به‌شمار می‌رود. چهارصد ضربه اثری درام و تراژیک است که هنوز هم در این مقطع زمانی یکی از حساس‌ترین و ادراکی‌ترین هجوم‌‌های سینما، به دوران بلوغ است.

درواقع این اثر سینمایی فرانسوی داستانی از بی‌مهری‌ها و آشفتگی‌های نوجوانی را روایت می‌کند که با موضوعات بزهکاری، بی‌عدالتی، آزادی و رفتار با نوجوانان مجرمان مواجه می‌شویم. تروفو جهت ساخت چهارصد ضربه ارجاعات متعددی به سایر آثار فرانسوی انجام داد و به ژان ویگو هم ادای احترام نمود.

10- سه رنگ: قرمز (Three Colours: Red)

Three Colours: Red؛ از بهترین فیلم های فرانسوی

  • سال انتشار: 12 مه 1994 در فرانسه
  • کارگردان: کریشتوف کیشلوفسکی
  • بازیگران: ژولیت بینوش، ایرن ژاکوب، بنوآ رژان، ژان-لویی ترنتینیان، ساموئل لو بیان، ژان-پیر لوری، زبیگنیف زاماخوفسکی
  • امتیاز IMDb نمره 8.1

سه رنگ: قرمز (Trois Couleurs: Rouge) اثر سینمای فرانسه به کارگردانی کریشتوف کیشلوفسکی است. این فیلم درواقع آخرین بخش از سه‌گانه معروف سه رنگ کیشلوفسکی پس از آبی و سفید به‌شمار می‌رود. از بارزترین نکات این فیلم می‌توان به موسیقی متن بی‌نظیر آن ساخته آهنگساز لهستانی، زبیگنیف پرایسنر اشاره کرد. داستان اثر سینمایی قرمز درباره یک مدل است که وقتی به دنبال سگ خودش می‌رود، وارد خانه همسایه‌اش یک قاضی بازنشسته می‌شود. وی با گذشت زمان متوجه این نکته می‌شود که همسایه‌اش به‌طور مداوم جاسوسی زندگی همسایه‌ها را می‌کند.

11- فیلم فرانسوی 8 Women

فیلم فرانسوی 8 Women

  • سال انتشار: ۲۰۰۲
  • کارگردان: فرانسوا اوزون
  • بازیگران: کاترین دونوو
  • امتیاز(IMDB): 8 از 10

فیلم فرانسوی 8 Women، یک کمدی سیاه به کارگردانی فرانسوا اوزون است که بر اساس نمایشنامه‌ای از رابرت توماس ساخته شده است. این فیلم در پنجاه و دومین جشنواره فیلم برلین برای دریافت خرس طلایی به رقابت پرداخت و ایزابل هوپر، بازیگر آن، جایزه خرس نقره‌ای را دریافت کرد. “8 Women” با نقدهای مثبتی از سوی منتقدان مواجه شد و در جوایز سزار نیز نامزد دوازده جایزه شد. تماشاگر از همان ابتدا متوجه میراث فیلم از جهان‌های فیلمسازان و نویسندگان مختلف، به ویژه آگاتا کریستی، می‌شود. معمای قتل در این فیلم با یک نگاه تازه و لحنی متفاوت بازگو شده است، اما چرخش‌های غیرمنتظره و محیط پرتنش همچنان از عناصر کلیدی داستان‌های کریستی بهره می‌برد.

فرانسوا اوزون برای ساخت این فیلم از آثار راس هانتر، داگلاس سیرک و آلفرد هیچکاک الهام گرفته و طراحی لباس‌ها با ظرافت توسط پاسکالین شاوان انجام شده است. این اثر موزیکال کمدی با بازیگران برجسته و دنیای جذابش، یک تجربه سرگرم‌کننده را به مخاطبان ارائه می‌دهد؛ نمایشی که هم خنده‌دار است و هم بیننده را به سفری پر از کنکاش می‌برد.

12- فیلم فرانسوی Night Of Kings

Night Of Kings از بهترین فیلم های فرانسوی

  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • کارگردان: فیلیپ لاکوت
  • بازیگران: باکاری کنه
  • امتیاز(IMDB) 6.6 از 10

“Night of Kings” اولین بار در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و توانست تحسین منتقدان را جلب کند و در 4 سال گذشته این اثر سینمایی را می‌توان یکی از بهترین فیلم های فرانسوی دانست. فیلم Night Of Kings در اروپا، آسیا و کانادا جوایز متعددی کسب کرد و در پنجاهمین دوره جشنواره‌های روتردام و تورنتو به عنوان بهترین فیلم شناخته شد. “شب پادشاهان” با فضایی شبه آخرالزمانی و بهره‌گیری از عناصر رئالیسم جادویی، داستانی مالیخولیایی را روایت می‌کند. کارگردان از یک زندان عجیب برای تجسم افکارش استفاده کرده و افسانه‌های عربی و آفریقایی را با دنیای مدرن ترکیب می‌کند و بازخوانی می‌کند.

زندان در این فیلم نمادی از ملتی است که به حال خود رها شده و رهبرانش هیچ ارزشی برای جان مردم قائل نیستند. “شب پادشاهان” تصویری نمادین از ساحل عاج است که در دوران استعمار به سر می‌برد و مردمش طی ۲۰ سال جنگ داخلی برای انتقال قدرت، رنج فراوانی کشیده‌اند. این فیلم با ترکیب افسانه‌ها و وضعیت کنونی ساحل عاج، به شکلی خلاقانه ریشه‌های آشفتگی‌های کنونی را در گذشته کشور جستجو می‌کند و با زبانی استعاری به تصویر می‌کشد.

13- فیلم فرانسوی Hiroshima Mon Amour

فیلم فرانسوی Hiroshima Mon Amour

  • سال انتشار: ۱۹۵۹
  • کارگردان: آلن رنه
  • بازیگران: امانوئل ریوا
  • امتیاز(IMDB): 7.9 از 10

فیلم فرانسوی “هیروشیما عشق من”، اولین فیلم بلند آلن رنه، یک همکاری مشترک بین فرانسه و ژاپن است و به عنوان یکی از تأثیرگذارترین آثار موج نوی سینمای فرانسه شناخته می‌شود. این فیلم که با تغییرات بنیادین در روش‌های سنتی فیلمسازی همراه بود، نقشی کلیدی در شروع موج نو ایفا کرد. “هیروشیما عشق من” با مضمونی ضد جنگ به موضوع بمباران اتمی هیروشیما و وحشت‌های ناشی از آن پرداخته و به دلیل روش روایت و استفاده از تکنیک‌های هنری نوآورانه، اغلب با “همشهری کین” مقایسه می‌شود. لحن شاعرانه فیلم حتی در زمان توصیف ویرانی و مرگ، با تصاویری غنی و پیامی قوی علیه جنگ، تماشاگر را عمیقاً تحت تأثیر قرار می‌دهد.

درمورد بمباران هیروشیما بیشتر تماشا کنید: معرفی انیمه مدفن کرم های شبتاب؛‌ شاهکاری درام و سینمایی

درونمایه اصلی فیلم حول محور زمان، خاطرات و زخم‌های عشق و اشتیاق می‌چرخد، زخم‌هایی که هیچ‌گاه بهبود نمی‌یابند. “هیروشیما عشق من” توجه منتقدان را به خود جلب کرد و اولین نمایش آن در جشنواره کن برگزار شد، اگرچه برای جلوگیری از ناراحتی آمریکا از بخش رقابت اصلی حذف شد. این فیلم جایزه منتقدان بین‌المللی را به دست آورد و مارگریت دوراس، نویسنده برجسته فرانسوی، برای فیلمنامه این اثر نامزد جایزه اسکار در سی و سومین دوره جوایز اسکار شد.

درمورد جشنواره ونیز بیشتر بدانید: همه چیز درمورد جشنواره ونیز+ تاریخچه کامل

14- فیلم فرانسوی France

فیلم فرانسوی France

  • کارگردان: برونو دومونت
  • بازیگران: لئا سیدوکس
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • امتیاز(IMDB): 5.9 از 10

فیلم فرانسوی France اولین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و نقدهای متوسطی را از جانب منتقدین دنیای سینما دریافت کرد. داستان “فرانس” درباره یک ستاره تلویزیونی است که پس از یک‌سری اتفاقات، زندگی‌اش به تدریج از کنترل خارج می‌شود. ایده فیلم ساده و شبیه به بسیاری از داستان‌هایی است که درباره سلبریتی‌ها و افراد مشهور ساخته شده‌اند. “France” تصویری از جامعه کنونی فرانسه ارائه می‌دهد و نمایشی پررنگ از فرهنگ زندگی افراد مشهور است. در این اثر، برونو دومونت تمرکز خود را بر هجو رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و انتقادی بر ژورنالیسم فرانسوی گذاشته است.

“فرانس” نمادی از خود کشور فرانسه است؛ ظاهری درخشان و شیک دارد؛ اما در باطن دچار بحران‌هایی همچون مهاجرت و خیانت از سوی متحدانش است. بازی برجسته لئا سیدو در نقش اصلی، نقطه قوت فیلم است. او با واقع‌گرایی بالا نقش خود را ایفا می‌کند و بیننده را به دنیایی می‌برد که در آن حقیقت به‌طور مداوم تغییر می‌کند. “فرانس” هشداری است درباره اثرات زندگی مدرن و پیامدهای آن. البته اگر علاقمند به تماشای فیلم‌هایی درمورد افراد مشهور و جایگاه سلبریتی‌ها در جامعه باشید، کلیشه‌های این فیلم ممکن است اندکی حوصله‌تان را سر ببرد. کما این‌که به نظر می‌رسد علت امتیاز کم این فیلم چنین موضوعی باشد.

15- فیلم فرانسوی Summer Hours

فیلم فرانسوی Summer Hours

  • کارگردان: اولویه آسایانس
  • بازیگران: ژولیت بینوش
  • سال انتشار: ۲۰۰۹
  • امتیاز(iMDB): 7.2 از 10

فیلم فرانسوی “ساعات تابستانی” به کارگردانی اولیویه آسایاس، یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان معاصر فرانسه، به شدت مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. این درام خانوادگی در سال ۲۰۰۹ عنوان پرفروش‌ترین فیلم خارجی‌زبان در ایالات متحده را به‌دست آورد و در سال ۲۰۱۷ از سوی نیویورک تایمز به‌عنوان نهمین فیلم برتر قرن بیست‌ویکم انتخاب شد. “ساعات تابستانی” جوایز زیادی از جمله از انجمن منتقدان فیلم بوستون، حلقه منتقدان فیلم نیویورک و منتقدان فیلم هیوستون کسب کرد، و ادیت اسکوب برای نقش‌آفرینی در نقش هلن نیز نامزد بهترین بازیگر زن شد.

این فیلم در عین حال که به بررسی مسائل خانوادگی می‌پردازد، به گفته خود آسایاس، با ظرافت به موضوعاتی همچون هنر و تاریخ نیز می‌پردازد. یکی از نقاط قوت کلیدی فیلم، اجرای بی‌نظیر ژولیت بینوش است که با ظرافت و حس عمیق، درام خانوادگی فیلم را تقویت می‌کند و تماشاگر را به دنیای غنی و دلپذیر سینمای فرانسوی می‌کشاند.

جمع بندی

سینمای فرانسه از گذشته تا به امروز، آثار پرمخاطب و فاخری را تولید کرده که جملگی در دسته 250 فیلم برتر IMDb قرار دارند. در این مقاله از وب‌سایت مستر دیالوک به بررسی و بهترین فیلم های فرانسوی براساس امتیازشان در IMDb پرداختیم. به نظر شما در فهرست مذکور جای کدام فیلم سینمایی فرانسوی خالیست؟ در لیست بهترین فیلم های فرانسوی براساس IMDb شما کدام اثر معرفی شده در این مقاله را بیشتر دوست دارد؟

امید است مقاله معرفی بهترین فیلم های فرانسوی بر اساس IMDb برای شما مخاطبین محترم مستر دیالوک مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات شخصی خود را در زمینه برترین فیلم سینمایی فرانسوی با ما در وب‌سایت مستر دیالوک به اشترک بگذارید.

 

به این مقاله امتیاز بدید
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره

(امتیازی ثبت نشده)

Loading...
برچسب ها :

Master of Content

دیدگاه کاربران (2 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید