بیشتر بخوانید

کارتون های نوستالژی دهه 60 و 70 (لیست کامل)

زمان مطالعه: 11 دقیقه

فهرست مطالب

تماشای دوباره کارتون های نوستالژی دهه 60 و 70، می‌تواند برای ما یادآور خاطرات خوش دوران کودکی باشد. دورانی که با کمترین دغدغه و با آرامش کامل روبروی تلویزیون می‌نشستیم تا به دنیای کارتون‌ها سفر کنیم. این سفر آن‌چنان لذت بخش بود که اگر الان نام تعدادی از کارتون‌های آن زمان به گوشتان برسد، لبخند بر روی لب‌هایتان می‌نشیند. این آثار آن‌قدر نکات خوبی داشتند که شما می‌توانید برای کودکانتان به نمایش بگذارید. به همین جهت در ادامه به معرفی کارتون های قدیمی خواهیم پرداخت. مجله مستر دیالوگ بار دیگر شما را به دنیای کودکی خواهد برد.

کارتون های نوستالژی دهه 60 و 70

کارتون‌های قدیمی، گنجینه‌ای از مفاهیم و خاطرات هستند که هم برای کودکان دیروز و هم برای بزرگسالان امروز ارزشمند است. بازبینی این آثار، حس خوشایند بازگشت به گذشته را در ما بیدار می‌کند. این کارتون‌ها نه تنها یادآور دوران خوش کودکی ما هستند، بلکه درک ما را از مفاهیم عمیق و ارزشمندی مثل دوستی، انسانیت، محبت و عشق تقویت کرده‌اند. همچنین، کودکان امروز با تجربه‌کردن و خاطره‌سازی از طریق تماشای چنین آثاری، می‌توانند نوستالژی پررنگی را در آینده برای خودشان شکل دهند. پس با دیدن کارتون‌های قدیمی، ما به گذشته بازمی‌گردیم و در عین حال به آینده نگاه می‌کنیم. در ادامه همراه ما باشید تا نگاهی به گلچین کارتون های دهه 60 و 70 بیاندازیم.

1- کارتون های قدیمی، The Story of Perrine

کارتون های نوستالژی دهه 60 و 70

  • دوبلورها: نرگس فولادوند (پرین)، مینو غزنوی (مادر پرین)، رزیتا یاراحمدی (روزالی) و …
  • سال ساخت: 1978
  • تعداد قسمت: 53 قست

پرین یک سریال انیمیشنی ژاپنی است که در دهه 60 و اوایل دهه 70 توسط هیروشی سایتو کارگردانی شده است. این کارتون 53 قسمتی درباره دختری به نام پرین است که پس از مرگ پدرش، به همراه مادرش به زادگاهشان در روستای ماراکور در فرانسه برمی‌گردد. مادر پرین دچار بیماری می‌شود و برای خرید دارو، پرین مجبور می‌شود الاغ دوست‌داشتنی خود پاریکال را بفروشد. مادر پرین در اواسط کارتون فوت می‌کند، ولی پرین به هر ترتیب خود را به روستای ماراکور می‌رساند و  متوجه می‌شود که پدربزرگش یکی از ثروتمندان آن روستا است. پرین در کارخانه‌ای با نام اورولی کار می‌کند و دوست دارد حقیقت زندگی خود را به پدربزرگش بگوید.

پرین یکی از بهترین  کارتون های نوستالژی دهه 60 و 70 محسوب می‌شود. این سریال کارتونی با صداپیشگان نام آشنایی همچون نرگس فولادوند (پرین)، مینو غزنوی (مادر پرین) و رزیتا یاراحمدی (روزالی) به زبان فارسی برگردانده شده است. باتوجه به تاثیرگذاری این کارتون بر نسل‌های گذشته، می‌توانید از آن برای تربیت هرچه بهتر نسل جدید استفاده کنید.

2- کارتون قدیمی ایکیو-سان

ایکیو سان از کارتون های قدیمی

  • سال ساخت: 1975
  • تعداد قسمت‌ها: 296
  • کشور سازنده: ژاپن
  • دوبلورها: فریبا شاهین مقدم (ایکیو سان)، ناصر نظامی (شینسه)، عباس نباتی (ژنرال) و اکبر مناتی (استاد) و …

ایکیو سان، کارتونی 296 قسمتی است که به عنوان یکی از ماندگارترین انیمیشن‌های خارجی قدیمی که در تلویزیون پخش شده، شناخته می‌شود و در دهه 60 میلادی، بین کودکان بسیار محبوب بود. این انیمیشن ژاپنی داستان پسربچه‌ای باهوش به نام ایکیو سان را روایت می‌کند که در یک معبد زندگی می‌کند و با هوش خود، همه مشکلات امپراتور و دیگران را حل می‌کند.

ایکیو سان یکی از کهن‌ترین کارتون‌های دهه 60 صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است و صداپیشگانی مانند فریبا شاهین مقدم (در نقش ایکیو سان)، ناصر نظامی (در نقش شینسه)، عباس نباتی (در نقش ژنرال) و اکبر مناتی (در نقش استاد) در بخش دوبله آن حضور داشته‌اند.

3-کارتون قدیمی ملوان زبل

کارتون های قدیمی؛ ملوان زبل

  • سال ساخت: 1933
  • دوبلورها: محمد عبادی (ملوان زبل)

ملوان زبل یکی مشهورترین و محبوب‌ترین کارتونهای دهه شصت است. کمتر کسی وجود دارد که در دوران کودکی خود به تماشای این انیمیشن بسیار محبوب ننشته باشد. جالب است بدانید که پاپای یا همان ملوان زبل نه تنها جزوی از معروف‌ترین شخصیت‌های انیمیشینی در ایران محسوب می‌شود، بلکه از نظر تاریخی قدمتی فوق العاده قدیمی دارد! این ملوان عصبانی و خسته، معمولاً به کار دیگران توجهی نداشت و فقط می‌خواست در کنار معشوقه‌اش «آلیو» زندگی کند و از لحظاتش لذت ببرد. در طول سریال شخصی با نام بلوتو تبدیل به عذابی بزرگ برای ملون زبل ما شده بود. او دائما به پروپای قهرمان قصه می‌پیچید و نمی‌گذاشت که آب خوش از گلوی ملوان زبل پایین برد. از قضا ملوان قصه ما با خوردن موادی همچون اسفناج به نیروی باورنکردنی دست میافت که هیچکس حتی بلوتو نیز جلودار او نبود.

4- اسکوبی دو، معروف‌ترین کارتون قدیمی

اسکوبی دو از کارتون های قدیمی

اسکوبی دو یکی از کارتون های دهه شصت است. این کارتون که در سال 1969 شروع شد و در چند فصل ادامه پیدا کرد. داستان ماجراهای گروهی از دوستان را که به حل معماهای جنایی می‌پردازند، روایت می‌کند. این گروه شامل فرد، ولما، دافنه، شگی و سگ بزرگ و ترسوی آنها به نام اسکوبی دو است. این کارتون با نشان دادن داستان‌های رازآلود و هیجان انگیز در هر قسمت و اتفاقاتی که برای شخصیت‌های گروه می‌افتد حسابی شما را سرگرم می‌کند.

5- کارتون قدیمی Looney Tunes

کارتون های قدیمی؛ لونی تونز

  • کشور سازنده: آمریکا
  • شرکت سازنده: برادران وارنر
  • تاریخ تولید: ۱۹۳۰

مگر می‌شود از کارتون های نوستالژی دهه 60 و 70 صحبت کنیم اما اشاره‌ای به کارتون قدیمی لونی تونز نداشته باشیم؟ ساخت کارتون لونی تونز به دهه 30 میلادی باز می‌گردد و شاید بتوان این مجموعه کارتونی را یکی از بلندترین کارتون‌ها در طول تاریخ دانست. لونی تونز به مرور زمان و در طی دهه‌های متمادی پیشرفت زیادی کرد و با تغییرات بسیار جالبی همراه شد.

مجموعه کارتونی لونی تونز، شامل تعداد زیادی شخصیت محبوب است، از جمله خرگوش مشهور باگز بانی، اردک خنده‌دار و عصبی دافی داک، قناری کوچک توییتی و گربه بازیگوش و عجیب سیلوستر. این مجموعه در تلویزیون ایران به صورت منظم در برخی دوره‌ها و گاهی به صورت پراکنده نمایش داده شده است. شاید بتوان گفت که بیشترین نمایش‌های لونی تونز در ایران به «کایوت» و «رودرانر» اختصاص داشته است؛ زوجی جذاب که در صحراهای آمریکا ماجراهای جالبی را تجربه می‌کنند و کایوت بیچاره بارها و بارها در تلاش برای رسیدن به غذای خوشمزه خود (که در ایران به نام «میگ میگ» شناخته می‌شود) به شدت آسیب می‌بیند.

سریال کارتونی لونی تونز در چند سال آینده وارد قرن دوم حیات خود خواهد شد و هنوز هم پس از گذشت این همه سال، جذابیت‌های خود را در حدودی حفظ کرده است. این مجموعه همچنین شامل کارتون‌های خاص خود است و همچنین فیلمی مانند Space Jam: A New Legacy که به تازگی با حضور این شخصیت‌های دوست‌داشتنی در کنار لبران جیمز اکران شده است.

بنابراین می‌توان گفت که لونی تونز خاطرات یک نسل را شکل نمی‌دهد بلکه چند نسل و حتی نسل امروزی کودکان ما با این انیمیشن ارتباط بسیار ویژه‌ای می‌گیرند.

6- مشهورترین کارتون های قدیمی؛ تام و جری

کارتون های قدیمی

  • سال ساخت: 1940

تام و جری یکی از مشهورترین  کارتون های نوستالژی دهه 60 و 70 محسوب می‌شود. افراد زیادی با قسمت‌های مختلف این سریال، خاطرات دارند. این کارتون که در سال 1940 شروع شد و تا سال 1967 ادامه یافت، داستان رقابت و دشمنی بین گربه‌ای به نام تام و موشی به نام جری را روایت می‌کند. این کارتون با حالات طنزآمیز و مضحک تام و جری که همواره در تلاش برای آزار و اذیت یکدیگر هستند، مخاطبان را سرگرم می‌کند. این کارتون برنده چندین جایزه اسکار شده است و یکی از محبوب‌ترین کارتون‌های تاریخ است. جالب است بدانید که در حال حاضر با گذشت بیش از 80 سال از زمان پخش این مجموعه محبوب، همچنان مخاطبین زیادی به تماشای این کارتون می‌نشینند.

7- آستریکس و اوبلیکس

آستریکس و اوبلیکس از کارتون های قدیمی

آستریکس و اوبلیکس، کارتون قدیمی دهه ۶۰ است. این کارتون ماجراجویانه داستان دو قهرمان با ظاهری خنده‌دار و کمدی را روایت می‌کند که با امپراتوری روم مبارزه می‌کنند. آستریکس و اوبلیکس با استفاده از جادوی چای درختچه، قدرت فوق‌العاده پیدا می‌کنند و رومی‌ها را شکست می‌دهند. اگر برای کودک خودتان در عصر امروزی به دنبال سریال طنز کارتونی هستید، آستریکس و اوبلیکس بهترین انتخاب ممکن است.

8- کارتون قدیمی The Woody Woodpecker Show

The Woody Woodpecker Show از کارتون های قدیمی

  • کشور سازنده: آمریکا
  • شرکت سازنده: Walter Lantz Studio
  • تاریخ تولید: ۱۹۵۷

بسیاری از کودکان ایرانی برای اولین بار با یک پرنده به نام دارکوب در کارتون “دارکوب زبله” آشنا شدند. دارکوب زبله کارتون های نوستالژی دهه 60 و 70 محسوب می‌شود که شاید اگر همین الان درمورد آن با برخی از متولدین دهه 60 و 70 صحبت کنید، شور و ذوق را در یادآوری خاطرات مشاهده کنید.

شخصیتی پرانرژی با نام اصلی «وودی وودپکر» توسط والتر لانتز و بن هاردوی در سال ۱۹۴۰ طراحی شد و در انیمیشن کوتاهی به نام Knock Knock به نمایش درآمد. در ادامه، انیمیشن‌های کوتاه بسیاری با حضور او ساخته شد، اما سریال انیمیشنی وودی وودپکر در دهه ۱۹۵۰ بود که محبوبیت دارکوب را به شدت افزایش داد و او را به یک رقیب برای شخصیت‌های مشهور لونی تونز تبدیل کرد.

اگر به تماشای کارتون علاقمند هستید، نگاهی به بلاگ پست انیمیشن گربه ها در موزه+ خلاصه داستان، بازیگران و نمرات در مجله سینمایی مستر دیالوگ بیندازید. 

9- کارتون قدیمی هاکلبری فین

هاکلبری فین

  • سال ساخت: 1976
  • تعداد قسمت: 26

یکی از پرطرفدارترین کارتون های قدیمی، هاکلبری فین نام دارد. این سریال کارتونی قدیمی از رمانی با همین نام اقتباس شده است. جالب است بدانید که هنگامی‌که این کارتون در دهه 70 در صداوسیما پخش می‌شد، اکثر کودکان در خانه و در حال تماشای آن بودند! این سریال کارتونی تلاش می‌کند تا با تمی کارتون، به بررسی و مبارزه با موضوعات نژاد پرستی بپردازد. داستان سریال، زندگی پسر نوجوانی را روایت می‌کند که به شکلی کاملا اتفاقی با یک سیاه پوست همسفر می‌شود. او پیش از چنین سفری، سیاه پوستان را نژاد درجه دوم محسوب می‌کرده و دید خوبی نسبت به آن‌ها نداشته است؛ اما این سفر ذهنیت و دیدگاه نوجوان قصه ما را برای همیشه عوض می‌کند.

10- پینوکیوی دروغ‌گو، یکی از کارتون های دهه شصت

پینوکیو از کارتون های دهه 60 و 70

  • سال ساخت:  1976
  • دوبلورها: نادره سالارپور (پینوکیو)، مرتضی احمدی (روباه مکار)، کنعان کیانی (گربه نره) و نصرت‌الله حمیدی (پدر ژپتو)

یکی از مشهورترین کارتون های قدیمی، پینوکیو نام دارد. اگر از هر پدر و مادر و دهه شصتی بپرسید بدون شک سریال پینوکیو را تماشا کرده است. پینوکیو، پدر ژپتو، روباه مکار و گربه نره با حضور خودشان در قامت یک سریال کارتونی، خاطرات بسیار خوشی برای کودکان ساختند. در واقع هدف این انیمه ژاپنی و معروف این بوده است که به مخاطبین خود نشان دهد که عاقبت دروغ‌گویی و ساده لوحی چیست. پینوکیو همواره به خاطر درو‌غ‌هایی که می‌گفت در دردسرهای بدی می‌افتاد و همواره به علت ساده لوحی، گول گربه نره و روباه مکار را می‌‌خورد. بنابراین این سریال کارتونی می‌تواند منبع خوبی برای آموزش مفاهیمی همچون عدم دروغ گویی به کودکان درنظر گرفته شود. لازم به ذکر است که چندی پیش از این شخصیت دوست داشتی یک فیلم و سریال کارتونی جدید تولید شد.

11- کارتون قدیمی پسر شجاع از خاطره انگیزترین کارتون‌ های دهه 60

کارتون قدیمی پسر شجاع

کارتون “پسر شجاع” که در اصل “داستان دان چاک” (Don Chuck Story) نام دارد، یک مجموعه تلویزیونی انیمیشنی ژاپنی است. این سریال توسط استودیو Knack بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۸ میلادی تولید شد. در اوایل دهه شصت خورشیدی، این کارتون تحت مدیریت دوبلاژ غلامعلی افشاریه به فارسی دوبله شد و از شبکه اول تلویزیون ایران پخش گردید. پس از آن، چندین بار از شبکه‌های مختلفی مانند شبکه تهران، پویا، نهال و سایر شبکه‌های تلویزیونی محلی بازپخش شد و همچنان نیز گاهی پخش می‌شود. به دلیل تعداد محدود انیمیشن‌های در حال پخش و ساعات کم برنامه‌های کودکان در آن دوران، این کارتون با استقبال زیادی مواجه شد، تا جایی که روزنامه اطلاعات مقاله‌ای به آن اختصاص داد. “پسر شجاع” به یکی از محبوب‌ترین و نوستالژیک‌ترین کارتون‌های تلویزیون در دهه‌های پنجاه و شصت تبدیل شد.

اگر به خاطره بازی با آثار قدیمی در تلویزیون ایران علاقمند هستید، نگاهی به بلاگ پست بهترین فیلم های خانوادگی ایرانی که ارزش دیدن دارند در مجله مستر دیالوگ بیندازید. 

12- کارتون پت و مت

کارتون قدیمی پت و مت

  • سال ساخت: 1989

“پت و مت” یک کارتون انیمیشنی است که در سال ۱۹۸۹ توسط والت دیزنی تولید شد. داستان این کارتون درباره دو دوست صمیمی به نام‌های پت و مت است که همراه با دوستانشان، ماوس‌های جری و جرکل، به ماجراجویی‌های مختلفی می‌پردازند. این انیمیشن با شخصیت‌های جذاب و داستان‌های هیجان‌انگیز توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند.

داستان‌های این کارتون عمدتاً بر دوستی و همکاری بین پت و مت تمرکز دارند. آن‌ها همواره سعی می‌کنند با کمک یکدیگر مشکلات را حل کنند. این کارتون با ترکیبی از طنز، هیجان و ماجراجویی، به خصوص برای کودکان، بسیار جذاب است. علاوه بر این، پت و مت دو دوست به نام‌های جری و جرکل دارند. این چهار دوست همیشه با هم به ماجراجویی می‌پردازند و مشکلات را با همکاری یکدیگر حل می‌کنند. این کارتون با شخصیت‌های دوست‌داشتنی و داستان‌های مهیج خود، به یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های دنیا تبدیل شده است.

کارتون قدیمی و خاطره انگیز پت و مت، جزو آن دسته از انیمیشن‌هایی است که کمتر مخاطب ایرانی را پیدا می‌کنید که با آن خاطره نداشته باشد.

13- انیمیشن قدیمی میگ میگ

انیمیشن قدیمی میگ میگ

  • سال ساخت: ۱۹۴۹ – ۲۰۰۳

کایوت و رود رانر که در ایران به نام “میگ میگ و کایوت” شناخته می‌شوند، دو شخصیت کارتونی محبوب هستند. در این انیمیشن قدیمی، یکی از شخصیت‌ها، یک گرگ کایوت و دیگری یک پرنده سریع‌الحرکت به نام کوکو دونده است. هر بار که کایوت تلاش می‌کند رودرانر را بگیرد، ناکام می‌ماند. این شخصیت‌ها از سری کارتون‌های لونی تونز و مری ملودی هستند و اولین بار در سال ۱۹۴۸ در یک انیمیشن به کارگردانی چاک جونز برای کمپانی برادران وارنر ظاهر شدند.

این دو شخصیت دوست داشتنی توسط نویسنده‌ای به نام مایکل مالتز خلق شدند و در ۱۶ قسمت اولیه که مالتز نوشت، کایوت و رودرانر در یک مسیر طولانی ماجراهای مختلفی را تجربه می‌کردند که برای پخش در تلویزیون ساخته شده بود. کایوت به جای استفاده از غرایز طبیعی و حیله‌گری، از دستگاه‌های خنده‌دار و نقشه‌های پیچیده برای شکار رودرانر استفاده می‌کند.

علاوه بر این، کایوت به عنوان دشمن در پنج قسمت از کارتون‌های باگز بانی نیز ظاهر شده است. در بیشتر قسمت‌های کوتاه “میگ میگ و کایوت”، کایوت ساکت است، اما در سفرهای انفرادی خود با صدای مل بلانس به عنوان “وایل ای گرگ نابغه” صحبت می‌کند. رودرانر فقط با صدای “میگ میگ” از خود صدا درمی‌آورد که این صدا توسط پل جولین ایجاد شده است.

14- انیمیشن افسانه سه برادر

انیمیشن افسانه سه برادر

  • سال ساخت: 1991

کارتون خاطره‌انگیز و بسیار زیبای “افسانه سه برادر” بر اساس داستان معروف چینی “عاشقانه سه پادشاهی” ساخته شده است. این داستان بر پایه رویدادهای سال‌های پایانی سلسله هان و پیش از آغاز دوره سه امپراتوری شو، وی و وو می‌باشد و در سال ۱۹۹۱ از شبکه NHK ژاپن پخش شد. این کارتون در ایران نیز بسیار شناخته شده و محبوب است.

داستان “افسانه سه برادر” در دوران پایانی سلسله هان رخ می‌دهد، زمانی که دولت مرکزی به شدت فاسد شده و شورش‌هایی مانند قیام دستار زردها امپراتوری را به سوی فروپاشی می‌برد. در این میان، سه دلاور به نام‌های لیو بی، گوان یو و جانگ فی با یکدیگر پیمان برادری می‌بندند تا صلح و عدالت را برقرار کنند. اما در مقابل آن‌ها، نخست‌وزیر حیله‌گر سائو سائو قرار دارد که با آن‌ها به مقابله می‌پردازد و جنگ‌های بسیاری، از جمله نبرد معروف صخره سرخ، میان آن‌ها در می‌گیرد.

“افسانه سه برادر” در واقع یک انیمیشن انقلابی است. محوریت داستان حول سه برادر است که قصد دارند با پادشاه ظالم و فاسد مبارزه کنند. این سه برادر برای رسیدن به هدف خود باید سفرهای زیادی انجام دهند و داستان‌ها و اتفاقات جالبی در طی این سفرها رخ می‌دهد.

15- انیمیشن پسر کوهستان

انیمیشن پسر کوهستان

  • سال ساخت: 1975

یکی دیگر از کارتون های قدیمی، پسر کوهستان نام دارد. با این کارتون قدیمی، اکثر مخاطبین دهه 60 شمسی خاطره دارند تا مخاطبین دهه 70. داستان این انیمیشن سریالی قدیمی درمورد پسربچه‌ای به نام پیرو است که زمان زیادی را صرف پیدا کردن پدر خود می‌کند. پدر او برای پیدا کردن شهری با نام ال‌دورادو، راهی سفری دراز و طولانی شده است. نکته جالبی که وجود دارد این است که ال‌دورادو شهری است که تبدیل به افسانه شده و عده بسیار زیادی از افراد از آن خبری ندارند. حال باید دید که پیرو می‌تواند پدر خود را پیدا کند یا نه؟

جمع بندی

کارتون های دهه 60 و 70 منبع بسیار خوبی برای یادگیری مفاهیم مهم انسانی در دوران کودکی محسوب می‌شوند. این کارتون‌ها نه تنها یادآور خاطرات خوش دوران کودکی بزرگسالان هستند، بلکه می‌توانند در دنیای امروزی و با چنین پیشرفت تکنولوژی مشاهده شوند. پیشنهاد می‌کنیم که به همراه کودکان و عزیزان خود بار دیگر به تماشای این آثار بسیار دیدنی بنشینید.

به این مقاله امتیاز بدید
1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
1 رای ثبت شده - میانگین امتیاز 5,00 از 5
Loading...
برچسب ها :

Master of Content

دیدگاهتان را بنویسید