بیشتر بخوانید

جشنواره ونیز

همه چیز درمورد جشنواره ونیز+ تاریخچه کامل

زمان مطالعه: 5 دقیقه

فهرست مطالب

بدون شک تا امروز نام جشنواره ونیز را بارها و بارها شنیده‌اید؛ اما این امکان وجود دارد که اطلاعات کافی راجع به این جشنواره و حتی علت برگزاری آن نداشته باشید. جشنواره ونیز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های سینمایی در جهان لیاقت توجه را دارد. به همین جهت در این بلاگ پست از مجله مستر دیالوگ قصد داریم تا اطلاعات مفیدی درمورد جشنواره ونیز به شما ارائه دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

اطلاعات شناسنامه‌ای جشنواره ونیز

جشنواره ونیز

  • مکان برگزاری: ونیز، ایتالیا
  • اولین برگزاری: حدود 91 سال پیش
  • جوایز جشنواره ونیز: شیر طلایی، شیر نقره‌ای، جام ولپی و…

جشنواره سینمایی ونیز یکی از پیشینه‌دارترین و بزرگترین رویدادهای سینمایی در جهان است. این جشنواره برای اولین بار در سال ۱۹۳۲ میلادی یعنی حدود 91 سال پیش برگزار شد. جشنواره ونیز در کنار دیگر جشنواره‌های بزرگ مانند کن و برلین، یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی اروپا و جهان است. در ادامه به شکل دقیق‌تر به این فستیوال مشهور نگاهی می‌اندازیم.

جشنواره سینمایی ونیز چه زمانی ایجاد شد؟

جشنواره سینمایی ونیز به نام Esposizione d’Arte Cinematografica شناخته می‌شود. این جشنواره در ابتدا بخشی از فستیوال‌های دوسالانه ونیز محسوب می‌شد. جالب است بدانید که دومین دوره از جشنواره ونیز تحت حکومت فاشیستی ایتالیا برگزار شد. همچنین اولین جشنواره ونیز در سال 1932 به شکل کاملا غیر رقابتی برگزار شد و فیلم‌‌هایی همچون گراند هتل، قهرمان و… در این فستیوال حضور پیدا کردند.

فاشیسم و جشنواره ونیز

فاشیسم و جشنواره ونیز

جشنواره ونیز در طول تاریخ خود با فراز و نشیب‌های زیادی روبه رو بوده است. علی رغم آن‌که دوره دوم این فستیوال در زمان حکم‌رانی حکومت فاشیسم برگزار شد؛ اما سرانجام حکومت فاشیسم ایتالیا، فشارهای سیاسی زیادی برای برگزاری این جشنواره وارد کرد که نتیجه این‌گونه شد که در سال‌های جنگ جهانی دوم، فستیوال دیگر برگزار نشد.

پس از پایان جنگ جهانی دوم، جشنواره بار دیگر شکوفا شد و با تغییرات ساختاری و هنری، به گسترش خود ادامه داد.

در دوران معاصر، جشنواره ونیز به عنوان یک پلتفرم برای نمایش فیلم‌های مستقل، خلاقانه و نوآورانه شناخته می‌شود که به چالش کشیدن قوانین سینمای معمول می‌پردازند.

بخش‌های مختلف جشنواره سینمایی ونیز

جشنواره ونیز علاوه بر بخش مسابقه، دارای بخش‌های دیگری همچون بخش ضدجریان، هورایزون، کلاسیک، ونتس دِ (بخش مخصوص فضای مجازی)، سینماتک (بخش مخصوص تئاتر) و بخش سالام (بخش مخصوص فروش) است.

همچنین جالب است بدانید که در حاشیه جشنواره، رویدادهای هنری، فرهنگی، آموزشی و صنعتی نظیر نمایشگاه هنر، کارگاه‌ها، سمینار‌ها، نمایشگاه معماری و کارناوال کودکان نیز برگزار می‌شود.

جوایز جشنواره ونیز

جایزه اصلی جشنواره سینمایی ونیز شیر طلایی نام دارد. این شیر بالدار مشهور، که بر روی پرچم جمهوری نیز دیده می‌شود، ابتدا به نام جام موسولینی شناخته شد. جالب است بدانید که پس از شکست ایتالیا و سقوط موسولینی در جنگ جهانی دوم، نام فستیوال تغییر کرد. از حدود سال 1947، این فستیوال کار خودش را با نام جشنواره بین المللی ونیز ادامه داد.

در جشنواره سینمایی ونیز، جایزه شیر طلایی برترین جایزه این جشنواره برای بهترین فیلم در بخش رقابتی است.

شیر طلایی دوم

از سال 1970، شیر طلایی دومی به عنوان جایزه افتخاری به بزرگان و پیشگامان سینمای جهان اهدا می‌شود. جشنواره ونیز همچنین جوایز دیگری همچون جایزه انسانیت و جایزه جام ولپی که به بازیگران تعلق می‌گیرد را به عناوین فستیوال اضافه کرد.

همچنین از سال 2002، جایزه دیگری به نام سان‌مارکو به بهترین فیلم بخش ضدجریان اهدا می‌شود.

جایزه انسانیت

جشنواره ونیز، جایزه دیگری به نام جایزه انسانیت نیز دارد. جایزه انسانیت به مبلغ 50 هزار دلار به هنرمندان، سینماگران و بازیگرانی داده می‌شود که زمان زیادی از فعالیت‌های خودشان را وقف فعالیت‌های انسان دوستانه کرده‌اند.

جایزه جام روباه

جایزه جام روباه حشنواره ونیز به بهترین بازیگر زن و مرد داده می‌شود.

جایزه سان مارکو

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، جایزه سان مارکو به بهترین فیلم ضد جریان تعلق می‌گیرد. منظور از ضد جریان، فیلم‌ها و آثاری هستند که برخلاف جریان کلی سینما حرکت می‌کنند و به نوعی سنت شکن محسوب می‌شوند.

جایزه مخصوص داوران

در جشنواره ونیز، جایزه‌ای تحت عنوان جایزه مخصوص داوران وجود دارد که در برخی از سال‌ها به یک یا دو فیلم برتر حاضر شده در جشنواره داده می‌شود.

جایزه بهترین کارگردانی

جایزه شیر نقره‌ای در جشنواره سینمایی ونیز به بهترین کارگردان حضور یافته در فستیوال داده می‌شود.

جایزه جام ولپی

جام ولپی به بهترین بازیگران شرکت یافته در جشنواره ونیز اهدا می‌شود. این جایزه به شکل رسمی از سال 1934 میلادی به این فستیوال اضافه شد. البته لازم به ذکر است که این جایزه در دهه 1990 به بازیگران نقش مکمل مرد و زن نیز اهدا می‌شد.

جایزه اوسلای طلایی

جایزه اوسلای طلایی در این جشنواره معمولا به دو زیر عنوان بهترین مشارکت فنی به افرادی همچون فیلم‌برداران و آهنگسازان و از طرف دیگر به بهترین فیلمنامه اهدا می‌‌شود.

جوایز حذف شده

جام موسولینی، که به افتخار نخست‌وزیر ایتالیا، بنیتو موسولینی نامگذاری شده بود، از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۲ برترین جایزه جشنواره ونیز محسوب می‌شد. با سقوط حکومت بنیتو موسولینی در سال ۱۹۳۴، این جایزه رها شد و در نهایت در سال ۱۹۴۷ با نام جایزه بزرگ بین‌المللی ونیز دوباره آغاز شد.

حضور سینمای ایران در جشنواره ونیز

جشنواره ونیز

به عنوان آخرین بخش از بلاگ پست توضیحاتی در باب جشنواره ونیز، بهتر است تا نگاهی گذار به حضور ایران در این فستیوال سینمایی بیاندازیم.

کشور ایران برای نخستین بار در زمان حکومت پهلوی و در سال 1937 در جشنواره سینمایی ونیز با فیلم مینیاتورهای ایرانی حضور یافت. هنرمندان ایرانی همچنین برای نخستین بار موفق شدند تا در سال 1940 با کمک ابراهیم گلستان نخستین جایزه سینمایی ونیز را برای ایران کسب کنند.

پس از سال 1940، ایران به شکل‌های مختلف و با آثار متفاوتی همچون گاو، دت، سکوت، باد ما را خواهد برد، شیرین، روزی که زن شدم، رای مخفی، ماهی و گربه، قصه‌ها، بدون تاریخ بدون امضا و… در جشنواره ونیز حضور یافت.

دو جایزه مهم در کارنامه تاریخ سینمای ایران

می‌توان گفت دو جایزه بیشتر از دیگر جایزه‌های کسب شده در جشنواره ونیز در تاریخ سینمای ایران برجسته‌اند؛ اولی، دایره ‏جعفر پناهی است که تاکنون تنها برنده ایرانی شیر طلایی بهترین فیلم بوده است و دومی، «زنان بدون مردان» اثر شیرین نشاط که شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی را کسب کرده است.‏

جمع بندی

شناخت جشنواره‌ها و فستیوال‌های سینمایی جزو آن دسته از مسائلی است که شاید کمتر به دنبال آن رفته باشیم؛ به همین جهت در این بلاگ پست تلاش کردیم تا توضیحات مناسبی از جشنواره ونیز به شما عزیزان و فیلمبازان ارائه دهیم. در نهایت خوشحال می‌شویم تا نظرات خودتان را با ما در بخش دیدگاه درمیان بگذارید.

در ارتباط با جشنواره های سینمایی بیشتر بخوانید:
بهترین فیلم های جشنواره اسکار که قبل از مرگ باید ببینید

جوایز اسکار 2024؛ معرفی کامل نامزدها

لیست کامل جوایز گلدن گلوب 2024+ خلاصه داستان

به این مقاله امتیاز بدید
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره

(امتیازی ثبت نشده)

Loading...
برچسب ها :

Master of Content

دیدگاه کاربران (3 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید