بیشتر بخوانید

نقد فیلم Meg 2: The Trench

نقد فیلم Meg2:The Trench (گودال هیولاها)؛ شکستی بزرگ در سینما

زمان مطالعه: 6 دقیقه

فهرست مطالب

Meg2 درواقع ادامه قسمت اول همین فیلم است که در سال 2018 تولید شد. در دورانی که همه توجه دنیا روی فیلم‌های اوپنهایمر و باربی بود و این دو فیلم با اکران هم‌زمانشان در همه دنیا سروصدا برپا کرده بودند و درواقع شانسی برای رقبای آن‌ها در سینما وجود نداشت، meg2 با اکران خود طرفدارانش و افرادی را که دوست داشتند از این هیاهو دور باشند و صرفا فیلمی برای سرگرمی ببینند را خوشحال کرد. یک فیلم 100 دقیقه‌ای سرگرم‌کننده، پر از ماجراجویی و سکانس‌های اکشن که با بازی جیسون استاتهام در نقش اصلی، شما را مجذوب خودش خواهد کرد. اما آیا همه این‌ها باعث می‌شود حس کنیم با یک فیلم خوش ساخت مواجه هستیم؟ در ادامه با مجله مستر دیالوگ با نقد فیلم Meg 2: The Trench همراه باشید.

خلاصه داستان فیلم Meg2:The Trench

نقد فیلم Meg 2: The Trench

جیسون استاتهام به عنوان نقش اصلی فیلم یعنی جوناس تیلور در فیلم Meg2 ایفای نقش می‌کند. جوناس تیلور طی یک عملیات تحقیقاتی با یک گروه محقق به نقاط عمیق اقیانوس می‌رود. اما در همین حین آن‌ها متوجه می‌شوند که یک عامل بسیار خطرناک، ماموریت آن‌ها را تهدید می‌کند. آن‌ها مجبور می‌شوند برای بقای خود با این گروه شرور و همچنین با کوسه‌های غول‌پیکر ماقبل تاریخ بجنگند و آن‌ها را شکست دهند!

آیا Meg2 یک فیلم کوسه‌ای است؟

حدود 50 سال از اکران فیلم آرواره‌ها به کارگردانی استیون اسپیلبرگ می‌گذرد. این فیلم باعث شد زیر ژانری به نام ژانر کوسه شکل بگیرد. علاقه‌مندان فیلم‌های کوسه‌ای به دنبال دیدن جدال انسان با طبیعت هستند. اما آیا meg2 یک اثر کوسه‌ای است؟ باید گفت که Meg2 نیز مانند خیلی از فیلم‌های دیگر که تلاش کرده‌اند فیلمی در این ژانر بسازند نه تنها موفق عمل نکرده بلکه حتی نزدیکش هم نشده است! هرچند که ردپای سینمای استیون اسپیلبرگ در این اثر مشهود است و ما در meg2 حس می‌کنیم با دو اثر از این کارگردان، یکی فضای آرواره‌ها و دیگری فضای دنیای ژوراسیک، مواجه هستیم. هرچند که این دو فضا در فیلم بسیار از هم دور افتاده‌اند و ما درهم‌تندیگی این دو فضا را در فیلم خیلی کم احساس می‌کنیم. از طرفی در فیلم Meg2 ما با یک فضای جدال با طبیعت و جنگ با کوسه‌های غول‌ پیکر مواجه هستیم و از طرف دیگر یک موقعیت انسانی و نبرد با نیروی شر انسانی در برابر چشمانمان در حال رخ دادن است! اما نکته جالبی که وجود دارد این است که جوناس تیلور و گروهش باید با هردوی این‌ها بجنگند.

از عواملی که باعث می‌شود حس کنیم با یک فیلم کوسه‌ای مواجه هستیم، تنش و اضطراب ناشی از جدال انسان با طبیعت و همچنین از بین رفتن شخصیت‌ها و کشته شدن آن‌ها توسط کوسه است. اما در کل باید گفت که فیلم Meg2 حتی از پس این مورد هم برنیامده و از این منظر نیز نمی‌توان به این فیلم لقب فیلم کوسه‌ای داد.

شخصیت‌پردازی فیلم Meg2

شخصیت‌پردازی فیلم Meg2

فیلم Meg2 از لحاظ شخصیت‌پردازی نیز بسیار ضعیف عمل کرده‌است. بین شخصیت‌های فیلم روابط خاصی وجود ندارد که مخاطب را مجذوب خود کند. پیشینه روایی خاصی نیز از هیچ کدام از شخصیت‌های فیلم دریافت نمی‌کنیم. حتی شخصیت اصلی فیلم، جوناس تیلور، که جیسون استاتهام نقش آن را بازی می‌کند نیز دارای پیشینه منسجمی نیست و ما حتی متوجه شغل او هم نمی‌شویم! کل چیزی که از شخصیت جوناس تیلور متوجه می‌شویم این است که او نوعی زیست‌شناس دریایی است که توانایی‌های عجیبی در سطح جیمزباند دارد!

فیلم از لحاظ روایت نیز، غیر منطقی و نامنسجم است. در این فیلم ما با روایت مستحکمی مواجه نمی‌شویم و همین موضوع باعث می‌شود برای مخاطب از منظر روایت کششی رخ ندهد و در نهایت نتوانید تماشای آن را تا انتها ادامه دهید.

کل چیزی که از شخصیت جوناس تیلور متوجه می‌شویم این است که او نوعی زیست‌شناس دریایی است که توانایی‌های عجیبی در سطح جیمزباند دارد!

سرمایه‌گذاری فیلم Meg2

نقد فیلم Meg2

 Meg2 با یک سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت‌های آمریکایی و چینی تولید شده‌است اما تمام طراحی‌های آن به گونه‌ای است که بیشتر مخاطب چینی را به خود جذب می‌کند. بیشتر فیلم در چین و اطراف آن اتفاق می‌افتد و حتی شخصیت‌های فیلم بیشتر به زبان چینی حرف می‌زنند. نقش اولی که کنار استاتهام شخصیت جدید جیومینگ را بازی می‌کند، یکی از ستارگان مشهور سینمای چین به نام وو جینگ است و حتی در پایان فیلم یک آهنگ پاپ چینی به عنوان تیتراژ پخش می‌شود.

همه این‌ها المان‌هایی است که نشان می‌دهد این فیلم بیشتر از هر چیز برای چین تولید شده تا جمعیت فراوان چین را تحت تاثیر قرار دهد و گیشه این کشور را از آن خود کند. فیلمی که برای کسب درآمد فراوان از جمعیت زیاد چین تولید شده و این فیلم را صرفا به کالایی برای مصرف مخاطب تبدیل کرده‌است.

شاید همه این‌ها دلیلی باشد بر اینکه فیلم Meg2 فاقد روح سینما است. فیلم مگ2: گودال، به کارگردانی بن ویتلی هیچ گونه علاقه و تلاشی به عنوان یک اثر سینمایی در پشت خود ندارد. به نظر می‌رسد که این فیلم هیچ شناختی از مخاطب خود ندارد و فیلم صرفا مجموعه‌ای از رخدادهای ضبط شده است.

البته نمی‌شود گفت که تمام لحظات فیلم بد است. فیلم لحظات خوبی هم دارد که بیشتر در سکانس‌های اکشن آن دیده می‌شود. اگرچه این سکانس‌ها هم بیشتر به CGI وابسته است. بنابراین درمجموع درمورد نقد فیلم Meg 2: The Trench می‌توان گفت که این فیلم اکشن خوب اما بدون داستانی عمیق را در برابر چشمان شما به تصویر می‌کشد.

نظر منتقدان درباره فیلم meg2:The Trench ( گودال هیولاها)

منتقدان بر این باور هستند که هرچند فیلم meg2:The Trench لحظات اکشن خوب و هیجان‌انگیزی دارد اما از نظر  داستان و ساخت فاقد انسجام لازم است.

تا به این لحظه در وب سایت راتن تومیتوز برای فیلم «مگ ۲: گودال»، ۱۲۰ نقد منتشر شده که امتیاز ۲۸ درصد را برای آن به همراه داشته است. در وب سایت متاکریتیک نیز امتیاز ۴۰ از صد دیده می‌شود که بر اساس ۳۳ نقد منتشر شده برای این فیلم در این وب سایت است. در ادامه تعدادی از این نقدها و امتیازها را می‌توانید مشاهده کنید.

«۶۱/۱۰۰ Polygon | منتقد: جسی هاسنجر»

با اینکه بن ویتلی به‌عنوان کارگردان، نتوانسته براساس فیلم‌نامه‌ای که در اختیارش بوده حداکثر میزان تعلیق و هیجان را به ارمغان بیاورد اما توانسته جنبه‌های جالب علمی تخیلی آن را حفظ کند.

«۶۰/۱۰۰ Empire | منتقد: بن تراویس»

با اینکه عناصر تهدیدکننده بسیار زیادی در فیلم «مگ ۲: گودال» وجود دارند که ممکن است این اثر را نابود کنند، اما این دنباله ساخته بن ویتلی تلاش بسیار زیادی کرده تا با استفاده از فیلم‌نامه خودش و اندکی بازیگوشی، یک اثر تابستانی سرگرم‌کننده را ارائه بدهد.

«۴۰/۱۰۰ Variety | منتقد: اوون گیلبرمن»

فیلم «مگ ۲: گودال» اثری بی‌احساس، فرمول محور، مشتق شده و بیش از حد کش دار است و به طور کلی، یک فیلم تابستانی پاپ کورنی به‌شمار می‌رود.

«۴۰/۱۰۰ IGN | منتقد: مت دوناتو»

فیلم «مگ ۲: گودال» آن طور که باید نتوانسته هیجان و تعلیق را انتقال بدهد و این در حالی است که کارگردانی این فیلم توسط بن ویتلی نیز عاری از اصالت و شخصیت است.

«۴۰/۱۰۰ The Hollywood Reporter | منتقد: دیوید رونی»

با اینکه تماشای جیسون استاتهام درون آب و در تلاش برای مقابله با مگالدون جذاب است اما باید گفت که فیلم «مگ ۲: گودال» گاهی اوقات مضحکانه است و این در حالی است که وارد جنبه‌های کمدی نمی‌شود.

«۶۰/۱۰۰ The Guardian | منتقد: رایان گیبلی»

این فیلم که دنباله‌ای برای فیلم اصلی است که تلاش بسیار زیادی برای پیدا کردن هویت و جایگاه خودش می‌کند اما در پایان نیز نمی‌داند که می‌خواهد چه چیزی باشد.

سخن آخر

بنابراین باید گفت فیلم Meg2: The Trench محصولی اکشن است که نمی‌توانیم آن را سینما بنامیم! این اثر ساختار مستحکم و منسجمی ندارد و از همه لحاظ یک فیلم پاپ‌کورنی محسوب می‌شود. ساختار روایی فیلم از منطق درستی پیروی نمی‌کنند و فیلم از نظر شخصیت‌پردازی نیز ضعیف عمل کرده است. اما اگر از فیلم‌هایی با سناریوهای غیرمنطقی لذت می‌برید و اکشن‌های کارتونی را دوست دارید و یا اگر از دیدن فیلم‌های منطقی خسته شده‌اید و می‌خواهید به سراغ فیلمی بروید که برای لحظاتی بخش منطقی ذهنتان را خاموش کنید این فیلم انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.

برای مطالعه نقدهای بیشتر با مجله مستر دیالوگ همراه باشید.
به این مقاله امتیاز بدید
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره

(امتیازی ثبت نشده)

Loading...

Master of Content

دیدگاهتان را بنویسید